آیا باید در آب و هوای گرم لباس‌های رنگی بپوشیم تا خنک شویم؟

فضانوردان، عروس‌ها و بسیاری افراد دیگر یک وجه مشترک با یکدیگر دارند؛ همه آن‌ها لباس سفید می‌پوشند تا از گرما در امان باشند. به هر حال، استدلال بسیاری از افراد این است که لباس‌های گشاد با پارچه‌های لطیف و سبک که از روشن‌ترین رنگ‌ها در آن‌ها استفاده شده است، اجازه می‌دهد تا به جای جذب تمام گرمای خورشید، آن را بازتاب کنند و در نهایت از گرمای طاقت‌فرسا راحت شوند.

اما همان‌طور که تصور می‌کنید، درست در زمانی‌که شما یک لباس تیره‌رنگ می‌پوشید، شرایط کاملا برعکس می‌شود و در گرمایی گیر می‌افتید که به‌طرز محسوسی درون پارچه جذب شده و باعث افزایش دمای بدن می‌شود. در مقابل بر این باور هستید که پوشیدن یک لباس سفید در یک روز آفتابی، احساس آرامش بیشتری به شما می‌دهد و کمتر احساس گرما می‌کنید.

از آنجایی‌که به نظر می‌رسد همه این‌ اتفاقات قطعا در حالت نظری عالی‌ست، عوامل متعددی نیز وجود دارد که ممکن است کاملا این استدلال عمومی را رد کنند. در حال حاضر شواهد قانع کننده‌ای در قالب یک تحقیق علمی وجود دارد که عکس این تفکر را اثبات می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع بیایید با برخی مطالعات علمی انجام شده در سال 1980 از مجله “طبیعت” شروع کنیم. این مجله، تحقیقی با عنوان “چرا بادیه‌نشین‌ها از لباس‌های سیاه و بلند در در بیابان‌های گرم استفاده می‌کنند؟” را منتشر کرد. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، محققان نیز از این‌که ساکنان صحرای سینا در گرمای طاقت‌فرسای این بیابان به جای پوشیدن لباس‌های سفید، از لباس‌های سیاه‌رنگ و بلند استفاده می‌کنند، بسیار متعجب شدند.

آن‌ها لباس‌های سفید و سیاه را مورد آزمایش قرار دادند و از افرادی در این تحقیق استفاده کردند که در مقابل گرما مقاومت زیادی نداشتند. نتایج بدست آمده از این آزماش بسیار جالب است؛ در واقع تفاوت تغییر دمای بدن در این افراد صفر بود.

آن‌ها دریافتند که لباس‌های سیاه‌رنگ گرمای بیشتری را جذب می‌کنند اما نکته جالب اینجاست که این گرمای اضافی جذب شده توسط لباس‌ها درست در زمانی‌که به پوست شما می‌رسند، از بین می‌روند.

با این حال، آیا لباس‌های تیره‌رنگ برای خنک کردن مفیدتر هستند؟ واقعیت این است که چندان تفاوتی وجود ندارد اما قطعا پوشیدن لباس‌های گشاد و راحت اجازه می‌دهند تا هوا در زیر آن‌ها جریان داشته باشد و در نتیجه شما احساس گرما نکنید.

در واقع پوشیدن لباس‌های سبک یک عنصر کلیدی برای خنک نگه داشتن بدن در گرمای زیاد است اما موضوعی که کمتر به آن توجه می‌شود، فردی است که لباس موردنظر را می‌پوشد!

این بدان معنی است که وقتی گرما بدن ما را اشباع می‌کند، ناخودآگاه به این فکر می‌کنیم که لباس روشن و سبک می‌تواند در داشتن احساسی بهتر در آن شرایط به ما کمک کند. این ایده بدی نیست اما واقعیت این است که تفاوت زیادی در این‌که آیا در آب و هوای گرم لباس سیاه‌رنگ بپوشید یا سفید وجود ندارد، بلکه تا زمانی‌که لباس‌های‌تان را آزاد و راحت‌تر نکنید، گرمای هوا موجب آزار شما می‌شود و قطعا احساس خوبی نخواهید داشت.

1 در مورد “آیا باید در آب و هوای گرم لباس‌های رنگی بپوشیم تا خنک شویم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH