بررسی تجربه کاربری و عملکرد سخت‌افزاری هواوی نوا 3e

تا به امروز مقالات متعددی را درباره هواوی نوا 3e در آی‌تی‌رسان منتشر کرده‌ایم و به موارد مختلفی از امکانات این تلفن همراه هوشمند پرداخته‌ایم. این بار نوبت به دو مورد بسیار مهم و حساس این تلفن همراه رسیده است که شاید برای بسیاری از ما اصلی‌ترین المان‌های ممکن برای انتخاب یک تلفن همراه هوشمند باشند.

این دو مورد، تجربه کاربری و عملکرد سخت‌افزاری هواوی نوا 3e هستند و در ادامه نگاهی کوتاه به هر یک از آن‌ها خواهیم داشت.

به‌روز بودن در تجربه کاربری

نخستین موردی که در تجربه کاربری باید به آن‌ها توجه داشت، اینترفیس دستگاه و سیستم‌عامل آن هستند. در این زمینه تجربه کار با هواوی نوا 3e به یک نتیجه بسیار لذت‌بخش منتهی شده است. اندروید سیستم‌عامل شناخته شده‌ای است و نیازی نیست تا درباره ویژگی‌‌هایش سخن بگوییم ولی نحوه پیاده‌سازی اندروید بر روی دستگاه‌های مختلف را نمی‌توان به‌هیچ‌عنوان مشابه با یکدیگر دانست و دلیل این امر نیز رابط کاربری اختصاصی‌ای است که هر یک از شرکت‌ها برای دستگاه خود طراحی می‌کنند.

شرکت هواوی با طراحی رابط کاربری EMUI توانسته تا یکی از بهترین تجربه‌های اندروید را برای کاربران به ارمغان بیاورد. زمانی که برای نخستین بار با این رابط کاربری سروکار پیدا کردم، نسخه چهارم از EMUI در مقابلم بود و از در دست داشتن آن بسیار راضی بودم. هواوی نوا 3e با نسخه 8 از EMUI عرضه‌شده است که آخرین نسخه رسمی عرضه‌شده از این رابط کاربری است و به همین دلیل نیز عملا تجربه‌ای در حد پرچم‌داران بزرگ این شرکت را برای این تلفن همراه شاهد هستیم.

رابط کاربری یادشده به شکل کلاسیک همیشگی طراحی‌شده و خبری از یک منوی مجزا برای تمامی نرم‌افزارهای موجود در سیستم عامل نیست، بلکه به‌جای آن می‌توان بر روی صفحه اصلی نرم‌افزارها را مدیریت کرده و دسترسی داشت.

ازجمله ویژگی‌هایی که به‌واسطه ترکیب EMUI 8 و اندروید 8 برای هواوی نوا 3e به‌دست‌آمده، قابلیت باز کردن همزمان دو پنجره بر روی دستگاه است. به‌ این‌ ترتیب می‌توان دو فعالیت مختلف را بدون تداخل انجام داد. برای مثال وقتی‌که در حال مشاهده یک فایل ویدیویی هستید و یک پیام برای شما می‌آید، در شرایط عادی باید از فایل ویدیویی خارج‌ شده، پیام را مشاهده کرده و پاسخ بدهید. با این‌ وجود با استفاده از این قابلیت در هواوی نوا 3e می‌توانید بدون دردسر این پیام‌ها را در صفحه‌ای مجزا بازکرده و به‌صورت همزمان از هر دو صفحه بهره‌مند شوید.

برای این کار کافی است تا بر روی گزینه نمایش اپلکیشن‌های باز در پس‌زمینه کلیک کنید و هرگاه که نشان‌گر دو مستطیل در بالای صفحه هر یک از این اپلیکیشن‌ها مشاهده شد، قابلیت یادشده را بر روی آن مورد استفاده قرار دهید. البته این امر به این معنی است که برخی از اپ‌ها از این ویژگی بی‌بهره هستند ولی به‌شخصه در هیچ‌یک از اپلیکیشن‌های اصلی مورداستفاده خودم با این محدودیت روبرو نشدم.

دیگر ویژگی رابط کاربری این دستگاه را می‌توان قابلیت برداشت فیلم از رخدادهای روی نمایشگر دانست. این ویژگی به‌خوبی می‌تواند برای کسانی مانند من که مدام در حال درج کردن اطلاعات بر روی تلفن همراه هستند، مفید باشد. برای مثال کسانی که مادر و مادربزرگی دارند که به‌شدت علاقه‌مند به یادگیری است ولی در عمل به‌سختی توضیحا گفتاری را درک می‌کند، می‌توانند برای یاد دادن یک قابلیت خاص به او به سراغ استفاده از این ویژگی رفته و به‌صورت ویدیویی نشان بدهند که مثلا چطور می‌توان یک پیام‌رسان را بر روی دستگاه نصب‌کرده و آن را راه‌اندازی کرد. تصاویر برداشت‌شده باکیفیت مناسب و حجم کم برداشت می‌شوند و به همین دلیل نیز می‌توان به‌راحتی آن‌ها را به اشتراک گذاشت.

با تمامی این تفاسیر، مهم‌ترین ویژگی‌هایی که تجربه کاربری من از هواوی نوا 3e را تشکیل داده بودند، شکاف بالای صفحه و حسگر چهره بودند. اولین باری که با حسگر چهره روبرو شدم در هنگام کار کردن با آی‌فون 10 بود. باید صادقانه بگویم که قیمت نجومی آن تلفن همراه در زمان عرضه اولیه به‌اندازه‌ای استرس‌زا بود که بیشتر مواقع سعی می‌کردم از این قابلیت استفاده نکنم زیرا باید دستگاه را مقابل صورت خودم می‌گرفتم و این کار خطر سقوط از ارتفاع را افزایش می‌داد.

با این‌حال این ویژگی بر روی هواوی نوا 3e که یک محصول خوش قیمت است، به‌اندازه‌ای راحت و خوب از کار درآمده بود که وقتی از آن به دستگاه خودم بازگشتم، چند بار در حال حرف زدن با دیگران تلفن همراه را به‌صورت ناخودآگاه مقابل صورت خودم گرفتم ولی حقیقت تلخ این بود که دستگاه فعلی من به قابلیت اسکن چهره مجهز نیست. این امر نشان می‌دهد که این قابلیت چقدر کاربردی و اعتیادآور است. ازنظر امنیتی نیز تلاش‌های زیادی برای دور زدن سیستم اسکن چهره هواوی نوا 3e انجام دادم که البته همان‌طور که در مقالات قبلی به آن‌ها اشاره کردم، این تلاش‌ها با شکست روبرو شدند.

آخرین موردی که در تجربه کاربری من موثر بود، شکاف بالای نمایشگر بود. این شکاف برای بسیاری از افراد، یک ویژگی کاربردی است و برای بسیاری یک مورد دردسرساز! هواوی برای هر دودسته کاربران برنامه‌ای مناسب در نظر گرفته است. شما می‌توانید با ورود به بخش تنظیمات دستگاه، نمایشگر خود را از این وضعیت درآورده و بخش بالایی نمایشگر را غیرفعال کنید. در این وضعیت نمایشگر شما به‌راحتی مانند تلفن‌های همراه دیگر خواهد شد و به همین دلیل نیز همه کاربران می‌توانند از وضعیت دلخواه خود بهره‌مند شوند.

سخت‌افزار به توان هواوی نوا 3e

توان سخت‌افزاری هواوی نوا 3e را نمی‌توان پایین یا بالا دانست بلکه باید گفت که این دستگاه دقیقا در سطح میان رده جای دارد. این گوشی با بهره‌گیری از پردازنده کایرین 659 می‌تواند عملکردی مناسب را برای بیشتر کاربران به همراه داشته باشد. همچنین وجود 3 گیگابایت رم برای کاربری این دستگاه کافی به نظر می‌رسد. بااین‌حال بهتر است به سراغ بررسی دقیق‌تر این دستگاه رفته و سعی داشته باشیم که با بنچ‌مارک‌های این محصول، قدرت آن را نسبت به سایر رقبا بسنجیم.

برای این کار، این بار به سراغ چند بنچ‌مارک مختلف رفتیم که نتایج هر یک از آن‌ها را در ادامه برای شما نمایش خواهیم داد.

نخستین جدول به بنچ‌مارک gfx benchmark car chase اختصاص دارد. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، هواوی نوا 3e توانسته است تا در این بنچ‌مارک عملکرد 3 فریم بر ثانیه را از خود برجای بگذارد که عملا نشان می‌دهد رندرینگ گرافیکی این محصول، چندان قوی نیست. با این‌وجود این عملکرد متوسط برای دستگاهی در این رده قیمتی قابل دفاع است.

دومین بنچ‌مارک مدنظر ما، بنچ‌مارک گرافیکی دیگری به نام GFX Manhattan 3.1 است که بار دیگر عملکرد متوسط گرافیکی این دستگاه را در مقایسه با رقبا به نمایش درمی‌آورد.

سومین بنچ‌مارک گرافیکی نیز GFX Trex است که در این بنچ‌مارک نیز نتیجه‌ای مشابه با اپ‌های گرافیکی دیگر را شاهد هستیم. شایان‌ذکر است که نتایج هر سه بنچ‌مارک گرافیکی یادشده بر اساس تعداد فریم بر ثانیه نمایش داده شده است.

بااین‌وجود وقتی‌که توان پردازشی خالص را در نظر بگیریم، هواوی نوا 3e حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این دستگاه در بنچ‌مارک‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای GeekBench توانسته است تا امتیازهای بسیار خوبی را کسب کند و همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در میان رقبای در نظر گرفته شده، یک سر و گردن بالاتر قرار دارد.

کلام پایانی

با توجه به در نظر گرفتن محدوده قیمتی و امکانات موجود بر روی نوا 3e باید گفت که هواوی رسم معادلات بازار را برهم زده است. این شرکت توانسته تا محصولی را به بازار عرضه کند که شاید داشتن آن پیش‌ از این تنها برای کسانی که وسع مالی خرید پرچم‌داران را داشتند، ممکن بود ولی در عمل این دستگاه توانسته است تا مرزها را از میان بردارد. هواوی نوا 3e یک همراه دوست‌داشتنی است که عیب و ایرادهای خود را دارد ولی مزایای آن به‌اندازه‌ای زیاد هستند که این ایرادها در مقابل آن‌ها به چشم نیایند.

6 در مورد “بررسی تجربه کاربری و عملکرد سخت‌افزاری هواوی نوا 3e”

  1. اوایل قیمت مناسبی داشت و خیلی طرفدارش بودم الان با قیمت دو میلیون تومن خیلی گرونه و بهتره نخرید

  2. هواوی نسبت به قیمت های که داره با ویژگی های خوبش واقعا عالیه .سامسونگ عمرا بتونه همچین گوشی بزنه با این قیمت ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH