هواوی P20 پرو می‌تواند جانشین معنوی نوکیا لومیا 1020 محسوب شود

هواوی P20 پرو با دوربین سه‌گانه خود نتایج قابل‌توجهی را به ثبت می‌رساند و احتمالا تا سال‌ها عنوان بهترین دوربین اسمارت‌فون را در اختیار خواهد داشت. این دوربین با کنار هم قرار دادن یک لنز 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 و بزرگ‌نمایی تله‌فوتو 3 برابری، یک لنز مونوکروم با رزولوشن 20 مگاپیکسل و f/1.6 و یک لنز بزرگ 40 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 به لحاظ فنی تصاویر خیره‌کننده‌ای را ثبت می‌کند.

کاملا واضح است که هواوی به شدت تحت تاثیر گوشی سال 2013 نوکیا با نام لومیا 1020 قرار گرفته است. این هندست برای مدت زمان طولانی جز قدرتمندترین اسمارت‌فون‌ها در زمینه عکاسی به شمار می‌رفت. البته عملکرد فوق‌العاده هواوی P20 پرو و لومیا 1020 در زمینه عکاسی تنها مدیون بهره‌مندی آن‌ها از دوربین‌هایی با رزولوشن بالاتر از 40 مگاپیکسل نیست. P20 پرو تلاش می‌کند تا برخی چالش‌های اساسی که گریبان‌گیر لومیا 1020 در زمینه عکاسی موبایلی بود را برطرف نماید و در عین حال سعی دارد تا مشکلی که نوکیا برای خود ایجاد نموده را حل کند. اگرچه پیش‌تر دوربین‌های هواوی P20 پرو و لومیا 1020 با یکدیگر مقایسه شده‌اند، اما بگذارید به امکانات معمول این 2 گوشی نگاه دقیق‌تری داشته باشیم.

عملکرد نوکیا پس از عرضه لومیا 1020

پیش‌تر در سال 2013، کمپانی فنلاندی ناچارا از 2 گیگابایت رم و یک پردازنده 2 هسته‌ای اسنپ‌دراگون S4 پلاس استفاده کرد. این تراشه تنها از سنسورهای دوربین 20 مگاپیکسلی به صورت پیش‌فرض پشتیبانی می‌کرد؛ لذا کمپانی‌های کوالکام و نوکیا به منظور اطمینان از سازگاری تراشه با حسگر غول‌پیکر 41 مگاپیکسلی گوشی وادار به فعالیت مضاعف شدند. به عنوان بخشی از این اقدامات، نوکیا در عوض تولید یک جز سیلیکونی جدید از پردازنده سیگنال تصویر (ISP) ساخت کوالکام استفاده کرد.

اما همه چیز به این‌جا ختم نشد؛ چرا که کمپانی با استفاده از بلبرینگ‌هایی بر روی لومیا 1020، ایده پیچیده تثبیت نوری تصاویر را به کار بست. حتی نوکیا یک بروشور را در بسته‌بندی گوشی قرار داد تا به کاربران اطمینان دهد که جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

مایکروسافت با ارایه دستگاه‌های بعدی خود از رقابت مگاپیکسلی عقب‌نشینی کرد و در عوض، کلیه پرچم‌داران بعدی لومیا از دوربین‌های معمول‌تر 20 مگاپیکسلی و عکاسی محاسباتی هوشمند بهره‌مند شدند.

فعالیت افراد مشابه بر روی هواوی P20 پرو

اکنون زمان مناسبی برای دنبال کردن رویه لومیا 1020 است. گوشی‌ها دارای قدرت پردازشی بیش‌تر، نرم‌افزار پردازشی پیچیده‌تر و سنسورهای دوربین بسیار بهتری هستند. مسلما اسمارت‌فون جدیدی توسط مایکروسافت یا HMD Global عرضه نشده است؛ اما عرضه چنین گوشی خاطره‌انگیزی توسط کمپانی هواوی احتمالا مایه تعجب نخواهد بود.

در سال 2016 این غول چینی یک مرکز تحقیق و توسعه در حوزه عکاسی را در فنلاند تاسیس کرد. همان‌طور که پیش‌تر وبسایت PhoneArena اشاره کرده بود، تعدادی از افراد شاغل در هواوی قبلا در نوکیا فعالیت داشته یا مشخصا بر روی لومیا 1020 کار کرده‌اند. احتمالا ارو سالملین، سرپرست سابق بخش تصویربرداری نوکیا و مایکروسافت مهم‌ترین عضو نوکیا در شرکت هواوی محسوب می‌شود. وی به عنوان مدیر فناوری تصویربرداری و ویدیو در هواوی فعالیت می‌کند.

این تاثیرگذاری قابل‌توجه است و هر 2 اسمارت‌فون لومیا 1020 و P20 پرو ولو با روش‌هایی متفاوت در جهت حل مشکلات مشابه در دوربین گوشی‌های هوشمند تلاش می‌کنند.

یک دوربین با رزولوشن بالا؛ ابزاری برای تکامل دستگاه

تصویر به ثبت رسیده توسط لومیا 1020

هر 2 گوشی P20 پرو و لومیا 1020 از دوربین رزولوشن بالا به صورت خارق‌العاده استفاده نمی‌کنند و در عوض، دوربین‌های 40 و 41 مگاپیکسلی در رزولوشن‌های پایین و عکاسی شبانه عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. لومیا 1020 با استفاده از تکنیک مشهور بیش نمونه‌برداری (oversampling) و حسگر غول‌پیکر 41 مگاپیکسلی خود، اطلاعات را در قالب تصاویر 5 مگاپیکسلی فشرده می‌کند. اساسا در این فرآیند نوکیا اطلاعات را از 7 پیکسل دریافت نموده و آن‌ها را در یک پیکسل ادغام می‌نماید. در نتیجه تصاویر با رزولوشن‌های پایین‌تر عموما وضعیت بصری بهتری نسبت به تصاویر معمول 5 مگاپیکسلی دارند. از طرفی احتمالا شما تمایل ندارید که یک تصویر 38 مگاپیکسلی را در فیس‌بوک آپلود نمایید.

این همان تکنیکی است که طی سالیان اخیر شاهد به کارگیری آن در پرچم‌داران سری اکسپریا Z سونی بوده‌ایم. این گوشی‌ها با استفاده از روش oversampling در دوربین‌های 20 مگاپیکسلی خود به لحاظ تئوری تصاویر 8 مگاپیکسلی باکیفیت‌تری را از طریق حالت Superior Auto ثبت می‌کنند.

هواوی در گوشی P20 پرو از رویکرد بسیار مشابهی بهره می‌گیرد. این اسمارت‌فون به کاربران امکان می‌دهد تا عکس‌های خود را با رزولوشن کامل یا در قالب تصاویر 10 مگاپیکسلی با پیکسل‌های ادغام شده ثبت کنند. در واقع رویکرد هواوی، مقایسه آن با سازوکار نوکیا را تسهیل نموده است.

ادغام پیکسل‌ها در سطح بسیار عمیقی انجام می‌شود و نهایتا در یک طرح استاندارد بیر (Bayer) با 2 پیکسل سبز، 1 پیکسل آبی و 1 پیکسل قرمز، کلیه پیکسل‌ها با ادغام شدن در یکدیگر، یک پیکسل منفرد بزرگتر را ایجاد می‌کنند. در اوایل ماه جاری، کمپانی هواوی در گفتگو با وبسایت Android Authority اعلام کرد که این کار از طریق ارتباط مهندسی میان هواوی و لایکا اجرا شده است.

در ابتدایی‌ترین سطح، ادغام پیکسل‌ها شامل داده‌هایی از پیکسل‌های مختلف است که با یکدیگر ترکیب شده‌اند و اساسا این الگو مشابه با ایده نوکیا است.

گزینه‌های رزولوشن برای هواوی P20 پرو

پس از عرضه گوشی نوکیا 808، P20 پرو به شما امکان می‌دهد تا از میان چندین رزولوشن پیکسلی ادغام شده یکی را به دلخواه (مثلا 5 مگاپیکسل) انتخاب نمایید و این موضوع مایه مباهات هواوی خواهد بود. شاید این همان ایده فعلی آن‌ها (با استفاده از 3 دوربین) است. اما به لحاظ تئوری یک عکس 5 مگاپیکسلی در عوض جمع‌آوری داده از 4 پیکسل، آن‌ها را از 8 پیکسل دریافت می‌کند. با این‌حال به نظر نمی‌رسد که این موضوع، شکایت کارشناسان را به دنبال داشته باشد.

هر 3 کمپانی سونی، هواوی و نوکیا امکان عکس‌برداری در رزولوشن‌های پایین‌تر را فراهم می‌کنند. این موضوع را همانند یک بوفه از غذاهای متوسط (عکس با رزولوشن کامل) در مقابل یک ظرف غذای کوچک‌تر اما لذیذتر (عکس با رزولوشن پایین‌تر) مجسم نمایید.

لومیا 1020 و هواوی P20 از فناوری oversampling یا ادغام پیکسلی مشابهی بهره می‌گیرند. این تکنولوژی اساسا به آن‌ها امکان می‌دهد تا اطلاعات دریافتی از یک دوربین با رزولوشن فوق‌العاده بالا را درقالب تصاویر کوچک‌تری ثبت نمایند. یک تصویر 40 مگاپیکسلی احتمالا کاربرد چندانی نخواهد داشت؛ اما قطعا شما مایل به بررسی عکس‌هایی با رزولوشن پایین‌تر خواهید بود.

 

ارایه قابلیت بزرگ‌نمایی مناسب‌تر در اسمارت‌فون‌ها

تصویر 10 مگاپیکسلی ثبت شده توسط هواوی P20 پرو (بدون بزرگ‌نمایی)

تصویر ثبت شده توسط P20 پرو با بزرگ‌نمایی هیبریدی 3 برابری

تصویر ثبت شده توسط P20 پرو با بزرگ‌نمایی هیبریدی 5 برابری

بزرگ‌نمایی همواره یکی از سخت‌ترین چالش‌های پیش روی اسمارت‌فون‌ها بوده است. دستیابی به بزرگ‌نمایی واقعا مناسب مستلزم وجود اجزایی است که به وضوح فضای کافی برای گنجاندن آن‌ها در یک گوشی وجود ندارد.

در سال 2013 ایده نوکیا استفاده بیش‌تر از oversampling بود که امکان زوم حداکثر 3 برابری را برای عکس‌های 5 مگاپیکسلی فراهم می‌کرد. با کاهش بزرگ‌نمایی، oversampling بسیار شدت یافته و با افزایش بزرگ‌نمایی به تدریج کاهش پیدا می‌کرد.

در سال 2016، ارایه دوربین دوم تله‌فوتو با قابلیت بزرگ‌نمایی 2 برابری منجر به طرح راهکار قابل‌توجهی شد که در گوشی‌های آی‌فون بزرگ‌تر نیز مورد استفاده قرار گرفت. این فناوری سریعا به سایر گوشی‌ها نظیر گلکسی‌نوت 8، شیائومی Mi 6 و وان‌پلاس 5T نیز سرایت کرد.

در هواوی P20 پرو، عکس‌های زوم شده در مقایسه با زوم دیجیتالی رایج معمولا کیفیت بهتری دارند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دوربین‌های تله‌فوتو، عملکرد عموما ضعیف آن‌ها در محیط‌هایی با روشنایی کم است. هواوی تصمیم گرفت تا در گوشی P20 پرو از یک لنز تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 استفاده نموده و با ترکیب داده‌ها از چند دوربین، امکان زوم هیبریدی حداکثر 5 برابری را در اختیار کاربران قرار دهد.

زوم هیبریدی از نظر سطح کیفیت بصری با تکنیک بزرگ‌نمایی بدون اتلاف نوکیا برابری نخواهد کرد؛ اما در مقایسه با یزرگ‌نمایی دیجتالی سنتی عملکرد مناسب‌تری داشته و در مقابل دوربین‌های تله‌فوتو جایگاه خود را حفظ می‌کند. با این‌حال متاسفانه به نظر می‌رسد که P20 پرو برخلاف لومیا 1020 از قابلیت زوم هیبریدی برای ویدیوها پشتیبانی نمی‌کند. در لومیا 1020 امکان بزرگ‌نمایی 4 برابری در ویدیوهای 1080p و بزرگ‌نمایی 6 برابری در ویدیوهای 720p وجود دارد.

ارایه بهترین عملکرد تثبیت‌کننده تصاویر تا به امروز

تصویر ثبت شده توسط هواوی P20 پرو در حالت Night Mode

هواوی از الگوی سنتی تثبیت نوری تصاویر و فناوری تثبیت‌کننده هوشمند خود به صورت ترکیبی بهره گرفته است. این کمپانی ادعا می‌کند که تثبیت مبتنی بر هوش مصنوعی در مقایسه با تثبیت‌کننده اپتیکال (OIS)، عملکرد بهتری ارائه می‌دهد؛ خبری که احتمالا شنیدن آن برای نخستین بار، کمی تعجب‌آور خواهد بود.

با این وجود غول چینی مدعی است که کاربران با نگاه داشتن طولانی مدت دکمه می‌توانند تصاویری با روشنایی بیش‌تر را ثبت کنند. البته معمولا این‌کار به طور سنتی نیازمند وجود 3 پایه است. بررسی اولیه این ویژگی، عملکرد واقعا مناسب آن‌را به نمایش گذاشت. به نظر می‌رسد که کمپانی در عوض روش سنتی افزایش زمان دریافت نور توسط سنسور، الگوی پشته‌سازی تصاویر را برگزیده است. در غیر این صورت، خودروهای به نمایش درآمده درتصویر فوق دچار کشیدگی می‌شدند؛ مشکلی که برای تصویر یکی از خودروها ایجاد شده است.

رویکرد بلبرینگ نوکیا یک معجزه مکانیکی به شمار می‌رفت. در آن زمان نوکیا ادعا کرد که ایده این کمپانی در مقایسه با سایر دوربین‌های موبایلی رقیب، زمان دریافت روشنایی را تا 5 برابر افزایش خواهد داد. اما OIS و حتی تثبیت دیجیتالی، پیشرفت زیادی را طی 5 سال اخیر تجربه کرده‌اند و اکنون کلیه بازیگران کلیدی ایده‌های موثر خود را ارایه می‌کنند.

حل بزرگ‌ترین مشکل لومیا 1020

پیش از رکود نوکیا، لومیا 1020 نمایانگر پیشرفت تکنولوژی موبایل در این کمپانی بود. نوکیا در این هندست از یک تراشه نه‌چندان قدرتمند، 2 گیگابایت رم و پردازنده ISP کوالکام استفاده کرد. در نتیجه ثبت هر عکس در حدود 4 ثانیه طول می‌کشید؛ چرا که گوشی در اقدامی یک‌باره، عکس 5 مگاپیکسلی oversample شده و عکس 38 مگاپیکسلی را ذخیره می‌کرد.

5 سال بعد، پیشرفت‌های زیادی در صنعت نیمه هادی تلفن همراه به وجود آمد. تراشه های‌سیلیکون کایرین 970 به دلیل بهره‌گیری از هسته‌های کمی قدیمی‌تر به اندازه تراشه‌های اسنپ‌دراگون 845 و اگزینوس 9810 سریع نیست (این چیپست چند ماه پیش از بهترین تراشه‌های سامسونگ و کوالکام عرضه شده بود)؛ اما همچنان بسیار سریع بوده و از تراشه اختصاصی هوش مصنوعی برخوردار است.

در هواوی P20 پرو شاهد ترکیب پردازنده جدید با 6 گیگابایت رم، یک پردازنده تصویر اختصاصی و حل یکی از بزرگ‌ترین مشکلات لومیا 1020 (زمان عکس‌برداری طولانی) هستیم. متاسفانه امکان ذخیره‌سازی هم‌زمان تصاویر فشرده 10 مگاپیکسلی و عکس‌های 40 مگاپیکسلی وجود ندارد.

تراشه کایرین 970 سری P20 در کنار رم بیش‌تر و واحد پردازش عصبی هواوی، در زمینه پردازش تصاویر نسبت به لومیا 1020 (عرضه شده در سال 2013) بسیار قدرتمندتر است. عملکرد P20 به تنهایی نشان می‌دهد که ظرف 5 سال گذشته، تکنولوژی تا چه حد پیشرفت کرده است. آیا این هندست نمایانگر تکامل عکاسی با تلفن‌همراه است؟

مشخصات دوربین هواوی P20 پرو بر روی کاغذ به تنهایی نشان می‌دهند که با اسمارت‌فونی فوق‌العاده قدرتمند سروکار داریم؛ اگرچه کیفیت تصاویر به ثبت رسیده نیز می‌تواند خیره‌کننده باشد.

آیا واقعا هواوی P20 پرو از لومیا 1020 بهتر است؟ شما در این خصوص چطور فکر می‌کنید؟

 

3 در مورد “هواوی P20 پرو می‌تواند جانشین معنوی نوکیا لومیا 1020 محسوب شود”

    1. نوکیا گلادیاتور هست. ی زمانی نوکیا داشتم دوربینش خیلی محشر بود. در زمینه دوربین نوکیا و سونی محشرن. سامسونگ فقط کیفیت تصویرش محشره و امکانات نرم افزاری اما در عکاسی و ثبت جزئیات در مقابل این دو رقیب حرفی برای گفتن نداره. اپل هم که با یک سیستم عامل سبک و روان گل کاشته. خیلی خنده داره اپل با همون یک گیگ رم خودش کار شش گیگابایت رم در آندروید رو انجام میده به این میگن قدرت. الان گوشی من هواوی هست اما در آینده نوکیا میخرم منتظرم طراحیش باریک تر بشه و خوشگلتر.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH