نشت VPN چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

بیشترین شبکه‌های خصوصی مجازی (VPNها) می‌توانند بر روی رمزگذاری داده‌های شما متمرکز شوند. اما آیا می‌دانستید که اطلاعات دیگری نیز وجود دارد که ممکن است آن‌ها را ناخواسته فاش کنند؟ نشت VPN می‌تواند به‌صورت ناخواسته اطلاعات شما را در اختیار سودجویانی قرار دهد که به‌دنبال دستیابی به آن‌ها هستند. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه کاری را می‌توانید در زمان برخورد با این مشکل انجام دهید؟ به نظر شما چگونه می‌توان نشت VPN را متوقف کرد؟ در ادامه این مطلب به توضیح نحوه انجام این کار می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

آیا VPN شما نشت می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد اکثر VPNها داده‌هایی که در ارتباط با آن‌ها ارسال می‌کنید را رمزگذاری می‌کنند، بنابراین احتمالا مواردی مانند شماره کارت اعتباری و یا گذرواژه‌های شما امن هستند، البته نباید فراموش کرد که در این زمینه استثنائاتی نیز وجود دارد. از سوی دیگر شما از طریق VPNها اطلاعات دیگری را نیز ارسال می‌کنید که ممکن است رمزگذاری نشوند. در این خصوص دو مورد مهم وجود دارد که شامل آدرس IP و درخواست‌های DNS شما هستند.

نشت آدرس IP

همان‌طور که می‌دانید آدرس IP شما یک شناسه منحصر به‌فرد است که در فضای اینترنت شما را به دیگر کامپیوترها معرفی می‌کند. در بسیاری از موارد، این یک خطر امنیتی بزرگ نیست و اگر کسی آدرس IP شما را داشته باشد به این معنا نیست که می‌تواند شما را هک کند؛ اما با این حال، ممکن است شما در معرض بروز یک خطر مخفیانه قرار داشته باشید. در واقع آدرس IP مربوط به شما اطلاعات زیادی را در خصوص شما به سایر کامپیوترهای موجود در شبکه ارائه می‌دهد.

در زیر نتایج مربوط به یک آزمایش ساده آدرس IP در زمانی که به یک VPN متصل نیست را بررسی می‌کنیم:

اگر کسی آدرس IP شما را دریافت کند، به‌راحتی می‌تواند ISP و مکان شما را پیدا کنند. شاید این موضوع مهمی به نظر نرسد اما  این یک معامله بزرگ است چراکه تقریبا می‌توان از هر گونه اطلاعات شما برای سرقت هویت‌تان استفاده کرد. از سوی دیگر محافظت از آدرس IP، این اطمینان را به شما می‌دهد که سایر کامپیوترهای موجود در شبکه نمی‌توانند محل دقیق زندگی شما را تشخیص دهند و این قطعا یک نعمت با ارزش برای شما خواهد بود.

نشت DNS

چرا شما از VPN استفاده می‌کنید؟ ممکن است یک دلیل برای انجام این کار این باشد که شما نمی‌خواهید ISP و یا هر کس دیگری بداند که شما از کدام سایت‌ها بازدید می‌کنید و یا این‌که شما از سانسور عقاید، محرومیت از ISP خود و یا حتی نظارت‌های دولتی واهمه داشته باشید.

همچنین ممکن است تصور کنید درصورتی‌که داده‌های ارسال شده توسط VPN رمزگذاری شده باشد، هیچ‌کس نمی‌تواند ببینید که شما از کدام سایت‌ها شما بازدید می‌کنید. این تفکر عمدتا درست است اما گاهی اوقات استثناهایی نیز وجود دارد که می‌توانند مشکلاتی را برای شما ایجاد کنند.

به‌عنوان مثال، هنگام بازدید از یک وب‌سایت، ابتدا یک درخواست به سرور DNS ارسال کنید. این درخواست اساسا می‌گوید که شما می‌خواهید از سایت موردنظر خود بازدید کنید، و درخواست یک آدرس IP را دارید. ( البته DNS می‌تواند کارهای بیشتر و مهم‌تری را نیز انجام دهد.) پس از ارسال این درخواست ،سرور DNS با یک آدرس IP به شما پاسخ می‌دهد و مرورگرتان اتصال را ایجاد می‌کند.

برخی از VPN‌ها این درخواست‌های DNS را از طریق کانال‌های رمزگذاری نشده ارسال می‌کنند. این به این معنی است که هر کاری که شما در سایت موردنظر انجام دهید رمزگذاری شده است، اما اگر کسی به‌اندازه کافی دقت کند و وسواس به خرج دهد به‌راحتی می‌تواند بگوید آدرس IP درخواستی شما برای مشاهده سایت موردنظرتان را پیدا کند.

همان‌طور حدس زده‌اید، این کار به افراد اجازه می‌دهد تا عادات وب‌گردی شما را کنترل کنند، بنابراین اصلا مهم نیست که شما فکر می‌کنید این اقدام ممنوع است!

چگونه نشت آدرس آی‌پی VPN را آزمایش کنیم؟

به منظور فهمیدن این‌که آیا VPN شما آدرس IP شما را فاش می‌کند، باید یک آزمایش نشت VPN را انجام دهید. برای شروع باید آدرس IP خود را بدست آورده و یادداشت کنید. بنابراین کافی است پس از اتصال به اینترنت عبارت ” what is my ip address ” را در گوگل جستجو کنید. پس از آن باید به VPN خود وصل شده و اطمینان حاصل کنید که به یک سرور در یک شهر یا کشور متصل شده‌اید. سپس شما باید یک آزمایش نشت VPN را اجرا کنید.

سایت‌های زیادی وجود دارند که این تست‌ها را ارائه می‌دهند، اما Astrill’s یکی از بهترین آن‌ها است. کافی است به آدرس astrill.com/vpn-leak-test، مراجعه کرده و در آن‌جا گزینه Run full test را انتخاب کنید. چند دقیقه طول می‌کشد تا تست آزمایش انجام شود و سپس شما نتایج خود را مشاهده کنید.

پس از بررسی نتایح اگر آدرس IP ذکر شده همانی است که شما قبل از اتصال به VPN خود داشته‌اید، یعنی این‌که سرویس شما نشت می‌کند و این اصلا خوب نیست.

قطعا متوجه خواهید شد که بسیاری از آزمایش‌های نشت VPN، از جمله موردی که توسط Astrill، ارائه شده است، آدرس IPv4 و IPv6 شما را نیز ارائه می‌دهند اما چیزی که شما باید بدانید این است که برخی از VPNها در حفاظت از ترافیک IPv6 شما به‌خوبی عمل نمی‌کنند. قطعا شما نمی‌خواهید که این اتفاق بیافتد بنابراین مطمئن شوید که مراحل را برای مخفی کردن هر دو آدرس به‌درستی انجام دهید.

اینترنت پروتکل نسخه‌ی ۶ موسوم به آدرس IPv6، در واقع جدیدترین پروتکل اینترنت برای اختصاص آدرس آی پی است که به منظور جایگزینی با IPv4 معرفی شده است. در مقایسه با IPv4، که آدرس IP را به‌عنوان مقدار 32 بیتی تعریف می‌کند، آدرس‌های IPv6 دارای اندازه 128 بیتی هستند.

اگر تست Astrill تمام نتایج را تایید کرد و آدرس IP واقعی شما را نشن نداد، این بدین معناست که VPN شما امن است.

چگونه از نشت آدرس IPهای VPN جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای امن نگه داشتن آدرس IP شما استفاده از یک VPN معتبر است. به یاد داشته باشید که پنهان کردن آدرس IP یکی از اساسی‌ترین وظایف یک VPN است، و اگر انتظارات شما در این خصوص برآورده نمی‌شود وقت آن رسیده است که به‌دنبال یک VPN جدید باشید. همچنین محافظت از آدرس IPv6 شما موضوع دیگری است که باید به آن‌توجه کنید.

جالب است بدانید که تعداد کمی از VPNها ترافیک IPv6 را از طریق یک تونل رمزگذاری شده کنترل می‌کنند و آن دسته از VPNها که حفاظت از نشت IPv6 را پیشنهاد می‌دهند، معمولا فقط IPv6 را غیرفعال می‌کنند.

بنابراین اگر از IPv6 استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که گزینه محافظت از نشت IP که در VPN شما موجود است، ترافیک شما را رمزگذاری می‌کند و فقط آن را غیر فعال نمی‌کند.

چگونه درخواست نشت VPN DNS را آزمایش کنیم؟

برای درک این‌که آیا درخواست‌های DNS شما نشت می‌کنند، کافی است از همان تاکتیک‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد استفاده کنید. Astrill اتصال شما را برای نشت DNS نیز آزمایش خواهد کرد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق‌تر مورد نیاز خود  و همچنین برای کشف این‌که چه کسی ممکن است به درخواست‌های DNS شما دسترسی داشته باشد، از طریق وب‌سایت dnsleaktest.com، اقدام کنید.

هنگامی‌که سیستم شما درصورت وجود VPN فعال، به‌طور تصادفی به سرورهای DNS شما متصل شود، بدین معناست که شما یک نشت DNS دارید.

 نحوه جلوگیری از نشت درخواست VPN DNS

باز هم، بهترین شرط  برای انجام این کار این است که از یک VPN معتبر استفاده کنید. VPN‌های حرفه‌ای دارای قابلیت محافظت در برابر نشت DNS هستند و شما هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد آن‌ها ندارید.

به نظر می‌رسد، این گزینه ارزش بررسی آن را دارد که ببینید آیا سرویس VPN شما دارای گزینه‌ای برای حفاظت از نشت DNS دارد یا خیر و سپس اطمینان حاصل کنید که آن را فعال کرده است. با استفاده از سرورهای DNS ایمن یا سرورهای ارائه شده توسط VPN شما نیز امنیت خود را افزایش خواهید داد.

نتیجه‌گیری:

مهم نیست که سرویس‌دهنده VPN که از آن استفاده می‌کنید تا چه حد ایمن است، شما همیشه باید برخی از تست‌ها را انجام دهید. تست کردن آدرس IP و نشت DNS به شما کمک می‌کند تا شکاف‌های احتمالی موجود در VPN خود را پیدا کرده و در صورت نیاز آن‌ها را از بین ببرید.

با توجه به تمام مسائل مربوط به VPNها، بهترین گزینه پیشِ‌روی شما این است که از یک سرویس برتر از ارائه‌دهنده معتبر استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH