چرا تمیز کردن تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی ضروری است؟

شاید بارها این جمله را شنیده باشید که تلفن همراه منبع بزرگی از آلودگی‌ها و میکروب‌ها است؛ اما جای تعجب دارد که چرا برخی از کاربران حتی زمان کوتاهی را هم برای تمیز کردن آن صرف نمی‌کنند تا این ابزار محبوب را عاری از هرگونه آلودگی کنند. در این مطلب به چگونگی تمیز کردن تلفن همراه و سایر لوازم الکترونیکی به‌همراه علت ضرورت انجام این کار می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

باکتری‌ها، میکروب‌ها و سایر موارد ناخوشایند همگی در اطراف ما هستند. این اتفاق بدی نیست چراکه برخی از آن‌ها کاملا بی‌ضرر هستند، اما از بین بردن میکروب‌های مختلف، قارچ‌ها و باکتری‌هایی که ممکن است باعث بیماری شما شوند، بسیار ضروری و البته آسان است.

جالب است بدانید تلفن همراه شما یک مکان جذاب برای تعداد زیادی از میکروب‌ها است که بدون هیچ دردسری در آن زندگی می‌کنند! شاید اگر از نگاهی نزدیک‌تر به آن نگاه کنید به معنای واقعی کلمه، مفهوم جمله بالا را درک کنید.

کافی است به کثیف‌ترین مکان‌ها در خانه خود فکر کنید، جایی که ممکن است میکروب‌ها و باکتری‌ها در آن رشد کنند. شاید اولین جاهایی که به نظر شما می‌رسد حمام و یا سینک آشپزخانه است و احتمالا مواردی که شاید اصلا به آن‌ها فکر هم نکنید تلفن همراه، صفحه کلید، ماوس و سایر لوازم الکترونیکی دیگر باشد.

بر خلاف آن‌چه شما ممکن است تصور کنید، باید بگوییم که حتی سرویس بهداشتی شما احتمالا تمیزتر از تلفن همراه و سایر لوازم الکترونیکی است، اما نکته جالب اینجاست که ما زمان بیشتری را صرف تمیز کردن و از بین بردن آلودگی این مکان‌ها (حمام و سینک ظرفشویی) می‌کنیم!

برای درک بهتر این موضوع کافی است آزمایش زیر را انجام دهید. یک دیش پتری را تهیه کرده و از چند وسیله موجود در خانه از جمله داخل کاسه سرویس بهداشتی که چند وقتی است آن را تمیز نکرده‌اید، نمونه‌گیری کنید. پس از آن باید حدود یک هفته و نیم منتظر باشید تا به نتیجه‌ای که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، دست یابید:

همان‌طور که می‌بینید، باکتری‌های روی صفحه نمایش تلفن‌ همراه به همان اندازه که در داخل کاسه توالت رشد می‌کنند، تند و زننده هستند. جالب اینجاست که ما هیچ‌گاه حاضر نمی‌شویم کاسه توالت را با دست خود لمس کنیم و اگر چنین اتفاقی بیافتد بدون فوت وقت دست‌هایمان را می‌شوییم؛ پس با این وجود چگونه در طول روز بارها صفحه‌ای آلوده‌تر از آن یعنی همان تلفن همراه را لمس می‌کنیم؟

در واقع به همین دلیل است که توصیه می‌شود در طول روز حداقل یک‌بار تلفن‌ همراه خود را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن تلفن همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی

در مورد تمیز کردن و ضدعفونی کردن سایر لوازم الکترونیکی نکته خاصی وجود ندارد، اما تلفن‌های همراه نیاز به توجه ویژه‌ای دارند و شما باید حداقل روی صفحه نمایش آن دقت بیشتری داشته باشید چراکه مدام در طول روز آن را لمس می‌کنید.

اکثر صفحه نمایش‌های گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها دارای یک پوشش اوولفوبیک هستند که در برابر اثر انگشت و چربی مقاوم است و به همین دلیل تمیز کردن آن‌ها کمی دشوار است. با این حال، استفاده از هر نوع مواد شیمیایی یا ساینده برای تمیز کردن صفحه نمایش می‌تواند این پوشش ویژه را از بین ببرد.

با توجه به این موضوع، تا زمانی که یک عامل تمیزکننده به جز آب و یک پارچه میکروفایبر در اختیار ندارید، شما گزینه‌های زیادی برای این منظور نخواهید داشت. البته برخی از افراد از اسپری‌های تمیز کننده حاوی الکل و آمونیاک که برای تمیز کردن عینک استفاده می‌شود برای این منظور استفاده می‌کنند. انتخاب با شما است؛ برای تمیز کردن تلفن همراه با آب و یا مایع تمیزکننده و دستمال کافی است مایع را به پارچه خود بمالید و سپس به‌ آرامی گوشی را تمیز کنید.

توجه داشته باشید که اسپری کردن مستقیم آب و یا مایع تمیزکننده روی گوشی موجب می‌شود تا مایع به داخل شیارها نفوذ کرده و به احتمال زیاد دستگاه آسیب جدی خواهد دید.

این پایان کار نیست اگر پوشش اوولفوبیک در نهایت کاملا تمیز شد، ممکن است پس از گذشت مدت زمانی مجددا آلوده شده و شما نیاز به تمیز کردن آن داشته باشید، اما بهتر است تا زمانی که می‌توانید آن را به‌صورت پاکیزه نگهداری کنید.

برای تمیز کردن سایر لوازم الکترونیکی موجود در خانه مانند صفحه کلید، ماوس، تلویزیون و غیره، می‌توانید کمی تهاجمی‌تر اقدام کنید و از الکل‌های صنعتی و یا هر عامل تمیزکننده خانگی دیگر به‌همراه یک دستمال خشک یا مرطوب استفاده کنید. برای این منظور نیز بهتر است ابتدا پارچه خود را خیس کرده و سپس لوازم موردنظرتان را تمیز کنید.

وسواس به خرج ندهید!

بسیاری از پاتولوژیست‌ها توصیه می‌کنند که هر روز تلفن همراه خود را تمیز کنید، اما این احتمال وجود دارد که بسیاری از افراد بنا به دلایلی به‌صورت منظم این کار را انجام ندهند. نیاز نیست در این مورد وسواس به خرج دهید فقط کافی است به دستگاه‌هایی که اغلب از آن‌ها استفاده می‌کنید بیشتر از سایرین توجه داشته باشید و آن‌ها را مانند سایر لوازم خانه در لیست برنامه تمیز کردن قرار دهید.

1 در مورد “چرا تمیز کردن تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی ضروری است؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH