اگر همه یخ‌ها آب شوند، سیاره زمین چه شکلی خواهد شد؟! (به همراه ویدیو)

در سال 2015، ناسا عنوان کرد که سطح آب اقیانوس‌های زمین سریع‌تر ازآنچه انتظار می‌رود، بالا آمده است. آژانس فضایی ناسا نیز اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود سطح آب سیاره زمین به میزان 90 سانتی‌متر در چند دهه آینده افزایش داشته باشد.

پیش‌بینی‌های اخیر به‌اندازه کافی نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که در این صورت میلیون‌ها انسان مکان زندگی خود را از دست خواهند داد. اتفاق ناامیدکننده و بدتر آن است که اگر این روند ادامه یابد و تمام کلاهک‌های یخ و یخچال‌های قطبی ذوب شوند، سطح آب اقیانوس‌ها به طرز بسیار سرسام‌آوری 65.8 متر (216 پا) افزایش خواهد داشت. سوال بزرگ این است که این مقدار آب کجا خواهند رفت؟

گروه طراح انیمیشن‌های سایت Business Insider آمریکا، این طرح انیمیشنی را طراحی کرده است. با دیدن این ویدئو به‌صورت مجازی حالتی را خواهید دید که اگر تمام یخ‌های زمین ذوب شوند، خشکی‌ها و قاره‌ها چگونه خواهد شد. باید اعتراف کرد که برای هر انسانی دیدن این طرح بسیار نگران‌کننده و هولناک است.

بعضی از نقاط کم ارتفاع که هم‌اکنون نزدیک آب هستند و حتی بعضی شهرها مانند ونیز به‌سرعت ناپدید می‌شوند. در نگاه اول این گونه به‌­نظر می­‌رسد که این اتفاق سیاره زمین را دچار تغییر آن‌چنانی‌ای نخواهد کرد.

اما زمانی که زمین شروع به چرخش می‌کند، در نیمه مرکزی آسیا شرایط به طرز عجیبی نابود کننده است. شهرهای بزرگی مانند کلکته و شانگهای به داخل اقیانوس خواهند رفت (این دو شهر باهم چیزی نزدیک به 19 میلیون جمعیت دارند). به‌راحتی می‌توان گفت که آمریکا نیز بسیار کوچک‌تر خواهد شد و مثلا کالیفرنیا به‌کلی نابود می‌شود!

چیزی که این طرح انیمیشنی را بسیار نگران‌ کننده می‌کند، این است که این اتفاق صرفا یک آینده فرضی و تخیلی نیست. درست است که در طول حیات ما این طرح رخ نخواهد داد، اما بررسی دانشمندان نشان می‌دهد که با این روند افزایش دما برای کره زمین در آینده‌ای که خیلی دور نخواهد بود، واقعا هیچ یخی وجود نخواهد داشت.

همان‌گونه که نشنال ژئوگرافیک در سال 2013 بررسی و اعلام کرد که تقریبا 5000 سال زمان می‌برد تا 20.8 میلیون متر مکعب یخ در سیاره زمین به‌کلی ذوب شود.

پیش‌بینی می‌شود که در دهه‌های آینده دمای جو 26.6 درجه سلسیوس شود، درحالی‌که مقدار فعلی آن 14.6 سلسیوس است. این اتفاق زندگی جانوران و گیاهان را به طرز وحشتناکی نابود خواهد کرد.

احتمال این پیش‌بینی‌ها را قبلا چندین بار شنیده‌ایم، اما نگرش ما متفاوت خواهد بود، وقتی به‌صورت تصویری ببینیم که تاثیر رفتار ما بر شکل ظاهری زمین چگونه خواهد بود. این انیمیشن به‌خوبی این اتفاق را نشان داده است. نسخه­‌ای از این ویدئو در سپتامبر سال 2015 نیز منتشر شده بود.

با تماشای این ویدئو و بررسی روند نابودی زمین، به این نتیجه می‌رسیم که چقدر ما خوش‌بخت هستیم که در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که می‌توانیم پدیده‌های شگفت‌انگیز این سیاره مثل دیواره بزرگ مرجانی، شهر ونیز و یا مالدیو را ببینیم؛ چراکه دیگر با افزایش دمای جو و به طبع آن افزایش سطح آب، این پدیده‌های زیبا نیز نابود خواهند شد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH