چرا اپلیکیشن‌های مختلف اعلان‌های مختص به خود را دارند؟

آیا شما از دریافت اعلان‌های وقت و بی‌وقت اپلیکیشن‌های خود خسته شده‌اید؟ قطعا می‌دانید که شما تنها نیستید؛ چراکه تقریبا اکثر کاربران تلفن همراه با این اعلان‌ها درگیر هستند. معمولا همه ما در مواقع ضروری از تلفن همراه خود استفاده می‌کنیم اما این روزها اغلب برنامه‌ها اعلان‌های نامربوطی را به شما نشان می‌دهند که اصلا به دنبال دریافت آن‌ها نبوده‌اید.

به عنوان مثال می‌توان به اعلان‌های مربوط به درخواست‌های مکرر افراد در فیس‌بوک، اینستاگرام و یا نرم‌افزارهای مشابه و همچنین دریافت اخبار از وب‌سایت‌هایی که گاهی اوقات اخبار آن‌ها را مرور می‌کنید، اشاره کرد که در اکثر مواقع کاربران به صورت جدی به دنبال دریافت این اعلان‌ها نبوده‌اند و حتی به آن‌ها توجه نمی‌کردند. شما می‌توانید دریافت اعلان‌ها را کاهش دهید و البته به نظر می‌رسد انجام این کار برای تمرکز بیشتر، بسیار ضروری است.

برای غیرفعال کردن اعلان‌ها در برنامه‌های مختلف بارها ترفندهای مختلفی ارایه شده است که البته باید برای آن زمان بگذارید. اما به نظر شما چرا اپلیکیشن‌های مختلف اعلان‌های مختص به خود را دارند؟ برای تشخیص این موضوع باید درباره گوسفند صحبت کنیم!

اعلان‌ها و مبحث تراژدی مشترک

تصور کنید یک علف‌زار، توسط یک روستا به اشتراک گذاشته شده است و هر کس در این روستا می‌تواند گوسفندان خود را بدون هیچ هزینه‌ای در آن پرورش دهد و این علف‌زار می‌تواند حیوانات زیادی را نگه دارد.

شما به عنوان یک فرد، با هر گوسفندی که اضافه می‌کنید، در واقع جایگاه خود را محکم‌تر می‌کنید زیرا گوسفند بیشتر به معنی پول بیشتر است. در عین حال، هر گوسفندی که شما اضافه می‌کنید بخشی از این علف‌زار را اشغال می‌کند و در هر مرتبه از فضای آزاد این علف‌زار کاسته می‌شود، بنابراین پس از مدتی قرار گرفتن در چنین محیطی حتی برای شما نیز سخت می‌شود. در این وضعیت چه کاری انجام می‌دهید؟

به این وضعیت تراژدی مشترک گفته می‌شود و در واقع اصطلاحی است که وضعیت به اشتراک‌گذاری منابع را توصیف می‌کند و در آن به زمانی اشاره دارد که افراد با فعالیت در زمینه‌های مورد علاقه خود وضعیت را برای سایر افراد درگیر با موضوع موردنظر وخیم‌ می‌کنند. این درست همان اتفاقی است که در رابطه با اعلان‌ برنامه‌های شما رخ می‌دهد.

در واقع توجه شما تنها به یک منبع محدود است، زیرا منبع موردنظر فقط چند ساعت در روز وجود دارد. هر برنامه‌ای که بر روی تلفن همراه شما نصب می‌شود، به عنوان یک تکه بزرگ از این منابع محدود به شمار می‌رود، چرا که تمام توجه به این موضوع است که کدام شرکت‌های تبلیغاتی از آن پشتیبانی می‌کنند تا بتوانند از این طریق درآمدی را برای خود کسب کنند؟

اعلان‌ها یک راه آسان برای باز کردن یک برنامه‌ای است که شما در حالت عادی چندان توجهی به آن نمی‌کنید و به همین دلیل است که برنامه‌های مختلف از اطلاع‌رسانی‌های زیاد و متنوع برای جلب توجه شما استفاده می‌کنند. اما اغلب این برنامه‌ها اعلان‌های نامناسب را به کاربران نشان می‌دهند که کمتر احتمال توجه به آن‌ها از سوی کاربران وجود دارد. از سوی دیگر این موضوع باعث نمی‌شود که توسعه‌دهندگان برنامه از فرصت‌های موجود در این فضا استفاده نکنند.

به نقل از گارت هاردین (Garrett Hardin)، اکولوژیست آمریکایی که اصطلاح “تراژدی مشترک” را در دهه 1960 به کار برد و البته به‌ندرت با خوبی و آسایش به پایان می‌رسد: ” در این‌جا یک تراژدی وجود دارد. هر مردی به یک سیستم قفل شده است که او را مجبور می‌کند تا گله خود را بدون محدودیت افزایش دهد، (در جهانی که محدود است). اما از سوی دیگر خرابی و ویرانی همان سرنوشتی است که همه مردان با آن سر و کار خواهند داشت، هر کدام به نفع خودشان در جامعه‌ای که به آزادی عامه معتقد است، مطالبات‌ خود را پیگیری می‌کنند. اما این آزادی همه چیز را خراب می‌کند.”

این استراتژی تا حدودی درباره اعلان‌های مختلف صادق است که می‌تواند بر شما غلبه کنند اما در آن سوی ماجرا شما نیز توانمندی‌های خاص خود را دارید.

چگونه می‌توان دریافت اعلان‌ها را کنترل کرد؟

اگر می‌خواهید اعلان‌های شما، همان مواردی باشند که شما به آن‌ها توجه می‌کنید و مورد استفاده قرار می‌دهید، به‌راحتی می‌توانید با صرف مدت زمان کم این کار را انجام دهید. در ادامه این مطلب چند راهکار مفید برای متوقف کردن دریافت اعلان از برنامه‌های خاص را ارایه کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

همه اعلان‌ها برای هر برنامه‌ای که نمی‌خواهید در مورد موضوعات مختلف به شما اطلاع دهد را غیرفعال کنید. با این کار شما حتی اعلان‌های مهمی که قبلا از آن برنامه دریافت می‌کردید را از دست خواهید داد.

اما به نظر شما، در مورد آن دسته از برنامه‌هایی که در آن شما ترکیبی از اعلان‌های مفید و غیرضروری را دریافت می‌کنید، چه کاری می‌توان انجام داد؟ برای این‌گونه از برنامه‌ها شما باید به دنبال راه‌هایی برای حذف این گزینه در داخل برنامه باشید.

به عنوان مثال فیس‌بوک به‌طور پیش‌فرض دوست دارد که همه اتفاقات را به شما اطلاع دهد. مثلا زمانی که کسی یکی از پست‌های شما را لایک می‌کند، شما را تگ می‌کند و یا کامنتی برای شما می‌نویسد، همچنین انواع درخواست‌های دوستی و رویدادهای نزدیک و بسیاری موارد دیگر از جمله اعلان‌هایی است که شما در این شبکه اجتماعی آن‌ها را دریافت خواهید کرد. ممکن است برخی از این موارد برای شما مهم باشند و برخی دیگر بی‌اهمیت.

خوشبختانه شما می‌توانید اعلان‌های فیس‌بوک را سفارشی کنید و فقط مواردی که تمایل دارید آن‌ها را دریافت کنید را به‌راحتی برای خود مشخص کنید. این کار تنها از طریق قسمت تنظیمات و بهینه‌سازی برخی موارد دلخواه انجام می‌شود.

اکثر برنامه‌ها نیز امکانات مشابهی را به کاربران خود ارایه می‌دهند. توصیه می‌شود حتما از آن‌ها استفاده کنید. درست است که پیدا کردن گزینه‌های مربوط به شخصی‌سازی کمی دشوار و وقت‌گیر است اما قطعا با ارزش خواهدبود چراکه شما را از شر دریافت اعلان‌های غیرضروری خلاص می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH