دانشمندان با استفاده از لگو و گوشی هوشمند، شناساگر نوروتوکسین ساختند!

گروهی تحقیقاتی راهی را برای آشکار کردن و شناسایی چندین نوروتوکسین قوی، با استفاده از جعبه‌ای که از لگو ساخته‌شده و یک گوشی هوشمند، کشف کردند. این اختراع جدید می‌تواند به افرادی که احتمال وجود نوروتوکسین در بدنشان هست، کمک کند و در جهت حذف و بهبود و درمان سریع آن موثر باشد.

نوروتوکسین‌ها، توکسین‌های (زهرابه) خطرناک و مضر برای سیستم عصبی بدن هستند. نوروتوکسین‌ها از عوامل بیرونی به سیستم عصبی وارد می‌شوند و آسیب‌های جدید در ساختار عصبی بدن وارد می‌کنند.

نوروتوکسین‌ها، انواع متفاوتی دارند. سیاه‌زخم، گاز سارین، VX (یک سم مصنوعی از رده اورگانوفسفر است) و چندین نوع دیگر، از انواع نوروتوکسین‌ها هستند که می‌توانند در حالت‌های مختلف کشنده و مرگ‌آور باشند. این امر مهم است که بدانید، پادزهر این نوروتوکسین‌ها متفاوت است و اولین کاری که متخصص در برخورد با آن باید انجام دهد شناسایی نوع نوروتوکسین است تا بتواند پادزهر مربوط را به بدن تزریق کند.

بهترین راه برای شناسایی نوروتوکسین ترکیب و مخلوط کردن آن با یک اندیکاتور (ماده شناساگر) شیمیایی است. این ماده شیمیایی زمانی که با یک نوروتوکسین ترکیب شود، کمی شروع به درخشیدن می‌کند. روشنایی و رنگ این ماده در انواع متفاوت نوروتوکسین تفاوت خواهد داشت. با این‌ وجود، این تغییر رنگ و میزان درخشش خیلی نامحسوس است و چشم انسان به‌تنهایی نمی‌تواند تشخیص دهد و معیار مناسبی باشد.

محقق و پژوهشگر ژیائولونگ سان (Xiaolong Sun) چنین بیان می‌کند که:

متاسفانه تفاوت سطح فلورسانس درخشش اندیکاتور با چشم غیرمسلح ممکن نیست و ابزاری که میزان فلورسانس و درخشندگی را اندازه‌گیری می‌کند، 30 هزار دلار قیمت دارد.

حال با این اختراع جدید، از گوشی هوشمند برای شناسایی این ماده سمی استفاده می‌شود. دوربین یک گوشی برای تشخیص درخشندگی و رنگ اندیکاتور شیمیایی مناسب است و با یک جعبه که از لگو ساخته‌شده، برای نگه داشتن نمونه در فضایی تاریک این عمل انجام‌شدنی خواهد بود. ازاین‌پس محققان برای تشخیص نوروتوکسین ارزان‌تر و راحت‌تر عمل خواهند کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH