بررسی لپ‌تاپ‌های سری Predator ایسر: درندگان جسور!

یک لپ‌تاپ مناسب بازی فقط چند تکه سخت‌افزاری با قدرت پردازش بالا نیست، این دستگاه باید بتواند تجربه یک بازی را با حسی متفاوت‌‌تر از هر آنچه انتظار دارید برآورده کند. نمی‌توان ‌اهمیت قطعاتی مثل پردازنده و گرافیک را انکار کرد اما آنها تنها بخشی از یک تجربه دیداری و شنیداری را تشکیل می‌دهند که باید در کنار اجزای دیگر حسی واقعی‌ از یک بازی مجازی را ایجاد کنند.

به زبان ساده این آدرنالینی که در بازی‌ها به دنبال آن هستیم فقط حاصل یک پردازش قدرتمند نیست و برای رسیدن به آن مجموعه‌ای از بهترین‌ها باید در کنار هم فعالیت کنند. این همان نکته‌ای است که باعث می‌شود برخی مدل‌های ریشه‌دار بتوانند همچنان در جایگاه لپ‌تاپ‌ها موفق و پرفروش در بازار امروز قرار بگیرند.

سری Predator ایسر این ویژگی‌ها را به‌خوبی دارند. درندگانی که همچنان جسورانه رقابت می‌کنند و نمادی از هماهنگی کامل میان تمام بخش‌ها برای ایجاد حسی متفاوت در بازی‌ها هستند. مدل‌های Predator در دو اندازه 15 اینچ و 17 اینچ تولید می‌شوند.

اگر به دنبال خرید لپ‌تاپ برای بازی هستید یک نکته مهم را قبل از انتخاب در نظر داشته باشید. در شرایط امروز بازار لپ‌تاپ‌ها در ایران، هزینه‌ای که بابت مدل‌های گیم پرداخت می‌کنید باید با عملکرد دستگاه همخوان باشد. به دلیل نوسانات شدید ارز، بلاتکلیفی وارد‌کنندگان و عدم تنوع مدل‌های گیمینگ انتخاب اشتباه شما به معنی چند میلیون تومان هزینه بی‌دلیل است. در این شرایط بهتر است تمام جنبه‌های انتخاب خود را بررسی کنید و زمان بیشتری برای مقایسه عملکرد و امکانات مدل‌های مختلف صرف کنید. در این بررسی مدل‌های قدیمی‌تر نیز می‌توانند همچنان به عنوان یک انتخاب به‌صرفه و منطقی مطرح باشند.

ایسر

برند ایسر طی 10 سال گذشته جای پای خود را در بازار لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای تثبیت کرده است. در گذشته این برند را بیشتر با مدل‌های ارزان‌قیمت آن می‌شناختیم اما حرکتی که این شرکت در زمینه لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای با طراحی الهام گرفته از ماشین‌های لامبورگینی آغاز کرد در سال‌های اخیر با مدل‌های سری نیترو ادامه پیدا کرده و اکنون با حضور مدل‌های Predator به اوج رسیده است.

ایسر از سال 2013 به بعد روش هوشمندانه‌ای را برای طراحی مدل‌های حرفه‌ای خود برگزید که شامل همکاری با صاحبان فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌های مختلف است. با این رویکرد ایسر توانست بسیاری از فناوری‌های شرکت‌های بزرگ مانند اینتل و انویدیا را در محصولات خود بهینه‌سازی کند و حتی در زمینه خنک‌کننده‌ها نیز همکاری بسیار نزدیکی با کولرمستر دارد.

اکنون ایسر در رده‌بندی سایت لپ‌تاپ‌مگ در جایگاه چهارم بهترین برند برای لپ‌تاپ‌ها و بالاتر از نام‌هایی مانند ایسوس و MSI‌ ایستاده است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که سازندگان حرفه‌ای لپ‌تاپ‌های گیمینگ مانند Razer، رده هفتم را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین ایسر حضور فعال مستمری در بازار ایران دارد و پشتیبانی مناسب در زمینه تامین و ضمانت لپ‌تاپ‌ها باعث شده طی سال‌های گذشته برای متقاضیان لپ‌تاپ همیشه یکی از انتخاب‌های برتر باشد. اکنون نیز می‌توان در بازار تقریبا خالی لپ‌تاپ‌های گیمینگ مدل‌های پیشرفته‌ای مانند  Predator 15 و Predator 17 را مشاهده کرده که علاوه بر کاربردهای قدرتمندی که در زمینه گیم دارند به دلیل توان پردازش بالا به عنوان مدل‌های مناسب برای کاربردهای مهندسی و طراحی نیز توصیه می‌شوند.

نگاه کلی

در بازار ایران علاوه بر مدل‌های جدید ایسر می‌توان دو مدل قدیمی‌تر از این برند با نام‌های Predator 15 G9-591 و Predator 17 G5-793 را یافت که در مقایسه با مدل‌های مشابه خود از برندهای دیگر نسبت هزینه به عملکرد مناسبی دارند. هر دو مدل دارای یک طراحی آوانگارد با تم رنگ سرخ هستند که در همان نگاه اول سطح کارایی آنها را مشخص می‌کند.

نمایشگر این مدل‌ها مجهز به فناوری AH-IPS و ساخت ال‌جی است که در میان مدل‌های موجود در بازار به دلیل دقت رنگ و کنتراست یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بازی به شمار می‌رود. این دو مدل در زمینه صدا نیز از برترین لپ‌تاپ‌های موجود هستند و در آزمون‌های عملی انجام شده، شدت صدای آنها به 90 دسی‌بل می‌رسد که تنها نیمی از آن برای انتشار صدا در یک اتاق بزرگ کافی است. این دو مدل از پردازنده چهارهسته‌ای نسل ششم با معماری Skylake استفاده می‌کنند و دارای کارت‌‌های گرافیکی GTX 980M یا مدل جدیدتر GTX 1060 هستند. از دیگر ویژگی‌های این مدل‌ها می‌توان به شبکه Killer e2400، باتری قدرتمند 8 سلولی با منبع تغذیه 180 وات، انبوهی از پورت‌های کاربردی مانند USB 3.1 و USB نوع C، درگاه تصویری DisplayPort و HDMI و همچنین درایو فوق‌سریع SSD با سرعت رعدآسای رابط‌های M.2 اشاره کرد.

طراحی

اصول زیبایی‌شناسی در طراحی لپ‌تاپ‌ها برای همه یکسان نیستند ولی Predator ظاهر جذابی برای بازی دارد. در همان نگاه اول تکلیف مخاطب با آن روشن است و اگرچه سایت‌هایی مانند تک‌رادار طراحی این مدل‌ها را اغراق‌آمیز توصیف کرده‌اند اما وقتی یک گیمر این مدل‌ها را ببیند قطعا برای بازی اشتیاق خواهد داشت. این یعنی عامل بدنه به رسالت طراحی که کمک به ایجاد یک تجربه جذاب از بازی‌ها است وفادار بوده است.

بدنه این مدل‌ها دارای زمینه رنگ مشکی است که جزییات سرخ رنگی مانند پوشش اسپیکرها یا نوار وضعیتی که بین دو لولا امتداد پیدا کرده، جذابیت زیادی به آن می‌دهد. نور پس‌زمینه سرخ کلیدها که در اطراف کلیدهای جهت‌نما و WASD درخشان‌تر هستند نیز به نمای جنگنده و سرسخت Predator کمک می‌کند.

طراحی Predator  برای حاشیه‌ها پیام استحکام دستگاه را به خوبی منتقل می‌کنند و هندسه قاطعی دارند. شاید به همین دلیل است که از منحنی‌های نرم و باریک در این مدل خبری نیست. چشم از روی کلیدها نمی‌لغزد و گیمرها می‌توانند روی بازی متمرکز بمانند.

بدنه کاملا ساختار مستحکمی دارد و علاوه بر نمای ظاهری می‌توان این قدرت را در بخش‌های درونی لمس کرد. بدنه مات بیرونی از پلی‌کربنات ساخته شده است و قسمت زیرین نیز با استفاده از فایبرگلاس 40% به خوبی می‌تواند در برابر تنش‌های فیزیکی مقاومت کند. در هر دو مدل پنل کاملا در جای خود محکم شده و لولاها مقاومت خوبی را به نمایش می‌گذارند به‌طوریکه هیچ لغزش اضافی در بخش نمایشگر دیده نمی‌شود. شاید باز کردن دستگاه با یک دستگاه چندان ساده نباشد اما وزن بدنه و استفاده از پایه‌های لاستیکی دستگاه را در جای خود محکم نگاه می‌دارند.

در بخش کیبورد می‌توان دو تابش درخشان را مشاهده کرد که از نور زمینه سرخ برای بخش کی‌پد و از نور آبی برای بخش نام‌پد استفاده شده است. در این قسمت نیز کلیدهای حرکتی WASD و کلیدهای جهت‌نما کاملا مشخص هستند.

یکی از قسمت‌هایی که به کمک مهندسی ایسر کاملا کاربردی طراحی شده بخش زیرین دستگاه است که در حالت عادی انتظار زیادی از آن نداریم. اما در این مدل‌ها برای سهولت به‌روزرسانی قطعات می‌توان به آسانی به بخش‌هایی مانند درایو ذخیره‌سازی با رابط SATA و M.2 همچنین ماژول‌های رم دسترسی داشت.

خنک‌کننده

سیستم خنک‌کننده در تمام لپ‌تاپ‌های رده گیم یکی از اجزای فوق‌العاده مهم است که با همکاری کولرمستر در طراحی Predator به خوبی می‌توان اهمیت آن را مشاهده کرد. ایسر در این مدل‌ها از خنک‌کننده پیشرفته FrostCore استفاده کرده است. دو خنک‌کننده اصلی که بطور اختصاصی برای این مدل‌ها طراحی شده‌اند، در دو طرف دستگاه وظیفه کاهش حرارت پردازنده و گرافیک را برعهده دارند. برای توزیع مناسب حرارت میان این دو بخش می‌توان پایپ‌های مسی تخت را مشاهده کرد که به پره‌های باریک پشتی متصل شده‌اند و با قدرت دمندگی بالای فن‌ها، هوای گرم را از طریق اگزوزهای پشتی به بیرون هدایت می‌کنند. فن‌ها مجهز به پره‌های فلزی هستند که باعث شده ضخامت آنها در مقایسه با پروانه‌های رایج در سایر مدل‌ها کاهش پیدا کند و عملکرد بهتری داشته باشند. در شرایط عادی میزان نویز حاصل از چرخش فن‌ها حدود 33 دسی‌بل است که این مقدار در حالت لود کامل به 44 دسی‌بل افزایش می‌یابد.

نکته دیگر در بخش خنک‌کننده امکان استفاده از یک کولر جانبی است. در طراحی شگفت‌انگیز این مدل می‌توانید به آسانی درایو نوری را خارج کنید و به جای آن یک خنک‌کننده قرار دهید تا علاوه بر ساختار پیشرفته دستگاه، این قسمت نیز به کاهش دما کمک کند.

پورت‌ها

پورت‌های اصلی Predator را می‌توان در دو سوی دستگاه مشاهده کرد. در این مدل‌ها چهار درگاه نسل سوم USB در هر دو سوی لپ‌تاپ قرار دارند. در سمت چپ دستگاه علاوه بر دو پورت USB 3.0 می‌توان محل ورود جک‌های 3.5 میلی‌متری مجزا برای هدفون و میکروفون را دید که در کنار کارت‌خوان قرار گرفته‌اند. سرعت این کارت‌خوان در تست‌های عملی حدود 90 مگابیت بر ثانیه است که از این نظر در مقایسه با مدل‌هایی مانند ایسوس G75 جایگاه بالاتری دارد.

پورت‌های سمت راست دستگاه با درگاه RJ-45 برای شبکه گیگابیتی آغاز می‌شوند و در ادامه دو پورت تصویری DisplayPort و HDMI را می‌توان مشاهده کرد. با توجه به قدرت گرافیکی بالای این مدل‌ها، خروجی تصاویر با کیفیت 4K از طریق این دو پورت به سادگی امکان‌پذیر است. در کنار دو درگاه USB 3.0 یک درگاه کوچک نیز مشاهده می‌شود که USB نوع C است. این درگاه با سرعت بالا و توان شارژ بیشتر در گوشی‌های هوشمند جدید بیشتر مورد توجه قرار دارد.

ارتباط

شبکه وایرلس این مدل‌ها از نوع Killer Wireless-AC 1535 است. این شبکه در مقایسه با ماژول‌های رایج اینتل قدرت بیشتری دارد و علاوه بر توسعه محدوده تحت پوشش وایرلس می‌تواند سرعت انتقال اطلاعات را افزایش دهد. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که کاربران بازی‌های جدید اغلب تمایل دارند هنگام اجرای بازی‌های آنلاین روی شبکه وایرلس، تصاویر بازی‌های خود را نیز بطور همزمان منتشر کنند یا تصاویر هم‌تیمی‌های خود را در بازی‌های گروهی ببینند.

شبکه وایرلس از استانداد 802.11 ac پشتیبانی می‌کند و پهنای‌باند آن به 867 مگابیت‌بر ثانیه می‌رسد که از این نظر به آسانی می‌تواند بر شبکه‌های کابلی غلبه کند. شبکه وایرلس در مدل‌های Predator مجهز به دو آنتن MIMO 2×2 سازگار با کانال‌های ارتباطی 2.4 و 5 گیگاهرتز است. ضمن اینکه با کمک قابلیت‌های نرم‌افزاری شبکه‌های Killer می‌توان اولویت استفاده برنامه‌ها از شبکه را تغییر داد و پهنای‌باند بیشتری برای بازی‌ها ایجاد کرد.

کیبورد و تاچ‌پد

کیبورد این مدل از نوع جزیره‌ای با فاصله مناسب میان دکمه‌ها است تا کاربران هنگام تایپ یا اجرای حرکات سریع در بازی‌ها با کمترین خطا مواجه شوند. در حاشیه سمت چپ کیبورد می‌توان 6 دکمه را مشاهده کرد که در قالب یک کلید سرگروه و پنج دکمه برای کاربردهای گروهی هستند. دکمه بالایی که اندازه بزرگتری نسبت به بقیه دارد می‌توان کاربردهای 5 کلید دیگر را تغییر داد. کلیدهای نام‌پد برخلاف مدل‌های گیمینگ در سایر برندها در سایز کامل طراحی شده‌اند و استفاده از آنها راحت است. در ناحیه کی‌پد نیز می‌توان سه ناحیه نورانی را با رنگ‌های درخشان متنوع از یکدیگر مجزا کرد.

تاچ‌پد این مدل‌ها در اندازه وسیع طراحی شده تا محدودیتی در پیمانش نشانگر وجود نداشته باشد. این تاچ‌پد دارای دو کلید فیزیکی مستقل و درخشان برای کلیک‌های چپ و راست است. به‌دلیل تراکم بالای حسگرهای لمسی در سطح این تاچ‌پد، کوچک‌ترین تحرک انگشت روی آن قابل شناسایی است و باعث افزایش دقت تاچ پد می‌شود. ضمن اینکه می‌توان توسط نرم‌افزار برای برخی کاربردهای رایج، اشاره‌های حرکتی تعریف کرد تا عملکردهایی مانند زوم، چرخش یا موارد دیگر تنها با اشاره انگشتان اجرا شود.

نمایشگر

نمایشگر Predator 15 G9-591 و Predator 17 G5-793 از نوع فول‌اچ‌دی با وضوح 1920×1080 است و هر دو مدل مجهز به پنل‌های IPS هستند. این پنل‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند زاویه دید وسیع‌تری را برای نمایش فراهم کنند، کیفیت رنگ بهتری دارند.

یکی از نقاط قوت این مدل‌ها نمایشگر آنها است و در مقدمه این مطلب اشاره کوتاهی به نمایشگر حرفه‌ای Predator داشتیم. پنل نمایش این مدل‌ها ساخت ال‌جی و یکی از بهترین پنل‌های موجود در بازار است که به آسانی بر رقبای دیگر خود غلبه می‌کند. این غلبه را می‌توان با چند مثال از توانمندی‌های فنی نمایشگر توضیح داد. از نظر سطح روشنایی بر اساس آزمایش‌هایی که سایت مستقل نوت بوک چک انجام داده است، Predator با سطح 336 شمع‌برمترمربع معادل 10 درصد عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های Asus G752VS یا MSI GT72VR دارد. به‌دلیل کیفیت مهار نور در سطح پنل نیز رنگ مشکی خلوص بالاتری نشان می‌دهد و همین عامل باعث شده تا سطح کنتراست در مقایسه با دو مدل دیگر حدود 20% افزایش یابد. کنتراست این مدل‌ها 1334 به 1 لساو این مقایسه‌ها با نرم‌افزار DeltaE2000 انجام شده که نشان می‌دهد از نظر خلوص رنگ نیز Predator یک نمایشگر پیشرفته دارد. در هر دو استاندارد AdobeRGB 1998 و sRGB لپ‌تاپ‌های ایسر توانسته‌اند به ترتیب 30% و 15% کیفیت رنگ بهتری را نمایش دهند.

پوشش پنل‌ها از نوع مات انتخاب شده که قابلیت استفاده در نور شدید را فراهم می‌کند. با این حال یکی از انتقاداتی که به پنل‌های مات می‌شود کاهش درخشندگی رنگ‌ها است که ایسر این موضوع را با افزایش سطح روشنایی به مقادیر بالای 330 cd/m² جبران کرده است.

یکی دیگر از عواملی که در کیفیت اجرای بازی‌ها موثر است زمان پاسخگویی است. این زمان به تغییر موقعیت‌ کریستال‌ها اشاره دارد و هرچقدر کوتاه‌تر باشد به این معنی است که پنل توانایی بهتری در نمایش صحنه‌های سریع با تغییر نور شدید دارد. در این مدل‌ها زمان پاسخگویی برای تغییر وضعیت به نور سفید تنها 5 میلی‌ثانیه است و زمان بازگشت به حالت مشکی نیز 19 میلی‌ثانیه اندازه گیری شده است.

پردازش و ذخیره‌سازی

پردازنده Core i7-6700HQ دارای چهارهسته پردازشی است و با ساختار 14 نانومتری در خانواده Skylake قرار می‌گیرد. این پردازنده با طراحی حرارتی 45 وات در فرکانس 2.6 گیگاهرتز اجرا می‌شود و در حالت توربو، فرکانس آن تا 3.2 گیگاهرتز افزایش می‌یابد. اینتل در خانواده اسکای‌لیک با تمرکز بر تغییر طراحی توانست جهش پردازشی قابل‌توجهی را نسبت به نسل قبل ایجاد کند. این پردازنده‌ها مجهز به گرافیک درونی HD Graphics 530 هستند و از ماژول‌های رم DDR4 پشتیبانی می‌کنند.

ظرفیت قابل توجهی برای رم‌های این دو مدل در نظر گرفته شده است بطوریکه مدل Predator 17 G5-793-71A0 با ظرفیت فوق‌العاده 32 گیگابایت حافظه DDR4 هیچ محدودیتی در اجرای بازی‌ها نخواهد داشت و در مدل 15 اینچی Predator 15 G9-591-78J1 نیز 16 گیگابایت ظرفیت رم در نظر گرفته شده است که همچنان فراتر از نیاز اغلب بازی‌ها و کاربردهای رایج است. ضمن اینکه چهار ماژول رم در این مدل‌ها قابل استفاده هستند  و ظرفیت رم را می‌توان تا 64 گیگابایت افزایش داد.

هر دو دستگاه از تراشه Intel HM170 به عنوان هاب مرکزی امکانات اصلی استفاده می‌کنند.

یکی از انتقاداتی که به این دستگاه وارد می‌شود استفاده از پردازنده‌های نسل ششم اینتل است که در مقایسه با مدل‌های جدید شاید قدیمی محسوب شوند. نمی‌توان این انتقاد را نادیده گرفت اما باید به دو نکته توجه داشت. نخست اینکه علیرغم معرفی پردازنده‌های نسل هشتم هنوز مدل‌های مطرحی از این پردازنده‌ها در لپ‌تاپ‌های گیمینگ بطور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته و پردازنده‌های 6 هسته‌ای Core™ i7-8750H در مدل‌های محدودی مورد استفاده قرار گرفته‌اند که قیمت آنها نیز بطور قابل‌توجهی بالا است. نکته دیگر شرایط واقعی بازار ایران است که هنوز مدل‌های مجهز به نسل هفتم Core™ i7-7700HQ در بازار رایج هستند و از نظر عملکرد نیز اختلاف میان این دو خانواده به اندازه‌ای نیست که توان پوشش اختلاف قیمت چندمیلیون تومانی را داشته باشد.

از دیگر بخش‌های مهم در لپ‌تاپ‌های گیمینگ می‌توان به بخش گرافیکی اشاره کرد که در Predator 17 از نوع جیفورس GTX 1060 و در Predator 15 از گرافیک قدرتمند GTX 980M ساخت انویدیا استفاده شده است. گرافیک 980 برای لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای بر پایه معماری Maxwell GM204 توسعه پیدا کرد و علیرغم کارایی فوق‌العاده‌ای که دارد به دلیل قیمت بالا تنها در مدل‌های محدودی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از نکاتی که باعث می‌شود GTX 980M یک گرافیک عالی برای لپ‌تاپ‌ها باشد، مصرف انرژی بهینه با وجود قدرت بالا به دلیل استفاده از فناوری ساخت 28 نانومتری است.

در پاسخ به منتقدانی که این مدل را قدیمی می‌دانند باید گفت گرافیک قدرتمند GTX 980M در بازی‌های جدیدی مانند  Far Cry 5 محصول 2018 توانسته است به نرخ متوسط 50 فریم بر ثانیه در سطح تنظیمات اولترا با وضوح FHD دست پیدا کند. از بازی‌های دیگر نیز می‌تواند به نرخ 68 فریم در بازی Need for Speed Payback، نرخ 88 فریم در بازی Call of Duty WWII، نرخ 42 فریم در بازی Assassin´s Creed Origins و نرخ 56 فریم در بازی Wolfenstein II اشاره کرد. در سطح تنظیمات ultra که میلیون‌ها متغیر در هر فریم از بازی مورد پردازش‌ قرار می‌گیرند مشاهده می‌شود که نرخ فریم بر ثانیه همچنان بالاتر از 30 است و گیمرهای حرفه‌ای می‌توانند تجربه‌ای روان و بدون لگ از بازی‌ها داشته باشند.

درایوهای ذخیره‌سازی در Predator 17 شامل دو قسمت است و یک هارد دو ترابایت به همراه 256 گیگابایت درایو SSD را شامل می‌شود. در نسخه 15 اینچی این خانواده نیز می‌توان فضای ذخیره‌سازی ترکیبی  یک ترابایت هارد به همراه 256 گیگابایت SSD را مشاهده کرد.

بخش ذخیره‌سازی علاوه بر پشتیبانی از هارد درایوهای رایج مجهز به درگاه فوق سریع M.2 با امکان پشتیبانی از درایوهای PCIe NVMe در سایز 2280 است. در مدل‌های  G9-793 از درایوهای SSD روی رابط  M.2 22110  نیز پشتیبانی می‌شود.

نتیجه‌گیری

اگر همیشه به دنبال جدیدترین مدل‌ها با برترین سخت‌افزارها هستید و دغدغه‌ای از بابت هزینه ندارید این مدل‌ها چندان برای شما مناسب نیستند. با وضعیت فعلی بازار که پیش‌بینی می‌شود به دلیل نوسانات گسترده قیمت ارز، اثرات زیادی در تنوع مدل‌های گیمینگ داشته باشد، این گروه از کاربران انتخاب‌های زیادی ندارند و مدل‌هایی که با این ویژگی‌ها وارد می‌شوند دارای قیمت فوق‌العاده بالایی خواهند بود.

اما برای گروه دیگری از کاربران حرفه‌ای که به دنبال رفع‌نیازهای خود با رعایت نسبت قیمت به عملکرد هستند می‌توان مدل‌های Predator را پیشنهاد کرد. این لپ‌تاپ‌ها از مشخصات سخت‌افزاری مطلوبی برخوردارند و با ضمانت معتبر به فروش می‌رسند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH