سهام شیائومی برای اولین بار در بورس هنگ‌کنگ عرضه شد؛ اقبال بسیار کم سرمایه‌گذاران به‌دلیل جنگ تجاری چین با آمریکا

بزرگترین عرضه اولیه سهام یک شرکت تکنولوژی در چهار سال اخیر با عرضه سهام شرکت چینی شیائومی در بورس هنگ‌کنگ آغاز شد به‌طوری‌که ارزش سهام فروخته شده ۴.۷۲ میلیارد دلار آمریکا محاسبه گردید. این رقم با فروش ۲.۱۸ میلیون سهم، هر یک به قیمت ۱۷ دلار هنگ‌کنگ (۲.۱۷ دلار آمریکا) به دست آمد. با این عرضه، ارزش شرکت به ۵۴ میلیارد دلار رسید که در واقع نصف ارزش ۱۰۰ میلیارد دلاری‌ بود که شرکت در آغاز امسال سعی در دستیابی به آن داشت. میزان تقاضا برای خرید از سوی سرمایه‌گذاران، ناامیدکننده بود و بدون تردید جنگ تجاری آمریکا و چین در این اقبال کم بی‌تاثیر نبوده است. قیمت ۱۷ دلار هنگ‌کنگ، پایین‌ترین قیمت در رنج قیمتی پیش‌بینی شده ۱۷ تا ۲۲ دلار برای هر سهم، پیش از عرضه اولیه آن بود.

شیائومی که هنوز محصولات خود را در ایالات متحده آمریکا نمی‌فروشد، برای ساخت مدل‌هایی با مشخصات نسبتا بالا و قیمت‌های ارزان‌تر معروف است. این روش کار، به شرکت کمک کرده است تا در دومین بازار بزرگ گوشی‌های هوشمند یعنی هند طرفداران زیادی داشته باشد. در کشور هند درآمد سرانه مردم پایین است و همین امر، بسیاری از مصرف‌کنندگان را به خرید مدل‌های پایین‌رده سوق می‌دهد. بدین‌ترتیب، قیمت محصولات شیائومی متناسب با میزان درآمدهای مردم هند بوده است. اوایل امسال شیائومی گفته بود که انتظار دارد تا در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰۰ میلیون هندست بارگیری کند که این میزان در واقع  ۴۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۷ است.

لی جون، بنیانگذار، رییس و مدید اجرایی شیائومی، درباره حاشیه سود این شرکت در زمینه سخت‌افزار قولی بیش از ۵ درصد نداده بود، این آن چیزی نبود که سرمایه‌گذاران می‌خواستند و به همین‌خاطر بسیاری انتظار دارند که شرکت محصولات و بازارهای خود را تنوع بیشتری ببخشد. شیائومی بعد از سال‌ها صحبت درباره فروش دستگاه‌های خود در آمریکا، حالا گفته است که برای ورود به بازار آمریکا در سال آینده برنامه‌هایی دارد.

لی جون در مراسم شروع عرضه سهام این شرکت در هنگ‌کنگ گفته بود:

بدون بازارهای سرمایه‌گذاری هنگ‌کنگ، برای ما بسیار سخت خواهد بود تا شانسی برای مقبولیت در میان مردم هنگ‌کنگ داشته باشیم. من باور دارم که در آینده نزدیک شرکت‌های برتر زیادی در هنگ‌کنگ حضور خواهند داشت.

سهام شرکت در بورس هنگ‌کنگ با قیمت پایین ۱۶.۰۲ دلار هنگ‌کنگ، یعنی ۵.۸ درصد کم‌تر از قیمت ۱۷ دلار در نظر گرفته شده برای عرضه اولیه آن، شروع به معامله گردید و با قیمت ۱۶.۹۸ دلار هنگ‌کنگ نیز بسته شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH