افشای مشخصات تراشه کایرین 980 مجهز به پردازنده 8 هسته‌ای با فرکانس 2.8 گیگاهرتز!

سال گذشته شرکت هواوی در نمایشگاه IFA از تراشه کایرین 970 رونمایی کرد و به نظر می‌رسد که تراشه پرچم‌دار امسال نیز در نمایشگاه برلین معرفی خواهد شد. با نزدیک شدن به زمان عرضه تراشه کایرین 980، اطلاعات بیش‌تری شامل ساختار خوشه‌ای پردازنده پیرامون این نیمه‌هادی منتشر می‌شود.

به گفته برخی منابع از کشور چین، 4 هسته پیشرفته کورتکس A77 با حداکثر سرعت 2.8 گیگاهرتز فعالیت خواهند کرد و مسئولیت تامین کارآیی دستگاه را برعهده خواهند داشت؛ در حالی‌که برای اطمینان‌پذیری بیش‌تر از 4 هسته کورتکس A55 نیز استفاده شده است.

کایرین 980 توسط شرکت TSMC و با بهره‌گیری از فرآیند 7 نانومتری FinFET تولید خواهد شد. همچنین شایعات قبلی نشان دادند که این چیپست از آخرین فناوری تراشه هوش مصنوعی طراحی‌شده توسط کمپانی Cambricorn استفاده می‌کند و انتظار می‌رود که این موضوع موجب عملکرد روا‌ن‌تر واحد پردازش عصبی شده و امکان اجرای حداکثر 5 تریلیون محاسبه به ازای هر وات را فراهم خواهد کرد.

بعلاوه گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهند که این تراشه از واحد پردازش گرافیکی بومی ساخت های‌سیلیکون بهره می‌گیرد. این شرکت تابع هواوی مسئولیت تولید تراشه را برعهده دارد. گفته می‌شود که GPU جدید 1.5 برابر سریع‌تر از پردازنده گرافیکی آدرنو 630 خواهد بود؛ پردازنده‌ای که در حال حاضر توسط کوالکام در تراشه اسنپ‌دراگون 845 به‌کار گرفته می‌شود.

هواوی میت 20 و میت 20 پرو بایستی نخستین گوشی‌های عرضه شده با تراشه کایرین 980 باشند. به‌طور معمول از این هندست‌ها در 3 ماهه انتهایی سال رونمایی می‌شود. بنچ‌مارک‌های انتوتو اولیه از ماه آوریل بیانگر پیشرفت فوق‌العاده در کارآیی دستگاه هستند؛ اما این نتایج در بهترین حالت نیز مشکوک به نظر می‌رسند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH