اپلیکیشن تشخیص چهره به زنان نابارور برای یافتن بهترین نمونه تخمک اهدایی کمک می‌کند

هر ساله هزاران زن در سراسر دنیا با مسائل و مشکلات ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنند. برای بسیاری از آنها تنها راه چاره دریافت تخمک از افراد اهداکننده تخمک سالم است تا بتوانند به آرزوی دیرینه خود برسند و صاحب فرزند شوند.

تخمک

اما طبیعتا این کودک ممکن است تفاوت‌های ظاهری و ژنتیکی بسیاری با والدین خودش داشته باشد. حتی اگر بهترین امکانات و مجهزترین کلینیک نیز در اختیارشان باشد باز هم شبیه بودن فرزند متولد شده از تخمک اهدایی، بستگی زیادی به سلیقه و انتخاب دکتر مسئول و دست تقدیر دارد. با این حال به نظر می‌رسد شرایط در حال تغییر است و والدین می‌توانند امیدوار باشند کودکان متولد شده از تخمک اهدایی شباهت بیشتری به خودشان پیدا کنند.

یک شرکت اروپایی به نام Ovobank اقدام به طراحی یک اپلیکیشن تشخیص چهره نموده که به نام Ovomatch نام‌گذاری شده است. این نرم‌افزار نه تنها اقدام به بررسی ویژگی‌های فنوتیپی دریافت کننده تخمک شامل قد، رنگ مو، رنگ چشم، رنگ پوست و غیره می‌نماید بلکه، به جزییات بیشتر دقت می‌کند و ویژگی‌های منحصر به فرد صورت مادر گیرنده، نحوه نگاه، لبخند، حالت صورت، چین و چروک، خال و دیگر موارد مشابه را برای انتخاب بهترین نمونه ممکن در نظر می‌گیرد تا بتواند بیشترین تطابق را برای تولد فرزندی با بیشترین شباهت به والدین دریافت کننده تخمک، داشته باشد.

در اکثر کشور‌های جهان اهداکننده‌های تخمک به صورت بی‌نام اقدام به اهدای تخمک می‌کنند و هویت واقعی آنها به هیچ عنوان نه برای والدین دریافت کننده و نه برای فرزند متولد شده در آینده افشا نخواهد شد. این بدین معناست که به طور عمومی، وظیفه دکتر مسئول است تا نسبت به انتخاب فرد اهداکننده با ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری مشابه والدین دریافت‌کننده اقدام نماید. پس همانطور که محتمل است این انتخاب تنها مربوط به سلیقه و انتخاب دکتر برمی‌گردد و آنچه که او از ظاهر و ویژگی‌های والدین دریافت‌کننده، در ذهن خود ترسیم کرده است.

اما با استفاده از اپلیکیشن Ovomatch، تنها کافی است والد گیرنده، برخی از ویژگی‌های کلی ظاهر و فیزیک بدن خود را در نرم‌افزار وارد نماید و یک عکس سلفی از خود بگیرد. باقی کار را برنامه انجام خواهد داد و با جستجو در بانک اطلاعاتی خود و مطابقت ویژگی‌ها و تصویر فرد گیرنده، شبیه‌ترین اهدا‌کننده ممکن را یافته و معرفی می‌نماید.

البته همان‌طور که گفته شد، به فرد گیرنده هرگز اطلاعاتی در مورد فرد اهداکننده داده نخواهد شد یا تصویری از او را مشاهده نخواهد کرد و کلیه پروسه کار به دور از چشم او انجام می‌گیرد. به این معنا که کاربران می‌توانند اطمینان داشته باشند اپلیکیشن Ovomatch هویت افراد را افشا نکرده و به قوانین حفظ حریم خصوصی و ناشناس ماندن اهداکننده تخمک احترام می‌گذارد.

تخمک

پس از پایان یافتن جستجو و انتخاب بهترین نمونه، اپلیکیشن دو گزارش محرمانه ایجاد می‌کند که اولین آن به مرکز هماهنگ‌کننده IVF ارسال می‌شود تا بتوانند روند درمان را آغاز نمایند و گزارش دیگر به شرکت Ovobank رفته تا آنها نیز مراحل اداری و تکمیل مدارک به منظور اهدای تخمک را انجام دهند. در نهایت شرکت Ovobank بانک با تماس و انجام مکاتبات مرسوم با مرکز هماهنگ کننده، ترتیب حمل تخمک را خواهد داد.

با این حال فعلا این اپلیکیشن تنها در کشور‌هایی قابل استفاده است که حداقل یک شعبه از Ovobank در آنجا دایر باشد ولی در هر صورت این آغاز خوبی برای پیشرفت این صنعت حیاتی در جهان است. قطعا با گذشت زمان این شرکت برنامه خود را گسترش داده و والدین متقاضی بیشتری را تحت پوشش خود خواهد گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH