آینده سری گلکسی S سامسونگ چگونه خواهد بود؟!

بازار گوشی‌های هوشمند این روزها بسیار پیچیده شده است. با وجود رکودی که در این بازار وجود دارد، اما فروش بالای گوشی‌هایی مانند آیفون 10 نیز چندان نتوانست گره‌ای از آن باز کند. با در نظر گرفتن رشد سریع شرکت‌هایی مانند شیائومی، هواوی و اوپو در عرضه محصولات بالارده، حرکت در مسیری خلاف جهت شرایط فعلی بازار و ترندهای موجود، کار ساده‌ای برای سازندگان اسمارت‌فون‌ها نیست.

در این مجال قصد داریم تا نگاهی به تجربیات گذشته سامسونگ در این بازار و وضعیت کنونی آن به‌ویژه بعد از عرضه گوشی‌های گلکسی اس۹ بیاندازیم. سوال مهم این است که آیا گلکسی اس۹ تجربه موفقی برای این شرکت کره‌ای بود یا نه؟

چقدر اوضاع برای سامسونگ بد است؟

اگر بخواهیم جواب کوتاهی داده باشیم، می‌توان گفت که چندان بد نیست. مسلما در مقایسه با سایر سازندگان گوشی‌های هوشمند، اوضاع سامسونگ هنوز خوب است؛ برای نمونه، واحد اسمارت‌فونِ شرکت اچ‌تی‌سی در عمل مرده است، سونی در سال‌های اخیر عملکرد خوبی نداشته و هر چند نوکیا و بلک‌بری تا حدودی توانسته‌اند خود را بالا بکشند، اما موفقیت آن‌ها چندان چشمگیر نبوده است.

Galaxy S9 flop - what went wrong and what's next for Samsung?

در مورد گلکسی اس9، ارزیابی‌های غیررسمی حاکی از بارگیری حدود 10 میلیون دستگاه در سه ماهه اول امسال دارند و حدود 9 میلیون دستگاه اضافی هم در فاصله ماه آوریل تا ژوئن 2018 به فروش رسیده است. اگر تحلیل‌ها درست باشد، سامسونگ هنوز می‌تواند 12 میلیون دستگاه دیگر نیز به این تعداد اضافه نماید که با این حساب، این رقم تا زمان عرضه گلکسی اس۱۰، به بیش از 30 میلیون دستگاه خواهد رسید.

این واقعا رقم بزرگی است. برای مثال مقایسه کنید با سونی که در سال گذشته کمتر از 15 میلیون گوشی اسمارت‌فون در بازار جهانی به فروش رساند. این تعداد در مورد اچ‌تی‌سی اصلا قابل گفتن نیست. هواوی که در حال حاضر به‌عنوان بزرگترین رقیب سامسونگ و اپل شناخته می‌شود، ماه گذشته 6 میلیون دستگاه P20/P20 Pro بارگیری کرده، که پیش از این، رقم 10 میلیون دستگاه را برای فروش این گوشی‌ها هدف‌گذاری کرده بود.

بدون تردید می‌توان گفت که گلکسی اس9 و اس9 پلاس محبوب‌ترین هندست‌های اندرویدی جهان هستند، هرچند که نمی‌توان آن‌ها را با آیفون 10، 8 و 8 پلاس مقایسه کرد. اما این تنها یک طرف قضیه است. طرف دیگر آن که بسیار نگران‌کننده هم هست، روند نزولی فروش سری گلکسی اس در طول این سال‌ها بوده است.

درس‌هایی از تاریخ

همه ما تقریبا عرضه گلکسی اس3 در سال 2012 را به یاد داریم؛ دستگاهی با اندروید آیس‌کریم ساندویچ و نمایشگر 4.8 اینچی که اصلا شبیه مدل 4.3 اینچی قبلی خود نبود. همان سال این هندست توانست 50 میلیون دستگاه بارگیری داشته باشد. حتی مدل دیگری هم در کنار این گوشی عرضه نشده بود که به فروش آن کمک نماید. سال بعد، گلکسی اس4 هم بسیار خوب عمل کرد و حدود 40 میلیون دستگاه فروش کرد.

Galaxy S9 flop - what went wrong and what's next for Samsung?

اما از سال 2014 اوضاع کمی تغییر کرد. هرچند در مورد گلکسی اس7 و اس۷ اِج، میزان فروش هر دو مدل در مجموع 55 میلیون دستگاه بود، اما گلکسی اس8 و اس8 پلاس هرگز موفق به دستیابی به چنین ارقامی نشدند. شاید هم دلیل آن این بود که سال 2016، زمان مناسبی برای ارایه «اینفینیتی دیسپلی» نبود.

حالا چه؟

با وجود تجربه بسیار ناامیدکننده گلکسی اس8، احتمالا مدیران شرکت سامسونگ باید حدس می‌زدند که گلکسی اس9 نیز دچار چنین سرنوشتی خواهد شد. اما این موضوع، مشکل همه محصولاتی است که باید هر سال و طبق روال ارتقا یابند و روانه بازار شوند؛ چه اینکه چیزی برای ارتقا داشته باشند یا نه.

درست است که گلکسی اس9 و اس9 پلاس هندست‌های فوق‌العاده‌ای هستند، اما نکته مهم این‌جاست که دقیقا چه چیز تازه‌ای در این گوشی‌ها ارایه شده که می‌تواند دارندگان گلکسی اس8 و حتی اس7 را ترغیب به خرید آن‌ها بکند؟ منظور این است که آیا گلکسی اس۹ به‌اندازه‌ای متفاوت هست که مشتریان با وجود قیمت‌های بسیار بالا و باتری نه چندان خوب آن، حاضر به خریدش باشند؟

از آن‌جایی که سامسونگ موفق به استفاده از فناوری سنسور اثر انگشت در داخل نمایشگر این دستگاه نشد، باید برای شرکت نیز محرز شده باشد که آخرین پرچمدار آن، واقعا چیز دندان‌گیری برای عرضه به مشتریان نداشته است.

Galaxy S9 flop - what went wrong and what's next for Samsung?

درست است که دریچه دیافراگم دوگانه، فوق‌العاده است، اما گوشی هواوی P20 پرو از سه شاتر شگفت‌انگیز در قاب پشت دستگاه بهره می‌برد. امروزه دیگر کسی به اینفینیتی دیسپلی توجهی ندارد، بیکسبی یک شکست افتضاح‌آمیز بود و مهم‌تر از همه اینکه باتری گوشی می‌توانست قوی‌تر باشد. اگر سامسونگ می‌خواهد که همچنان به این مسیر سراشیبی ادامه دهد، بدون آنکه حتی یک ارتقا مهم و اساسی در دستگاه‌های جدید معرفی کند، در آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.

اما شاید خبر خوب برای سامسونگ این باشد که دارندگان گلکسی اس7 ممکن است به‌زودی به‌دنبال دستگاه دیگری برای خرید باشند؛ دستگاهی که بزرگتر، بهتر و دارای نوآوری‌های بیشتری باشد. اما سامسونگ متاسفانه مانند اپل طرفدارن سینه‌چاکی ندارد. به عبارت دیگر، نمی‌توان تضمین کرد که 10 یا 15 میلیون نفری که هنوز صاحب اس7 و اس7 پلاس هستند، بلافاصله به گلکسی اس۱۰ سوییچ کنند. تعدادی از آن‌ها ممکن است به جای گوشی اس۷ خود، یک هواوی P30 پنج دوربینه تهیه کنند! یا شاید به دنبال هندست‌های بدون‌حاشیه متفاوتی از برندهایی مانند اوپو یا ویوو باشند. یا حتی بخواهند آیفون 10 پلاس را تجربه نمایند. همه این‌ها بستگی به این دارد که کاربران گوشی‌های سامسونگ چقدر از گلکسی اس9 ناامید شده باشند. اما مهم‌تر از همه آن‌ها این است که گلکسی اس۱۰ چقدر متفاوت خواهد بود. پاسخ همه این سوالات در دستان خود سامسونگ است؛ شرکتی که با هر قدم اشتباه، ممکن است تمام برنامه‌هایش برای ادامه سلطه بر بازار گوشی‌های هوشمند را بر باد دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH