رقابت برای ساخت پردازنده‌های مجهز به هوش مصنوعی بالا گرفته است!

این روزها هوش مصنوعی یکی از آخرین ویژگی‌هایی است که در تبلیغات گوشی‌های پرچمدار مشاهده می‌کنیم. هرچند این فناوری در ابتدای راه خود قرار دارد، اما در حال حاضر امکان استفاده از آن در کارهایی مانند تشخیص اشیایی که سعی در عکاسی از آن‌ها داریم  و یا بهینه‌ کردن پردازنده‌ها مطابق با نیازهای ما وجود دارد.

این‌ها، تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های این تکنولوژی بوده و به همین خاطر است که همه بازیگران اصلی صنعت اسمارت‌فون، دستی در این عرصه دارند: اپل با پردازنده A11 بایونیک، شرکتِ های‌سیلیکون با کایرین 970، کوالکام با اسنپ‌دراگون 845 و سامسونگ با اگزینوس 9810. هرچند این چیپست‌ها، تنها پردازنده‌های مجهز به هوش مصنوعی در بازار نیستند، اما در مورد گوشی‌های هوشمند جز بهترین‌ها هستند.

تلاش همه این شرکت‌ها باعث شده تا بازار این حوزه در فاصله بین سال‌های 2017 و 2018 رشد چشمگیری داشته باشد. هرچند با فراگیر شدن این فناوری‌، ممکن است دیگر شاهد چنین رشدی نباشیم، اما با این‌حال، این اتفاق در بازه زمانی 12 ماهه، جهش بسیار فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

یکی از سازندگانی که تابه‌حال نتوانسته از موهبت‌های این ترند بهره ببرد، مدیاتک است. این شرکت، برای پنج فصل پیاپی، سهم بازار خود را از دست داده و تعداد بارگیری‌های آن نیز در این سال‌ها روند نزولی داشته است. البته شرکت، اولین چیپست مجهز به هوش مصنوعی خود را که Helio P60 نام داشت اوایل امسال روانه بازار کرد، اما این تراشه عمدتا در دستگاه‌هایی مورد استفاده قرار گرفت که مقصد آن‌ها بازارهای آسیایی بود.

انتظار می‌رود که اواخر سال جاری شاهد معرفی پردازنده‌های A12 اپل، اسنپ‌دارگون 855 کوالکام و کایرین 980 باشیم. هر سه مدل با معماری 7 نانومتری ساخته شده و بهبودهای بسیار زیادی را در قابلیت‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی شامل می‌شوند.

این نوع چیپست‌ها به‌زودی در دستگاه‌های دیگری مانند تبلت‌ها و اسپیکرهای کوچک نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت و طولی نخواهد کشید که قادر به توضیح دستور پخت یک غذا برای دستگاه خود باشید.

The battle between AI capable mobile chips heats up as four companies rise above the rest

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH