سامسونگ گلکسی نوت 9 با باتری پرظرفیت و قلم کاربردی‌تر رسما معرفی شد

پس از ماه‌ها انتظار و شنیدن شایعات فراوان، کمپانی سامسونگ سرانجام پرچمدار دوم سال 2018 خود یعنی فبلت گلکسی نوت 9 را معرفی کرد.

خوشبختانه یا شاید هم متاسفانه در روزها و حتی ماه‌های اخیر آن‌قدر مطالب مختلفی درباره این محصول منتشر شده که همین موضوع باعث شده آن‌چه که در مراسم معرفی گلکسی نوت 9 بیان شد، حس تکراری بودن داشته باشد. تقریبا تمام آن‌چه که درباره این فبلت شنیده بودیم، درست بوده و می‌توان گفت با محصولی کاملا آشنا روبرو هستیم. متاسفانه طراحی کلی این گجت با نسل پیشین آن تفاوت فاحشی نداشته و به جز یکی دو مورد کوچک، همه چیز تقریبا ثابت مانده است.

همان‌طور که انتظارش را داشتیم، باز هم شاهد به‌کارگیری ترکیب فلز و شیشه و فریم آلومینیومی برای طراحی پرچمدار کره‌ای‌ها هستیم. با آن‌که اندازه نمایشگر گلکسی نوت 9 در مقایسه با نسل قبلی اندکی افزایش یافته و به 6.4 اینچ رسیده است، اما مهندسان بخش طراحی سامسونگ سعی کردند با کاهش حاشیه‌های نمایشگر به جای‌گیری بهتر آن در دست کمک کنند. طول این گجت 161.9 میلی‌متر و عرض آن 76.4 میلی‌متر است. ضخامت گلکسی نوت 9 نیز 8.8 میلی‌متر اعلام شده و وزن آن به 201 گرم می‌رسد. شاید در میان همه مشخصات نوت 9، هیچ چیز بیش‌تر از حضور یک باتری 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی با قابلیت شارژ سریع و شارژ بی‌سیم طرفداران سامسونگ را خوشحال نکند.

در ابتدا شایعه شده بود که سامسونگ در پرچمدار جدید خود از حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر استفاده خواهد کرد اما بعدها مشخص شد این موضوع حقیقت ندارد. البته یک نکته مثبت در این خصوص وجود دارد که آن هم به محل قرارگیری این حسگر برمی‌گردد. برخلاف سال گذشته که این حسگر در بخش کناری دوربین‌ها و متمایل به کناره دستگاه حضور داشت، این بار شاهد قرارگیری این حسگر در زیر دوربین و مکانی هستیم که دسترسی به آن راحت‌تر است. البته کاربران می‌توانند از طریق اسکنر عنبیه و یا سیستم تشخیص چهره نیز نسبت به قفل‌گشایی دستگاه خود اقدام کنند.

مطابق انتظار با محصولی روبرو هستیم که بهترین و مدرن‌ترین سخت‌افزارها را با خود به همراه دارد. نمایشگر 6.4 اینچی موسوم به اینفینیتی دیسپلی گلکسی نوت 9 از بهترین سوپرامولدهای سامسونگ بوده و علاوه بر خمیدگی خاصی که منجر به زیبایی و کارایی بی‌بدیل آن شده، روشنایی بیشتری نسبت به نمونه به‌کار رفته در گلکسی نوت 8 دارد. این پنل رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل (+QHD) داشته و نسبت تصویر آن 18.5 به 9 است. این صفحه نمایش از محتوای HDR 10 و Always On Display پشتیبانی کرده و یک لایه محافظ از نوع گوریلا گلس 5 نیز از آن محافظت خواهد کرد. علی‌رغم عرضه اندروید 9 پای، پرچمدار جدید سامسونگ اندروید 8.1 اوریو را به همراه رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس اجرا خواهد کرد.

در زیر کالبد این غول کره‌ای شاهد به‌کارگیری تراشه‌های اسنپدراگون 845 و اگزینوس 9810 هستیم که پیش از این در گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس مورد استفاده قرار گرفته بودند. هر دو تراشه مذکور از هشت هسته پردازشی بهره برده و بهترین چیپست‌های موبایلی حال حاضر دنیا هستند. در هر دوی این تراشه‌ها چهار هسته مبتنی بر هسته‌های کورتکس A55 دیده می‌شوند که فرکانس کاری آن‌ها تقریبا 1.9 گیگاهرتز است. این مجموعه وظیفه انجام دستورات ساده و معمول را بر عهده دارد و به هسته‌های کم مصرف شهرت دارند. اما در کنار این مجموعه، شاهد حضور چهار هسته پرقدرت مبتنی بر هسته‌های کورتکس A75 هستیم که فرکانس 2.8 گیگاهرتزی آن‌ها به جهت اجرای فرامین سنگین و پیچیده دستگاه مناسب به نظر می‌رسد.

گلکسی نوت 9 دو پیکربندی متفاوت دارد. مدل پایه این دستگاه به 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است. یک نسخه مجهز به 8 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی نیز وجود دارد که البته در بازارهای خاصی به فروش خواهد رسید. جدای از این‌که این اولین دیوایس سامسونگ با 8 گیگابایت رم محسوب می‌شود، شاهد معرفی اولین اسمارت‌فون ترابایتی دنیا هستیم. گلکسی نوت 9 دارای درگاه کارت حافظه‌ای است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا به میزان 512 گیگابایت به حجم فضای ذخیره‌سازی اضافه کند. در صورت انجام این کار در نسخه 512 گیگابایتی، مجموع فضای ذخیره‌سازی در این دستگاه به 1 ترابایت می‌رسد که در دنیای اسمارت‌فون‌ها بی‌سابقه است.

سیستم دوربین گلکسی نوت 9 یکی از آن بخش‌هایی است که تغییرات کم و بیش ساده‌ای نسبت به نسل قبلی داشته است. البته این مجموعه از نظر سخت‌افزاری بیش‌تر به گلکسی S9 شبیه است تا به نوت 8. باز هم از دو دوربین 12 مگاپیکسلی در قاب پشتی استفاده شده که مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال و فناوری فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز هستند. لنز اول به‌مانند آن‌چه در گلکسی S9 پلاس دیده بودیم، دیافراگمی متغیر با ضریب f/1.5 – f/2.4 دارد و لنز دوم که از نوع تله‌فوتو است، دیافراگم ثابت f/2.4 دارد. کره‌ای‌ها برای اولین بار از فناوری اختصاصی خود موسوم به Intelligent Camera در این فبلت استفاده کردند که موجب تشخیص صحنه‌های مختلف، تنظیم و بهینه‌سازی رنگ و کنتراست و البته رفع نواقصی مانند قرارگیری دست روی لنز یا بسته بودن چشم سوژه حاضر در تصویر می‌شود.

این دوربین‌ها امکان تصویربرداری HDR، قابلیت زوم اپتیکال دو برابری و ضبط ویدئوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه یا ثبت اسلوموشن‌هایی با نرخ 960 فریم بر ثانیه با کیفیت اچ‌دی را برای گلکسی نوت 9 فراهم کرده‌اند. یکی از موارد بهبود یافته در این زمینه، مدت زمان ضبط ویدئوهای اسلوموشن بوده که نسبت به گلکسی S9 دو برابر شده است. دوربین سلفی هم بدون تغییر نسبت به نمونه‌های پیشین همان سنسور 8 مگاپیکسلی است که دیافراگم گشوده با f/1.7 آن امکان ثبت تصاویر سلفی باکیفیت حتی در شرایط نوری ضعیف را نیز فراهم می‌کند.

یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم و مفید گلکسی نوت 9، تجهیز آن به اسپیکرهای استریو است که به لطف تکمیل آن با تکنولوژی دالبی اتم، کاربران صدایی بلندتر و البته باکیفیت‌تر خواهند شنید. طبق ادعای سامسونگ، این اسپیکر صدایی تا ۴۰ درصد بلندتر را از بلندگوهای قبلی تولید می‌کند. نوت جدید سامسونگ از استاندارد IP68 بهره‌مند بوده و توانایی مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق 1.5 متری را به مدت 30 دقیقه داراست. خوشبختانه فبلت جدید سامسونگ از درگاه 3.5 میلی‌متری صدا نیز برخوردار است که یک نکته مثبت محسوب می‌شود.

اما جذاب‌ترین بخش سری نوت، قلم استایلوسی است که خوشبختانه امسال تنها یک قلم خالی نیست. این قلم به بلوتوث، دکمه فیزیکی و باتری داخلی مجهز شده تا کاربر بتواند از آن برای اموری مانند کنترل پخش موسیقی، کنترل اپلیکیشن‌ها، اسکرول در صفحات هنگام سخنرانی در مراسم و حتی عکس‌برداری استفاده کند. محدوده کارکرد این قلم 10 متر بوده و باتری آن امکان فعالیت به مدت 30 دقیقه یا حدودا 200 بار کلیک را فراهم می‌کند. برای شارژ مجدد این باتری تنها کافی است که آن را در محفظه تعبیه شده در بدنه دستگاه و در همان جای همیشگی‌اش قرار دهید. نکته جالب این‌که زمان شارژ مجدد این قلم تنها 40 ثانیه طول می‌کشد. قلم اس پن جدید اکنون از سه حالت جدید لمس کوتاه، لمس طولانی و دوبار لمس پشتیبانی می‌کند.

خوشبختانه برای استفاده از حالت دسکتاپ در گلکسی نوت 9 دیگر نیازی به داک مخصوص و هزینه اضافه نبوده و تنها با یک کابل مبدل USB-C به HDMI می‌توان از حالت دسکتاپ استفاده کرد. این شرایط جدید هیچ تغییری در عملکرد کلی حالت دسکتاپ ایجاد نکرده و هم‌چنان می‌توان از آن به عنوان ترک‌پد یا کیبورد استفاده کرد. البته این به معنی عدم عرضه دکس پد نیست و همانند قبل، این گجت کاربردی با امکان شارژ دستگاه عرضه خواهد شد. گلکسی نوت جدید قرار است در رنگ‌های آبی اقیانوسی، مشکی نیمه شب، بنفش لاوندر و مسی فلزی عرضه شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH