بیسفون

مدیر مارکتینگ بیسفون: مخالف فیلترینگ تلگرام بودیم ولی خواهان تعیین تکلیف هاتگرام و تلگرام طلایی هستیم!

بیسفون را می‌توان اولین پیام رسان ایرانی نامید که توانست با عرضه ویژگی‌هایی همچون کانال، تماس‌های دونفره و چند نفره و… رقابت خوبی با پیام رسان‌های خارجی داشته باشد ولی نامهربانی‌ها با این پیام رسان باعث شد که میدان را به پیام رسان‌های خارجی واگذار کنند.

به بهانه داغ شدن بحث‌های جدید پیرامون پیام رسان‌های داخلی به سراغ سامی ابراهیمی، مدیر مارکتینگ بیسفون رفتیم و پیرامون مسائل مختلف از جمله وام 5 میلیارد تومانی و مشکلات پیش روی بیسفون صحبت کردیم.

آی‌تی‌رسان: جناب آقای ابراهیمی لطفا در مورد پروژه بیسفون توضیح دهید.

پروژه بیسفون محصولی از شرکت تراشه سبز است که احتمالا مخاطبین شما این شرکت را با سرویس بیستاک بشناسند که یک سرویس تلفن بین‌المللی است. این سرویس در اوایل دهه 90 و اواخر دهه هشتاد به بازار ایران عرضه شد و توانست موفقیت خوبی را کسب کند.

از سال 91 به دنبال توسعه سرویس بیستاک سرویس دیگری ارایه شد که با توجه به جمیع شرایط و اتفاقاتی که رخ داد، یک اپلیکیشن خدمات ارتباطی تولید گردید که بیشتر به پیام رسان مشهور شد. در سال 93 توانستیم رونمایی بیسفون را در الکامپ انجام دهیم و پس از آن به عموم مردم عرضه کنیم که استقبال خوبی نیز از آن انجام شد؛ ولی نکته جالب توجه در این بین رقابت ما با وایبر بود چرا که هنوز سرویس تلگرام وارد کشورمان نشده بود و پیام رسان اول کشور وایبر به حساب می‎آمد.

بیسفون

ما با توجه به ویژگی‌های خوبی که به مشتریانمان ارایه می‌کردیم، توانستیم جذب 2 میلیون کاربر را تجربه کنیم که با حضور وایبر و پس از آن ورود تلگرام این اتفاق عملیاتی شد. سرویس متفاوتی که توانستیم به بیسفون اضافه کنیم این بود که کاربران می‌توانستند با هزینه‌ای در حدود 17-18 تومان با کشورهای دیگر مانند آمریکا صحبت کنند.

بعد از گذشت مدت زمانی نیاز به تغییر پروتکل به شدت احساس شد تا بتوانیم در اندازه بزرگتری به نیاز کاربران پاسخ دهیم. در اواخر سال 95 و اوایل سال 96 توانستیم نسخه جدید و به‌روز شده بیسفون را به کاربران عرضه کنیم که تغییرات بسیار زیادی داشت.

آی‌تی‌رسان: یکی از نکات شاید دردناک در مورد بیسفون این است که مبدع کانال در پیام رسان‌ها بوده و می‌توانست وضعیت بسیار بهتری در ایران داشته باشد ولی مجوز نگرفت و تلگرام به راحتی بازار رسانه‌ای کشور را از آن خود کرد، بیشتر در این‌باره توضیح می‌دهید.

بله همین طور است. بیسفون اولین پیام رسانی بود که ویژگی کانال را به اپلیکیشن خود اضافه کرد و ابداع کننده این امکان بود، در حالی‌که حتی سرویس دهندگان خارجی نیز قابلیت این چنینی نداشتند ولی متاسفانه از سوی نهادهای ناظر هماهنگی و همکاری لازم صورت نگرفت. وزارت ارشاد به دنبال این بود که برای هر کانال یک مجوز صادر کند و هر رسانه‌ای برای استفاده از کانال می‌بایست پروسه مجوزگیری را طی می‌نمود و این پیچیدگی باعث شد که کانال بیسفون علیرغم اینکه با استقبال خوبی روبرو شد، اما رشد مناسبی را تجربه نکرد.

بیسفون

اما چند ماه بعد شاهد این بودیم که این امکان توسط تلگرام ارایه شد و به طور کلی فضای اینترنتی کشورمان را تحت تاثیر قرار داد. طبیعتا این امر یک اتفاق ناپذیرفتنی برای مسئولین کشوری بود که صرفا به دلیل فرصت سوزی رخ داد و به جای اینکه این امکان توسط یک اپلیکیشن داخلی به کاربران عرضه شود، از سوی اپلیکیشن خارجی عرضه شد و مشکلات بعدی را ایجاد نمود. تحمیل هزینه‌ای که از این مورد به کشور وارد شد بسیار سنگین بود و بدیهی است در صورت همکاری لازم با بیسفون می‌توانست این هزینه‌ها را کاهش دهد.

آی‌تی‌رسان: “تیک سوم” تبلیغی است که شاید یک گل به‌خودی بزرگ توسط شما به اکوسیستم پیام رسان‌های داخلی بود، چرا دست به این تبلیغات زدید و توضیحی در مورد سرویسی که تحت این تبلیغ ارایه کردید، بدهید.

در این مورد باید بگویم که بیسفون به عنوان یک پیام رسان خصوصی در کشورمان برای حریم خصوصی کاربرانش احترام زیادی قائل بوده و جهت تامین این موضوع از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهد بود. ما می‌توانستیم همانند بعضی از همکاران این موضوع را به قانون ارجاع دهیم و یک سری صحبت‌های کلیشه‌ای را مطرح کنیم ولی عملا وارد کار شدیم و با ارایه سرویسی از حریم خصوصی کاربرانمان مخافظت کردیم.

ما به عنوان تنها پیام رسان ایرانی موفق به عرضه پیام امن شدیم که کاربران می‌توانند از قابلیت رمزنگاری پیشرفته‌ای بهره‌مند شوند که عملا حتی مشاهده محتوای پیام‌ها را برای سازنده غیرممکن می‌کند، چراکه این رمزنگاری به صورت “انتها به انتها” بوده و صرفا دریافت کننده و پیام دهنده امکان مشاهده محتوا را دارند.

بیسفون

به معنای دیگر اینکه پیامی که توسط یک کاربر در بیسفون ارسال می‌شود، به‌صورت رمزنگاری خواهد بود که کلید رمزگشایی آن در دستگاه دریافت کننده پیام وجود دارد و هیچ کس در بین راه قادر به رمزگشایی پیام نیست. ما با تبلیغات “تیک سوم” به کاربرمان گفتیم که می‌دانیم این نگرانی برای شما وجود دارد و ما به این نگرانی احترام قائل هستیم ولی راهکاری برای رفع این نگرانی ارایه کردیم تا به سمت استفاده از پیام رسان ما جذب شود.

ما ادعایی پیرامون وجود تیک سوم یا شخص سومی در گفتگوهای کاربران نداریم و هیچ اظهار نظری درباره وجود این موضوع قبل از این نمی‌کنیم و صرفا می‌گوییم که با پیام امن توانستیم این نگرانی را به طور کلی از بین ببریم.

آی‌تی‌رسان: برای ارایه این محصول مجوز خاصی هم گرفتید؟ با قوه قضاییه و نهادهای انتظامی چه برخوردی خواهید داشت؟

ما برای عرضه این محصول نیازمند دریافت مجوز قانونی نبودیم چرا که قوانین موجود صراحتا اجازه عرضه محصول این چنینی را به ما می‌دهد. از سوی دیگر حفظ حریم خصوصی کاربران یک قانون کلی است که همه برای حفظ آن باید تلاش کنند و عرضه محصول پیام امن نیز در راستای همین قانون است و تابه‌حال از سوی هیچ نهاد و ارگانی نسبت به عرضه این سرویس سوالی دریافت نکردیم.

آی‌تی‌رسان: قبول دارید که تبلیغات انجام شده واکنش‌های زیاد منفی به همراه داشته است؟

بله همین‌طور است و واکنش‌های زیادی در فضای مجازی داشتیم که این واکنش‌ها به صورت حضوری نیز به ما منتقل شد ولی همه آن‌ها بعد از آشنایی با ویژگی پیام امن به صورت فنی نسبت به این موضوع توجیه شدند و شک و شبهه آن‌ها برطرف شد. مردم عادی نیز استقبال خوبی داشتند و به این موضوع اشاره کردند که بیسفون توانسته دغدغه و نگرانی ایشان را برطرف کند.

بیسفون

آی‌تی‌رسان: همان‌طور که می‌دانید رقبای زیادی دارید که هر کدام به نهادهای مختلف وابسته هستند، با این وجود  نسبت به رقبا چه مزیت‌هایی دارید؟

از جمله مزیت‌های پیام رسان بیسفون نسبت به سایر پیام رسان‌ها معماری اختصاصی سرویس ماست که بیسفون را جزو چند پیام رسان برتر دنیا قرار می‌دهد که دارای معماری اختصاصی هستند. ما برخلاف رقبا از معماری عمومی استفاده نمی‌کنیم و به همین دلیل قادر به پاسخگویی نیازهای بسیار بزرگتر خواهیم بود چرا که پس از فیلترینگ اول و دوم تلگرام، تنها پیام رسانی بودیم که هیچ‌گونه اختلالی را تجربه نکردیم و با قدرت و کیفیت بالا توانستیم نیاز کاربران را پاسخ دهیم.

ما در زمینه کانال مبدع و نوآور بودیم و در حال حاضر نیز آمارهایی را به ادمین کانال‌ها ارایه می‌کنیم که در نمونه‌های دیگر امکان‌پذیر نیست. از دیگر ویژگی‌های بیسفون قابلیت تماس با کیفیتی است که به دلیل پیشینه ما در این زمینه عملیاتی شده است.بیسفون

ما از یک سرویس دیگر به صورت انحصاری برخوردار هستیم که به گروپ تاکینگ مشهور است. در این سرویس افراد می‌توانند در گروه‌های اختصاصی به ‌صورت زنده به صحبت صوتی بپردازند و برای همدیگر فایل و عکس ارسال کنند؛ بدون آنکه در گفتگوی صوتی آن‌ها اختلالی ایجاد شود که هیچ نمونه داخلی و خارجی این قابلیت را ندارد.

قابلیت مکان‌نمای زنده ما دیگر امکان اختصاصی ماست که به کاربران امکان می‌دهد تا به‌صورت زنده مکان خود را به اشتراک گذاشته و برای به‌روز رسانی آن نیازمند عملیات خاصی نباشد. این قابلیت در تمامی بسترهای موجود در بیسفون مانند گروه‌ها قابل استفاده خواهد بود.

آی‌تی‌رسان: از هر چه بگذریم از صحبت در مورد وام 5 میلیارد تومانی نمی‌توان گذشت، کمی در مورد چرایی این وام و مصرف آن صحبت می‌کنید

این وام به عنوان وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات به پیام رسان‌ها داده شد. این وام به بسیاری از شرکت‌ها پرداخته شده است و تضامین سفت و سختی برای دریافت آن اخذ شده است. برخلاف شایعات موجود چیزی در حدود 8 ماه زمان برد تا بتوانیم آن را دریافت کنیم. ما در دوره 4 ساله ملزم به بازپرداخت این تسهیلات هستیم و سود این وام نیز می‌بایست طبق قوانین و مقررات موجود پرداخت شود.

ما از طریق کانال‌های ارتباطی خود نسبت به مصارف این وام اطلاع رسانی کردیم و به طور مثال چیزی در حدود 50 درصد این تسهیلات صرف زیرساخت‌های بیسفون شده است. نزدیک به 30 درصد از این وام صرف توسعه فنی محصول و توسعه بازار و هزینه‌هایی از قبیل پهنای باند، پشتیبانی و نگهداشت و تحقیقات فنی از دیگر هزینه کردهای این وام بوده است.

آی‌تی‌رسان: موافق فیلترینگ تلگرام هستید و آیا کمکی به پیام رسان شما کرده است؟

در مورد فیلترینگ تلگرام قطعا ما مخالف این اقدام هستیم. پیش از اینکه تلگرام وارد فضای رسمی کشور شود، ما به عنوان تنها پیام رسان داخلی فعالیت می‌کردیم و کاربران خودمان را داشتیم و فضای فعلی یک فضای بد برای فعالیت پیام رسان‌های داخلی است چرا که ما را باعث و بانی این فیلترینگ می‌بینند.

در مورد نسخه‌های غیررسمی تلگرام نیز باید بگویم که بیسفون خواهان تعیین تکلیف این نسخه‌ها هست تا نحوه فعالیت آنها مشخص شود! ما اظهار نظری در مورد فیلترینگ تلگرام و نسخه‌های غیررسمی نداریم و صرفا می‌خواهیم وضعیت این نسخه‌ها مشخص شود تا فعالیت آن‌ها رسمی و روشن شود.

آی‌تی‌رسان: آیا تحریم های اخیر در کسب و کار شما موثر بوده است؟

طبیعتا همین‌طور بوده چرا که به شدت هزینه‌های زیرساخت ما بالا رفته و این موضوع در همه کسب و کارهای مشابه ما نیز وجود داشته است.

1 در مورد “مدیر مارکتینگ بیسفون: مخالف فیلترینگ تلگرام بودیم ولی خواهان تعیین تکلیف هاتگرام و تلگرام طلایی هستیم!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH