ترندهایی که برای دیدن آن‌ها در اسمارت‌فون‌های ۲۰۱۹ لحظه‌شماری می‌کنیم!

شاید خیلی زود باشد ترندهای اسمارت‌فون در سال ۲۰۱۹ را پیش‌بینی کنیم، اما این حدس‌وگمان‌ها همواره جزو یکی از هیجان‌انگیزترین کارها برای ما بوده است. با این‌حال اگر بخواهیم سال ۲۰۱۸ را از بابت عرضه نوآوری‌ها و ایده‌های بزرگ بسنجیم، بهتر است آن را فراموش کنیم.

شرکت‌های سازنده هنوز هم که هنوز است سرگرم هندست‌های ناچ‌دار هستند و هر کدامشان چنان با گوشی‌های بلند و باریک ۶ اینچی ور می‌روند که انگار دیگر هیچ فردایی وجود ندارد. تنها چیزی که ارزش گفتن دارد برخی قابلیت‌های ارایه شده در زمینه دوربین دستگاه‌هاست که از جمله آن‌ها می‌توان به کیت سنسور سه‌گانه تعبیه شده بر روی هواوی P20 پرو یا گشودگی دیافراگم متغیر به‌کار رفته در پرچمداران سامسونگ اشاره نمود. متاسفانه، حتی آیفون‌های جدیدی که قرار است در چند هفته آینده رونمایی شوند احتمالا چیز خارق‌العاده‌ای برای عرضه نخواهند داشت، جز اینکه بزرگ‌ترین نمایشگر آیفون را در یکی از آن مدل‌ها (شاید آیفون 10S پلاس) ببینیم!

اما سال بعد انتظار داریم که غول به‌خواب رفته سامسونگ از جای خود برخیزد و پیشگام گوشی‌های پیشرفته تاشو و نوآوری‌های جدیدی در گلکسی اس۱۰ باشد که خود این امر، سایر سازندگان گوشی‌های هوشمند را مجبور خواهد کرد تا بهترین‌های خود را وارد میدان کنند. از آنجایی که آن‌ها ابزار و لوازم چنین کاری را دارند، بنابراین در سال ۲۰۱۹ شاهد خیل عظیم ویژگی‌ها و قابلیت‌های تازه‌ای خواهیم بود که تبدیل به جریان اصلی در گوشی‌های هوشمند خواهند شد. پس برای اینکه از همین حالا خود را آماده تجربه این فناوری‌ها کنیم قصد داریم در اینجا نگاهی به مهم‌ترینِ آن‌ها بیندازیم تا دید بهتری از سالی که در پیش‌رویمان قرار دارد، داشته باشیم.

5+7

اگر فکر می‌کنید که چیپست‌های فعلی موبایلی قدرتمند و کم‌مصرف هستند، بهتر است تا زمان عرضه اولین گوشی‌های مجهز به پردازنده‌های ۷ نانومتری صبر کنید. اپل، این ترند را تا یکی دو هفته دیگر با تراشه ۷ نانومتری A12 در آیفون‌های جدید خود آغاز خواهد کرد و هواوی هم قرار است این مسیر را در هندست‌های خانواده میت ۲۰ ادامه دهد. احتمالا کسانی که در سال ۲۰۱۸ از پردازنده‌های ۱۰ نانومتری در اسمارت‌فون‌های خود بهره برده‌اند چنان از مصرف انرژی پایین و افزایش عملکرد دستگاه‌های خود به وجد آمده‌اند که حالا برای استفاده از فناوری ساخت ۷ نانومتری لحظه‌شماری می‌کنند.

به‌علاوه در حالیکه شبکه‌ها و دستگاه‌های 5G تقریبا از اواخر امسال راه‌اندازی می‌شوند، اما برای مشاهده نخستین گوشی‌های 5G باید تا بهار سال آینده صبر کنیم و احتمالا در نیمه دوم سال ۲۰۱۹، همه پرچمداران از شبکه 5G پشتیبانی خواهند کرد. سرعت‌های بالا، تاخیرهای کم و…

اسکنر اثر انگشت داخل نمایشگر

انتظار می‌رود سال آینده اسکنرهای اثر انگشت داخل نمایشگر، به‌طور انبوه در حدود ۱۰۰ میلیون هندست به‌کار گرفته شود به‌طوری‌که حتی سری‌های میان‌رده A سامسونگ هم بدان مجهز خواهند شد. استفاده از این فناوری به سازندگان اجازه خواهد داد تا حاشیه‌های هندست‌ها را تا جای ممکن کاهش دهند و یا در پشت دستگاه فضای بیشتری را برای تعبیه سایر تجهیزات فراهم نمایند.

علاوه بر اسکنرهای اثر انگشت اپتیکال از سنسورهای پیشرفته اولتراسونیک هم می‌توان در زیر صفحات نمایش استفاده کرد. در حالیکه گفته می‌شود نسل دوم حسگرهای اولتراسونیک کوالکام برای اولین بار در محصول بالارده‌ سامسونگ یعنی گلکسی اس۱۰ به‌کار خواهد رفت ولی ظاهرا هواوی می‌خواهد گوی سبقت را از این شرکت کره‌ای برباید و آن را در اوایل سال بعد برای نخستین بار در میت ۲۰ پرو عرضه کند. فناوری اسکنرهای نسل دوم کوالکام در مقایسه با نسل اول که با نمایشگرهای دارای ضخامت 300 میکرون سازگار بود، می‌تواند با دقت بسیار بالا با ضخامت‌های تا 800 میکرون هم کار کند.

البته هم‌اکنون در بازار، گوشی‌هایی با اسکنر‌های داخل نمایشگر وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ویوو NEX با دوربین سلفی کشویی اشاره کرد، اما حسگری که در زیر صفحه‌نمایش این دستگاه به‌کار رفته از نوع اپتیکال بوده و محصول یک شرکت چینی به‌نام Gudix است.

ست‌آپ دوربین‌های سه‌گانه با قابلیت تصویربرداری سه‌بعدیِ واقعیت افزوده

اگر شایعات درباره دوربین‌های سه‌گانه گلکسی‌ها و آیفون‌های سال بعد درست باشد، باید شاهد معرفی کیت‌های حسگر سه‌بعدی واقعیت افزوده و قابلیت تشخیص ژست‌های حرکتی برای دوربین آن‌ها باشیم؛ چیزی که فراتر از ست‌آپ ساده سه‌سنسوری در هواوی P20 پرو خواهد بود.

این‌روزها بسیار می‌شنویم که اپل به‌شدت بر روی واقعیت افزوده در آیفون‌های آتی کار می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد که به‌زودی این ویژگی را در آیفون‌های ۲۰۱۹ خواهیم دید. اپل احتمالا به‌دنبال آن است که ناوبری کاربری جدیدی را براساس ژست‌های هوایی و دوربین‌های سه‌بعدی بهبود ببخشد. هم‌اکنون در بازار، هندستی با دوربین مجهز به فناوری زمان پرواز سه‌بعدی (time-of-flight 3D-sensing) جهت ناوبری ژستی و بهره‌گیری از واقعیت افزوده وجود دارد (اوپو R17 پرو) و اپل هم ممکن است از این ایده برای دوربین پشتی آیفون‌های سال بعد بهره بگیرد.

ظاهرا اپل برای به‌کارگیری تشخیص ژست‌های شناور چندانگشتی که با افزایش حساسیت لمسی نمایشگر از ۳۰ میلی‌متر به ۵۰ میلی‌متر میسر خواهد شد هم سخت در تلاش است. این امکان در کنار قابلیت تصویربرداری سه‌بعدی دوربین پشتی می‌تواند منجر به کار با وسایل مجازی (اسکن شده با فناوری زمان پرواز) بر روی نمایشگر دستگاه بدون لمس آن گردد.

گوشی‌های تاشو، طراحی‌های تمام صفحه

سامسونگ پیشگام استفاده از نمایشگرهای اولد قابل انعطاف در هندست‌های خود بوده است، اما همین موضوع باعث شده تا مسیر حرکت این شرکت برای ارایه گوشی‌های تماما تاشو (بدنه و نمایشگر منعطف) در اوایل سال بعد سرعت بیشتری بگیرد. حتی این احتمال وجود دارد که سامسونگ خیلی زودتر از این‌ها یعنی در نمایشگاه CES سال بعد که در ماه ژانویه برگزار می‌شود از این هندست خاص رونمایی کند؛ دستگاهی که در حالت باز، شبیه یک تبلت ۷ اینچی است و در وضعیت تاشده امکان جاشدن در جیب را خواهد داشت. البته به نظر می‌رسد که شرکت‌هایی مانند هواوی و شیائومی هم به‌دنبال ساخت چنین محصولی هستند اما شاید گوشی تاشو سامسونگ دوبرابر آن‌ها قیمت داشته باشد.

دی‌جی کُه (DJ Koh)، رییس سامسونگ گفته است که در سال بعد، علاوه بر اینکه دو سری اس و نوت همچنان محصولات جداگانه‌ای خواهند داشت، اما سری پرچمدار سومی هم وارد بازی خواهد شد. بنابراین به نظر می‌رسد که نمایشگرهای قابل انعطاف به حدی از کیفیت و استقامت رسیده‌اند که بتوانند به جرگه محصولات تجاری بپیوندند.

لازم به گفتن نیست که این نوآوری می‌تواند رقابت سختی را در میان سازندگان گوشی‌های هوشمند ایجاد کند، همانطور که در مورد طراحی بریدگی آیفون ۱۰ شاهد بودیم، به‌طوریکه شرکت‌های آسیایی سعی کردند تا با معرفی بریدگی‌های قطره‌ای شکل یا حذف کامل آن، فراتر از آن نوع طراحی‌ها پیش رفته و نمایشگرهایی تمام صفحه با در نظر گرفتن مکانیزم‌هایی کشویی برای دوربین سلفی در اختیار مشتریان قرار دهند.

بنابراین در جمع‌بندی می‌توان گفت که سال ۲۰۱۹، سالِ طراحی‌های غیرمعمول، عملکردهای فوق‌العاده گوشی‌ها و ارتباطات فوق‌سریع آن‌ها خواهد بود؛ چیزهایی که از همین حالا برای تجربه آن‌ها لحظه‌شماری می‌کنیم.

1 در مورد “ترندهایی که برای دیدن آن‌ها در اسمارت‌فون‌های ۲۰۱۹ لحظه‌شماری می‌کنیم!”

  1. متاسفانه گوشی های هوشمند بخاطر رقابت های تجاری هرسال راه جدیدی را پیش میگیرند و برخی کمپانیها مانند سونی، سامسونگ و هواوی و ال جی از ارائه سالانه یک پرچمدار به عرضه دو پرچمدار در سال کوچ کرده اند.
    آنها با رقابت در رزولوشن بالای نمایشگر که چشم انسان قادر به تشخیص آن نیست.
    ماژولهای چندگانه دوربین.
    ارائه واقعیت افزوده گرافیکی و ایموجیهای 3D.
    و رقابت غیرمنطقی در بالابردن قیمت اسمارت فون ها.
    باعث (تغیرات بنیادین غیرضروری) در بازار شده اند و در واقع فقط یک اتفاق بزرگ در حال رخ دادن است:
    تبدیل شدن اسمارت فون ها از (ابزار های کاربردی) به (گجت های سرگرمی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH