گوشی‌های تاشو: الگوی آینده اسمارت‌فون‌ها یا تنها یک تب زودگذر؟

با وجود اسمارت‌فون‌های مجهز به نمایشگرهایی با ابعاد نزدیک به 6 اینچ، اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که حداقل با توجه به فناوری فعلی نمایشگرها، بزرگ‌تر شدن این محصولات واقعا امکان‌پذیر نیست. این مانع موجب ایجاد تب و تاب میان کمپانی‌های مختلف برای تبدیل شدن به نخستین تولیدکننده گوشی تاشو در بازار شده و شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، موتورولا، ال‌جی، هواوی و ZTE در حال اجرای آزمایشاتی بر روی این طرح مفهومی هستند.

تصویر طرح مفهومی گوشی تاشو سامسونگ که طراحی احتمالی آن‌ را نمایش می‌دهد

گوشی‌های تاشو به هیچ عنوان موجودیت جدیدی محسوب نمی‌شوند. پیش از عرضه گوشی آی‌فون در سال 2007 و انتشار سیستم‌عامل اندروید توسط گوگل در سال 2008، گوشی‌های تاشو در همه‌جا مشاهده می‌شدند. در حقیقت یکی از معروف‌ترین گوشی‌های تاریخ با نام موتورولا ریزر یک دستگاه تاشو بود. تفاوت کلیدی میان گوشی‌های گذشته و گوشی‌های آینده این است که مهندسان و طراحان مدرن بایستی مشکل مربوط به چگونگی انعطاف‌پذیری و خم شدن صفحه‌نمایش هندست، بدون آسیب رساندن به دستگاه را برطرف نمایند.

سامسونگ مصمم است تا در رقابت برای ارایه گوشی با نمایشگر تاشو به بازار پیشتاز باشد

همانند هر معمای پیچیده در حوزه فناوری، راه‌های متنوعی برای مواجهه با این پدیده وجود دارند. به‌عنوان مثال، ZTE در اواخر سال گذشته هندست اکسون M خود را عرضه کرد. این گجت در طراحی تاشونده خود از 2 صفحه‌نمایش بهره می‌گرفت. شرکت Turning Space Industries که پیش‌تر با نام Turning Robotic Industries شناخته شده بود، در حال حاضر به‌سختی بر روی گوشی هابل‌فون کار می‌کند. این هندست مجهز به 3 نمایشگر است که از بدنه اصلی به سمت بیرون تا می‌شوند. همچنین در اطراف لبه بالایی دستگاه یک نمایشگر اولد خمیده به چشم می‌خورد.

سامسونگ؛ کمپانی پیشتاز در زمینه گوشی تاشو

با این‌حال رویکردی که بیش‌ترین میزان توجهات را به خود جلب کرده، ظاهرا یکی از الگوهای به‌کارگیری شده توسط سامسونگ برای هندست اسرارآمیز و تقریبا افسانه‌ای این کمپانی با اسم رمز گلکسی X است. اکنون سامسونگ می‌گوید که این محصول پیش از پایان سال جاری معرفی خواهد شد. با این‌حال نام دستگاه یا زمان عرضه آن به بازار هنوز مشخص نشده است. سامسونگ تنها یکی از تولیدکنندگان بی‌شمار سخت‌افزار محسوب می‌شود که تلاش و سرمایه زمانی زیادی را به نمایشگرهای تاشو اختصاص داده است؛ پنل‌های مبتنی بر اولد این کمپانی در برابر تاشدگی‌های مکرر و مداوم از استقامت بالایی برخوردار بوده و هیچ‌گونه صدمه‌ای متوجه آن‌ها نخواهد شد.

آیا طرح اولیه گلکسی راند سامسونگ در سال 2013، مبنای طراحی گوشی شایعه شده گلکسی X خواهد بود؟

احتمالا این موضوع همانند علوم موشکی پیچیده به‌نظر می‌رسد؛ اما نمایشگرهای انعطاف‌پذیر برای مدت‌ها ما را همراهی کرده‌اند. اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S دارای نمایشگرهایی با لبه‌های خمیده زیبا هستند؛ اما در واقع سامسونگ از سال 2011 بر روی این طرح مفهومی کار کرده است. طرح مفهومی گلکسی راند در سال 2013، نخستین اسمارت‌فون کمپانی با نمایشگر خمیده به‌شمار می‌رفت. در همین حال ال‌جی در قالب گوشی G Flex 2013، محصولی را با الگوی طراحی مشابه عرضه کرد. این دستگاه‌ها با گوشی‌های تاشو آینده رابطه مشترکی دارند؛ زیرا ثابت می‌کنند که نمایشگرها لزوما نبایستی به‌طور کامل مسطح باشند. بعلاوه آن‌ها نشان می‌دهند که تولیدکنندگان برای چه مدت زمانی بر روی این طرح مفهومی کار کرده‌اند. این موضوع به مشکلات موجود در صنعت نمایشگرهایی از این دست و تولید آن‌ها به تعداد موردنیاز برای محصولات محوری بازار اشاره دارد.

گوشی چرخان هابل‌فون می‌تواند تا 4 نمایشگر داشته باشد؛ اما تنها ویدیویی از طرح مفهومی این هندست منتشر شده است.

سامسونگ، موتورولا، ال‌جی، اپل و هواوی همگی پتنت‌هایی را پیرامون نمایشگرهای تاشو دستگاه‌های‌هوشمند به ثبت رسانده‌اند و حتی ال‌جی در اوایل امسال از یک تلویزیون اولد 65 اینچی جمع‌شونده رونمایی کرد. با توجه به این‌که فروش اسمارت‌فون‌ها روندی کاهشی را پشت سر می‌گذارد، به سادگی می‌توان متوجه شد که چرا این شرکت‌ها به دنبال ایجاد یک انقلاب در عرصه نمایشگرها هستند. در واقع این موضوع احتمالا برای نخستین بار به تحقق رویای نمایشگرهای انعطاف‌پذیر و مزایای دلنشین آن‌ها منتهی خواهد شد.

 

چالش پیش روی گوشی تاشو

البته دستیابی به این فناوری با چالش‌های مهندسی مجزایی مواجه خواهد بود. گوشی‌های تاشو و انعطاف‌پذیر نیازمند مواد اولیه با استقامت بالا هستند تا در برابر باز و بسته شدن مداوم دستگاه مقاومت نمایند. بر اساس شایعات، سامسونگ به دلیل استفاده از بستر پلیمر-شیشه‌ای ترکیبی به پیشرفت‌هایی در این زمینه دست یافته است. پیش‌تر گزارش شده بود که سامسونگ در زمینه ایجاد یک لایه انعقادی دفع‌کننده آب و گردوغبار برای حفاظت از صفحه‌نمایش با مشکلاتی مواجه شده است. اما با توجه به جهش ایجاد شده در محصولات سال 2019 به‌نظر می‌رسد که کمپانی کره‌ای بر این مانع خاص غلبه کرده است. از طرفی وجود یک لایه لمسی برای نمایشگر اسمارت‌فون امری کاملا حیاتی است. چنین مشخصه‌ای نیز بایستی بدون هرگونه اثرات منفی از قابلیت تاشوندگی برخوردار باشد و این مساله به نوبه خود، چالش‌هایی اساسی را ایجاد خواهد کرد.

گوشی ZTE اکسون M در سال 2017 عرضه شد؛ اما به منظور ایجاد صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، در عوض بهره‌گیری از نمایشگر تاشو از 2 پنل مجزا استفاده کرد.

همچنان این وسوسه وجود دارد که ایده گوشی تاشو مجهز به نمایشگر انعطاف‌پذیر، فراتر از آراستگی‌های بصری معمول طراحی شود تا احساسات نوستالژیک میان مشتریان مسن را به اندازه کافی تحریک نموده و خاطره هندست‌های قدیمی دوران جوانی را برای آن‌ها تداعی کند. با این‌حال برای آینده صنعتی گوشی‌های انعطاف‌پذیر یک دلیل قانع‌کننده و صحیح وجود دارد؛ صفحه‌نمایش این دستگاه‌ها برخلاف نمایشگرهای مدرن، بسیار مقاوم بوده و آسیب‌پذیری بسیار پایین‌تری دارند.

یکی از شایع‌ترین مشکلات گوشی‌های کنونی این است که نمایشگرهای ظریف آن‌ها توسط شیشه حرارتی پوشانده شده که با سقوط ناگهانی گوشی مستعد خردشدگی است. یک گوشی انعطاف‌پذیر به چنین شیشه‌ای نیاز نخواهد داشت و بدین ترتیب از هرگونه سقوط غیرمنتظره‌ای جان سالم به‌در خواهد برد. بنابراین گوشی شما می‌تواند به دستگاهی واقعا ضد ضربه تبدیل شود و این موضوع ترفند ویژه‌ای برای بازاریابی به‌شمار می‌آید. بعلاوه مزایای دیگری نیز وجود دارد. با تولید انبوه نمایشگرهای انعطاف‌پذیر، هزینه ساخت آن‌ها ارزان تمام خواهد شد و به‌کارگیری آن‌ها بایستی منجر به تولید هندست‌هایی سبک‌تر شود؛ زیرا این نمایشگرها به شیشه‌های محافظ مخصوص هیچ‌گونه احتیاجی نخواهند داشت.

با وجود فناوری صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر، طراحی هندست‌های قدیمی نظیر موتورولا ریزر می‌تواند احیا شود؛ اما نمایشگر دوم در مکان صفحه‌کلید قرار می‌گیرد.

با پیوستن چندین کمپانی به حوزه هندست‌های تاشو و انعطاف‌پذیر طی 12 تا 18 ماه آینده می‌توانیم در مسیر انقلاب گوشی‌های‌هوشمند قرار بگیریم؛ اتفاقی که از زمان معرفی گوشی آی‌فون بدون صفحه‌کلید در یک دهه پیش، دیگر شاهد آن نبوده‌ایم. به عقیده ما گوشی‌های تلفن‌همراه، ابزارهایی سخت و غیرقابل انعطاف هستند و تصور هندستی با نمایشگر تاشو و انعطاف‌پذیر از جنبه‌های مختلف، کمی عجیب و غریب به‌نظر می‌رسد.

در این میان، احتمالات قابل‌تاملی وجود دارند. به‌عنوان مثال، هنگامی‌که تصادفا گوشی خود را در جیب پشتی شلوار جین تنگ خود قرار می‌دهید، یک هندست با قابلیت خم‌شوندگی در این فضا جای نخواهد گرفت. صرف‌نظر از این‌که کدام کمپانی ابتدا گوشی تاشو خود را به بازار عرضه می‌کند؛ این مساله، موضوع گفتگوهای بزرگی پیرامون اسمارت‌فون‌ها در سال 2019 خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH