چگونه اینترنت اشیا (IoT) در حال تغییر تصور ما از پول است؟!

بدهی‌های مصرف‌کنندگان روزبه‌روز در حال افزایش است. در ماه آوریل امسال، آمریکایی‌ها در کارت‌های اعتباری خود حدود ۱ تریلیون دلار و به‌ازای هر خانوار، ۱۵ هزار و ۶۵۴ دلار بدهی داشته‌اند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ توسط وب‌سایت NerdWallet انجام شد، نشان می‌دهد که در بسیاری از نقاط آمریکا، هزینه‌ها بر درآمدها پیشی گرفته است. آمریکایی‌های بدهکار، به‌طور فزاینده‌ای بار هزینه‌های پزشکی خود را بر دوش کارت‌های اعتباری خود گذاشته‌اند و سالانه بهره‌های وحشتناکی را پرداخت می‌کنند. این، فقط بدهی‌های کارت‌ها نیست که مسئله‌ساز شده، بلکه وام‌های خودرو به رقم ۱.۲۱ تریلیون دلار و وام‌های دانشجویی به حدود ۱.۳۶ تریلیون دلار رسیده‌اند.

چرا بدهی‌ها افزایش یافته است؟

در واقع، درآمدها پابه‌پای بدهی‌ها افزایش نیافته است. براساس گزارش مذکور، در آمریکا در طول یک دهه گذشته (از سال ۲۰۰۷)، هزینه‌های پزشکی ۳۴ درصد و  مواد غذایی ۲۲ درصد گران‌تر شده‌اند، در حالیکه میزان درآمدها در طول این مدت ۲۰ درصد افزایش داشته است. هزینه‌های مسکن نیز بر درآمد پیشی گرفته‌اند. این سه خرج عمده، در مجموع، حباب بدهی‌ را به وجود آورده‌اند که در آستانه منفجر شدن قرار دارد. اما خبر خوب این است که تکنولوژی، کار ما را برای مدیریت امور مالی شخصی‌مان راحت‌تر کرده است.

اینترنت اشیا درحال توسعه است

اینترنت اشیا یا IoT، حوزه‌ای است که روزبه‌روز در حال رشد و توسعه است. سیسکو معتقد است که بازار IoT می‌تواند در ۱۰ سال آینده ارزشی معادل ۱۹ تریلیون دلار داشته باشد. آن‌ها می‌گویند که این فناوری قادر است ۱۰ تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان اضافه نماید. اینکه این عدد آیا می‌تواند در عمل به واقعیت بپیوندد بحث دیگری است، اما شکی نیست که تکنولوژی IoT، انقلابی در روش زندگی و نحوه انجام کارهایی است که به‌طور روزمره انجام می‌دهیم.

اینترنت اشیا در حال تاثیرگذاری در بخش خدمات مالی نیز هست. برای مثال، NEOS، یک شرکت بیمه بریتانیایی، فناورهای‌هایی را برای مشتریان خود فراهم کرده تا خطرات لحظه‌ای را مانیتور کنند؛ بنابراین اگر خانه آن‌ها را سیل ببرد یا اگر دور از منزل در تعطیلات باشند، خواهند توانست آسیب را به حداقل رسانده یا پیشاپیش از ضرر و زیان جلوگیری کنند.

حتی اشیا معمولی مانند کتری‌ها و یخچال‌ها هم در حال اتصال بهم هستند. با وجود اینکه استفاده از تکنولوژی، برای مدیریت زندگی‌هایمان تبدیل به امری عادی شده، اما تحقیقات نشان می‌دهد که تنها ۳۳ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ سال احساس می‌کنند که بانک‌هایشان ابزارهای دیجیتالی کافی برای مدیریت بهتر امور مالی‌شان را در اختیار آن‌ها قرار داده است.

بانکداری هوشمند

Interact، نخستین بانک هوشمند دنیاست که در سال ۲۰۱۶ افتتاح شد. این بانک از فناوری IoT برای اتصال مشتریان‌اش به بانک استفاده کرده است؛ IoT، به‌طور اتوماتیک تشخیص می‌دهد که چه زمانی یک مشتری بیش از حد لازم خرج کرده و به‌نحوی برنامه‌ریزی شده که برای اعلان هشدار، به او یک شوک الکتریکی وارد می‌کند!

دستیار هوشمند آمازون یعنی الکسا یکی از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد چگونه اینترنت اشیا می‌تواند زندگی ما را راحت‌تر کند. از آن بپرسید ”چگونه در فارکس دادوستد کنم؟“ یا ”آیا امروز قرار است باران ببارد؟“ و آن بلافاصله جواب شما را خواهد داد. حتی می‌توانید از آن برای مدیریت پول خود استفاده کنید. اگر حسابی در بانک Capital One دارید از الکسا بپرسید که حساب‌تان را چک کند و یا صورتحسابی را پرداخت نماید.

اینترنت اشیا با سرعت چشمگیری در حال رشد و گسترش است و دور نیست روزی که همه کارهای زندگی خود را با دستگاه‌های مبتنی بر IoT مدیریت کنیم.

شما چی فکر می‌کنید؟ آیا آماده این تغییرات در زندگی خود هستید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH