برندگان و بازندگان IFA 2018 را بشناسید!

چند روز پیش شاهد رونمایی‌های بزرگی در نمایشگاه IFA بودیم، اما باید اذعان کنیم که رویداد امسال به‌اندازه سال‌های گذشته چندان چشمگیر نبود. با این‌حال قصد داریم در اینجا نگاهی بیندازیم به برندگان و بازندگان IFA 2018. پس با ما همراه باشید.

برندگان

سونی

گرچه نمایشگرهای مجهز به فناوری Triluminos سونی مورد علاقه خیلی‌ها قرار گرفته و در عمل هم خوب ظاهر شده‌اند، اما صرف‌نظر از اینکه در طول این سال‌ها چه بهبودهایی در آن رخ داده، به نظر می‌رسید که سونی در این زمینه در حال عقب افتادن از رقبای خود بود. به همین‌خاطر بود که اوایل امسال شاهد نمایشگری بودیم که با وجود آنکه همچنان رزولوشن Full HD داشت اما با نسبت تصویر ۱۸:۹ ارایه شده بود. هفته پیش بود که بالاخره سونی رزولوشن QHD را پذیرفت.

به‌علاوه، سونی اکسپریا XZ3 در مقایسه با XZ2 صفحه‌نمایش بزرگ‌تری داشت. هرچند به‌خاطر انحنادار بودن کناره‌ها، ۰.۳ اینچ اضافه شده در قطر نمایشگر، باعث افزایش چندانی در عرض گوشی نشده بود. اگرچه خیلی‌ها، نمایشگرهای فلت را ترجیح می‌دهند، اما طراحی‌های انحنادار هم چیزی است که تبدیل به نماد اغلب پرچمدارهای این روزها گردیده است (گلکسی اس۹، ال‌جی V30، نوکیا ۸ سیروکو).

به‌غیر از نمایشگر فوق‌العاده، سونی تغییر عمده‌ای در محصولات خود نداده بود. شرکت همچنان روی دوربین‌های سلفی دوگانه مانور می‌دهد و حافظه رم دستگاه‌های آن هم هنوز شبیه مدل‌های ۲۰۱۵ است. سونی هیچ‌وقت به‌سادگی با ترندهای بازار هم‌نوا نشده، اما به‌نظر می‌رسد که شرکت حالا مجبور است با مشتریانی سروکله بزند که با چیزهایی مثل Trinitron ،Walkman و Cybershot بزرگ نشده‌اند.

های‌سیلیکون (هواوی)

در نمایشگاه امسال شاهد رونمایی از نخستین چیپست ۷ نانومتری از شرکت تابعه هواوی یعنی های‌سیلیکون بودیم؛‌ پردازنده‌ای که هواوی میت ۲۰ هم قرار است به یکی از آن‌ها مجهز گردد. کایرین ۹۸۰ همچنین اولین تراشه‌ای بود که از آخرین هسته‌های پردازشی Cortex-A76 شرکت ARM و پردازنده گرافیکی Mali-G76، در کنار استاندارد سریع LPDDR4X استفاده کرده بود.

از طرفی بهبودهای رخ داده در پردازشگر سیگنال تصویری این شرکت حتی بسیار هیجان‌انگیزتر از بقیه موارد هستند؛ شیوه چندمرحله‌ای کاهش نویز ثابت کرده است که می‌تواند عملکرد دوربین را در محیط‌های کم‌نور به‌نحو بارزی افزایش دهد. اوایل امسال بود که قابلیت نایت شات در هواوی P20 پرو همه ما را حیرت‌زده کرد.

آنر، شرکت زیرمجموعه هواوی هم از تصمیم خود برای عرضه جهانی آنر پلی گفت. این کمپانی حالا با معرفی آنر ویو ۱۰ و هواوی نوا ۳، توانسته در زمینه گوشی‌های گیمینگ خود را مطرح کند. هر چند همه ما انتظار معرفی آنر نوت ۱۰ را در نمایشگاه برلین داشتیم، اما نکته مهم این‌جاست که رقابت برای ساخت گوشی‌های ۷ اینچی آرام‌آرام در حال شکل گرفتن است.

بلک‌بری

بلک‌بری در نمایشگاه IFA، از نسخه ارزان‌قیمت بلک‌بری KEY2 به‌نام KEY2 LE رونمایی کرد. با وجود این‌که همچنان مجبورید با کیبوردهای QWERTY سروکله بزنید اما دیگر لازم نیست قیمت‌های بالای ۶۰۰ یورو بابت KEY2 بپردازید.

البته ارگونومی خوب و سرعت بالای کیبوردهای بلک‌بری چیزی نیست که آن را کتمان کرد. مدل LE همچنین خود را از رنگ‌های کسل‌کننده KEY2 جدا کرده و مدل قرمز رنگ‌ آن با اکسنت‌های زیبای کیبوردها ظاهر فوق‌العاده‌ای دارد.

ZTE

امسال شاهد یکی از باحال‌ترین گوشی‌ها در IFA2018 بودیم: آکسون ۹ پرو. دستگاهی که با سیستم‌عامل اندروید وان، نمایشگر امولد و یک باتری بزرگ ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی که تنها ۶۵۰ یورو قیمت خورده بود. حالا به این‌ها، ضدآب بودن، شارژ بی‌سیم، اسپیکرهای استریو و یک دوربین ثانویه را هم اضافه کنید. در حالیکه اگر بخواهید در همین رده یکی از گوشی‌های وان‌پلاس را بخرید که البته خیلی از این چیزهایی را که گفته شد نخواهد داشت، باید ۷۰-۸۰ یورو هم بیشتر بابت آن پرداخت کنید.

ال‌جی

ال‌جی در نمایشگاه سال گذشته IFA با معرفی گوشی فوق‌العاده ال‌جی V30 توانست جلوی گلکسی نوت سامسونگ در بیاید. هرچند امسال همه چشم انتظار V40 بوند، اما این‌گونه نشد. همانند V30 که شاهد نسخه‌های بعدی بسیاری برای آن بودیم (V30+ ،V30S و V35S)، ال‌جی G7 هم همین رویه را در پیش گرفته است.

ال‌جی G7 وان، هرچند به نظر می‌رسد شبیه هیچ‌یک از گوشی‌های زمخت اندروید وان‌ نیست، اما مسلما این هندست با نمایشگر QHD نخواهد توانست به روشنایی ۱۰۰۰ نیتی ادعا شده برسد. اگر از چیپ‌ست آن بگذریم، G7 وان، حداقل‌های لازم برای دوربین یک گوشی میان‌رده از جمله لنز واید انگل (زاویه باز)، لرزشگیر OIS و مود فریم‌ریتِ‌ بالا (یا حتی ۶۰ فریم بر ثانیه در ۱۰۸۰) را هم ندارد.

ال‌جی G7 فیت هم با وجود اینکه هنوز قیمتش مشخص نیست، اما در بسیاری از بخش‌ها و مشخصات، در واقع به‌نوعی لکه‌دار کردن نام G7 بود. به‌جای سروکله زدن با اسنپ‌دراگون ۸۲۱ و دوربین ضعیف آن، چه خوب که لااقل G7 ThinQ (با قیمت ۴۵۰ دلار) تا حدودی توانست آبروی G7 را حفظ نماید.

اچ‌تی‌سی

گرچه اچ‌تی‌سی در  IFA 2018 حضور نداشت، اما همزمانی رونمایی از اچ‌تی‌سی U12 لایف با این نمایشگاه باعث شد آن را در این لیست قرار دهیم. این دستگاه با طراحی پیکسل‌وار خودش، جایگزین اقتصادی خوبی برای کسانی است که قادر به خرید U12 پلاس نیستند. باتری ۳۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن قابل تقدیر است و قابلیت شارژ سریع را هم باید به آن اضافه کرد.

بازندگان       

IFA

بله، درست متوجه شدید: IFA 2018. نمایشگاه امسال بسیار حوصله‌سربر بود. سامسونگ، گلکسی نوت ۹ خود را قبل از این رویداد معرفی کرده بود. هواوی گوشی میت ۲۰ را بعد از آن معرفی خواهد کرد و خبری از ال‌جی V40 هم نبود. هندست‌های خوب دیگری مانند پوکوفون، اوپو فایند ایکس و ویوو NEX S هم بودند که اصلا منتظر IFA نماندند.

به‌نظر می‌رسد که اکثر گوشی‌های هیجان‌انگیزی که انتظار آن‌ها را در نیمه دوم ۲۰۱۸ می‌کشیم، از برندهایی که در IFA حضور داشتند، نخواهند بود. بنابراین اگر به این ترتیب پیش برود و هر برندی بخواهد رویدادی ویژه‌ای برای محصولات خود برگزار کند، دیگر نمی‌توان انتظار چندانی از IFA 2019 داشت.

موتورولا

موتورولا در سال‌های اخیر رونمایی‌های هیجان‌انگیزی نداشته و با وجود اینکه موتورولا وان، گوشی پایین‌رده قدرتمندی بود، اما به نظر می‌رسد که این شرکت در زمینه گوشی‌های پرچمدار حتی با محصولی مانند موتو Z3 هم نتوانسته به موفقیت بزرگی نایل شود.

با این‌حال، لااقل برخلاف موتورولا P30 نوت با یک هندست اندروید وانی طرف هستیم که اساسا باید آن را یک گوشی لنوو به‌حساب آورد که با رابط کاربری ZUI تکمیل شده است. هرچند موتورولا با روزهای خوش موتو ایکس و اندروید خام و قابلیت‌های خلاقانه آن فاصله دارد، اما با وجود موتو وان پاور همچنان می‌توان از سخت‌افزارهای P30 نوت در اندروید وان بهره برد. به‌هرحال، به‌نظر نمی‌رسد که گوگل و لنوو فعلا برنامه‌ای برای بازگرداندن برند موتورولا به جایگاه اصلی آن داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH