گیمر‌های عزیز، متاسفانه هیچکدام از آیفون‌های جدید اپل دارای نرخ تازه‌سازی 120 هرتز نیستند!

اگر نگاهی مجدد به رویداد بزرگ اپل 2018 در چند شب پیش بیاندازید با صحبت‌ها و شایعات زیادی مواجه خواهید شد که پیش از شروع مراسم و حتی تا به امروز، در جریان است. موضوع تمام این موارد یک نکته بود: یک نمایشگر با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز!

اپل

شاید شما نیز مانند بسیاری از کاربران دیگر توجه چندانی به این امر نداشته باشید ولی برای گیمر‌ها سریع‌تر بودن نرخ‌سازی نمایشگر تفاوت مهمی در کیفیت بازی کردن‌شان ایجاد خواهد کرد. اما واقعیت ناراحت‌کننده‌ای که در این بین به چشم می‌خورد، عدم برخورداری آیفون‌های جدید اپل از نمایشگر‌های 120 هرتزی است. به زبان ساده‌تر هیچکدام از آیفون‌های جدید اپل دارای نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی نیستند و تنها گوشی قدرتمندی که فعلا از نمایشگر‌های 120 هرتزی برخوردار هست هندست مشهور ریزرفون است که به طور اختصاصی به منظور بازی و خاص گیمر‌ها طراحی شده است.

پس با توجه به این توضیحات منظور اپل در اشاره به عدد 120 هرتز چه بود؟

برای درک درست این موضوع ما ابتدا باید تفاوت بین دو عبارت یک نرخ الگوی لمس (a touch sample rate) و نرخ دریافت لمس (the touch delivery rate) را بدانیم. در آیفون‌های جدید، در هر سه مدل آیفون XS، آیفون XS مکس و آیفون XR، نرخ الگوی لمس 120 هرتز است ولی همچنان با نرخ تازه‌سازی معمول 60 هرتز اجرا می‌شوند. به عبارت دیگر تصاویر به نمایشگر گوشی با نرخ 120 هرتز هدایت می‌شوند ولی نمایشگر‌ها با نرخ‌ تازه‌سازی 60 هرتز آنها را نمایش می‌دهند. شاید کمی گیج‌کننده شد.

برای درک بهتر موضوع کافی است کمی بیشتر در مورد نرخ تازه‌سازی و مکانیسم عملش بدانیم. در حقیقت نرخ تازه‌سازی به ما می‌گوید هر چند وقت یک بار یک تصویر در نمایشگر به نمایش در می‌آید. در نرخ تازه‌سازی 120 هرتز این اتفاق دو برابر سریع‌تر از 60 هرتز روی می‌دهد و هر 8.3 میلی‌ثانیه یک تصویر روی خروجی نمایشگر به نمایش گذاشته می‌شود. در حالی که این زمان برای نرخ تازه‌سازی 60 هرتز 16.6 میلی‌ثانیه است.

اما پیش از نمایش تصویر، فرایند دیگری در جریان است تا تصویر برای انتقال به نمایشگر آماده شود. این پروسه نرخ ردیابی (tracking rate) نامیده می‌شود. بر همین اساس هرچه نرخ ردیابی نمایشگر شما سریع‌تر باشد بدین معنی خواهد بود که نمایشگر قادر است بسیار سریع‌تر لمس انگشت شما را بفهمد و سریع‌تر نیز پاسخ دهد. به علاوه می‌تواند به طور همزمان رندر کردن فریم بعدی تصویر را در فاصله زمانی باقی مانده تا 16 میلی‌ثانیه فریم بعدی تکمیل نماید و به منظور هدایت به نمایشگر آماده سازد. به همین علت شما سریع‌تر تصاویر مربوط به انیمیشن فرمان درخواستی خود را مشاهده خواهید نمود و حس می‌کنید گوشی سریع‌تر از 16 میلی‌ثانیه عمل می‌کند.

تفاوت نرخ ردیابی با نرخ تازه‌سازی

سوال بعدی که ممکن است در این جا برایتان مطرح شده باشد در مورد تفاوت نرخ تازه‌سازی با نرخ ردیابی است؟! فرض کنید نرخ ردیابی ما 60 هرتز و نرخ تازه‌سازی نیز 60 هرتز باشد. پس در این حالت سیستم کار آغاز ردیابی فریم بعدی را همزمان با پایان کار نمایش فریم قبلی شروع خواهد کرد. بنابراین در واقع رندر انیمیشن همواره با یک وقفه انجام می‌شود زیرا تا فریم قبلی در خروجی نمایشگر قرار نگرفته باشد سیستم به دنبال فریم بعدی برای رندر کردن به منظور پخش نخواهد گشت!

به همین علت در آیفون‌های جدید که نرخ ردیابی 120 هرتز است انیمیشن‌ها سریع‌تر رندر می‌شوند و تمیز‌تر و با کیفیت‌تر به نظر می‌رسند. با این حال شما نباید آن را با نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی اشتباه بگیرید. البته تمام این کار‌ها اندکی زحمت اضافی برای چیپست سیستم را به همراه خواهد داشت ولی دارا بودن A12 بایونیک قدرتمند‌ترین مغز پردازشی دنیای موبایل در این‌جا به خوبی به کمک آیفون‌های جدید شرکت اپل آمده است و جای هیچ‌گونه نگرانی را باقی نخواهد گذاشت.

اپل

خب امیدوارم تفاوت بین نرخ ردیابی 120 هرتزی با نرخ‌ تازه‌سازی 120 هرتزی برایتان روشن شده باشد. اگر در جدول بالا نیز دقت نمایید، خواهید دید که حتی آیفون X نیز دارای نرخ ردیابی 120 هرتز و نرخ تازه‌سازی 60 هرتز است و البته این اولین بار بود که این نرخ ردیابی سریع‌تر نسبت به نرخ تازه‌سازی در گوشی‌های آیفون به کار گرفته شده بود. البته نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی نیز در برخی از محصولات اپل هم‌اکنون در دسترس است و شما می‌توانید آنها را از بازار تهیه نمایید. شاید تعجب کنید ولی برخلاف آیفون‌ها، آیپد‌های پروی اپل از نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی بهره می‌برند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH