همه چیز در رابطه با قابلیت جدید iOS 12 برای نمایش میزان مصرف و عمر باتری آی‌فون‌های اپل!

تاکنون تنها 12 نسخه از سیستم‌ عامل iOS منتشر شده ولی طی همین مدت اپل توانسته است قابلیت‌های ارایه جزییات و گزارش آمار دقیق میزان مصرف باتری محصولات خود را در قالب یک ویژگی بسیار مهم در iOS 12 به تکامل برساند. به لطف این قابلیت سرانجام شما می‌توانید به درستی از وضعیت مصرف و عمر باتری آی‌فون خود مطلع شوید و برای مدیریت برنامه‌های آتی خود بدون مشکل تصمیم‌گیری نمایید.

iOS 12

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، باید اعتراف کرد تاکنون اطلاعات آماری میزان مصرف باتری در سیستم عامل iOS چندان شفاف نبوده است و داده‌هایی که در iOS 11 به کاربر داده می‌شد مربوط به میزان مصرف باتری توسط اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاه بود که به عنوان درصد میزان شارژ باتری به نمایش در می‌آمد. به عبارت بهتر، درک صحیح این اطلاعات بسیار دشوار بود.

این شرایط در مقایسه با سیستم عامل اندروید که میزان مصرف برنامه‌ها و صفحه‌نمایش را به صورت فعال به نمایش می‌گذاشت همواره سبب حسادت کاربران iOS بود. در حقیقت iOS تنها با نشان دادن عبارت Use (استفاده کردن) و در نظر نگرفتن میزان مصرف صفحه نمایش و برای مثال حتی در زمان پخش شدن موسیقی، باعث شده بود اطلاعات ناقصی از میزان واقعی مصرف باتری در اختیار کاربر قرار بگیرد. با این حال عاشقان اپل باید خدا را شکر کنند که دیگر دلشوره‌های آن روز‌های سخت به پایان رسیده است!

در iOS 12 شما نه تنها اطلاعات کاملی از باقی مانده شارژ باتری دستگاه در دوره مصرف را مشاهده می‌کنید بلکه نمودار بسیار دقیقی از ریزترین جزییات مربوط به میزان مصرف نمایشگر گوشی را نیز دریافت خواهید کرد. به علاوه در هر دوره 10 روزه گزارشی از متوسط میزان مصرف و درصد شارژ مصرفی در مدت روشن و خاموش شدن نمایشگر را به شما می‌دهد.

همچنین برای اینکه جای هیچ حرف و حدیثی باقی نماند مهندسان اپل ترتیبی داده‌اند تا حتی زمان آخرین شارژ شدن گوشی و میزان دقیق شارژ در لحظه، به شما اعلام شود. به این ترتیب کاربر می‌تواند مدیریت بسیار کاملی بر روی میزان مصرف خود، شارژ و بهبود عملکرد باتری دستگاه داشته باشد.

iOS 12

در اختیار داشتن جزییات دقیق اطلاعات مصرف باتری برای مقایسه بین عمر باتری آی‌فون، آی‌پد و دیگر دستگاه‌ها بسیار عالی است. با این حال شاید این حجم اطلاعات موجب سردرگمی کاربران گردد. به علاوه اینکه این اولین بار است چنین اطلاعات دقیقی در این رابطه و آن هم به صورت نمودار‌های آماری در دستگاه‌های iOS به نمایش در می‌آیند. برای مثال چون اطلاعات آماری مربوط به 24 ساعت گذشته است و داده‌های مورد بررسی از زمان آخرین شارژ انجام شده محاسبه نمی‌شود پس ممکن است سبب اشتباه کاربر و برداشت غلط او از داده‌های مربوط به مصرف شارژ باتری دستگاه شود.

البته با توجه به اقدامات جدید مربوط به داده‌های سلامت دیجیتالی (اطلاعات مربوط به میزان حضور در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از اپلیکیشن‌ها و موارد مشابه) می‌توانیم اطلاعات موجود را تکمیل و تصحیح نماییم. برای دسترسی به این اطلاعات می‌توانید از منو اسکرین‌تایم (Screen Time) استفاده کرده و اعلان‌های مربوط به هر برنامه، تعداد دفعاتی که گوشی هوشمند خود را باز کرده‌اید، زمان استفاده از هر برنامه و جزئیات بیشتر را مشاهده نمایید.

در عین حال همانطور که پیش‌تر گفتیم، اطلاعات موجود مربوط به 24 ساعت اخیر است و زمان شروع جمع‌آوری و ثبت داده‌های واقعی مصرف در منوی باتری، از نیمه ‌شب در ساعت 00:00 آغاز می‌شود و برای مثال اگر از عصر شما مشغول استفاده از گوشی خود هستید به محض عبور از نیمه ‌شب، تمامی اطلاعات ریست می‌شوند و داده‌های مصرف شما در پیش از این ساعت 00:00 در محاسبات آماری محسوب نمی‌شود و طبیعتا اطلاعات آن در اختیارتان قرار نخواهد گرفت!

البته هنوز خیلی زود است که به طور قطع از خوب یا بد بودن این قابلیت صحبت کرد ولی شما نیز کم‌کم اشتیاق و وسواس خود را برای مشاهده اطلاعات دقیق گوشی‌تان را از دست می‌دهید و دیگر این داده‌ها جذابیت روز‌های اول را نخواهند داشت. در نتیجه کاربر به همان اطلاعات تقریبی از وضعیت شارژ و باتری اکتفا خواهد کرد!

iOS 12

با این حال حتی در طی این مدت چند روزه که از انتشار نسخه 12 سیستم عامل iOS می‌گذرد، برخی افراد نظرات جالبی را در مورد استفاده‌ها و آمار‌های این قابلیت جدید منتشر کرده‌‌اند. از جمله می‌توان به ویدیو کلیپی که مارکوس براندلی از یوتیوبر‌ها مشهور که به اسم MKBHD شناخته می‌شود، اشاره نمود. او در این ویدیو ادعا می‌کند طبق بررسی‌های انجام شده میانگین میزان استفاده از گوشی آی‌فون XS در روز حدود 4 تا 5 ساعت است. حقیقتا شنیدن این رقم سبب خنده کاربران اندروید خواهد بود زیرا اغلب گوشی‌های اندرویدی به راحتی و با اختلاف بسیار زیادی از این عدد عبور می‌کنند!

در هر صورت به شخصه باید بگویم مدل‌های سال‌های پیش اپل تقریبا همگام با گوشی‌های اندرویدی پیش می‌آمدند و خودی نشان می‌دادند ولی اگر این رقم اعلام شده برای آی‌فون‌های جدید واقعیت داشته باشد، واقعا ناامید کننده است و مایوس‌کننده‌تر از آن این است که با افزایش قیمت دلار شاید فرصت بررسی شخصی آی‌فون‌های جدید در آینده نزدیک ممکن نباشد، هرچند که ما در تیم آی‌تی‌رسان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم!

iOS 12

در پایان بار دیگر باید یادآور شد که این اطلاعات تنها برای ارزیابی عمر هندست هوشمند‌تان نیست بلکه اهمیت این داده‌ها زمانی بیشتر می‌شود که از آنها برای تعیین میزان استفاده فعال از دستگاه و مقایسه بین اندروید و iOS، دو سیستم‌ عامل اصلی دنیا ارتباطات، استفاده گردد.

همچنین این نکته را نیز فراموش نکنیم که اطلاعات میزان مصرف در حالت‌ آماده به کار (Standby) نیز در این قابلیت جدید مشخص می‌شود و حداقل من تاکنون گوشی اندرویدی با توانایی ارایه آمار میزان مصرف باتری در زمان آماده به کار را ندیده‌ام. نظر شما چیست؟ آیا مدلی (اندرویدی) سراغ دارید که دارای این توانایی‌ باشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH