مقایسه دوربین سه‌گانه اسمارت‌فون‌های ال‌جی V40 ThinQ و هواوی P20 پرو

اسمارت‌فون جدید ال‌جی V40، نخستین گوشی 5 دوربینه (3 عدد در پشت و دو عدد در جلو) جهان رسما معرفی شده است. بعلاوه این هندست به یکی از مدل‌های پیشرفته و جدیدی تبدیل شده که قصد رویارویی با اسمارت‌فون هواوی P20 پرو را دارد. P20 پرو برای نخستین بار در جهان از یک دوربین سه‌گانه در بخش پشتی دستگاه استفاده کرد و تا امروز هیچ هندستی نتوانسته به امتیاز دوربین این اسمارت‌فون در وب‌سایت DxOMark دست پیدا کند. این وب‌سایت در زمینه تجزیه و تحلیل قابلیت عکاسی تخصص دارد.

ال‌جی می‌تواند این‌کار را انجام دهد و V40 ThinQ می‌تواند رقیب مناسبی از سوی ال‌جی باشد. با این‌حال بایستی روشن کرد که دوربین‌های گوشی جدید ال‌جی با نمونه موجود در هواوی P20 پرو متفاوت هستند. اما ابتدا بگذارید به بررسی ویژگی‌های عمومی آن بپردازیم:

زاویه دید گسترده در مقابل بزرگ‌نمایی هیبریدی 5 برابری

از نظر برخی کارشناسان، زاویه دید گسترده ارایه شده توسط ال‌جی و بزرگ‌نمایی اپتیکال عرضه شده از سوی هواوی، جذاب‌ترین ویژگی‌های هر 2 محصول به‌شمار می‌آیند. این موارد با یکدیگر متفاوت هستند؛ بنابراین در این حالت هر کاربر بسته به سلیقه خود و در جنبه‌های مختلف می‌تواند یکی از 2 هندست را بر دیگری ترجیح دهد. ال‌جی اشاره می‌کند که در گوشی جدید این کمپانی، زاویه دید گسترده به 107 درجه رسیده و این دقیقا برابر با اندازه‌ای است که پیش‌تر در گوشی G7 ThinQ نیز مشاهده شد. با این‌حال هنوز هیچ دستگاهی نتوانسته به زاویه دید 125 درجه‌ای در ال‌جی G6 دست پیدا کند؛ اگرچه با وجود چنین زاویه‌ای در گوشی، گاهی اوقات عکس‌ها دچار اعوجاج می‌شدند.

ال‌جی V40 ThinQ دارای گستردگی زاویه دید مشابه با G7 ThinQ بوده و این موضوعی ناراحت‌کننده نیست. اما احتمالا انتظار داشتیم که در مدل جدید، گستره زاویه دید اندکی افزایش یابد. با این‌حال ال‌جی به‌وضوح اعلام کرده که تصاویر از کیفیت بهتری برخوردار خواهند بود؛ چرا که به‌منظور ثبت روشنایی بیش‌تر، اندازه پیکسل‌ها به 1.4 میکرون افزایش یافته است. این در حالیست که هواوی P20 پرو مجهز به پیکسل‌هایی با ابعاد 1.7 میکرون است؛ اما سورپرایزهای دیگری برای مشتریان دارد.

در خصوص هواوی P20 پرو، همه چیز کاملا مشخص بوده و این هندست یکی از معدود نمونه‌های پیشرفته‌ای است که قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ در حالی‌که V40 ThinQ تنها از بزرگ‌نمایی 2 برابری بهره می‌گیرد. از سوی دیگر گوشی هواوی مجهز به مشخصه بزرگ‌نمایی دیجیتالی 2 برابری است که امکان دستیابی به بزرگ‌نمایی ترکیبی 5 برابری را فراهم می‌کند. پس از عکاسی شبانه این قابلیت به‌عنوان برجسته‌ترین ویژگی هواوی P20 پرو قلمداد می‌شود؛ چرا که عکس‌ها فاقد هرگونه اتلاف یا اعوجاج هستند و این همان چیزی است که امروزه هیچ هندستی حداقل در یک فاصله زمانی طولانی نمی‌تواند بدان دست یابد.

همان‌طور که گفته شد، یک لنز با زاویه دید گسترده در مقابل لنزی با بزرگ‌نمایی اپتیکال مستقیما قابل مقایسه نیست؛ چرا که این ویژگی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. اما می‌توان گفت که ال‌جی V40 مسلما ویژگی‌هایی دارد که هواوی P20 پرو از آن‌ها بی‌بهره است؛ در حالی‌که بزرگ‌نمایی اپتیکال بر روی P20 پرو از V40 ThinQ مناسب‌تر خواهد بود. اگر پیرامون زوم دیجیتالی صحبت کنیم، متوجه تفاوت‌های بسیار بیش‌تر میان این 2 هندست و به نفع هواوی خواهیم شد.

دوربین‌هایی با قابلیت هوش مصنوعی

هر 2 اسمارت‌فون مجهز به دوربین‌هایی با قابلیت هوش مصنوعی هستند و امروزه بدون وجود این مشخصه، انجام طیف وسیعی از کارها امکان‌پذیر نخواهد بود. با این‌حال اطلاع از میزان کارکرد مناسب هوش مصنوعی در اسمارت‌فون ال‌جی V40 ThinQ موضوعی جالب‌توجه خواهد بود؛ زیرا این فناوری حداقل در هواوی P20 پرو، کاربرد مناسبی دارد. اگرچه همان‌طور که در اکثر کامپیوترهای هواوی نیز مشاهده می‌شود، معمولا شاهد اشباع رنگ در گیاهان، آسمان و چهره افراد هستیم و این موضوع گاها باعث می‌شود تا عکس‌ها کمی تصنعی به‌نظر برسند.

هواوی P20 پرو؛ برنده جایزه بهترین اسمارت‌فون سال از EISA Awards 2018

امروزه G7 ThinQ، تنها مرجع قابل‌دسترس برای مقایسه ال‌جی با هواوی P20 پرو است. هندست ال‌جی مجهز به دوربینی قابل رقابت است. با این‌حال هر محصول دارای ویژگی‌های متفاوتی بوده و به لحاظ تئوری، V40 ThinQ بایستی بهتر باشد. چرا که این گوشی نه تنها مدل جدیدتری به‌شمار می‌آید؛ بلکه از پیکره‌بندی‌های بیش‌تری نیز برخوردار است. بنابراین با وجود پشتیبانی از لنز تله‌فوتو و عدم شبیه‌سازی نرم‌افزاری افکت بوکه، اکنون جالب خواهد بود که ببینیم این جلوه بصری به چه ترتیبی عمل خواهد کرد.

بایستی خاطرنشان کرد که اسمارت‌فون ال‌جی V40 ThinQ از طریق نرم‌افزاری بر هوش مصنوعی متکی است؛ در حالی‌که هواوی P20 پرو از سخت‌افزار همراه با تراشه کایرین 970 استفاده می‌کند. لذا به لحاظ تئوری، هواوی بایستی بهتر باشد. اما تا زمان بررسی دقیق ال‌جی V40 ThinQ، شک و تردیدها به قوت خود باقی خواهند ماند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH