از اپل تا اوپو: کدام برند اسمارت‌فون دارای بزرگ‌ترین پایگاه طرفداران وفادار است؟

وفاداری به نشان تجاری، مانوس بودن برای مصرف‌کننده و مشتری‌مداری همگی اصطلاحاتی هستند که تاکنون بارها شنیده‌ایم و هرکدام از ما برای توضیح دلایل خرید اسمارت‌فون‌ها توسط کاربران، نظرات شخصی خود را داریم. اکنون یک تحقیق جدید، احتمال عدم وفاداری و تعویض برند از سوی دارندگان محبوب‌ترین برندهای اسمارت‌فون را نشان داده است.

احتمالا مهم‌ترین بخش از داده‌های آماری ارایه‌شده توسط موسسه تحقیقات جهانی Merrill Lynch این است که حدودا 20 درصد کاربران گوشی‌های اندرویدی تصمیم دارند تا در خرید آینده، هندست خود را با یک گوشی آی‌فون تعویض نمایند. دارندگان گوشی‌های اچ‌تی‌سی با بیش‌ترین میزان احتمال به سیستم‌عامل iOS مهاجرت می‌کنند و 25 درصد از آن‌ها قصد انجام چنین کاری را دارند. در جدول زیر این موضوع به‌طور کامل و با تفیک برند به نمایش درآمده است:

چکیده‌ای از گزینه‌های احتمالی مشتریان برندهای اسمارت‌فون برای خرید آینده

بر اساس این تحقیق، مشتریان هواوی، وفادارترین کاربران اندرویدی بودند و 54 درصد از آن‌ها اعلام کردند که دستگاه آینده خود را کماکان از این تولیدکننده چینی خریداری خواهند کرد. بعلاوه برای کاربران آی‌فون که قصد مهاجرت به سیستم‌عامل اندروید را دارند، هواوی محتمل‌ترین مقصد به‌شمار می‌آید و سامسونگ نیز با فاصله‌ای اندک آن‌ را تعقیب می‌کند.

کاربران سامسونگ، دومین مشتریان وفادار لقب خواهند گرفت و 53 درصد از این افراد تصمیم دارند تا گوشی دیگری را از تولیدکننده کره‌ای خریداری نمایند. ضعیف‌ترین پایگاه مشتریان وفادار در میان برندهای اندرویدی متعلق به موتورولا است و تنها 11 درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی اعلام کردند که در اسمارت‌فون آینده خود نیز این برند را همراهی خواهند کرد.

آیا تا کنون به تعویض هندست خود فکر کرده‌اید؟

نسبت به ارقام ارایه شده چه برداشتی می‌توانیم داشته باشیم؟

در مجموع چندان تعجب‌آور نیست که کاربران آی‌فون، وفادارترین کاربران اسمارت‌فون باشند. 70 درصد از دارندگان فعلی آی‌فون اعلام کرده‌اند که در زمان خریداری اسمارت‌فون آینده خود نیز مجددا به سراغ اپل خواهند رفت. زمزمه‌های موجود پیرامون گوشی‌های جدید آی‌فون XS و آی‌فون XS مکس نیز احتمالا در افزایش میزان علاقه‌مندی به اسمارت‌فون‌های اپل بی‌تاثیر نبوده است. این موضوع می‌تواند کاملا شخصی باشد؛ اما ظاهرا بسیاری از کاربران آی‌فون حتی گوشی خود را با یک دستگاه اندرویدی، هم‌تراز نمی‌بینند. در صورتی‌که چند لحظه خونسرد باشید و کمدی استندآپ گرگ دیویس در نت‌فلیکس را تماشا کنید، متوجه خواهید شد که کمدین بریتانیایی در جریان نمایش غالبا به گوشی خود اشاره می‌کند. در این قصه کوتاه وی هرگز از کلماتی مانند “گوشی من” یا “اسمارت‌فون من” استفاده نکرد. مطمئنا وی می‌توانست از عناوین مناسبی برای این محصول استفاده کند. اما به‌نظر می‌رسد که وی همانند بسیاری از افراد سرگردان در این سیاره به آی‌فون خود تحت عنوان نشان تجاری یا محصولی در یک بازار خاص نگاه نمی‌کند؛ بلکه آن‌را به‌عنوان یک موجودیت کاملا مجزا در نظر می‌گیرد.

البته این نظریه در صورت صحیح بودن، دلایل برخورداری اپل از این نرخ وفاداری بالا در داده‌های  Merrill Lynch را روشن خواهد کرد. با این همه در صورتی‌که از نظر شما آی‌فون و هندست‌های اندرویدی حتی در یک رده کلاس‌بندی نمی‌شوند؛ پس چرا تعویض آی‌فون با یک گوشی اندرویدی را مدنظر قرار می‌دهید؟ این مسئله همانند آن است که تلاش کنید تا یک راننده BMW را نسبت به فروش خودروی خود و کار با یک ماشین راه‌سازی متقاعد نمایید.

وجود اختلاف بسیار زیاد در دستگاه‌های اندرویدی، یک مسئله جالب‌توجه پیرامون داده‌های مذکور به‌شمار می‌آید. تعجب‌آور نیست که مشتریان غالبا برندهای کاری خود را تغییر می‌دهند. کاربران طی چندین سال می‌توانند از هندست‌های مختلف با ویژگی‌های متنوع استفاده نمایند؛ مشخصه‌هایی که هرکدام، طرفداران خاص خود را دارند.

تنوع بیش‌تر بازار اندروید در مقایسه با iOS حقیقتی انکارناپذیر است.

همچنین هیچ‌گونه اطلاعاتی پیرامون سونی وجود ندارد. تولیدکننده ژاپنی مستعد جذب بخشی از وفادارترین طرفداران اسمارت‌فون در جهان است. برای درک این موضوع تنها کافیست به یکی از ویدیوهای اسمارت‌فون XZ3 جدید در یوتیوب جهت معرفی “تولیدکننده نمایشگر گوشی” نگاهی بیندازید.

آمار مربوط به بلک‌بری جالب‌توجه است؛ چرا که نظریه محبوبیت گسترده صفحه‌کلید فیزیکی در عصر حاضر را موردتائید قرار می‌دهد. حدودا یک‌سوم دارندگان گوشی‌های بلک‌بری می‌گویند که در آینده نیز یک نمونه دیگر از آن‌ها را خریداری خواهند کرد. در حالی‌که دستگاه‌های بلک‌بری نظیر KEY2 برای صاحبان کلیه برندهای دیگر حتی به‌عنوان یک گزینه هم مطرح نیستند.

بعلاوه موارد دیگری نیز وجود دارند که موجب عدم‌اعتماد خوانندگان به داده‌های مذکور می‌شوند. نخست این‌که هیچ‌گونه تفکیک منطقه‌ای ارایه نشده است. به‌عنوان مثال مشخص نیست چه تعداد از 40 درصد دارندگان گوشی‌های اوپو که قصد وفادار ماندن به این برند را دارند، در چین یا اروپا ساکن هستند. همین مسئله در خصوص آمار وحشتناک مربوط به موتورولا نیز صادق است. چه تعداد از این کاربران در بازارهایی با رشد سریع نظیر هندوستان و برزیل مستقر هستند و در مقابل چه تعداد، ساکن کشورهایی هستند که این برند در آن‌ها کم‌فروغ ظاهر شده است؟ شما در کدام قسمت این نمودار قرار دارید؟ آیا شما به برند اسمارت‌فون فعلی خود وفادار هستید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH