نگاهی به وضعیت ناامید کننده اچ‌تی‌سی: آیا شعار درخشنده باوقار همچنان برازنده این برند است؟

کمپانی اچ‌تی‌سی به آرامی و برای چندین سال رویکردهای صنعت اسمارت‌فون را تعیین نموده است. به عقیده سوزانا دالول، تحلیل‌گر وب‌سایت AndroidPIT این اقدام بسیار آهسته صورت گرفته است. این کمپانی نه‌تنها نخستین اسمارت‌فون اندرویدی جهان با نام اچ‌تی‌سی دریم را تولید کرد (این هندست در برخی مناطق با نام T-Mobile G1 نیز شناخته می‌شود)؛ بلکه برای سالیان طولانی جزو شرکت‌های پیش‌رو در زمینه نوآوری به‌شمار می‌رفت. اکنون این کمپانی تایوانی در آستانه ورشکستگی، اسمارت‌فون اچ‌تی‌سی اگزودوس را روانه بازار کرده است. این هندست علاقه‌مندان به ارزهای رمزنگاری شده را هدف قرار داده و عرضه آن اصطلاحا همانند نوش‌دارو پس از مرگ سهراب به‌نظر می‌رسد.

طی سالیان اخیر، تولیدکننده تایوانی با مشکلات متعددی دست‌به‌گریبان بوده و دوران دشواری را پشت سر گذاشته است. اچ‌تی‌سی حدود 1500 نفر از کارمندان خود را اخراج نموده و سودآوری این شرکت در سال 2018 با افت 80 درصدی مواجه شده است. همچنین این کمپانی دیگر گوشی‌های پیکسل گوگل را تولید نمی‌کند و اسمارت‌فون‌های پیکسل 3 و پیکسل 3XL مستقیما توسط شرکت فاکسکان تولید می‌شوند.

اما دلیل اصلی کاهش محبوبیت اچ‌تی‌سی چیست؟ آیا این مشکل از ایده‌های اجرایی ضعیف یا کیفیت سخت‌افزاری پایین ناشی شده است؟ خانم دالول به‌عنوان یک طرفدار قدیمی اچ‌تی‌سی اعلام می‌کند که عدم اطمینان تولیدکننده به محصولات و نوآوری‌های خود، مهم‌ترین مانع برای موفقیت این شرکت است.

اسمارت‌فون اچ‌تی‌سی وان M8 یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین دستگاه‌های ساخت این کمپانی به‌شمار می‌آید.

درخششی آرام در روزگار گذشته

سوزنا دالول می‌گوید: “در وضعیت فعلی شاید چندان بی‌طرف نباشم. چرا که اچ‌تی‌سی دیزایر اچ‌دی نخستین اسمارت‌فون واقعی من محسوب می‌شد و این هندست تا حدودی تداعی‌گر یک حس نوستالژیک برای من است.” اما در سال 2010 این هندست یکی از بهترین دستگاه‌های موجود در بازار به‌شمار می‌رفت. به‌عنوان مثال در آن زمان رقبایی نظیر سامسونگ همچنان از پلاستیک استفاده می‌کردند؛ در حالی‌که اچ‌تی‌سی دیزایر اچ‌دی از بدنه آلومینیومی برخوردار بود و این موضوع، حس و ظاهر ممتازتری را برای گوشی به ارمغان آورده و استقامت دستگاه را تا حد زیادی افزایش می‌داد. با این‌حال موارد عنوان شده تنها بخشی از محاسن بی‌شمار این هندست محسوب می‌شوند. بهره‌مندی از صدایی فوق‌العاده و فراگیر با فناوری صوتی دالبی، دوربین 8 مگاپیکسلی با کیفیت مناسب و عدم نصب تقریبا هیچ‌گونه برنامه زائدی به‌صورت پیش‌فرض از جمله امتیازات اسمارت‌فون اچ‌تی‌سی دیزایر اچ‌دی بودند.

در ابتدای دوران عرضه اسمارت‌فون‌های اندرویدی و عصر نه‌چندان پرفروغ آن‌ها، اچ‌تی‌سی دیزایر اچ‌دی حتی در مقایسه با آی‌فون هم‌دوره خود نیز از نمایشگری با ابعاد بزرگ‌تر و رزولوشن بالاتر استفاده می‌کرد. این محصول همه‌فن‌حریف، منتقدان و مصرف‌کنندگان را تحت تاثیر قرار داد. تلاش شرکت‌های مخابراتی بریتانیا جهت پاسخگویی به تقاضای گوشی اچ‌تی‌سی ابدا تعجب‌آور نبود. مدل‌های آمریکایی اینسپایر 4G و تاندربولت نیز جزو نخستین اسمارت‌فون‌ها با قابلیت پشتیبانی از اتصال 4G و LTE بودند.

با توجه به شعار “درخشنده باوقار” کمپانی، آگهی‌های تبلیغاتی این دستگاه با آینده‌نگری و به شکل مینیمالیستی ارایه می‌شد. با این‌حال پس از عرضه این گوشی، اتفاقاتی کاملا ناامیدکننده رخ داد. سرویس تحت وب اچ‌تی‌سی سنس (آن‌را با رابط کاربری سنس اشتباه نگیرید) که برای مدیریت یا یافتن دستگاه به شما کمک می‌کرد، سریعا و به‌طور ناگهانی کنار گذاشته شد و این موضوع تا حد زیادی از عدم تمایل کمپانی برای پشتیبانی از خدمات و دستگاه‌ها طی یک دوره زمانی طولانی‌مدت حکایت داشت.

همچنین به‌دنبال عرضه اسمارت‌فون دیزایر اچ‌دی، تولیدکننده تایوانی در طراحی گوشی‌های پرچم‌دار خود از تصمیمات فوق‌العاده پیشین عقب‌نشینی کرد. به‌عنوان مثال اسمارت‌فون اچ‌تی‌سی وان ایکس در سال 2012 عرضه شد و ناامیدی چشمگیر طرفداران اچ‌تی‌سی را به‌دنبال داشت. بدنه پلی‌کربنات (که به بیان صادقانه یک نام فانتزی برای پلاستیک محسوب می‌شود)، فلاش منفرد (در مقایسه با فلاش دوگانه گوشی دیزایر اچ‌دی) و کیفیت صوتی بسیار غافلگیرکننده تنها بخشی از معایب این محصول به‌شمار می‌آمد. خانم دالول می‌گوید: “گوشی وان ایکس من با نخستین سقوط خود دچار یک خراشیدگی بزرگ شد. پیش‌تر با وجود اسمارت‌فون دیزایر اچ‌دی ابدا با چنین مشکلاتی مواجه نبودم.”

بنابراین چرا اچ‌تی‌سی تا این حد ناگهانی روال طراحی محصولات خود را تغییر داد؟ به گفته سوزانا دالول، تنها حدس موجود این است که اچ‌تی‌سی مایل بوده وفاداری خود به رویه‌های محبوب را حفظ نماید. در آن زمان تقریبا کلیه گوشی‌های دیگر دارای ساختار پلاستیکی بودند. این موضوع موجب طراحی باریک‌تر و سبک‌تر هندست‌ها شد، اما استحکام و دوام آن‌ها را تا حد زیادی کاهش داد. برند تایوانی بایستی به سلاح‌های خود متوسل می‌شد و وجود بدنه‌های آلومینیومی یک مشکل به‌شمار نمی‌رفت. هنگامی‌که شما با غول‌هایی نظیر اپل و سامسونگ رقابت می‌کنید، بایستی شاخص باشید و از ترکیب ویژگی‌های مناسب و نامناسب با یکدیگر امتناع نمایید.

بازاریابی و اشتباهات حیرت‌انگیز

با این‌حال پافشاری اچ‌تی‌سی بر کلیه استدلال‌های نادرست خود چندان غیرمعمول نبود. این تولیدکننده در تلاشی بسیار دیرهنگام برای تجدیدنظر نسبت به بازخورد مخاطبان خود، طرح‌های‌مفهومی جالبی از قبیل یکپارچه‌سازی رسانه اجتماعی را به‌کار گرفت. آیا گوشی‌های فیس‌بوکی اچ‌تی‌سی (موسوم به ChaCha، Salsa و First) را به‌خاطر دارید؟ تا پیش از عرضه اسمارت‌فون اگزودوس احتمالا خاطره این هندست‌ها از ذهن بسیاری از کاربران پاک شده بود. به‌نظر می‌رسد که تصمیم جهت تولید هر 2 طیف از محصولات مذکور به روشی یکسان منتهی شده است:

“اخیرا چه موضوعاتی در صدر اخبار قرار دارند؟ کلیه افراد در حوزه ارز رمزنگاری شده (یا فیس‌بوک) مشغول سرمایه‌گذاری هستند. بنابراین بایستی سریعا از این رویکرد تبعیت کرده و برای بازاریابی، یک گوشی نمادین با مجموعه‌ای از قابلیت‌های مرتبط را تولید کرد.”

اسمارت‌فون‌های اچ‌تی‌سی ChaCha و اچ‌تی‌سی First. یقینا اچ‌تی‌سی اگزودوس خاطره این هندست‌ها را زنده خواهد کرد.

اچ‌تی‌سی Evo 3D یک مثال مشابه دیگر به‌شمار می‌آید. اگرچه این هندست صرف‌نظر از دوربین 3 بعدی خود یک پرچم‌دار ارزشمند بود. با این‌حال با عرضه اسمارت‌فون‌های وان M7 و وان M8 به‌نظر می‌رسید که اچ‌تی‌سی بالاخره جایگاه خود را در بازار پیدا کرده است. این 2 گوشی با بهره‌گیری از اسپیکرهای دوگانه در بخش جلویی دستگاه از کیفیت و قدرت صوتی فوق‌العاده‌ای برخوردار بودند.

بعلاوه اچ‌تی‌سی وان M8 یکی از نخستین دستگاه‌های برجسته با 2 سنسور دوربین در قسمت پشتی گوشی بود. این موضوع امکان ایجاد افکت‌های عمقی در عکس‌ها را فراهم می‌کرد. همچنین تولیدکننده تایوانی با عرضه این هندست، فناوری اولترا پیکسل خود را مورد آزمایش قرار داد.

با عرضه اسمارت‌فون‌های سری وان M، اچ‌تی‌سی شعار “درخشنده باوقار” را رها کرد. به عقیده خانم دالول، این دستگاه‌های فوق‌العاده (که وان M9 را شامل نمی‌شوند) در مقایسه با کمپین‌های رقابتی سایر تولیدکنندگان در بازار به‌حال خود رها شدند. به‌دنبال این موضوع ظاهرا کمپانی تایوانی توان رقابتی خود را از دست داد.

در صورت تمایل به جلب توجه مشتریان بایستی در حوزه تبلیغات و بازاریابی تلاش کرد. برای مثال رقیب کره‌ای اچ‌تی‌سی یعنی سامسونگ پیش از عرضه اسمارت‌فون‌ها به عنوان یک برند لوازم‌خانگی شناخته می‌شد. علیرغم این موضوع سامسونگ در زمان معرفی دستگاه‌های خود طی چندین سال، تبلیغاتی جالب و کنایه‌هایی سرگرم‌کننده نسبت به اپل را نمایش داده است.

بنابراین ایده اچ‌تی‌سی جهت امکان دادن به دستگاه‌ها برای معرفی خود، تفکری اصیل اما ساده‌لوحانه به‌نظر می‌رسد. در سال 2018 و خصوصا هنگامی‌که بازار از اسمارت‌فون‌ها و تولیدکنندگان جدید اشباع شده است، این ایده به‌تنهایی کفایت نخواهد کرد. یک دهه پیش برندهای هواوی، آنر و سایر برندهای چینی در اروپا یا ایالات‌متحده حاضر نبوده یا تقریبا ناشناخته بودند و یا به‌عنوان گزینه‌های جایگزین ارزان‌قیمت‌تر برای برندهای برجسته‌ای نظیر سامسونگ و اپل قلمداد می‌شدند. اکنون آن‌ها در بسیاری از جنبه‌ها در بازار پیشتاز هستند؛ در حالی‌که اچ‌تی‌سی از آن‌ها عقب افتاده است.

وضعیت فعلی کمپانی

در کنار اسمارت‌فون اگزودوس، اچ‌تی‌سی U12 پلاس جدیدترین پرچم‌دار کمپانی محسوب می‌شود. سوزانا دالول می‌گوید: ” من در کنار اسمارت‌فون اچ‌تی‌سی 10 خود برای مدت 2 هفته از گوشی U12 پلاس استفاده کردم. اچ‌تی‌سی 10 تابه‌امروز قویا من را برای عدم ارتقا دستگاه خود مجاب نموده است. نخستین موضوع جالب‌توجه این بود که U12 پلاس هنوز به‌روزرسانی جدیدترین سیستم‌عامل گوگل یعنی اندروید 9 پای را دریافت نکرده است. تکان دادن گوشی در حال زنگ خوردن جهت سایلنت نمودن آن، یکی از ویژگی‌های تبلیغاتی این هندست بوده و از زمان اسمارت‌فون دیزایر اچ‌دی به‌کارگیری شده است. بله؛ این تولیدکننده تایوانی نه‌تنها در زمینه طراحی و سخت‌افزار از عصر خود جلوتر بود،؛ بلکه از جنبه نرم‌افزاری نیز سرآمد ظاهر می‌شد.”

اچ‌تی‌سی U12 پلاس یک اسمارت‌فون قدرتمند اما کسالت‌آور است.

غفلت طولانی‌مدت اچ‌تی‌سی جهت به‌روزرسانی پرچم‌داران خود مسئله‌ای ناامیدکننده بوده و بدنامی این کمپانی را به‌دنبال داشته است. عدم عرضه به‌روزرسانی احتمالا یکی از دلایل مشتریان برای کنار گذاشتن این برند است. اسمارت‌فون اچ‌تی‌سی 10 اخیرا به‌روزرسانی اندروید اوریو را دریافت کرد. اما بر اساس پیش‌بینی‌ها این هندست از به‌روزرسانی‌ها یا پشتیبانی بیش‌تری بهره‌مند نخواهد شد.

اگرچه این موضوع، تنها مشکل کاربران با اچ‌تی‌سی یا اسمارت‌فون U12 پلاس محسوب نمی‌شود. طراحی دستگاه‌های جدید این کمپانی همانند سایر اسمارت‌فون‌های کنونی به‌نظر می‌رسد و در آن‌ها اثری از ظاهر یا روح هنری اچ‌تی‌سی به چشم نمی‌خورد. رنگ‌آمیزی درخشان قسمت پشتی گوشی کاملا آزاردهنده بوده و دائما اثرانگشت را به‌خود جذب می‌کند. به‌نظر می‌رسد که اچ‌تی‌سی با طراحی شطرنجی یا کاملا شفاف بخش پشتی دستگاه می‌توانست کمی هوشمندانه‌تر عمل نماید. این اقدام یقینا باعث شاخص‌تر شدن طراحی دستگاه نسبت به الگوی تکراری و تکامل‌نیافته فعلی می‌شد.

با این‌حال حذف جک صوتی هدفون، وحشتناک‌ترین اقدام اچ‌تی‌سی تلقی می‌شود. به‌خاطر آوردن کیفیت صوتی محصولات کمپانی طی چندین سال و سپس جهش به سمت طیف هندست‌های فاقد جک هدفون بدون هیچ‌گونه دلیل مشخصی واقعا ناراحت‌کننده است. در توجیه این اقدام نمی‌توان به ضرورت باریک نمودن دستگاه اشاره کرد؛ زیرا U12 پلاس در مقایسه با گوشی قدیمی‌تر اچ‌تی‌سی 10 چندان باریک‌تر به‌نظر نمی‌رسد. البته یقینا هدفون‌هایی با اتصال USB-C به‌همراه گوشی ارایه خواهند شد، اما اختلاف کیفیت آن‌ها قابل‌توجه است. علیرغم برخی تردیدهای ابتدایی، اچ‌تی‌سی U12 پلاس از دکمه‌های حساس به فشار و فناوری اج سنس بهره می‌گیرد. این 2 مشخصه حقیقتا نوآورانه و جذاب بوده و تداعی‌گر روح واقعی اچ‌تی‌سی هستند.

اسمارت‌فون اچ‌تی‌سی اگزودوس احتمالا مجهز به برخی ویژگی‌های جالب‌توجه است. اما به عقیده خانم دالول، مصرف‌کنندگان معمولی به آن‌ها اهمیتی نخواهند داد. بعلاوه اکثر افراد قادر به خریداری چنین هندستی نیستند. آیا شما نیازمند خریداری یک اسمارت‌فون با قابلیت استخراج ارزهای رمزنگاری شده هستید؟ به همین دلیل، یافتن یک حد فاصل میان ریسک‌پذیری بیش‌ازاندازه و دنباله‌روی عینی برای اچ‌تی‌سی حائزاهمیت است. اسمارت‌فون‌های میان‌رده و دستگاه‌های عجیب‌وغریب، دیگر به پیشرفت تولیدکننده تایوانی کمک نخواهند کرد.

خانم دالول می‌گوید: “اشتباه نکنید. من عاشق اچ‌تی‌سی هستم و برای مدت 8 سال از گوشی‌های ساخت این شرکت استفاده کرده‌ام و احتمالا به همین دلیل بیش از سایرین ناامید شده‌ام. مشاهده اتلاف ظرفیت‌های بالقوه این تولیدکننده تایوانی واقعا ناامیدکننده است. در دوره زمانی منتهی به سال 2010، اچ‌تی‌سی یکی از جذاب‌ترین و خلاق‌ترین برندها به‌شمار می‌رفت. بنابراین اچ‌تی‌سی بایستی شعار “درخشنده آرام” را کنار گذاشته و محصولی شگفت‌انگیز و انقلابی را عرضه نماید. در این میان، کمپانی به هیچ ترفندی احتیاج ندارد. صرف‌نظر از دیدگاه شخصی شما در خصوص شایستگی‌های اچ‌تی‌سی، این برند کماکان دارای مشتریان وفاداری است که کمپانی نیز بایستی نسبت به آن‌ها وفادار بماند.”

امروزه شما در مورد آینده اچ‌تی‌سی چه‌طور فکر می‌کنید؟ آیا این کمپانی مجددا می‌تواند به مسیر موفقیت بازگردد؟

2 در مورد “نگاهی به وضعیت ناامید کننده اچ‌تی‌سی: آیا شعار درخشنده باوقار همچنان برازنده این برند است؟”

  1. به نظرم گوگل باید برند اچ تی سی رو بخره . و گوشی های پیکسل رو دیگه بسپارد به اچ تی سی .
    همین الان پیسکل 3 کلی مشکل داره

    1
    1
  2. واقعا راست میگه اچ تی سی خیلی از جایگاه خودش دور شده و دست از پنل های LCD بر نمداره و باید رو قیمت و نرم افزاری خودش کار کنه

    3
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH