BrainGate

رابط کاربری BrainGate به افراد مبتلا به فلج برای کنترل تبلت کمک می‌کند!

دانشمندان سراسر دنیا در تلاش‌اند تا راه‌حل‌هایی برای بهبود سطح زندگی افراد فلج پیدا کنند و به آنها برای داشتن یک زندگی عادی‌تر کمک نمایند. در این بین با گسترش خیره کننده گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، یکی از کار‌های روزمره ما، به دست گرفتن و استفاده از این وسایل است. با این حال عملا کنترل و استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت برای افراد فلج غیرممکن است.

BrainGate

به همین علت محققان دانشگاه براون، در حال ساخت یک ابزار ارتباطی‌ـ‌هدایتی ویژه هستند که نمونه آزمایشی آن به نام BrainGate تولید شده و وظیفه آن عهده‌دار شدن نقش رابط کاربری بین مغز و کامپیوتر (BCI) است. این نمونه آزمایشی در اختیار سه شخص مبتلا به فلج قرار گرفته است و این امکان را برای آنها فراهم آورده تا بتوانند هر روزه بدون مشکل از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایشان استفاده نمایند و قادر باشند با کنترل نمودن آنها وظایف و عملیات مورد نظرشان را اجرا کنند.

از جمله این کار‌ها می‌توان به چت با دوستان و خانواده، خرید آنلاین و استفاده از دیگر وظایفی که با کمک یک تبلت انجام می‌شود، اشاره نمود. کلیه این اعمال تنها با فکر کردن به آنها و کلیک یک دکمه ماوس ویژه انجام می‌گردد. هر سه فرد حاضر در این پروژه تحقیقاتی از فلج چهار اندامی یا تتراپلاژیا (Tetraplegia) رنج می‌برند.

هر فرد از یک BrainGate BCI استفاده می‌کند و به طور دائم کلیه فعالیت‌های عصبی آنها را از طریق حسگر کوچکی که به سطح خارجی بخش موتور کورتکس مغزی‌شان متصل شده است، مورد بررسی و کنترل قرار می‌دهد. با استفاده از این رابط کاربری زیستی، افراد تحت آزمایش توانستند خودشان موفق به کنترل و انجام کارهایی از قبیل بررسی ایمیل، چت، پخش موسیقی و استفاده از اپلیکیشن‌های اشتراک‌گذاری ویدیو شوند.

یکی از این سه فرد، موسیقی‌دان است و توانست با کمک BCI بر روی یک پیانوی دیجیتالی قطعه مشهور موسیقی کلاسیک سرود شادی (Ode to Joy) بتهوون را بنوازد. رابط کاربری BCI اجازه می‌دهد زمانی که کاربر با فکر کردن به حرکت دست خود برای اجرای برنامه‌ها و دستورات فکر می‌کند، در واقعیت این فکر عملی شود. حسگر BrainGate کاشته شده در مغز اشخاص تقریبا به اندازه یک قرص آسپرین بچه است و سیگنال‌های مربوط به حرکت دست را تشخیص می‌دهد.

سایر آزمایشات و مطالعات نشان داده است که کاربران قادرند با استفاده از حسگر‌ها و رابط کاربری BCI، بازو‌های رباتیک و دیگر اعضای بدن را کنترل کنند و به حرکت در آورند. دو نفر از سه فرد حاضر در مطالعه دانشگاه براون به علت اسکلروز جانبی آمیوتروپیک (ALS)، دارای ضعف حرکتی یا به طور کامل فاقد حرکت در دست و پا‌ها هستند. این بیماری پیشرفته به علت تاثیر بر اعصاب مغزی نخاعی و ستون فقرات، کنترل حرکت را از فرد سلب می‌کند.

در این آزمایش سیگنال‌های عصبی از رابط کاربری BrainGate با استفاده از بلوتوث به سیستم اجرایی که در این جا به شکل یک ماوس طراحی شده است، فرستاده می‌شود. ماوس عملگر نیز با یک تبلت Nexus 9 گوگل جفت شده و به محض دریافت دستورات بلوتوثی مغز کاربر، آنها را بر روی تبلت به اجرا می‌گذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH