کدام را بخریم؟ مقایسه کوتاه دو فبلت لومیا 1520 و 1320 از نوکیا

nokia_lumia_1520_vs_1320

نوکیا قطعا با پرچمداران جدیدش به قول خودمان ترکانده است. دو فبلت لومیا 1520 و 1320 که به زودی وارد بازار خواهند شد در مقایسه زیر در کنار هم قرار گرفته‌اند تا هم بیشتر بشناسیدشان و هم بتوانید بین این دو که هر دو از برترینهای نوکیا هستند انتخاب بهتری داشته باشید.

  • ظاهر

لومیا 1520: 8.7×85.4×162.8 میلی متر، 209 گرم

لومیا 1320: 9.8×85.9×164.2 میلی متر، 220 گرم

نوکیا همیشه از نظر کیفیت بدنه برای محصولاتش کم نگذاشته و این دو نیز از این روند مستثنی نیستند. با قاب‌های رنگی و از جنس  پلی کربنات، نسبت به دیگر فبلتهای بازار از طراحی منحصر بفرد تری برخوردارند. با اینکه از نظر اندازه بزرگ هستند، اما خمیدگی‌های اطراف به آنها ظاهری مدرن  می‌دهد که در دست گرفتن و استفاده را سهولت می‌بخشد. قابهای قابل تعویض در رنگهای نارنجی، سیاه، سفید و زرد 1320 را دوست داریم و خمیدگی بیشترش را می‌پسندیم، اما بدنه باریکتر، سبکتر و صیقلی‌تر 1520 چیزی نیست که بتوان از آن براحتی گذشت.

پس شاید بتوان گفت که به دلیل وزن کمتر و باریکتر بودن، این راند از آن 1520 خواهد شد.

نتیجه: برد لومیا 1520

  • صفحه نمایش

هر دوی این فبلتها با یک صفحه نمایش 6 اینچی LCD IPS می‌آیند که 1520 با کیفیت فول اچی دی و چگالی پیکسلی ppi368 تصاویر دقیق و عمیق با جزییات فراوان و رنگهای غنی را تولید می‌کند.

بعلاوه به دلیلی تکنولوژی ClearBlack، High Brightness Mode و تکنولوژی Apical،  در تمام محیط‌های متنوع از نظر میزان نور، کارش را به نحو احسن انجام می‌دهد. گوریلا گلس 2 نیز مسیولیت حفاظت از صفحه را بر عهده دارد.

اما 1320 با کیفیت اچ دی و چگالی پیکسلی ppi245  ساخته شده است. با اینکه کیفیتش در برابر 1520 کمتر است، اما تصاویر خوب، دقیق و واضحی را نمایش می‌دهد. برای حفاظت از صفحه نمایش نیز از گوریلا گلس 3 استفاده شده است.

نتیجه: برد لومیا 1520

  • پردازشگر

چیپست کوالکام 4 هسته‌ای 2.2 گیگاهرتزی اسنپدراگون 800 به همراه پردازنده کریت 400، رابط گرافیکی آدرنو 330 و رم 2 گیگابایتی از مشخصات قابل توجه این تبلت بوده که توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

1320 هم مجهز به چیپست 2 هسته‌ای 1.7 گیگاهرتزی اسنپدراگون S4 با پردازنده کریت 300 است. رابط  گرافیگی آدرنو 305 و یک رم 1 گیگابایتی از دیگر مشخصات این فبلت هستند و هر دو ویندوز فونی هستند.

نتیجه: برد با قاطعیت لومیا 1520

  • حافظه

برای 1520، 32 گیگابایت حافظه داخلی و برای 1320 با اختلاف زیاد 8 گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته شده است. البته هر دو فبلت قابلیت ارتقا حافظه از طریق شکاف مورد نظر را تا 64 گیگابایت دارند و بعلاوه 7 گیگابایت فضای SkyDrive نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

نتیجه: با اختلاف زیاد، برد لومیا 1520

  • سیستم عامل

هر دو دارای ویندوز فون 8 بلک هستند. سیستم عاملی که به آرامی اما یکنواخت رشد کرد و در حال حاضر به کاربرانش تجربه‌ای سر شار از کارایی و خلاقیت و شناخت را مخصوصا در زمینه کار با مایکروسافت آفیس ارایه می‌دهد. اضافه شدن یک ستون اضافه به کاشی‌ها نیز کار را نسبت به گذشته آسانتر کرده است. با وجود برنامه‌های ویژه این برند چون Beamer و  Storyteller، نوکیا بیش از گذشته در قلبها جایی برای خود باز کرده است.

نتیجه: مساوی

  • دوربین

عامل غرور و برتری 1520 قطعا دوربینش خواهد بود. یک دوربین 20 مگاپیکسلی با لنز کارل زیس، OIS، فوکوس خودکار، دو فلش، Geo-tagging، پانوراما، تشخیص چهره، Dual Capture، صدای استریو، ضبط فول اچ دی با سرعت 30 فریم بر ثانیه، برنامه Nokia Camera، Nokia Rich Recording زوم و تکنولوژی PureView و یک 1.2 مگاپیکسلی در جلو که قابلیت ضبط اچ دی با سرعت 30fps را دارد، لومیا 1520 دیگر حرفی برای گفتن باقی نگذاشته است.

اما 1320 دارای یک دوربین 5 مگاپیکسلی با لنز کارل زیس، فوکوس خودکار، Geo-tagging، فوکوس لمسی، فلش، ضبط فول اچ دی با سرعت 30fps، برنامه دوربین نوکیا و غیره و یک دوربین جلوی VGA، خیلی عقب‌تر از رقیب خود قرار می‌گیرد.

نتیجه: برد 1520

حرف آخر

در بازار هستید و به دنبال یک دستگاه تمام عیار ویندوز فونی می‌گردید، نیازی به گفتن نیست که 1520 انتخاب شما خواهد بود. اما خب مشخص است که یک دستگاه با این همه کارایی حتما یک جیب خالی کن اساسی هم خواهد بود.

پس شاید بتوانید با پرداخت پول کمتر 1320 را تهیه کنید که باز هم می‌تواند یک همراه خوب و پر از ویژگی‌های مناسب داشته باشید.

13 در مورد “کدام را بخریم؟ مقایسه کوتاه دو فبلت لومیا 1520 و 1320 از نوکیا”

  1. خانم سارا صریحی من میخوام گوشی 1520 بخرم ولی نمیدونم قیمت واقعی که تو بازار هست چند باید باشه تو سایتای خارجی به پول خودمون 1.750.000 میشد ولی تو ایران بین 2.150تا 2.300 میگفتند 400 ، 500 تومن اختلاف آدمو به شک میندازه لطفاً میشه راهنمایی کنید؟

  2. با سلام
    لطفا منو راهنمایی فرمایید. البته مربوط به نوکیا نمیشه.
    در مورد G700 آیا نداشتن ژیروسکوپ عیب بزرگی محسوب میشه؟
    آیا خرید گوشی نکسوس ۴ به نسبت قیمت خودش ارزشمنده؟
    بی نکسوس ۴ و P6 کدوم رو پیشنهاد میکنید؟
    از راهنماییتون سپاسگزارم.

    1. سارا صریحی

      اگر لطف کنید و پرسشتون رو در بخش مربوطه مطرح کنید، پاسخ مناسبتر و البته راهنمایی بهتری دریافت خواهید کرد

  3. باید با توجه به نیاز هاتون انتخاب کنید
    من خودم وینفون دارم و کاملا ازش راضی هستم
    از لحاظ روانی و سرعت که 100 در 100 سرعتش از اندروید بیشتره
    کیفیت ساخت و پشتیبانی هم که معلومه
    برنامه هم تا دلتون بخاد تو استور پیدا میشه!!

  4. یه چیزم که باید بگم اینه که اگه فقط کیفیت گوشی رو مد نظر قرار بدیم جدای از سیستم عامل..باید اعتراف کرد که نوکیا محصولات جذاب و با کیفیت تری تولید میکنه و فقط در مورد سیستم عامل سر در گمه..اما با سرمایه ای که مایکروسافت برای پیشرفت سیستم عاملش کنار گذاشته خیلی زود این سیستم عامل عین یه ویروس تمام دنیا رو می گیره….مثلا تو همین مدت کم امریکای لاتین رو از چنگ اپل در اورده…البته من خودم اکسپریا زد دارم ولی خدایی نه از گوشیم راضیم و نه از اندروید….نمی دونم چرا ولی خیلی زود ازش خسته شدم.دنبال یه گوشی و سیستم عامل پر هیجان هستم…می تونید راهنماییم کنید؟

  5. باز دعوای متعصبانه ی دو گروه شروع شد.کسی نگفت سامسونگ بده..فقط گفتن نوکیا خوبه..وای به روزی که نوکیا واقعا از سایر برندها جلو بیوفته اونموقه خون راه میندازین

  6. با سلام
    اگه ممکنه منو راهنمایی کنید. میخواستم بدونم برای وینفون هم مثل اندروید نرم افزارهای کاربردی و بازی متنوع وجود داره در حر ضرورت یا نه؟ راجه به قیمت 1320 هم اگه اطلاعی دارید ممنون میشم.

  7. دیگه این مقایسه می خواد ؟ 1320 نسخه ارزان قیمت فبلت قدرتمند 1520 هستش . چطور می خواد با اون رقابت کنه ؟ مطلبتون خیلی آبکی بود ….

  8. از افراده متعصبی مثه شما انتظار بیشتر هم نمیشه داشت
    اولا که این دو تا دو فبلت با دو تا سیستم عامل متفوتن و نمیشه مقایسشون کرد
    دوما حاضرم قسم بخورم حتی از نزدیک با وینفون کار نکردی:P

  9. هنوز یادم نرفته تیتر معرفی نوت 3 شما رو یک شکست

    حالا تیتر فبلت های نوکیا (نوکیا ترکانده است)

    این دو تا فبلت رو باهم جمع هم کنی به گرد نوت 3 نمیرسن

    فبلت=سامسونگ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH