آیا بالگرد رزمی مدرن Defiant می‌تواند شاهین‌های سیاه ارتش آمریکا را زمین‌گیر نماید؟

دو غول توسعه صنایع نظامی ایالات متحده سیکورسکی و بوئینگ که به منظور ایجاد تحولی در طراحی هلیکوپتر تیم تشکیل داده بودند، سرانجام از محصول جدید خود رونمایی کردند. پس از سال‌ها تلاش، تصاویر هلیکوپتر SB-1 Defiant منتشر شد. طبق اطلاعیه منتشر شده، Defiant (به معنای مبارز) طوری طراحی شده است که بتواند با دوبرابر سرعت بیشتر و دامنه پرواز وسیع‌تری از بالگرد‌های امروزی حرکت نماید و قابلیت‌های مانور و حرکتی بسیار پیشرفته‌تری را به نمایش بگذارد.

بالگرد

البته اولین پرواز واقعی این بالگرد جدید در سال 2019 و به احتمال زیاد اوایل ماه آینده رخ خواهد داد و هر دو شرکت امیدوارند نتیجه یک دهه تلاش‌شان که به اسم “آینده زندگی عمودی” (FVL) نامیده شده است، با موفقیت به پرواز درآید. آغاز این پروژه در سال 2008، نتیجه کابوس به جای مانده از ده‌ها هلیکوپتر‌ی بود که در طی اشغال عراق و افغانستان، سقوط کردند و هدف آن توسعه یک سیستم روتورکرافت کاملا جدید بود. در حقیقت آنها قصد داشتند کاری فراتر از ارتقای همیشگی و مداوم هلیکوپتر‌های مشهور بلک‌هاکس و آپاچی انجام دهند!

اولین اطلاعات در مورد بالگرد Defiant در سال 2017 توسط سوامی کاریوناموراتی، استاد مهندسی دینامیک هلیکوپتر‌ها از دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس، منتشر شد. او در تعریف از این بالگرد گفت: Defiant یک سرمایه ارزشمند است و پتانسیل بالایی دارد. نقطه قوت آن به این حقیقت بر‌می‌گردد که Defiant تنها به یک سبک حرکتی محدود نیست، بلکه مجهز به یک سیستم ترکیبی است!

این سیستم ترکیبی دارای یک طرح روتور کواکسیال (پروانه‌های هم‌محور) برای پرواز عمودی است که با کمک سیستم پروانه‌ رانشی سبب افزایش سرعت پیشروی هلیکوپتر تا حدود دو برابر رکورد سرعت فعلی می‌شود. مجموعه روتور کواکسیال از دو مجموعه روتور تشکیل شده است و نمونه مدرنی از یک طرح مفهومی است که پیش از این، ایده ساخت آن توسط میخاییل لومونسف، نویسنده و دانشمند روس، در سده 1700 میلادی مطرح شده بود!

هرچند همه نیز به این پروژه خوشبین نبودند ولی با این حال یک خلبان بازنشسته ارتش که مایل بود نامش فاش نشود با نمونه کوچک‌تری از پروژه‌ کواکسیال به نام S-97 Raider آزمایشات را در شرکت سیکورسکی شروع نمود. شروع توسعه با تست بر روی Raider در سال 2011 آغاز و در سال 2017 بعد از سقوطی ناگوار به پایان رسید.

با این حال تست‌های جدید بر روی نمونه اصلی امسال آغاز شده است. با اینکه به اعتقاد خلبان آزمایشی قبلی، به نظر می‌رسد لاکهید/سیکورسکی‌ از تجربه S-97 درس‌های بسیاری گرفته است ولی با توجه به بزرگ‌تر بودن نمونه، فعلا دستیابی به تمامی اهداف پروازی و ماموریت‌ها و نقش آفرینی Defiant به عنوان یک هلیکوپتر رزمی، دور از دسترس است!

بالگرد

برای اینکه Defiant بتواند عملا رکورد سرعت دو برابری را ثبت نماید باید بتواند به سرعتی برابر با 280 نات (در حدود 520 کیلومتر در ساعت) پرواز کند، که طبق اظهارنظر خلبان قبلی، بعید است! به علاوه بالگرد Defiant در طی دهه FVL تنها نبوده است و رقیب قدرتمندی مانند هلیکوپتر Bell V-280 Valor را در کنار خود می‌بیند که شانه به شانه او در حال گذراندن تست‌ها است. به باور کاریوناموراتی هر دو بالگرد Defiant و Bell پتانسیل شکستن رکورد پرواز عمودی و سرعت پیش‌روی را دارند.

خلبان آزمایشی نیز معتقد است اگر شرکت‌های سیکورسکی و بوئیگ می‌خواهند بار دیگر طعم تلخ حادثه S-97 را تجربه نکنند باید به سایز مناسب یک هلیکوپتر رزمی متناسب با اهداف و ماموریت‌های طراحی شده ارتش، توجه ویژه‌ای داشته باشند. در هر صورت چند هفته تا چند ماه بیشتر به تست پرواز این طرح بلند‌پروازنه باقی نمانده است، باید دید Defiant می‌تواند ادعا‌هایی که در موردش گفته می‌شود را در عمل به اثبات برساند یا خیر؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH