هوش مصنوعی چگونه می‌تواند سیستم دموکراتیک کشور آمریکا را بهبود بخشد؟!

هفته گذشته بخشی از خبرهای مربوط به جلسات کمیته عدالت ایالات‌متحده منتشر شد. بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این امر عقیده دارند که دعوا و جدال‌های سناتورهای دموکرات با جمهوری خواهان می‌تواند به دادگاه عالی کشور لطمه وارد کند و مشکلاتی جدی ایجاد کند. در حقیقت اگر در داخل دادگاه عالی یک کشور فساد از هر نوعی وارد شود؛ عملا به قانون اساسی کشور و درنتیجه خود کشور مشکلات اساسی وارد می‌شود. ظاهرا هوش مصنوعی می‌تواند جلوی بروز چنین فسادی را بگیرد.

در این مرحله آنچه یک هوش مصنوعی می‌تواند انجام دهد، گشتن به دنبال راهی برای اصلاح و حل کردن چنین مشکلاتی است. عموما حزب‌های سیاسی به دنبال شکست دادن دیگر احزاب در انتخابات هستند تا با رسیدن به قدرت بتوانند جلوی این مشکلات را بگیرند، اما هوش مصنوعی می‌تواند بهتر عمل کند. شرکت بین‌المللی ماشین‌آلات آمریکا IBM نیز چنین طرحی را ارایه داده است.

اگر اخبار مربوط به جلسات کمیته عدالت را در هفته گذشته بررسی کرده باشید، متوجه چند مشکل عمده و اساسی خواهید شد. ما در اینجا به چهار مورد اشاره می‌کنیم:

  1. پروسه رسیدگی به شکایت علیه یک نامزد برای کسب مقام دادگاه عالی بسیار پیچیده است؛ مخصوصا اگر شکایت ادعای تجاوز جنسی باشد.
  2. پروسه انتخاب مقام دادگاه عالی برای هر دو مجلس کمیته اجرایی و کنگره پیچیدگی فراوانی دارد.
  3. فقدان نظارت بر مشکلات انتخاب مقام دادگاه عالی دیده می‌شود (حتی اگر مشکلات از قبل شناسایی شده باشند).
  4. ظاهرا تلاشی برای بررسی خواسته اصلی مردم وجود ندارد. تنها در روند انتخاب مقام دادگاه عالی هدف رسیدن به یک نماینده است.

ما در این مقاله توضیح می‌دهیم که چگونه هوش مصنوعی (مانند واتسون IBM) اگر به هر سه قوه حکومت ایالات‌متحده نظارت داشته باشد، می‌تواند سیستم دموکراتیک کشور آمریکا را بهبود بخشد.

حفاظت از حقوق نامزدها و شاکیان

اگر دادگاه شکایت کریستین بلیسی فورد (Christine Blasey Ford) را نگاه کنید، به‌وضوح متوجه می‌شوید که خطری جدی‌ ممکن است او را تهدید کند. به‌علاوه ادعای شکایت او قبل از بررسی و به اثبات رسیدن، به قاضی برت کاوانا (Brett Kavanaugh) آسیب وارد کرد. البته روند بررسی شکایت به تاخیر افتاد و عملا در انتخابات اولیه دادگاه عالی تاثیری نگذاشت.

یک سیستم یادگیری ماشینی می‌تواند برای کارشناسی چنین مسئله‌ای ایجاد شود. اگر این هوش مصنوعی به اطلاعات حکومتی ایالات‌متحده دسترسی داشته باشد، به‌سرعت می‌تواند تشخیص دهد که آیا چنین ادعایی قابل‌اعتماد است یا نه. همچنین تمامی این موارد می‌تواند به‌صورت امنیتی بررسی شود تا هیچ خبر و شایعه‌ای به رسانه‌ها نرسد. اگر یک شکایت جعلی باشد، این هوش مصنوعی می‌تواند سریع متوجه داستان شود و از لطمه زدن به آبروی یک نماینده جلوگیری کند.

توجه داشته باشید که این هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی اولیه شکایت، آن را به مقام مسئول بفرستد تا تحقیقات محرمانه در این مورد صورت گیرد. همچنین سیستم یادگیری ماشینی می‌تواند پیشنهادهایی را برای تسهیل روند بررسی شکایت به نهاد مربوطه منتقل کند؛ یا حتی می‌تواند هشدارهایی را در روند بررسی پرونده به اشخاص مسئول در این زمینه اطلاع دهد تا مشکلاتی برای شاکیان یا نامزدها ایجاد نشود.

فساد در پروسه انتخاب مقام دادگاه عالی

پروسه انتخاب مقام دادگاه عالی ایالات‌متحده آمریکا بدین‌صورت است که رئیس‌جمهور می‌تواند یک صندلی را در دادگاه عالی کشور داشته باشد. کنگره باید صلاحیت نامزدها را موردبررسی قرار دهد. توجه کنید که کنگره به دنبال بررسی محافظه‌کار بودن یا لیبرال بودن نماینده‌ها نیست، بلکه صرفا به دنبال بررسی آن است که آیا این شخص قادر به انجام چنین کاری هست یا نه.

حال شما در مدت زمان کوتاهی خواهید دید که هر دو حزب به‌سرعت به دنبال ایجاد فساد برای کسب مقام دادگاه عالی ایالات‌متحده خواهند بود. این عمل برای تمام مردم کشور بسیار خطرناک است و می‌تواند به سیستم مملکتی آسیب وارد کند.

یک هوش مصنوعی می‌تواند با دسترسی به قانون اساسی، سوابق کامل نامزدها (چون می‌تواند کاملا محرمانه باشد) و هر مورد از شکایت احتمالی، یک پیشنهاد قابل‌اعتماد برای کنگره ارایه دهد. بدون هیچ‌گونه جانب‌داری سیاسی‌ این هوش مصنوعی یک پیشنهاد از تمام نامزدها برای کنگره ارایه می‌دهد تا هیچ فسادی در هیچ‌یک از قوای کشور وارد نشود.

همچنین این هوش مصنوعی می‌تواند فهرستی از نامزدهای نمونه بر اساس سوابق شخصی و عمومی‌شان را ارایه دهد. اگر ایالات‌متحده به دنبال آن است که یک نماینده‌های خوب برای دادگاه عالی داشته باشد، هوش مصنوعی بررسی‌شده می‌تواند چنین امری را محقق کند. قطعا همه مردم به دنبال این هستند که آینده کشورشان امن باشد.

تمرکز بر روی حل مشکل

یک نکته بسیار مهم این است که تمرکزی در حال حاضر برای حل مشکلات بالا وجود ندارد. مثلا چند درصد از مدارس یا دانشگاه‌های سرتاسر آمریکا به دلیل نبود نظارت کافی، زندگی مردم را دچار مشکل می‌کنند؟ خانواده‌ها کودکانشان را برای تضمین آینده بهتر به مدارس و دانشگاه‌ها می‌فرستند، اما در عوض عده‌ای به آنها شلیک می‌کنند، تعدادی از دانش آموزان کشته می‌شوند و یا بعضی مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند. تمام این موارد برای یک جامعه غیرقابل‌قبول است.

یک هوش مصنوعی می‌تواند مشکلات را بر اساس شاخص رأی‌دهندگان درجه‌بندی و دسته‌بندی کند. این مکانیسم می‌تواند تمام تمرکز خود را برای حل آنها بدون هیچ‌گونه لابی‌گری، منفعت سیاسی و دولت‌های بیگانه قرار دهد. قطعا برای تمام مردم امنیت کودکان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های آنها در رفاه اجتماعی به شمار می‌رود.

یکی از این نتایج احتمالی چنین طرحی، می‌تواند گذاشتن کلاس‌هایی برای تعاملات دختران و پسران باشد. این امر می‌تواند به پسران این نکته را آموزش دهد که همیشه دلیلی ندارد از جنس مخالفشان جواب مثبت بشنوند. همچنین به دخترها این نکته را آموزش دهد که شما باید از یکدیگر در برابر متجاوزان (و حتی از پسرها) دفاع کنید.

کنگره ممکن است نتواند به‌درستی اولویت‌های مشکلات را دسته‌بندی کند. اما اکنون هوش مصنوعی می‌تواند به حل این مشکل کمک کند (خصوصا اگر بعضی از مشکلات نادیده گرفته شده باشند). این اولویت‌ها می‌توانند بر اساس نظرسنجی‌ها دقیق انتخاب شوند تا دقیقا خواسته مردم در کشور اجرا شود. قطعا همه ما اولین اولویت این لیست را مکانیسم جلوگیری از تجاوز به کودکان، انتخاب خواهیم کرد.

اراده و خواست مردم

چیزی که ممکن است برای همه مردم مشخص باشد، این است که ظاهرا گاهی دولت‌ها، یا خواسته اراده مردم را نمی‌دانند، یا به آن اهمیتی نمی‌دهند. واقعا این یک امر بسیار بد است. هم‌اکنون شرکت‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک بیشتر در مورد مردم اطلاعات دارند تا خود ما مردم در مورد خودمان!

اگر واقعا دولت‌ها به دنبال اجرای خواسته و اراده مردم باشند، اطلاعات این خواسته‌های مردم در اختیار آنها قرار دارد. درواقع اگر حکومت به دنبال یک رأی‌گیری مردمی باشد، می‌تواند رأی‌گیری آنلاین را اجرا کند. امروزه ما می‌توانیم امنیت رأی‌گیری الکترونیکی را به‌مراتب از روش قدیمی آن بالاتر ببریم. برای مثال شما می‌توانید دستگاه‌های خودپرداز بانکی را نگاه کنید که چقدر دقیق به خدمات بانکی مردم کمک می‌کنند.

یک هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی را جمع‌آوری و بررسی کند که علت مشکلات عمده خشونت، عصبانیت و دیگر موارد چیست. این یادگیری ماشینی می‌تواند به‌وسیله هر الگویی تمام این موارد را دسته‌بندی کند (مثلا استانی، ایالتی، شهری یا کشوری).

این مکانیسم می‌تواند به دولت در مورد خواسته‌های رأی‌دهندگان اطلاعات دهد و همچنین متقابلا آمار را به مردم ارایه دهد. دولت‌مردان می‌توانند از این اطلاعات برای بهبود عملکرد خود استفاده کنند.

جمع‌بندی

اتفاق فورد و کاوانا غیرقابل‌پذیرش است. خشونت‌های جنسی غیرقابل‌قبول است. یک مورد بررسی نشده را در دادگاه مطرح کردن و ریختن اشک‌های قاضی غیرقابل‌پذیرش است. لابی‌گری در حکومت کاملاً غیرقابل‌قبول است. چنین مواردی همیشه و همه‌جا نفرت‌انگیز هستند.

اکنون ما یک فنّاوری‌ در اختیار داریم که به ما اطمینان می‌دهد که همه موارد بالا قابل‌حل هستند. تکنولوژی نباید برای حکومت یک مشکل و دردسر باشد، بلکه باید به‌عنوان یک راه‌حل مورداستفاده قرار گیرد. اگر هوش مصنوعی به روند بهبود کشورها کمک می‌کند، چه دلیلی وجود دارد که واقعا از آن در این جهت استفاده نکنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH