سامسونگ گلکسی نوت ۹ جایگزینی برای کامپیوتر شخصی شما

هر سال گوشی‌های هوشمند قدرتمند‌تر می‌شوند. امروزه کار‌هایی چون وب‌گردی، چک کردن ایمیل و فرستادن پیام برای دوستان و خانواده از طریق مستطیل‌های کوچکی که در جیبمان قرار دارد انجام می‌شود. این در حالی است که در گذشته برای انجام این کار‌های ساده از کامپیوتر‌ها استفاده می‌شد.

تولید کنندگان تلفن‌های هوشمند مدعی هستند که این محصولات در بلند مدت جایگزین کامپیوتر‌ها و لپ‌تاپ‌ها خواهند شد. اما در زمانی قرار داریم که شاید سخت‌افزار این گوشی‌ها پاسخگوی این ادعا نباشند.

با ورود سامسونگ گلکسی نوت ۹ به بازار و با توجه به مشخصات فنی این گوشی و قابلیت DeX سامسونگ که اجازه می‌دهد این گوشی به یک مانیتور و ماوس و کیبورد متصل شود و مانند کامپیوتر‌های رایج عمل کند، این سوال برای ما پیش آمد. آیا می‌توان از این گوشی برای انجام کار‌های روزانه خود به جای یک کامپیوتر استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

مشخصات فنی

در دنیای کامپیوتر‌ها و لپ‌تاپ‌ها با پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای و ۳۲ گیگابایت رم و هارد‌های SSD، پیدا کردن تلفن همراهی برای رقابت با این کامپیوتر‌ها و راضی کردن شما بسیار سخت است. در این مرحله سامسونگ گلکسی نوت ۹ وارد می‌شود. گوشی هوشمندی با پردازنده ۸ هسته‌ای، ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی که با رقبای هم رده خود و لپ‌تاپ‌های میان‌رده توان رقابت را داراست. البته اگر نیازمند قدرت بیشتر هستید این گوشی با یک نوع رم ۸ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی نیز عرضه می‌شود.

ویژگی که شما را جذب این گوشی می‌کند صفحه نمایش ۶.۴ اینچی آن است که وبگردی و فرستادن ایمیل را راحت‌تر و هیجان‌انگیز‌تر می‌کند. این در حالی است که بعضی از کاربران از اندازه بزرگ گوشی‌ها خشنود نیستند ( آیا واژه فبلت هنوز هم کاربرد دارد؟!).

اندازه بزرگ این گوشی توان استفاده از یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را ایجاد کرده است که برای یک روز کاری و حتی بیشتر کافیست. موضوعی دیگر قلم این گوشی است که بسیار جذاب به نظر می‌رسد و می‌توانید نوشته‌ها را با دست‌خط خودتان به صورت دیجیتالی ذخیره کنید.

با این وجود نوت ۹ برای مدل ۶ گیگابایتی خود با قیمت ۱۰۰۰ دلار عرضه می‌شود که مبلغ نسبتا زیادی برای یک گوشی است. با این مبلغ می‌توان لپ‌تاپ‌هایی با امکانات خوب تهیه کرد. البته اگر شما نوت ۹ را به عنوان یک گوشی و جایگزین لپ‌تاپ در نظر می‌گیرید، این مبلغ دلهره‌‌آور و زیاد نیست.

نرم‌افزار

موضوعی که می‌توان نوت ۹ را به عنوان یک جایگزین جدی لپ‌تاپ‌ها در نظر گرفت، ویژگی DeX سامسونگ است. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد نوت ۹ را به یک صفحه نمایش وصل کنید و در محیطی شبیه محیط ویندوز با برنامه‌ها کار کنید. شما می‌توانید از محیط کاربری DeX با استفاده از کابل USB-C به HDMI بهره ببرید و با استفاده از ماوس و کیبورد بلوتوث می‌توانید تجربه‌ای همانند استفاده از کامپیوتر داشته باشید. این اقتصادی‌ترین راه برای انجام این کار است در حالی که قیمت بسیار زیادی برای نوت ۹ پرداخت کرده‌اید.

این تجربه را با وصل کردن نوت ۹ به هاب USB-C شرکت دل امتحان کردیم و نوت ۹ را شناسایی کرد. گوشی نیز ماوس و کیبورد متصل به هاب را تشخیص داد. در واقع وصل آسان نوت ۹ به صفحه نمایش کاری جذاب بود. ولی امکان دارد از نوت ۹ به عنوان جایگزینی برای کامپیوتر‌ها بهره برد؟

بسیاری از برنامه‌ها که در ویندوز وجود دارند نسخه اندرویدی آن‌ها نیز موجود است. شاید این برنامه‌ها ویژگی‌های کامل نسخه ویندوزی خود را نداشته باشند ولی می‌توانند پاسخگوی نیاز‌های روزمره شما باشند. البته بسیاری از برنامه‌های اندرویدی می‌توانند در محیط DeX کار کنند و بعضی برنامه‌های ویژه از جمله مایکروسافت ورد، مایکروسافت اکسل، فتوشاپ، جیمیل و کروم با DeX سازگار شده‌اند. پس می‌توان از نوت ۹ برای تولید محتوا استفاده کرد.

تجربه DeX

تجربه محیط کاربری DeX، برای کاربرانی که از سیستم‌ عامل‌های مدرن مانند ویندوز ۱۰ استفاده کرده‌اند، بسیار آشنا خواهد بود. در این محیط از یک تصویر پس‌زمینه روشن و جذاب با آیکون‌های گالری، فایل‌های من و تنظیمات استفاده شده است. استفاده از My Files همانند Windows Explorer است و فایل‌های ذخیره شده کاربران قابل دسترس است. برای کاربرانی که عادت به استفاده از ویندوز و مک دارند، این روش مناسبی برای دسترسی به فایل‌ها است. شما نمی‌توانید همانند ویندوز فایل‌ها را drag کرده و محل آن‌ها را عوض کنید و لازم است برای جابجایی فایل‌ها راست کلیک کرده و گزینه Move را انتخاب کنید. شاید مقایسه DeX با ویندوز و مک کار درستی نباشد. ظاهر، روان بودن و سرعت DeX قابل توجه است.

شباهت‌های بسیاری بین DeX و ویندور وجود دارد. تب‌ برنامه‌ها و یا منو استارت در پایین صفحه نمایش از این موارد هستند و برای کاربران ویندوز استفاده از DeX بسیار روان و جذاب خواهد بود. عملکرد کیبورد و ماوس نیز بسیار روان و عالی و بدون هیچ مشکلی است.

استفاده از گوشی

حتما تجربه نوشتن یک متن را داشته‌اید. برای تست DeX، برنامه‌های جیمیل، ورد و Slack را به طور همزمان اجرا کردیم. در حالی که Slack یک برنامه سازگار شده با DeX نیست اما عملکرد آن بسیار عالی بود. شما هیچ تفاوتی بین DeX و ویندوز ۱۰ در نوشتن یک متن احساس نخواهید کرد. ورد نیز در محیط DeX بدون هیچ مشکلی اجرا شد و تجربه‌ آن به همان زیبایی ویندوز ۱۰ است.

نوت ۹ یک دستگاه اندرویدی است پس Google Docs نیز به راحتی در DeX اجرا می‌شوند. اما چند مشکل در اجرای برنامه‌ها رخ داد که برای هر کاربر ویندوز ۱۰ نیر اتفاق افتاده است. این مشکل در محیط کاربری DeX در هنگام تماس‌های تلفنی رخ داد. با این حال DeX نمره قابل قبولی از این بخش دریافت می‌کند و استفاده از DeX بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است.

جایگزین یک لپ‌تاپ؟

موضوع جالب توجه در مورد نوت ۹ توانایی اتصال به صفحه نمایش، ماوس و کیبورد و عملکرد قابل قبول آن بود. ما در سفر‌‌هایمان نیز از لپ‌تاپ‌هایمان استفاده می‌کنیم. آیا نوت ۹ می‌تواند جایگزین خوب و قدرتمندی برای ما باشد؟ ما در سفر‌ها نمی‌توانیم از ماوس و کیبورد و صفحه نمایشی جداگانه استفاده کنیم. پس در این مرحله فشار روی سخت افزار گوشی است.

همان طور که قبلا اشاره کردیم به دلیل بزرگ بودن صفحه نمایش نوت ۹ انجام کار‌هایی همچون وب‌گردی، چک کردن ایمیل و تماشای عکس و فیلم جذاب است. گوشی‌های هوشمند امروزه جایگزین لپ‌تاپ‌ها در انجام این امور شده‌اند.

برای نوشتن مطالب و متن‌های کوتاه، ایمیل‌ها صفحه نمایش بزرگ این گوشی به کمک شما خواهد آمد. اما برای نوشتن متن‌های بلند، این گوشی قابل مقایسه با لپ‌تاپ‌ها نیست و پیروز این میدان لپ‌تاپ‌ها هستند. یک گزینه موجود استفاده از کیبورد‌های بلوتوثی است ولی این کار نیز پر هزینه است و فضای اضافی اشغال می‌کند. اینجا نحوه عملکرد قلم S Pen مورد توجه قرار می‌گیرد.

جایگیری این قلم درون گوشی یک ویژگی جالب توجه و کاربردی است. اهمیت این ویژگی وقتی به چشم می‌خورد که شما علاقه‌ای برای حمل وسایل جانبی اضافی که به راحتی می‌توانند گم شوند، ندارید. وقتی از S Pen استفاده می‌کنید یک صفحه شامل گزینه‌هایی برای ذخیره نوشته‌های سریع خود با دست‌خط خودتان در اختیار شما قرار می‌گیرد که استفاده از قلم را راحت‌تر می‌کند.

این ویژگی بسیار کارآمد است و نیازی به حمل دفترچه برای نوشتن متن‌ها وجود ندارد. اما ویژگی ایده‌آلی نیست که ما در پی آن هستیم. ما در پی ویژگی هستیم که بتوان نوشته‌های دست‌نویس را برای ویرایش در برنامه‌های ویرایش متن استفاده کرد.

خوشبختانه با کمی جستجو در نوت ۹ دریافتیم که این ویژگی نیز در این گوشی وجود دارد. با استفاده از برنامه ورد و انتخاب کیبورد سامسونگ توانایی نوشتن با قلم و تبدیل نوشته‌ها به متن‌های قابل ویرایش وجود دارد و سامسونگ این نوشته‌ها را به فایل ورد تبدیل می‌کند.

نوشتن با قلم بسیار سریع نیست ولی سریع‌تر از تایپ با on-screen keyboard ویندوز است. فضای زیادی برای نوشتن متن‌هایتان در ویندوز وجود ندارد ولی سامسونگ فضای قابل توجهی را برای نوشتن در اختیار شما قرار می‌دهد و نوشته‌های شما سریع تبدیل به متن قابل ویرایش می‌شوند.

برخلاف راحتی کار با نوت ۹ و جایگزینی آن با کامپیوتر‌های رو‌میزی برای انجام کار‌های روزانه، جایگزینی آن با لپ‌تاپ‌ها حتی برای انجام کار‌های معمول خود مسئله‌ای سخت و تقریبا ناممکن است. با وجود قلم سامسونگ نیز، نوت ۹ توانایی غلبه برا لپ‌تاپ‌های امروزی برای انجام کار‌های روزانه را ندارد.

خداحافظی با PC‌ها؟

پس از بررسی و کار با نوت ۹، آیا آماده‌ایم کامپیوتر شخصی خود را با این گوشی هوشمند شرکت سامسونگ جایگزین کنیم؟ پاسخ این سوال نه است. تجربه بازی در کامپیوتر‌ها، تجربه‌ای کاملا متفاوت با گوشی‌ها است و این نیاز با نوت ۹ و توانایی‌های آن رفع نمی‌شود. نوشتن متن‌ها و فرستادن ایمیل با استفاده از نوت ۹ و ویژگی DeX سامسونگ تجربه‌ای زیبا و دلنشین است ولی برای کار‌های مهم‌تر و پیچیده تر استفاده از این گوشی پیشنهاد نمی‌شود.

استفاده از نوت ۹ برای نوشتن متن‌‌های سریع بسیار کارآمد و جذاب است و ایده حمل نکردن لپ‌تاپ‌ها برای نوشتن متن‌‌ها بسیار وسوسه‌انگیز است. با این وجود زمان کنار گذاشتن لپ‌تاپ‌ها برای انجام کار‌های روزمره فرا نرسیده است. ایده جایگزینی تلفن‌های هوشمند با لپ‌تاپ‌ها برای انجام امور روزانه بسیار جالب و هیجان‌انگیز است و می‌توان از سامسونگ نوت ۹ برای انجام بسیاری از این کار‌ها بهره برد.

به سوپر گروه گوشی‌های سامسونگ ملحق شوید

1 در مورد “سامسونگ گلکسی نوت ۹ جایگزینی برای کامپیوتر شخصی شما”

  1. سامسونگ کم کم داره ایده میده.بلا شک این گوشی میتونه انتخاب پابجی پلیر ها بشه به خاطر Dex.جالب بود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH