عنکبوت جهنده

عنکبوت جهنده‌ همانند پستانداران به بچه‌های خود شیر می‌دهد!

تحقیقات دانشمندان از بچه عنکبوت‌های جهنده‌ای که عنکبوت مادر، آن‌ها را با شیر عنکبوت (spider milk) تغذیه می‌کند،‌ خبر می‌دهد.

پژوهشگران با بررسی شیر عنکبوت جهنده مونث به نکات جالبی در مورد آن دست پیدا کردند. شیر این عنکبوت مایع مغذیی است که ۴ برابر شیر گاو در خود پروتئین دارد. بچه عنکبوت‌ها نیز با اشتیاق تا دوران بلوغ خود از این مایع مغذی تغدیه می‌کنند.

شیوه تغذیه با شیر مادر میان موجوداتی که انسان‌ها نیز در میان آن‌ها جای دارند، یک پدیده ویژه و نادری است که از دوران حضور دایناسورها به تدریج در عده‌ای از جانوران مهره‌دار شکل گرفت و باعث ظهور رده پستانداران (Mammal) شد.

محققان متوجه شدند که عنکبوت‌های نابالغ که به نام spiderling نیز شناخته می‌شوند، به مدت تقریبا ۴۰ روز از قطره‌های شیر مغذی که از بخش پایین عنکبوت مادر ترشح می‌شود، تغذیه می‌کنند.

نظریه دانشمندان در مورد منشأ این شیر با توجه به اینکه عنکبوت‌های نابالغ این ماده مغذی را از طریق مجرایی در بدن عنکبوت به نام epigastric furrow می‌مکند،‌ وجود تخم‌های نابارور است. چرا که epigastric furrow همان حفره محل خروج تخم‌ها در میان عضلات شکم عنکبوت مادر است.

دکتر چن ژنکی (Chen Zhanqi) که علاقه خاصی به مطالعه و تحلیل تولیدمثل و رفتار‌های اجتماعی عنکبوت‌های جهنده (Jumping spider) دارد،‌ این تحقیق را مدیریت می‌کند. از نظر او هم این رفتار برای این گونه‌ عنکبوت بسیار عجیب و دور از تصور است.

عنکبوت جهنده

به نظر او این رفتار ممکن است ناشی از مراقبت‌های طولانی مادر یا کمبود غذا در محیط زندگی باشد و تصمیم بر آزمایش و تحلیل علت درست این رفتار در برنامه این گروه تحقیقاتی قرار گرفته است. در مطالعه منتشر شده این تیم تحقیقاتی که به مشاهده رفتار عنکبوت‌های جوان در یک محیط آزمایشگاهی پرداختند،‌ اشاره شده‌ است. آن‌ها متوجه شدند عنکبوت مادر قطره‌هایی از شیر را در نزدیکی لانه می‌گذارد تا عنکبوت‌های نابالغی که هنوز مشتاق خوردن شیر هستند، آن‌ها را پیدا کنند.

در میان موجوداتی از کبوترها تا سوسک‌ها انواع شیوه‌ تغذیه بعد از تولد به بچه‌های نابالغ برای رشد و بلوغ مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته ولی به ندرت رابطه‌ای به قدرت آنچه میان والدین پستانداران و فرزندشان رخ می‌دهد، دیده شده است. رفتار دور از انتظار عنکبوت جهنده مادر که مشابه تعهد والدین پستاندار برای تغذیه عنکبوت‌های نابالغ، از موارد نادر و شگفت‌انگیز است.

نتایج تحقیق نشان داد مراقبت و شیر مادر برای مستقل شدن عنکبوت‌های نابالغ ضروری و لازم است و تا حد زیادی در بهبود سلامت کلی و زندگی آن‌ها موثر است.

این تحقیقات به دانشمندان نیاز به اهمیت تجدیدنظر درباره ارزیابی این روش تغذیه و مراقبت والدین از فرزندان در میان غیر پستانداران را در برنامه کاری خود، پیشنهاد می‌کند. شاید این تجدیدنظر در تحلیل دسته‌بندی رفتاری، آغازگر یک شناخت عمیق از رفتارهای اجتماعی غیر پستانداران باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH