کاهش 13.2 درصدی درآمدهای آی‌فون اپل طی 3 ماهه نخست سال مالی

چند ساعت پس از انتشار گزارش اپل در خصوص درآمدهای 3 ماهه نخست سال مالی، ارزش سهام کمپانی 5.4 درصد یا معادل 8.32 دلار افزایش یافت. در حالی‌که اپل به تعداد آ‌ی‌فون‌های فروخته شده در این دوره هیچ‌گونه اشاره‌ای نکرده است؛ اما غول فناوری اعلام کرد که درآمد حاصل از فروش آی‌فون کاهش یافته و از 59.8 میلیارد دلار طی 3 ماهه مشابه سال گذشته به 51.9 میلیارد دلار رسیده است. این ارقام نمایانگر کاهش 13.2 درصدی درآمد حاصل از آی‌فون‌های اپل هستند. کمپانی اعلام کرده که اکنون 1.4 میلیارد دستگاه اپلی فعال در جهان وجود دارد و این تعداد از هر زمان دیگری بیش‌تر است.

درآمد حاصل از سرویس‌های اپل با رشد سالیانه 19 درصدی به بالاترین نرخ 3 ماهه و حدود 10.9 میلیارد دلار رسید. این بخش پردرآمدترین حوزه کسب‌وکار اپل به‌شمار می‌رود. کمپانی قصد دارد که تا سال 2020 درآمد سالیانه ناشی از خدمات خود را به 50 میلیارد دلار افزایش دهد. سرویس‌های اپل پی، اپ استور، اپل موزیک، AppleCare و آیتونز در طیف خدمات غول کوپرتینویی جای می‌گیرند. طی سال گذشته درآمد حاصل از فروش تبلت 17 درصد افزایش یافت؛ در حالی‌که طی این دوره 3 ماهه بخش خانگی، ابزارهای‌جانبی و پوشیدنی بهترین رکورد درآمدی را ثبت کردند. اپل‌واچ و اسپیکر هوشمند هوم‌پاد در این حوزه کسب‌وکار اپل قرار دارند.

درآمد 3 ماهه نخست سال مالی در مقایسه با برآورد بازنگری شده 84 میلیارد دلاری اندکی بالاتر بوده است. اوایل ماه جاری اپل پیش‌بینی درآمد اولیه 89 تا 93 میلیارد دلاری خود را تعدیل کرد. یک روز پس از این اقدام، قیمت سهام اپل 10 درصد کاهش یافت. درآمد حاصل از هر سهم به برآورد 4.18 دلاری و رشد سالیانه 7.5 درصدی وال‌استریت رسید و کمپانی رکورد جدیدی را از خود بر جای گذاشت.

جنگ تجاری میان چین و ایالات‌متحده و رشد حس ناسیونالیستی چینی‌ها، کسب‌وکار اپل در این کشور را تحت تاثیر قرار داد. اپل طی این دوره زمانی 3 ماهه در چین 13.17 میلیارد دلار درآمد کسب کرد. این رقم در مقایسه با درآمد 17.96 میلیارد دلاری اپل از چین طی 3 ماهه نخست سال مالی 2018 افتی 27 درصدی را نشان می‌دهد.

اگرچه عدم دستیابی به پیش‌بینی درآمدی موضوع ناامیدکننده‌ای بود؛ اما ما اپل را در یک افق زمانی بلندمدت مدیریت می‌کنیم. نتایج عملکرد 3 ماهه، قدرت، نفوذ و گستره کسب‌وکار ما را نشان می‌دهند. طی 3 ماهه نخست سال مالی و به‌دنبال رشد کلیه بخش‌های جغرافیایی ما، پایگاه دستگاه‌های فعال اپل به رقم 1.4 میلیارد دستگاه رسید که بالاترین رقم تا به امروز محسوب می‌شود. این معجزه فوق‌العاده به لطف رضایت‌مندی و وفاداری مشتریان ما تحقق یافته است. اکوسیستم بزرگ و سریعا روبه‌رشد ما کسب‌وکار خدمات اپل را به سمت ثبت رکوردی جدید هدایت می‌کند. تیم کوک؛ مدیرعامل اپل

براساس پیش‌بینی‌های اپل، درآمد کمپانی طی 3 ماهه دوم سال مالی و در فاصله ماه‌های ژانویه تا مارس کاهش یافته و به 55 تا 59 میلیارد دلار خواهد رسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH