۷ اشتباه رایج که نباید هنگام عکاسی از حیات وحش مرتکب شویم!

عکاسی از حیات وحش یک راه بسیار خوب برای خلق آثار زیبا و به نمایش گذاشتن مهارت‌های عکاس است، هرچند که گرفتن عکس‌های خوب در این فیلد می‌تواند چالش برانگیز باشد؛ البته بیشتر به دلیل اشتباهاتی که باعث از دست رفتن فرصت‌های خوب می‌شوند.

وقتی که مدت زیادی منتظر لحظه مناسب عکاسی هستید و به صورت ناگهانی با یک گونه حیوان نادر روبرو می‌شوید احتمال این که به علت هیجان زیاد، ضروریات عکاسی را فراموش کنید و دچار اشتباه شوید زیاد است و در این صورت تصویر خوبی ثبت نخواهید کرد. برای این که بتوانید عکس‌های زیبایی از حیات وحش ثبت کنید، این ۷ اشتباه رایج را انجام ندهید.

۱- تحقیق نکردن به اندازه کافی

داشتن اطلاعات کافی درباره سوژه، مانند دانستن محل احتمالی یافتن آن، از ضروریات گرفتن یک عکس خوب به شمار می‌رود. اگر به طور اتفاقی به جایی رفته و انتظار به دست آوردن نتایج خوب داشته باشید به احتمال زیاد ناامید خواهید شد؛ بهترین کار این است که اطلاعات کافی به دست بیاورید و با آگاهی به دنبال سوژه بروید.

۲- تار شدن تصویر به علت حرکت سوژه

به طور کلی حیوانات به سرعت حرکت می‌کنند و اگر هنگام عکاسی از آنها دقت لازم را نداشته باشید، عکس‌های شما تار خواهند شد. گاهی اوقات اضافه کردن حرکات عمدی به عکس‌های حیات وحش راه عالی و موثر برای افزایش پویایی تصویر از طریق تکنیک‌هایی مانند panning است. با این حال اگر عکس‌هایی شفاف‌تر و با ثبات‌تر می‌خواهید که برای اکثر تصاویر حیات وحش توصیه می‌شود، مراقب باشید که سرعت شاتر بیش از اندازه پایین نباشد.

۳ – استفاده از ISO خیلی کم

یکی از راه‌های استفاده از سرعت بالای شاتر افزایش ISO است. بسیاری از عکاسان هنگام عکاسی از حیات وحش به اشتباه مقدار ISO را کم می‌کنند تا به گمان خود حداکثر کیفیت تصویر را داشته باشند؛ در حالی که با ISO بالاتر عکس‌های شفاف‌تر و با کیفیت‌تری در سرعت‌های بالای شاتر ثبت می‌شود.

۴- نداشتن آمادگی

یکی از رایج‌ترین اشتباهات عکاسان حیات وحش آماده نبودن آنها است؛ اگر برای ثبت یک شات آماده نباشید آن را از دست خواهید داد. از دست دادن آمادگی برای عکس می‌تواند شامل موارد ساده‌ای مانند خالی شدن شارژ باتری دوربین یا پر شدن ظرفیت کارت حافظه باشد! همیشه شب قبل از عکاسی باتری دوربین را شارژ کنید و از کافی بودن ظرفیت کارت حافظه اطمینان حاصل کنید.

۵- عکس‌های خارج از فوکوس

آیا تاکنون برای شما پیش آمده که بعد از عکاسی حیات وحش مشاهده کنید که تصاویر ثبت شده واضح و شفاف نیستند؟ این موضوع یکی از مهم‌ترین مشکلات عکاسی از حیات وحش است و به احتمال زیاد به علت عدم فوکوس درست بر روی سوژه به وجود می‌آید. بنابراین حتما فوکوس را در نقطه‌ای از تصویر قرار دهید که می‌خواهید واضح و شفاف باشد.

۶- سوژه در داخل فریم بسیار کوچک است

حیوانات وحشی از انسان می‌ترسند و فرار می‌کنند، در واقع نزدیک شدن به آنها یک چالش است؛ بنابراین ممکن است عکس‌هایی بگیرید که بیشتر شامل طبیعت اطراف بوده و سوژه اصلی در پس‌زمینه گم شده باشد. گاهی عکس گرفتن از طبیعت و محیط زندگی حیوان می‌تواند جالب باشد اما معمولا می‌خواهید که قسمت بیشتر فریم شامل عکس جانور باشد؛ پس باید تا جای ممکن به سوژه نزدیک شوید.

۷- ترکیب‌بندی خوب نیست

عکاسی از جانوران در حال حرکت معمولا تصاویری با ترکیب‌بندی ضعیف را موجب می‌شود. به عنوان مثال پرواز یا فرود یک پرنده خیلی سریع اتفاق می‌افتد و گرفتن یک شات باعث ضعیف شدن ترکیب‌بندی خواهد شد. تصویر می‌تواند به علت بال زدن پرنده خراب شده و قسمت‌هایی از تصویر (بال‌ها یا دم) قطع شود و در نتیجه، تصویر ثبت شده کامل نباشد.

نتیجه‌گیری

اشتباهات رایجی که به احتمال زیاد در عکاسی از حیات وحش مرتکب می‌شوید شامل مواردی از قبیل عدم تحقیق کافی، آماده نبودن، تارشدن عکس به علت حرکت سوژه، استفاده از ISO کم، ثبت تصاویر خارج از فوکوس، ترکیب‌بندی ضعیف و کوچک بودن سوژه اصلی در فریم است. حالا می‌توانید با در نظر گرفتن موارد گفته شده عکس‌های زیبایی بگیرید و به آنها افتخار کنید! تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر مخاطبین آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH