چگونه برنامه‌های پیش‌فرض را در اندروید تغییر دهیم؟

برای باز کردن فایل‌های موسیقی، عکس، ویدیو، لینک‌ها و هرگونه فایل دیگری، ده‌ها برنامه و اپلیکیشن مختلف وجود دارد. هنگامی که قصد باز کردن یک فایل را داریم سیستم از ما می‌خواهد تا برنامه پیش‌فرض برای این کار را انتخاب نماییم. در اغلب موارد بیشتر کاربران برای تسریع کار گزینه Always را برای آن انتخاب می‌کنند تا در دفعات بعدی نیز با همان برنامه، فایل‌های مشابه را باز کند و دیگر درخواست انتخاب برنامه پیش‌فرض را ننماید اما غافل از اینکه، اینجا تازه آغاز دردسر است!

اندروید

اما نحوه حذف یک برنامه که فایل‌های خاصی را به صورت اتوماتیک باز می‌نماید و به عبارتی به عنوان برنامه پیش‌فرض انتخاب شده، به چه صورتی است؟

به علت حواس‌پرتی یا عجله داشتن یا هر عامل دیگری ممکن است به اشتباه گزینه همیشگی (Always) را انتخاب کرده باشید و اکنون از برنامه‌ای که برگزیده‌اید پشیمان هستید و مایلید آن را مرخص نمایید. خب جای نگرانی نیست. اگر کمی حوصله کنید می‌توانید با تغییرات کوچکی در تنظیمات سیستم، این کار را انجام و برنامه پیش‌فرض انتخاب شده برای باز کردن فایل‌های خاص را تغییر دهید. پس تا انتهای این آموزش همراه ما باشید. اولین روش برای حذف یک برنامه پیش‌فرض در سیستم‌عامل اندروید به صورت زیر است:

  • وارد بخش تنظیمات و سپس قسمت Apps شوید. برنامه مورد نظر را که قصد تغییر حالت پیش‌فرض آن را برای باز نمودن فایل‌ها دارید، پیدا کنید. برای مثال در این آموزش ما مرورگر کروم را تغییر خواهیم داد که به عنوان مرورگر پیش‌فرض انتخاب شده است.
  • بر روی آن ضربه بزنید و به سمت پایین اسکرول کنید تا به گزینه Set as default  یا  Open by defaultبرسید (برای مرورگر‌ها ممکن است از عبارت Browser app نیز استفاده شده باشد).
  • اکنون بر روی گزینه Clear defaults ضربه بزنید یا خیلی ساده یک مرورگر (اپلیکیشن) دیگر را از لیست موجود برای حالت پیش‌فرض انتخاب نمایید.

اندروید

با انجام این کار حداقل تا زمانی که بار دیگر برنامه‌ای را به عنوان پیش‌فرض همیشگی انتخاب نکرده‌اید، در هنگام باز کردن فایل‌های مشابه، سیستم از شما باز هم درخواست انتخاب برنامه دلخواه برای باز کردن فایل را خواهد کرد (البته همانطور که اشاره شد در صورتی که برنامه دیگری را به عنوان اپلیکیشن پیش‌فرض برگزیده‌ باشید، طبیعتا فایل هم با آن برنامه باز خواهد شد).

در شیوه دوم شما با روشی آشنا خواهید شد تا بتوانید به یکباره تنظیمات تمامی اپلیکیشن‌هایی که به عنوان پیش‌فرض در تمام فرمت‌های مختلف برگزیده‌اید، حذف کنید و مجبور نباشید تک به تک این فرایند را برای آنها تکرار نمایید. البته توجه داشته باشید با این کار نه تنها حالت پیش‌فرض برنامه‌ها حذف خواهد شد بلکه تمامی گزینه‌های تنظیمی از پیش تعیین شده مانند غیر‌فعال‌سازی‌ها، اعلان‌های مدیریت، محدودیت‌های داده‌های پس زمینه و… نیز دستخوش تغییر خواهد شد. پس در استفاده از این گزینه دقت و اطمینان کافی داشته باشید. برای انجام این کار نیز مراحل زیر را دنبال کنید:

  • طبق معمول وارد بخش تنظیمات و قسمت Apps شوید.
  • بر روی آیکن سه نقطه در گوشه سمت راست در بالا ضربه بزنید.
  • گزینه Restore preferences یا Reset app preferences را انتخاب نمایید.

اندروید

مدیریت برنامه‌های پیش‌فرض

برای کنترل و بررسی تمامی برنامه‌هایی که به عنوان پیش‌فرض در دستگاه انتخاب کرده‌اید، می‌توانید یک بخش اختصاصی را در قسمت تنظیمات سیستم پیدا کنید. برای مثال در هندست من، از مسیر Settings>Apps>Default settings می‌توان به این بخش خاص دسترسی پیدا کرد ولی در دستگاه‌های مختلف ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد و گاها گزینه Settings>Apps>Configure apps در سایر دستگاه‌ها به چشم می‌خورد.

در هر حال با یافتن این بخش و ورود به آن شما می‌توانید لیست کاملی از برنامه‌های پیش‌فرض دستگاه‌تان را مشاهده نمایید و امکان تغییر تنظیمات و حتی تعیین برنامه پیش‌فرض و انتخاب گزینه‌های دیگر نیز وجود دارد. به علاوه، حتی اگر دوست داشته باشید، می‌توانید در زمان باز کردن فایل‌ها گزینه Only once (فقط همین یکبار) را به برنامه مورد نظرتان اختصاص دهید تا همیشه دست‌تان برای تغییر اپلیکیشن و انتخاب گزینه‌های دیگر باز باشد و مجبور به دستکاری همیشگی در تنظیمات پیش‌فرض نشوید!

همچنین من از یک ترفند برای سریع‌تر باز شدن فایل‌ها بدون تنظیم یک اپلیکیشن پیش‌فرض استفاده می‌کنم که بد نیست شما نیز با آن آشنا شوید. در این حالت شما می‌توانید به جای ضربه زدن بر روی گزینه Only once، دو مرتبه پشت سر هم از آن برنامه استفاده کنید! ضمنا اپلیکیشنی به نام Better Open With  نیز وجود دارد که می‌تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه‌ها برای باز کردن یک فایل خاص کمک نماید. این موارد راه‌حل‌هایی بود که من با آنها آشنا هستم و اگر شما نیز روش دیگری می‌شناسید خوشحال خواهیم شد تا با ما و همراهان آی‌تی‌رسان در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

10 در مورد “چگونه برنامه‌های پیش‌فرض را در اندروید تغییر دهیم؟”

  1. من اینکارا رو کردم نشد. برنامه هم برنامه ی خود گوشی هست پاک نمیشه که بخوام دوباره نصبش کنم شاید اوکی شه. اون گزینهclear defultهم غیر فعاله بااینکه کلیپا با همون برنامه باز میشن. منم اشتباهی always زدم

    1. سلام
      مشکل من اینه که وقتی روی یه لینک میزنم فقط بروزر خود شیایومی رو میاره و هیچ گزینه ای برای انتخاب نمیاره
      حتی سه نقطه هم میزنم فقط بروز خود شیایومی رو میاره

  2. من اینکارا رو کردم اما گزینه clear defult غیرفعال هست و نمیشه کاریش کرد. و همچنان کلیپ ها با همون اپلیکیشن بازمیشن بصورت پیشفرض. چیکار کنم پس؟ میشه برنامه رو پاک کنم و دوباره نصب کنم؟

  3. فایل های من بصورت یک برگه وی دسکتاپم بود دستم خورد بحالت زیپ الان نمایش داده میشه اکسترکت هم کردم شده یه پوشه زرد حاوی همون موارد چجوری میتونم برگردونمش به همون حالت که مثل یک برگه سفید فقط نمایش داده بشه.چون توی گزینه های اپن هربرنامه ای رو زدم به اون حالت برنگشت.

  4. محمدرضاپیمان

    سلام
    بنده یک تبلت سامسونگ نوت 10.1 (SM-P601) دارم . در زمان اجرای یک فایل ، منوی انتخاب برنامه باز میشه و برنامه های پیشنهادی رو نشون میده ولی متاسفانه کلیدهای “Just Once” و “Always” وجود نداره
    و هر برنامه ایی رو که انتخاب کنم ، پیش فرض میشود
    تبلت رو Reset to Factory هم کردم ولی منوی انتخاب برنامه درست نشد ( کلیدهای مربوطه ظاهر نشدن)
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    باتشکر

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      نیازی به ریست فکتوری نبود
      از بخش تنظیمات وارد “اپس” بشید سپس وارد منو بشید (۳ نقطه بالا سمت راست صفحه) “دیفالت اپس” رو انتخاب کنید و در نهایت بخش “دیفالت اپ سلکشن” رو بر روی “اسک بیفور ستینگ دیفالت” اپس قرار بدین

      1
      1
    2. اون کسی که تبلت داشت باید بگم که
      اگه اون دکمه ها نباشه هر دفه واست اون پیاما رو میاره و تبدیل به پیشفرض نمیشه اگر هم اون دو تا وجود داشته باشه اگه بزنی الوو. برای همیشه از اون برنامه استفاده خواهی کرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH