کاهش 20 درصدی فروش آی‌فون‌های اپل در چین طی 3 ماهه چهارم سال 2018

به گفته موسسه IDC (به نقل از نشریه بلومبرگ) فروش سالیانه آی‌فون‌های اپل در چین طی تقویم زمانی 3 ماهه چهارم سال 2018 با افت 19.9 درصدی مواجه شده و دلایل بی‌شماری نیز در ایجاد این وضعیت نقش دارند. طی این دوره زمانی 3 ماهه، کمپانی آمریکایی با کسب سهم 11.5 درصدی از بازار چین عنوان چهارمین فروشنده بزرگ اسمارت‌فون در این بازار را به خود اختصاص داد. در وهله نخست بایستی به نبرد تجاری میان چین و ایالات‌متحده اشاره کرد؛ عاملی که بر اقتصاد چین تاثیر منفی دارد و کاهش ارزش یوان در برابر دلار آمریکا را به‌دنبال داشته است. به دلیل ارزش بالای دلار، قیمت‌گذاری گوشی آی‌فون XR اپل برای مشتریان چینی از اسمارت‌فون هواوی میت 20 پرو نیز گرا‌ن‌تر شد (بعدها اپل به منظور تعدیل قیمت‌ها، بهای عمده‌فروشی این هندست را کاهش داد).

در ادامه منگ وانژو؛ مدیر ارشد مالی هواوی در کانادا بازداشت شد. این بازداشت بر اساس یک حکم صادر شده از سوی ایالات‌متحده اجرایی شده است. حکم مذکور ادعا می‌کند که مدیر اجرایی (و دختر بنیانگذار کمپانی) به منظور مخفی نگاه داشتن فروش غیرقانونی محصولات کمپانی به ایران اقدام به کلاه‌برداری در بانک جهانی نموده است. این تصمیم موجب شکل‌گیری یک موج ملی‌گرایی در چین شد و کمپانی‌های محلی نیز کارمندان خریدار گوشی‌های آی‌فون را جریمه کردند؛ در حالی‌که کارمندان خریدار گوشی‌های ساخت هواوی یا سایر برندهای بومی از کمک‌هزینه‌های تشویقی بهره‌مند شدند. همچنین بایستی به‌خاطر داشته باشیم که حکم اولیه دادگاه چینی از پیروزی کوالکام بر اپل در جریان یک شکایت حقوقی حکایت دارد. بر اساس این حکم اپل به دلیل تجاوز به یکی از پتنت‌های کوالکام مقصر شناخته شد و نهایتا این موضوع ممنوعیت فروش و واردات گوشی‌های آی‌فون 6s تا آی‌فون X را در پی داشت.

البته کل بازار اسمارت‌فون در وضعیت کسادی کامل به سر می‌برد و با وجود بسیاری از نوآوری‌های ارایه شده از سوی تولیدکنندگان چینی، اپل چهارمین فروشنده بزرگ اسمارت‌فون در بازار این کشور به‌شمار می‌رود. هواوی با سهم 29 درصدی از بازار اسمارت‌فون چین طی ماه‌های اکتبر تا دسامبر 2018 عنوان برترین فروشنده را تصاحب کرد. فروش هندست‌های این کمپانی طی 3 ماهه چهارم سال 2018 در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال پیش از آن 23.3 درصد افزایش یافت.

“استراتژی بازاریابی اپل با تحولات سریع بازار چین سازگاری مناسبی ندارد. همچنین به‌نظر می‌رسد که سرعت واکنش کمپانی در برابر کاهش رشد اقتصادی چین و تغییرات ساختار مصرف کند بوده است.” نیکول پنگ؛ مدیر ارشد موسسه کانالیز

کمپانی‌های اوپو و ویوو به ترتیب با سهم 19.6 و 18.8 درصدی از بازار در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. فروش هر 2 کمپانی در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته اندکی افزایش یافت. این در حالیست که شیائومی نیز در بازار هندوستان خوش درخشید و با کسب سهم 10 درصدی از بازار چین به پنجمین فروشنده برتر در کشور زادگاه خود تبدیل شد. فروش سالیانه این کمپانی در چین افتی 34 درصدی را تجربه کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH