آمیزه‌ای از خلاقیت و هنر (بررسی مانیتور خاص ایسوس MX299)

asus-mx299-8

نمایشگر یکی از آن دست وسایلی است که اگر کامپیوتر داشته باشید، حتما به یکی از آن‌ها احتیاج خواهید داشت. زمانی که کامپیوترهای شخصی به خانه‌ها راه یافت، اکثر افراد از نمونه‌های ۱۴ اینچ استفاده می‌کردند که خیلی زود به مدل‌های ۱۵ و ۱۷ اینچی CRT ارتقا یافتند. با ورود ال‌سی‌دی‌ها، نمونه‌های ۱۹ تا ۲۲ اینچ هم روانه بازار شدند. اکثر این مانیتورها، نسبت ابعاد ۱۶ به ۹ یا در اصطلاح واید داشتند. اما به تازگی نسل نوینی از نمایشگرها نیز به بازار آمده که به اصطلاح اولترا واید نامیده می‌شوند. نسبت ابعاد این نمایشگر عدد عجیب ۲۱ به ۹ است که آن را بسیار عریض می‌کند، اما همین نوع از طراحی مزایایی دارد که می‌تواند علاقه‌مندان زیادی را به سمت خویش جلب کند.

در ادامه قصد داریم تا مانیتور ۲۹ اینچی ایسوس با نام MX299 را برای شما بیشتر بررسی کنیم تا با این مدل خاص از نزدیک آشنا شوید.

طراحی و ظاهر

این مانیتور که در نگاه اول کمی عجیب غریب به نظر می‌آید با ابعاد 21:9 و رزولوشن 1080×2560 پیکسل ساخته شده است.

از ویژگی‌های دیگرش می‌توان به تجهیزش به آخرین (AH-IPS (Advanced High Performance In-Plane Switching، رنگ‌های متحرک، 178 درجه زاویه دید، تکنولوژی سونیک مستر ایسوس که با همکاری ICEpower بنگ اند آلوفسن تهیه شده است و اسپیکرهای استریو اشاره کرد.

با اندازه‌ای برابر با قرار گرفتن دو مانیتور 17 اینچی با ابعاد 5:4 در کنار هم، مانیتور سینماتیک آلترا واید ایسوس از سری MX299Q دارای صفحه نمایشی است که 33 درصد از یک مانیتور فول اچ دی معمولی پهن‌تر است. این طراحی برای کار کردن با چند پنجره در کنار هم مناسب بوده و نیاز به یک مانیتور دیگر را برطرف می‌کند. به علاوه با چنین ابعادی می‌توان گفت که دیگر خبری از نوارهای مشکی در بالا و پایین صفحه به هنگام تماشای فیلمهای 2:35:1 نیست و گیم بازها می‌توانند با خیال راحت به بازی با عناوین واید اسکرین خود بنشینند و نگران هیچ چیز نباشند و لذت بازی در این مانیتور خوش ساخت را تجربه کنند.

قسمت پشتی این مانیتور طراحی مشکی رنگی دارد که با لوگوی ایسوس در وسط آن مزین شده است. ورودی‌ها و خروجی‌ها نیز در قسمت وسطی و پایینی پشت مانیتور تعبیه شده‌اند. در این بخش می‌توانید ورودی‌ها و خروجی‌هایی چون HDMI/MHL، درگاه دیسپلی، DVI، Audio In، جک‌های خروجی صدا و ورودیAc Power را ببینید.

asus-mx299-5

قطر این مانیتور در باریک‌ترین بخش از طراحی‌اش تنها 16.4 میلی متر است و وزنی برابر با 5.5 کیلو گرم دارد. در قسمت جلویی چند سنسور لمسی وجود دارد که هر کدام برای انجام کاری تعبیه شده‌اند و در زیر قاب آلومینیومی جای گرفته‌اند. با فشردن دکمه منو و با ویژگی Quick-fit-Feature، کاربر می‌تواند تصاویر و اسناد خود را در اندازه واقعی پیش از چاپ شدن ببیند. این نمایشگر منوی فارسی هم دارد و البته ساختار منو چندان زیبا نیست!

صدای Premium SonicMaster با همکاری B&O ICEpower

این مانیتور مجهز به صدای سونیک مستر ایسوس است که در همکاری با بگ اند آلوفسن ساخته شده است. ترکیبی از سخت افزار قدرتمند صدا و پردازش حرفه‌ای آن، که محصولی خارق‌العاده و گوش نواز ایجاد می‌کند. این تکنولوژی تمامی جزییات صدایی را تصفیه می‌کند و آوایی واضح، غنی، متمایز و با فرکانس گسترده‌تر ارایه می‌دهد. در MX299Q یک چیپ  Bang & Olufsen ICEpower MobileSound 3 جای داده شده است که صدا را از طریق بلندگوهای استریو W3 با غنای کافی پخش می‌کند. البته انتظار صدایی چون اسپیکرهای مجزا را نداشته باشید.

asus-mx299-7

فن آوریهای ویژه ایسوس

با وجود نسبت کنتراست 1:80000000 و 300cd/m² نسبت روشنایی، مانیتور اولترا واید MX299، تصاویری زنده را با تنظیم نور پس زمینه برای رسیدن به سیاهی عمیق و سفیدی مناسب به نمایش می‌گذارد، اگرچه این میزان می‌توان حتی گاهی از اوقات آزار دهنده نیز شود. فن‌آوری Asus Splendid Video نیز به شما نوید رنگ‌هایی واضح و روشن در هر موقعیت تصویری را می‌دهد. این فن‌آوری در شش مود استاندارد، sRGB، چشم انداز، سینما، بازی و دید شب فعال است و برای دسترسی به آن‌ها تنها کافیست از منوی مربوطه، مود مورد نظر خود را انتخاب کنید. به علاوه همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، این مانیتور با ویژگی quickFit Virtual Scale به شما این امکان را می‌دهد که تصاویر و اسناد خود را پیش از چاپ کردن در اندازه واقعی مشاهده کنید. آپشن‌های اتصالی بالا همگی در بدنه‌ای که برنده طراحی و خلاقیت شده است، جمع شده‌اند.

asus-mx299-6

این مانیتور فوق‌العاده زیبا و باریک، مجموعه‌ای از اتصالات را برای کانکت شدن با هر دستگاهی که فکرش را می‌کنید فراهم کرده است. ورودی‌های ویدیو شامل DisplayPort،Dual-link DVI  و HDMI/MHL به همراه (MHL (Mobile High-Defenition Link است که اتصال تک کابلی برای متصل شدن به تبلت‌ها و اسمارتفون‌های سازگار را ممکن می‌سازد.

در طراحی MX299Q تنها از 0.8 میلی‌متر قاب استفاده شده است که باعث می‌شود هنگام تماشا، این دستگاه بدون قاب به نظر برسد. این بدنه تا به حال جوایز زیادی را از آن خود کرده است. به عنوان مثال می‌توان از جایزه گود دیزاین ژاپن در سال 2012 و نو آوری‌های CES در سال 2013، در گروه نمایشگرهای ویدیویی اشاره کرد.

asus-mx299-4

می‌توان گفت افراد مختلفی می‌توانند این مانیتور را تهیه کنند و اولین گروه، کاربران معمولی برای مصرف خانگی هستند. البته اگر از پس قیمت نسبتا زیاد آن بر بیایند!

افرادی که این مانیتور را برای مصارف خانگی تهیه می‌کنند، با یک دستگاه فوق‌العاده بزرگ روبه‌رو خواهند شد که کیفیت خوبی از تصاویر به نمایش داده را ارایه می‌دهد. با اینکه شاید نتوان این دستگاه را انتخاب چندان مناسبی برای کاربران خانگی دانست (به دلیل قیمت بالا و اندازه نسبتا بزرگ).

گیمرها

بازی کردن در این مانیتور یک تجربه فوق‌العاده خواهد بود که تکرار نشدنی است. شاید از انواع (TN (Twisted Nematics نباشد که مورد علاقه گیمرهاست، اما از سویی می‌توان آن را صفحه نمایش بازی دوستی دانست که تمام ویژگی‌های مناسب برای این کار مثل سرعت پاسخگویی ۵ میلی‌ثانیه و رزولوشن بالا را دارد.

asus-mx299-3

مصرف حرفهای

قطعا برای انتخاب یک مانیتور مناسب به منظور انجام کارهای حرفه‌ای، MX299 را به خاطر داشته باشید. با پنل Ah-IPS که بهترین انتخاب برای تولید رنگ با دقت بالاست و اندازه 29 اینچی با رزولوشن 1080×2560 پیکسل، فضای زیادی را برای انجام کارهای ویرایشی ویدیو و عکس در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع این مانیتور فضایی رویایی را برای کاربر فراهم می‌آورد.

asus-mx299-2

کاربرد تجاری

کاربران تجاری با دیدن این مانیتور به بهترین انتخاب زندگی‌اشان بر خواهند خورد که البته کمی گران است. زوایای دید عالی تا حدی که وقتی از کناره‌ها به مانیتور نگاه می‌کنیم، تغییر رنگی مشاهده نخواهیم کرد و بزرگی صفحه نمایش و امکان کار کردن با دو پنچره باز به صورت همزمان، مواردی است که هر کاربری را شیفته خود می‌کند.

با این تفاصیل می‌توان گفت که MX299 بهترین انتخاب برای انجام کارهای حرفه‌ای ویرایشی است.

نتایج تست نمایشگر

در تصاویر زیر، نتایج حاصل از بررسی کارکرد نمایشگر در ارتباط با میزان کنتراست، عمق رنگ مشکی و سفید را مشاهده می‌کنید.

asus-mx299-9 asus-mx299-10 asus-mx299-11

اعداد بدست آمده پیش از کالیبراسیون، اعداد خوبی هستند و بزرگ‌ترین مشکل مرتبط به خطی نبودن گاما و زیاد بودن مقدار قرمزی که به رنگ ایجاد شده برای پوست آسیب می‌زند، است. میزان تمایز رنگ سیاه و سفید خوب است، اما کمی به رنگ آبی می‌زند. به طور کل در هیچ‌کدام از رنگ‌ها مشکل عمده‌ای مشاهده نمی‌شود، ولی سبز و زرد بین رنگ‌های دیگر بدترین نمایش را دارند.

اما کالیبراسیون روی 2200cd/m باعث از بین رفتن تمامی این مشکلات می‌شود. به گونه‌ای که گاما کاملا خطی و مشکل آبی بودن بر طرف شده و رنگ پوست به صورت طبیعی‌تر نمایش داده می‌شود، اما خب دو رنگ زرد و سبز در این حالت بیشتر از حد معمول اغراق شده‌اند. میزان کنتراست عالی، و تصاویر بی نظیر به نمایش در آمدند.

با کالیبراسیون 280cd/m و گامای sRGB، نتایج باز هم خوب بودند. فقط در گامای 95 درصد با کمی پرش مواجه می‌شویم که به طور کل مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. در این وضعیت نیز سبز و زرد کمی بیش از حد اغراق شده، اما رنگ‌های دیگر خوب و دقیق هستند.

میزان یک‌نواختی در 25 نقطه از صفحه نمایش نسبت به مرکز آن بررسی شد و سفیدی کمی پایین‌تر از حد انتظار بود. در برخی از نقاط این مقدار تا 10 درصد کاهش داشته و در بعضی نقاط دیگر با افزایش 8 درصد نسبت به نقطه مرکزی مواجه می‌شویم. البته باید گفت که این مقدار تغییر قابل مشاهده نیست.

در رابطه با کنتراست نیز باید بگوییم حتی در بخش‌هایی که نشت نوری وجود دارد، با خطای dE2000 روبرو نمی‌شویم. اتفاقی که معمولا در این شرایط عادی است، اما برای MX299 روی نداد.

به طور کل این نمایشگر از میزان روشنایی یکنواختی برخوردار است که در برخی از مکان‌ها به دلیل نشت نور، کنتراست آسیب دیده و سمت راست این نمایشگر با خطا در رنگها مواجه بود. البته این خطاها برای بیشتر مردم قابل رویت نیستند، اما باید بگوییم که طراحان حرفه‌ای حتما متوجه آن خواهند شد.

سخن پایانی

باید این محصول ایسوس را در کل ستود، دستگاهی که با طراحی زیبا و نسبت ابعاد خاصش، مانیتوری مناسب برای تماشای فیلم و انجام کارهای روز مره است. شاید بزرگ‌ترین ایراد MX299 را در قیمت نسبتا زیاد و بالاتر از 2 میلیونی‌اش دانست که بسیاری را در تهیه آن دچار مشکل می‌کند.

asus-mx299-1

10 در مورد “آمیزه‌ای از خلاقیت و هنر (بررسی مانیتور خاص ایسوس MX299)”

  1. من خودم 2 تا مانیتور 19 lg خریدم وصل کردم به یه کارت گرافیک 1.5 میلیونی حالشو می برم. خیلیم راضیم . حالا صفحه ای بزرگتر دارم و هم یک کارت گرافیک پر قدرت…
    به نظر من پولی که میدین این مانیتور رو بخرین می تونین یه cpu خیلی عالی Ivy بریج بخرین
    خیلی ممنون از بررسیتون…

  2. بنظر من ارزش خرید داره اما برای کسی که مصرفی در این حد داشته باشه
    همین الآن مانیتورهای ۲۷ اینچ ایسوز حدود قیمت ۲ میلیون تومن دارند (سری mx و vx)
    من خودم vx239h خرید با قیمت ۹۴۰ تومن که ظاهرا الآن بالای ۱ تومن و بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰هزار قیمتشه توی بازار
    پس این قیمت زیر ۲ تومن نمیتونه باشه.

  3. خانم صریحی من چند وقتیه که یه سوال ذهنم رو مشغول کرده.اینکه سایت های آی تی مثل شما گوشی ها تبلبت ها و… رو می خرند(برای بررسی تخصصی)؟اگه بخرند که هزینه زیادی داره.اگه اینطور نیست لطفا توضیح بدید.

  4. واقعا چیز خوبی به نظر میاد اما برای گیمر ها همچین مانیتوری نیاز به یه سیستم با مشخصات فوق بالا باشد

  5. با این پول میشه یه تلویزیون 42 اینچ فول اچ دی خریذ و باهاش حال کرد . هر بازی و فیلمی توش بهترین تجربست …

  6. توی عکس ها خیلی عریض به نظر میاد
    به نظرم برای یه گیمر یه رویا باشه همچین مانیتوری٬ چون با ۲ میلیون میشه یه کیس خوب جمع کرد.
    تشکر از خانم صریحی بابت بررسی خوبشون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH