پروژه‌های شگفت‌انگیز و موفق گوگل در زمینه هوش مصنوعی

گوگل یکی از پیشگامان حوزه هوش مصنوعی (AI) بوده و به‌طور مداوم ابزارها و برنامه‌های کاربردی جدیدی را در حوزه هوش مصنوعی طراحی و توسعه داده است. در مقاله مربوطه، ما پروژه‌های این شرکت را در زمینه هوش مصنوعی، معرفی و بررسی می‌کنیم.

دستیار گوگل (Google Assistant)

یکی از سرویس‌های اصلی گوگل در حوزه AI دستیار گوگل بوده که امروزه تقریبا از همه جهات شناخته شده است. دستیار گوگل برپایه پردازش زبان طبیعی ساخته شده است، در این فناوری، هوش مصنوعی گفته‌های شما را تشخیص می‌دهد و آن را به صداها، کلمه‌ها و ایده‌ها متصل می‌کند. دستیار گوگل صداهای ضبط‌‌‌‌ شده را به سرورهای گوگل ارسال کرده و گوگل با آنالیز کلمات و صدای شما درخواست‌های شما را متوجه خواهد شد. برای مثال شما توسط این دستیار از آب‌و‌هوای منطقه خود مطلع می‌شوید اما کار دستیار هوشمند در این‌جا تمام نمی‌شود، دستیار گوگل با پیشنهادهایی مثل رفتن به کافه در روزی که هوا مطلوب است، شما را از آدرس کافه‌های اطراف خود مطلع می‌کند.

در حقیقت، این دستیار جالب یک رفتار از شما یاد می‌گیرد، به همین دلیل است که برای راه‌اندازی اولیه این سرویس در تلفن‌های هوشمند، گوگل اطلاعات مربوط به مخاطبین شما، برنامه روزانه و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید را از شما دریافت می‌کند تا بتواند رفتار شما را حدس بزند و در نتیجه مثل شما رفتار کند. (این عمل بدین معناست که مغز شما در یک تلفن و یا دستیار هوشمند قرار دارد).

دستیار محبوب گوگل فقط در تلفن‌های هوشمند تعبیه نشده، بلکه در بسیاری از دستگاه‌های خانگی مانند گوگل هوم، هوم مینی، هوم مکس و هوم هاب قرار دارد. علاوه‌بر دستگاه‌های خود این شرکت، دستیار گوگل یک گزینه خوب برای دستیارهای خانگی سایرشرکت‌ها خواهد بود.

گوگل لنز (Google Lens)

اگر گوگل اسیستنت گوش این شرکت باشد، سرویس گوگل لنز هم چشم این کمپانی بزرگ و محبوب به حساب می‌آید. این برنامه کاربردی برای اولین بار برروی گوشی‌های پیکسل 2017 عرضه شد، اما به تدریج به سایر گوشی‌های اندرویدی و حتی سیستم‌عامل iOS هم رسید.

این سرویس که متکی بر هوش مصنوعی گوگل است، از طریق دوربین تلفن و شبکه‌های عصبی، اشیا، متون و علامت‌ها را شناسایی می‌کند. شبکه‌های عصبی برروی مقادیر زیادی از اطلاعات کار می‌کنند تا عناصر تصویر را مرتب کرده و آن‌ها را در یک زمینه قرار دهند.

برای مثال شما با گرفتن دوربین تلفن خود برروی یک برچسب خاص که در آن نام و رمز‌عبور شبکه وای‌فای قرار دارد، می‌توانید به‌طور اتوماتیک به آن وای‌فای وصل شوید و یا با اسکن برچسبی که در یک مکان تاریخی قرار دارد، از قدمت و تاریخ آن مکان مطلع شوید.

سرویس گوگل لنز تا چندوقت پیش Google Photos نام داشت اما نام خود را به Google Lens تغییر داد و با دستیار گوگل، ادغام شد.

هوش مصنوعی DeepMind

دیپ‌مایند یک شرکت بریتانیایی در حوزه هوش مصنوعی است که در سال 2014 توسط گوگل خریداری شد. این سرویس برای تهیه و توسعه راه‌حل‌های مبتنی‌بر یادگیری ماشین، در برنامه‌های کاربردی مختلف کار می‌کند.

دیپ‌مایند قابلیت‌های هوش مصنوعی را به بازی‌های ویدیویی اضافه کرده و این کار، تنها یک بخش کوچک از این سرویس شگفت‌انگیز گوگل است.

هوش مصنوعی حیرت‌آور گوگل، سال پیش با نام مستعار Alpha Go موفق شد که حریف انسانی خود در مسابقات کره را در بازی GO شکست دهد. نام این حریف کی جی است که یکی از قدرتمندترین بازیکنان حال حاضر در بازی GO است.

اخیرا هم دیپ‌مایند در رقابت با یک انسان در بازی استار‌کرفت 2 توانست حریف خود را شکست دهد و قدرت هوش خود را به جهانیان نشان دهد.

موفقیت‌های این سرویس گوگل منجر‌به ایجاد یک هوش مصنوعی قدرتمند‌تر برای کاربردهای علمی مثل علوم پزشکی و تشخیص بیماری‌ها شد.

البته دیپ‌مایند که نگهداری و تحلیل اطلاعات بیماران سه بیمارستان بزرگ لندن را برعهده داشت، قربانی یک قرارداد شد، به موجب قراردادی که بین این سرویس و بنیاد بیمه سلامت ملی انگلیس بسته شد، شرکت‌های بیمه خصوصی به آسانی می‌توانستند بدون اجازه به اطلاعات حساس بیماران دست پیدا کنند. این دسترسی شامل اطلاعاتی مثل پذیرش، ترخیص، نتایج آزمایشات و سابقه بیماری افسردگی بود. گوگل هیچ واکنشی به این خبر نداشته است اما سرانجام قرارداد گوگل با سازمان بهداشت و درمان بریتانیا لغو شد.

گوگل داپلکس (Google Duplex)

این تکنولوژی شگفت‌انگیز گوگل، به جای شما تماس‌های تلفنی برقرار می‌کند و با استفاده از الگوریتم‌های طبیعی انسانی قادر به مکالمه با افراد مختلف است. گوگل داپلکس در طی کنفرانس I/0 گوگل در سال 2018 معرفی شد و برای نشان دادن قدرت این سرویس، داپلکس با یک متصدی آرایشگاه به صورت تلفنی صحبت کرد و بدون آن‌که متصدی متوجه شود با یک ربات گفتگو می‌کند، یک وقت آرایش برای مراجعه صاحب داپلکس تعیین کرد!

به دلیل قوانین خاصی که در بعضی از کشورها و ایالت‌های آمریکا در حوزه ضبط صدای یک شخص در تلفن وجود دارد، استفاده از گوگل داپلکس در آن مناطق محدود و حتی ممنوع شده، البته هوش مصنوعی داپلکس در برخی از ایالت‌های آمریکا با گوگل اسیستنت ادغام شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH