what-they-think-about-ai

بزرگان دنیای علم و فناوری در مورد پیشرفت هوش مصنوعی چه دیدگاهی دارند؟

هوش مصنوعی این روزها در دنیای علم و فناوری در کانون توجه قرار دارد و این طبیعی است که نقل محافل مرتبط باشد. در همین رابطه، گپ‌وگفت‌ها و مصاحبه‌های فراوانی بین بزرگان صنعت تکنولوژی و علم شکل گرفته است که اکنون قصد داریم به طور خلاصه نگاهی گذرا به دیدگاه‌های این بزرگان بیاندازیم تا ببینیم آیا می‌توانیم نتیجه جالبی از این نظرات استخراج کنیم یا خیر.

اول از همه می‌رویم سراغ ایلان ماسک که در این حیطه گویا بیش از همه نگران است. او معتقد است که به واسطه ارتباطش با هوش مصنوعی در شرکت‌های اسپیس اکس، بورینگ کمپانی و تسلا، خوب می‌داند که این فناوری چه معنایی دارد، اکنون در چه جایگاهی به سر می‌برد و در آینده به کجا می‌تواند برسد. او فکر می‌کند اگر جلوی پیشرفت هوش مصنوعی گرفته نشود، این فناوری می‌تواند بقای انسان را به خطر بیاندازد. ماسک حتی شرکت OpenAI را در همین رابطه ایجاد کرده است؛ شرکتی که سعی دارد با حفظ جوانب احتیاط دست به پیشرفت فناوری هوش مصنوعی بزند. با این حال دیدگاه ایلان ماسک از سوی افرادی همچون مارک زاکربرگ (مدیر فیسبوک) بیش از حد بدبینانه تلقی می‌شود، اما استیون هاوکینگ با او تقریبا هم‌نظر است.

هاوکینگ در زمان حیاتش در مورد پیشرفت هوش مصنوعی گفته بود که انسان هنوز نمی‌داند این تکنولوژی می‌تواند در نهایت به او کمک کند یا برایش مخاطره‌‌آمیز باشد. او به مشکلاتی مثل کاهش میزان شغل‌های انسانی و جایگزین شدن‌شان با ربات‌های هوشمند و همین‌طور سلاح‌های هوشمند اشاره کرده بود.

what-they-think-about-ai

جف بزوس (مدیر آمازون) هم تا حدودی با این نظرات موافق است. البته او فکر می‌کند این تصور که هوش مصنوعی در آینده بتواند قوه تصمیم‌گیری بر مبنای مشاهدات خودش پیدا کند و با منطق خودش برای انسان خطر بیافریند، نگرشی نسبتا غیر واقعی است و خیلی بعید به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی تا آن‌جا رشد نماید. ولی بزوس هم در مورد سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و استفاده تسلیحاتی از این تکنولوژی ابراز نگرانی کرده است.

همین نگرانی در گفته‌های بیل گیتس (مدیر سابق مایکروسافت) هم مشاهده می‌شود. او هوش مصنوعی را از این جنبه مشابه انرژی هسته‌ای می‌داند و می‌گوید همان‌طور که در مورد فناوری انرژی هسته‌ای خطر سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد، برای هوش مصنوعی هم می‌تواند خطر ساخت سلاح‌های هوشمند، نگران کننده باشد.

همان‌طور که می‌بینید، اکثر این افراد در مورد پیشرفت هوش مصنوعی نگرانی‌هایی را نشان می‌دهند، اما برخی‌ها نگران‌تر و برخی دیگر با خیالی راحت‌تر در این مورد صحبت می‌کنند. سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی یا از بین رفتن مشاغل برای انسان‌ها از جمله مشکلاتی است که ممکن است توسط هوش مصنوعی (البته به واسطه خود انسان) پدید بیایند، اما نمی‌توان منکر فواید هوش مصنوعی برای آینده بشر هم شد. شما چطور فکر می‌کنید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH