اظهارات اینتل از احتمال معرفی آی‌فون 5G اپل در سال 2020 حکایت دارد

با توجه به این‌که امسال چندین تولیدکننده اندرویدی نسبت به عرضه گوشی‌های 5G خود اقدام می‌کنند (و اسمارت‌فون موتو Z3 به‌همراه موتو ماد 5G به لحاظ فنی نخستین محصول در این رده به‌شمار می‌رود)؛ لذا کاربران آی‌فون اپل نیز احتمالا از خود می‌پرسند که چه زمانی قادر به خریداری یک آی‌فون 5G خواهند بود. تحقق چنین پدیده‌ای طی سال جاری بعید به‌نظر می‌رسد و یکی از تحلیل‌گران در اوایل ماه جاری اعلام کرد که آی‌فون 5G طی سال آینده نیز معرفی نخواهد شد. تیموتی آرکوری؛ شخصی که در اتحادیه بانکی سوئیس (UBS) بازنشسته می‌شود معتقد است که با عدم عرضه به‌موقع تراشه‌های مودم 5G اینتل، اپل قادر به رونمایی از آی‌فون 5G خود طی سال 2020 نخواهد بود.

یقینا اپل برای تامین تراشه‌های مودم 5G موردنیاز خود می‌تواند به سراغ شرکت کوالکام برود. اما این 2 شرکت در زمینه‌های متعددی از نقض حق ثبت اختراع گرفته تا تخلفات اعتمادزدا درگیر نوعی نزاع حقوقی هستند. دادگاه جدید به‌زودی در سن دیگو آغاز خواهد شد و اپل و تولیدکنندگان طرف قرارداد این شرکت از تولیدکننده تراشه میلیاردها دلار مطالبه خواهند کرد. بعلاوه بر اساس گزارشات، کوالکام از فروش تراشه‌های مودم 4G LTE خود به اپل جهت استفاده در آی‌فون XS و آی‌فون XR امتناع نموده است.

به گفته وب‌سایت Fast Company (از طریق وب‌سایت BGR)، افراد آشنا به وضعیت کنونی معتقدند که اینتل چارچوب زمانی لحاظ شده جهت توسعه تراشه مودم XMM 8160 5G را رعایت نکرده است. به منظور رونمایی اپل از آی‌فون 5G طی سپتامبر آینده، اینتل بایستی در اوایل تابستان امسال نمونه قطعات خود را به غول کوپرتینویی تحویل داده و نسخه نهایی طراحی تراشه نیز تا اوایل سال آینده ارایه شود. اما بنا بر اظهارات اینتل، این تولیدکننده برای تامین به‌موقع تراشه‌های مودم 5G موردنیاز اپل جهت عرضه آی‌فون 5G در سال 2020 کاملا آمادگی دارد.

ماه نوامبر گذشته اینتل اعلام کرد که بر اساس پیش‌بینی‌ها فروش تراشه مودم XMM 8160 5G طی 6 ماهه دوم سال جاری آغاز خواهد شد و اکنون به‌نظر می‌رسد که در برنامه‌ریزی‌های پیشین هیچ‌گونه تغییری ایجاد نشده است. اینتل با ارسال بیانیه‌ای به وب‌سایت Fast Company نوشت: “همان‌طور که در نوامبر سال 2018 نیز اعلام شد؛ اینتل با عرضه مودم چندحالته XMM 8160 5G خود قصد دارد از دستگاه‌های مصرفی عرضه شده در سال 2020 پشتیبانی نماید.”

ناتوانی کمپانی‌های سامسونگ و مدیاتک در زمینه تامین کامل سفارشات اپل برای مودم‌های 5G موردنیاز در سال 2020

طی سال‌های 2011 تا 2015 اپل در آی‌فون‌های خود صرفا از تراشه‌های مودم ساخت کوالکام استفاده می‌کرد. در سال‌های 2016 و 2017 شرکت‌های کوالکام و اینتل مشترکا تراشه‌های مودم موردنیاز آی‌فون‌های اپل را تامین کردند. با توجه به شکایت متقابل کوالکام و اپل از یکدیگر طی سال گذشته، غول کوپرتینویی برای تامین این قطعه به سراغ اینتل رفت و امسال نیز احتمالا همین کار را انجام خواهد داد. اپل به‌عنوان یک مشتری نسبتا مطالبه‌گر شناخته می‌شود ( تا کنون اینتل برای کنترل کسب‌وکار مودمی خود با اپل 3 مدیر پروژه را به خدمت گرفته است). سود حاصل از فروش این تراشه‌ها به اپل چندان سرسام‌آور نیست؛ اما اینتل برای توجیه نمودن هزینه‌های بالای ساخت پلتفرم‌های 10 و 7 نانومتری و رقابت پایاپای با TSMC نیازمند نقدینگی است. تراشه‌های مودم 7560 اینتل در آی‌فون‌های مدل 2018 به‌کار گرفته شدند و تولید آن‌ها با استفاده از فرآیند 14 نانومتری انجام شد. این موضوع بدان معناست که تراشه‌های مودم جدیدتر از تعداد ترانزیستورهای بیش‌تری در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر برخوردار هستند و چنین شرایطی به آن‌ها امکان خواهد داد تا کارآیی مناسب‌تری از خود نشان داده و در عین‌حال مصرف انرژی پایین‌تری داشته باشند. اما این موضوع می‌تواند نتیجه‌ای معکوس نیز داشته باشد و چنین وضعیتی برای اینتل نگران‌کننده است. با توجه به بخشی از مفاد قرارداد میان 2 شرکت، خطوط مونتاژ اینتل در وهله نخست به تولید تراشه‌های سفارشی اپل خواهند پرداخت؛ لذا تا زمان تکمیل سفارشات اپل، سایر سفارشات تراشه با سودآوری چه‌بسا بیش‌تر ناچارا بایستی معلق شوند.

در این میان ظاهرا سایر تولیدکنندگان تراشه نظیر سامسونگ و مدیاتک نادیده گرفته شده‌اند. به گفته تیموتی آرکوری با فرض صحت پیش‌بینی وی و عدم آماده‌سازی تراشه اینتل برای سال آینده، هیچ‌کدام از شرکت‌های سامسونگ یا مدیاتک قادر به تامین کامل و به‌موقع تراشه‌های موردنیاز جهت عرضه آی‌فون 5G در سال 2020 نخواهند بود. با این‌حال بر اساس برخی شایعات، اپل مشغول طراحی تراشه‌های مودم 5G بومی خود است و ظاهرا این موضوع حقیقت دارد. گزارش شده کمپانی 1000 تا 1200 مهندس را برای توسعه این قطعه به خدمت گرفته است. بعلاوه اپل ادعا کرده که مهندسان فرکانس رادیویی از هر 2 شرکت کوالکام و اینتل را استخدام نموده و این افراد در سن دیگو به‌شدت مشغول فعالیت هستند. هرگونه تراشه مودم طراحی شده توسط اپل ضرورتا بایستی از طریق یک کمپانی مجهز به امکانات تولید نظیر TSMC یا سامسونگ ساخته شود. تراشه مودم 5G آی‌فون با طراحی بومی احتمالا در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا سال 2021 در هیچ دستگاهی به‌کارگیری نخواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH