بررسی هواوی P30 پرو: عکاسی را دوباره معنا کن!

به‌خاطر دارم نخستین گوشی از سری P هواوی را زمانی که در دست گرفتم، ظرافت فوق‌العاده آن تحت تاثیرم قرار داد. در آن روزها هواوی به‌تازگی وارد بازار کشورمان شده بود و P6 گل سر سبد محصولاتش بود.

روزهای زیادی از آن دوران می‌گذرد و پس از ارایه سری‌های مختلفی از گوشی‌های P حالا هواوی به جایی رسیده که با ارایه جدیدترین تلفن همراهش، قادر است تا بازار جهانی را از توانایی‌های بالقوه آن تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از کمپانی‌ها دیگر سالی یک یا دو پرچم‌دار عرضه نمی‌کنند و نسخه‌های مختلفی از یک اسم با عناوین پلاس و پرو همراه یکدیگر پیشکش می‌شود تا آن مدلی که بیشترین پسوند را به دنبالش دارد، به عنوان سوگلی به درخشش بپردازد.

پس از سری میت 20 هواوی حال نوبت به P30 رسیده که با دو گوشی خوش چهره رقبا را به چالش بکشد. P30‌ پرو را بایستی پرچم‌دار اصلی چینی‌ها دانست که همچون روال چند وقت اخیر، تمرکز اصلی خود را بر روی قابلیت‌های دوربینش گذاشته و البته حرف‌های زیادی نیز برای گفتن دارد. با ما و بررسی تخصصی هواوی پی30 پرو همراه باشید.

طراحی: قدبلندترین!

هواوی ابتدا در طراحی گوشی‌های مدرنش به سراغ نمایشگر با حاشیه کم رفت و پس از آن لبه‌های خمیده را نیز به محصولاتش افزود تا با همراهی نمایشگرهای OLED، شباهت بسیار زیادی به پرچم‌داران سامسونگ از نمای روبه‌رویی پیدا کنند.

البته سامسونگ در طراحی محصولات جدیدش با جابه‌جا کردن ناچ بالای نمایشگر، حداقل در هنگام روشن بودن صفحه نمایش یک وجه تمایز خاص را برای خودش ایجاد نمود تا امضایی متفاوت بر پیشانی محصولاتش درج شود اما هواوی همچنان تلاش می‌کند تا آن حفره را در مرکز بالایی گوشی کوچک‌تر کند که مقایسه با P20 پرو به‌خوبی نشان می‌دهد در این امر به موفقیت خوبی دست یافته است.

پی30 پرو قدبلندترین محصول این کمپانی در رده P تا به امروز است که البته از نظر چهار شانه بودن، محصولات قبلی عریض‌تر بوده ولی این پرچم‌دار جدید ضخامت 8.4 میلی‌متری داشته تا از این نظر هم بتوان لقب چاق‌ترین را به آن داد! به‌نظر می‌رسد که هواوی سیاست ظرافت در این رده را کاملا به کناری گذاشته و تصمیم گرفته باتری حجیم‌تر را به آن ترجیح دهد، امری که منطقی‌تر هم به‌نظر می‌رسد.

وقتی گوشی را به‌دست گرفتم، به‌خاطر لبه‌های خمیده گوشی و گوشه‌های گرد، به‌ خوبی در دستانم جای گرفت، البته ارتفاع زیاد دستگاه سبب می‌شود که نوار نوتیفیکیشن بالا به‌سختی قابل دسترس بوده ولی کلید پاور در جای مناسبی قرار دارد و ورود از طریق سنسور اثر انگشت بر روی نمایشگر، سرعت قابل قبولی بدان بخشیده است.

کلید یک‌پارچه صدا هم در سمت راست و بالای دکمه پاور قرار گرفته تا سمت چپ گوشی خالی از هر گزینه‌ای باشد. محل ورود سیم‌کارت در پایین دستگاه بوده و در کنارش محل اتصال شارژ و اسپیکر دیده می‌شود. از آنجایی که خبری از پورت 3.5 میلی‌متری صدا نیست، پس می‌توان حدس زد که همچنان واژه پرو در محصولات هواوی مساوی با حذف این جک خواهد بود.

در بالای گوشی علاوه بر یک سوراخ ریز که محلی برای میکروفن و قاعدتا ضبط صداست، پورت دوست داشتنی اینفرارد دیده می‌شود تا هواوی یک وجه برتری بر پرچم‌داران بسیاری از کمپانی‌ها را با حفظ این درگاه برای خودش کسب کرده باشد.

اگر گوشی را بر روی سطح صاف قرار دهیم، عدم تعادل آن به‌خوبی مشهود بوده و حتی تا حدی در ذوق می‌زند. دلیل این امر چیزی نیست جز لنزهای دوربین که وقتی دستگاه را به پشت برگردانید، با آن روبه‌رو خواهید شد. هواوی همچون روال چند سال اخیر رنگ بندی‌های بسیار زیبایی را برای پرچم‌دارانش عرضه کرده اما از آنجایی‌که ما رنگ مشکی داشتیم، پس خیلی نمی‌توانیم به به و چه چه کنیم و به قول یکی از دوستان، باید خودمان را با گفتن اینکه مشکی رنگ عشقه، دل‌خوش نماییم!

البته رنگ پشت گوشی به‌خاطر انعکاسی که بخش شیشه‌ای دارد، بیشتر به سمت خاکستری متمایل شده و به‌خوبی قادر هستید تا چهره زیبای‌تان را هم در آن ببینید. وجود سه لنز عمودی که دوتای اولی به‌صورت گرد بوده و سومی مربعی شکل با عمقی بالاست، نشان می‌دهد که بخش مرتبط با دوربین، خبرسازترین قسمت این پرچم‌دار جدید است. البته یک سنسور دیگر هم برای دوربین وجود دارد که هواوی آن را جداگانه و در زیر فلش قرار داده تا مثل محصولاتی چون گلکسی A9 شاهد به صف ایستادن سنسورها در پشت یکدیگر نباشیم.

به‌شخصه این مدل از قرارگیری لنزها را نمی‌پسندم و اگر هواوی از همان سبک طراحی که در محصولاتی چون میت 10 پرو استفاده می‌کرد، در گوشی جدید خودش نیز بهره می‌گرفت، قطعا با طراحی دلپذیرتر و متوازن‌تری روبه‌رو می‌شدیم.

از آنجایی که پی30 پرو وزنی معادل 192 گرم دارد، بایستی آن را در رده سنگین وزن‌ها نیز قرار داد اما مقدارش جوری نیست که شما را آزار بدهد و به‌خاطر جنس عالی و دیزاین دوست داشتنی، با افتخار گوشی خودتان را در دست گرفته و از درج نام لایکا در زیر لنزهای از حدقه درآمده‌اش هم لذت خواهید برد!

نمایشگر: من هم خمیده شدم

پی30 پرو نخستین گوشی از رده P است که دارای یک نمایشگر با کناره‌های خمیده بوده و اندازه 6.47 اینچی با نسبت 19.5 به 9 دارد. فناوری OLED به‌کار گرفته شده سبب می‌شود تا غلظت رنگ مناسبی را شاهد باشید و مشکی عمیق در کنار روشنایی تا 600 نیت، کنتراست بی‌نهایت را به ارمغان می‌آورد.

وضوح تصویر نمایشگر 2340 در 1080 پیکسل بوده که به آن فول اچ‌دی پلاس گفته می‌شود. شاید این رزولوشن عجیب به‌نظر برسد، چرا که سال‌هاست از حضور نمایشگرهایی با وضوح QHD می‌گذرد اما تجربه ثابت کرده که چشم انسان پیکسل‌های بیشتر را تشخیص نمی‌دهد و به همین خاطر هواوی تصمیم گرفته تا به سراغ بازی با اعداد نرفته و از همان اول چیزی را عرضه کند که نیاز است.

خوشبختانه خوانایی نمایشگر در زیر نور مستقیم آفتاب هم بسیار خوب است و بدین سبب می‌توانید در نور زیاد هم به‌راحتی با گوشی خودتان (پس از آنکه پولش را دادید!) کار کنید.

این نمایشگر 6.47 اینچی یک حفره را هم در بالای خودش می‌بیند که محل حضور دوربین سلفی است. در دو طرف به‌خاطر خمیده بودن هیچ حاشیه‌ای وجود ندارد اما در پایین دستگاه همچنان نوار مشکی دیده می‌شود که همین امر سبب شده تا نسبت ابعاد نمایشگر زیر 90 درصد (88.6 درصد) باقی بماند.

سنسور اثر انگشت هم مانند هواوی میت 20 پرو به زیر نمایشگر انتقال یافته تا برخلاف P10 پلاس و P20 پرو دیگر شاهد حضور آن در زیر نمایشگر نباشیم. عملکرد این سنسور هم بسیار خوب و سریع است، محل قرارگیری انگشت شما در هنگام برداشتن گوشی با یک نور کم نشان داده شده تا بدانید کجا را بایستی لمس کنید.

سخت‌افزار: همچنان قدرتمند

بایستی سه کمپانی اپل، سامسونگ و هواوی را اضلاع یک مثلث دانست که هر کدام به‌خوبی از پس تولید چیپست‌های انحصاری برای محصولات‌شان بر آمده‌اند. در این بین هواوی در طی یکی دو سال اخیر، رشد شگرفی را تجربه کرده و کایرین 970 را می‌توان به عنوان بازیگر اصلی در عرصه هوش مصنوعی قلمداد کرد، بخشی که سایر کمپانی‌ها نیز خیلی سریع بدان پیوستند.

برای اولین بار در گوشی‌های سری جدید میت 20 از جدیدترین چیپست این کمپانی با نام کایرین 980 استفاده شد که فناوری 7 نانومتری در آن به‌کار رفته و مجهز به ساختاری خاص و جالب بود. در این چیپست که حال به گوشی‌های P30 و P30 پرو هم رسیده، از 4 هسته A76 استفاده شده که دوتای آن‌ها با فرکانس 2.6 و دوتای دیگر با فرکانس 1.92 گیگاهرتز کار می‌کنند و دارای عملکرد مستقلی هستند. برای کارهای عادی نیز 4 هسته A55 وارد عمل می‌شود تا بهینه سازی انرژی در ایده‌آل‌ترین وضعیت خودش قرار داشته باشد.

کایرین 980 در برخی زمینه‌ها، نخستین نمونه در جهان به‌شمار می‌آید. این محصول اولین تراشه ساخته شده بر مبنای فرآیند تولید فوق‌العاده دقیق 7 نانومتری است و برای نخستین بار در جهان از پردازنده قدرتمند و جدید ARM با نام کورتکس A76 بهره می‌گیرد. کایرین 980 اولین تراشه مجهز به واحد پردازش عصبی دوگانه، چیپ گرافیکی جدید Mali G76 همراه با مودم فوق‌العاده سریع Cat21 با سرعت 1.4 گیگابیت بر ثانیه است و از استاندارد رم LPDDR4X با فرکانس بالاتر 2133 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

پس از معماری 10 نانومتری، فرآیند تولید 7 نانومتری جدید چالش‌های بیش‌تری را پیش روی کارشناسی تولید قرار می‌دهد. بگذارید ابتدا با ماجراجویی درباره کایرین 980 شروع کنیم. هواوی می‌گوید که ساخت یک تراشه 7 نانومتری، بزرگ‌ترین چالش مهندسی پیش روی کمپانی تا به امروز بوده است. از آن‌جا که در حال نزدیک شدن به محدودیت‌های قانون مور هستیم؛ هواوی بایستی تحقیق پیرامون معماری جدید را از حدود 3 سال قبل آغاز می‌کرد و پس از طراحی بیش از 5000 نمونه‌اولیه، نهایتا کمپانی موفق به تولید انبوه تراشه با معماری جدید شده است.

در خصوص دشواری‌های تولید تراشه 7 نانومتری به قدر کافی صحبت شد اما پیشرفت‌های واقعی یک تراشه 7 نانومتری نسبت به چیپست‌های 10 نانومتری نسل قبلی چیست؟ هواوی می‌گوید که کایرین 980 در زمینه سرعت و بهره‌وری انرژی به رشد 2 رقمی دست یافته است و سرعت این تراشه تا 20 درصد افزایش و میزان مصرف انرژی آن 40 درصد کاهش پیدا کرده است. هواوی با بهره‌گیری از فرآیند تولید 7 نانومتری مینیاتوری با دقت بالاتر موفق شده چگالی منطقی تراشه را 1.6 برابر نماید. در تراشه کایرین 980 از 6.9 میلیارد ترانزیستور استفاده شده است.

با مقایسه تراشه جدید کایرین 980 و تراشه نسل قبلی یعنی کایرین 970 می‌توان دریافت که کارایی چیپست جدید حدودا 75 درصد و بهره‌وری انرژی در آن 58 درصد بهبود یافته است.

پردازنده موجود در تراشه کایرین 980 دارای 8 هسته پردازشی است؛ اما در عوض استفاده از معماری شناخته شده big.LITTLE، هسته‌های جدیدی موسوم به میانی (Middle) را معرفی می‌کند. این ایده، تقسیم‌بندی مناسب‌تری میان پردازش‌های مختلف موجود بر روی پردازنده ارایه نموده و حداکثر بهره‌وری تراشه را افزایش خواهد داد. تراشه جدید مجهز به 2 هسته بزرگ کورتکس A76 با فرکانس 2.6 گیگاهرتز، 2 هسته میانی کورتکس A76 با فرکانس 1.96 گیگاهرتز و 4 هسته کوچک کورتکس A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز است. هواوی، چگونگی تقسیم‌بندی جالب و کنترل امور پردازشی معمول میان هسته‌های مختلف را نمایش داده است و در ادامه به چند نمونه اشاره می‌شود.

پخش موسیقی تنها هسته‌های کوچک پردازنده را درگیر می‌کند. شبکه‌های اجتماعی بر هسته‌های کوچک و میانی متکی هستند و مرورگر، دوربین و گالری به‌طور معمول از هسته‌های میانی بهره می‌گیرند؛ در حالی‌که بازی‌های با بار پردازشی سنگین و گالری معمولا توسط هسته‌های بزرگ پردازش خواهند شد. در کنار پردازنده سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتر از حافظه رم سریع‌تر با 20 درصد پهنای باند بیش‌تر و 22 درصد تاخیر کم‌تر استفاده شده است.

این موضوع در اجرای سریع‌تر اپلیکیشن‌های مختلف به بهترین شکل قابل مشاهده خواهد بود. هواوی می‌گوید که زمان لازم برای اجرای اپلیکیشن‌های محبوبی مانند فیس‌بوک، واتس‌اپ، اینستاگرام، مسنجر، اسنپ‌چت، توئیتر و لاین را به‌طور میانگین تقریبا 0.2 ثانیه کاهش داده است.

کایرین 980 برای نخستین بار از تراشه گرافیکی جدید Mali G76 بهره گرفته و این موضوع، ارتقای 46 درصدی کارآیی و بهبود حداکثر 178 درصدی بهره‌وری انرژی در GPU را به‌دنبال داشته است. فناوری هوشمند پیش‌بینی بارگذاری به گیم پلی روان‌تر بازی‌ها کمک می‌کند. این فناوری، انرژی موردنیاز تراشه را با دقتی بالاتر پیش‌بینی نموده و تغییرات لازم را به شکلی بسیار موثر اعمال می‌کند. به‌علاوه تراشه کایرین 980 مجهز به یک پردازنده سیگنال تصویر (ISP) دوگانه جدید است که پیشرفت‌هایی به شرح ذیل را به‌دنبال خواهد داشت:

  • بهبود 46 درصدی سرعت پردازش دوربین
  • ارتقای 23 درصدی بهره‌وری انرژی در زمان ضبط محتوا
  • کاهش 33 درصدی میزان تاخیر

هواوی چندین تصویر چشم‌نواز که توسط ISPهای دوگانه جدید به ثبت رسیده را نمایش داده است. این تصاویر به وضوح نمایانگر محدوده دینامیکی بسیار گسترده‌تر و سطح جزئیات بسیار بیش‌تر در موقعیت‌های زمانی روز و شب هستند. همچنین به یک واحد پردازش عصبی دوگانه برای دوربین‌ها دسترسی خواهید داشت که فرآیند تشخیص تصاویر بر مبنای هوش مصنوعی را تسهیل می‌نماید.

به‌علاوه با وجود قابلیت تشخیص اشیا خاص در یک فضای محصور، کارآیی هوش مصنوعی در این زمینه شاهد پیشرفت‌های بیش‌تری بوده است و در حال حاضر هوش مصنوعی نه تنها بر روی عکس‌ها عمل می‌کند؛ بلکه می‌تواند برای تشخیص اشیا در ویدیو نیز به‌کار گرفته شود.

در نهایت بایستی خاطرنشان کرد که کایرین 980 نخستین تراشه در جهان است که از مودم LTE Cat21 با سرعت 1.4 گیگابیت بر ثانیه بهره می‌گیرد. هواوی ذاتا یک شرکت فعال در حوزه شبکه است و یکی از کمپانی‌های پیش‌رو در صنعت ارتباطات به‌شمار می‌آید. تراشه جدید مجهز به فناوری‌های زیر است:

4X4 MIMO + 256 QAM+3CCCA = 1.2 Gbps
2×2 MIMO + 256 QAM + 1CC = 200 Mbps

که در مجموع سرعت مودم برابر با 1.4 گیگابیت بر ثانیه خواهد شد.

جهت اطلاع افراد غیرمتخصص در حوزه شبکه بایستی یادآور شد که به بیان ساده‌تر، برای گیمینگ و پخش ویدیو از سرعت‌های بالاتری بهره‌مند خواهید شد. همچنین هواوی با جریان 10 برابر روانتر داده‌ها و در راستای اطمینان از بروز وقفه کم‌تر در هنگام مراجعه کاربر به زیرزمین یا قطارهای سریع‌السیر به‌طور مجزا تلاش کرده است.

اما در نهایت آن چیزی که برای یک کاربر اهمیت دارد، عملکرد واقعی گوشی است، امری که در چند سال اخیر اکثر پرچم‌داران نشان داده‌اند به چیزی فراتر از نیازها دست یافته‌اند و شاید رقابت بر سر مسایلی همچون عملکرد بهینه‌تر و یا ساختارهایی نوین چون هوش مصنوعی باشد.

برای نگاهی دقیق‌تر، دو اپلیکیشن معروف در بخش بنچمارک را بر روی پی30 پرو به‌کار گرفتیم. پرچم‌دار جدید هواوی در دو نسخه با رم 6 و 8 گیگابایت و حافظه‌های داخلی 128، 256 و 512 گیگابایت عرضه می‌شود که گوشی در اختیار ما، دارای 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی بود.

ابتدا آخرین نسخه انتوتو را استفاده کردیم که در حالت استاندارد به امتیاز 243141 دست یافت (اگر گوشی را در حالت پرفورمنس قرار دهید این رقم بالاتر می‌رود).

این رقم برای گیک بنچ 4 که هسته‌های اصلی چیپست را مورد بررسی قرار می‌دهد، در حالت تک هسته‌ای برابر با 3291 و در زمان چند هسته‌ای 9650 بود.

در حالت کلی بایستی عملکرد پی30 پرو را عالی ارزیابی کرد که نه تنها قادر به اجرای تمام بازی‌ها و اپلیکیشن‌های روز است، بلکه تا مدت‌های مدید، خیال شما را از اجرای هرگونه برنامه‌ای آسوده می‌سازد.

دوربین: زوم تا بی‌نهایت!

هواوی چند سالی است که تلاش می‌کند تا سری P را پرچم‌دار اصلی‌اش در بخش مهمی چون عکاسی بداند، جایی که به‌نظر می‌رسد در پی30 پرو موفق به ایجاد یک تحول تازه در چنین قسمت مهمی شده است.

در روزگاری که درصد زیادی از کاربران به‌دنبال شکار لحظه‌های ناب جهت انتشار در شبکه‌های اجتماعی هستند، یک موبایل با دوربین خوب، بهترین سلاح آن‌هاست و بدین سبب سازندگان تمرکز ویژه‌ای در این بخش داشته‌اند. هواوی که در میت 20 پرو از محصول 3 دوربینه خودش رونمایی کرده بود، این بار از 4 سنسور بهره گرفته تا بدانیم که همچنان شاهد پیشرفت در این قسمت حساس هستیم.

همکاری کمپانی بزرگ چینی با لایکا همچنان حفظ شده و این شرکت آلمانی همچون چند سال اخیر، وظیفه تیونینگ لنزها را برعهده گرفته است. بیایید ابتدا در بخش تئوری نگاهی به این سنسورها بیندازیم.

دوربین اصلی در P30 پرو به یک سنسور 40 مگاپیکسلی مجهز شده که توسط سونی و اختصاصی برای هواوی ساخته شده و به آن سوپر سنسینگ سنسور می‌گویند! در حالت عادی تصاویر خارج شده از این سنسور 10 مگاپیکسلی است که توسط فناوری کواد بایر هر 4 پیکسل به نوعی ادغام شده و خروجی آن‌ها یک پیکسل با کیفیت بسیار بالاتر است، البته شما اگر بخواهید، قادر خواهید بود تا عکسی با ابعاد همان 40 مگاپیکسل هم بگیرید و اجباری در کار نیست.

این سنسور از نظر میزان پیکسل و 27 میلی‌متری بودن لنز، مشابه با میت 20 پرو و P20‌ پرو است اما دریچه دیافراگمش از F/1.8 به F/1.6 ارتقا یافته تا شاهد بهبود زیادی برای عکاسی در محیط‌های کم نور باشیم و دارای لرزش‌گیر اپتیکال نیز شده است.

از سوی دیگر، این سنسور جدید از فیلتر جدید نوری بهره می‌گیرد و به جای فیلتر مرسوم RGGB، هواوی و سونی تصمیم گرفته‌اند تا RYYB را جایگزین کنند. در واقع ساب پیکسل‌های سبز (Green) با زرد (Yellow) جایگزین شده‌اند. طبق ادعای سازندگان این امر سبب می‌شود تا 40 درصد نور بیشتری جذب شده و به همین خاطر کیفیت عکس‌ها بالاتر برود.

پس تا اینجا کار، سنسور اصلی ما نسبت به گذشته شاهد سه تغییر عمده است. مقدار اپرچر آن بیشتر شده، لرزش‌گیر اپتیکال اختصاصی دارد و مجهز به فیلتر رنگ جدید است. همه این عوامل بایستی سبب شود تا تصاویر در محیط‌های تاریک با کیفیت بسیار بهتری گرفته شود (عکاسان پلنگ می‌توانند تبدیل به خفاش شوند!).

دوربین دوم، اولترا واید است که این روزها شاهد حضورش بر روی دوربین بسیاری از گوشی‌ها هستیم. یک سنسور 20 مگاپیکسلی 16 میلی‌متری با دریچه دیافراگم F/2.2 برای این بخش در نظر گرفته شده که پیش از این بر روی میت 20 پرو هم آن را دیده بودیم. این سنسور قابلیت تشخیص فاز و همچنین عکاسی ماکرو را هم دارد که تا فاصله 2.5 سانتی‌متر قادر به فوکوس بر روی اشیا است. هواوی همچنین مود شب (Night Mode) را در گوشی‌هایش بهبود داده و با سرعت بیشتری قادر به گرفتن عکس در این حالت خواهید بود.

دوربین سوم در P30 پرو، تله فوتو است که با نگاه بر آن متوجه تفاوتش خواهید شد و این همان بخشی است که بایستی نقطه عطف در ساخته جدید هواوی بدانیم. البته پیش از این دوربین‌های پریسکوپی را شاهد بودیم اما به‌نظر می‌رسد محصول جدید هواوی از نظر کیفیت زوم و عکس یک سر و گردن بالاتر بایستد.

سنسور این دوربین 8 مگاپیکسلی است اما اندازه پیکسل‌های آن بزرگ‌تر شده و از 1 میکرومتر در پی20 پرو و میت 20 پرو به 1.22 میکرومتر رسیده است. نور از 5 عنصر اپتیکال عبور می‌کند تا به سنسور برسد. همچنین یک لرزش‌گیر اپتیکال هم برای آن تعبیه شده تا لرزش‌های دست در حالت زوم به بهترین شکلی کنترل شود.

لنز پریسکوپی روی پی 30 پرو یک نمونه 125 میلی‌متری است که دریچه دیافراگم آن F/3.4 بوده و طبق اعلام سازنده بایستی به شما 5 برابر زوم اپتیکال بدهد. البته یک حساب ساده نشان می‌دهد این عدد درست نیست چرا که دوربین اصلی ما یک نمونه 27 میلی‌متری است و اگر این دو عدد را بر یکدیگر تقسیم کنیم، به زوم 4.63x می‌رسیم! اما ظاهرا سازنده خواسته تا عدد به‌دست آمده را به نوعی گرد کرده و شما را از ذکر 3 عدد پشت سر هم (4 و 6 و 3) راحت کند!

البته یک نکته جالب اینجاست که اگر شما از دوربین اولترا واید استفاده کنید، در این حالت شما در حال استفاده از لنز 16 میلی‌متری بوده و زوم اپتیکال برای‌تان به عدد 7.8x می‌رسد که بیشتر از 5x عادی خواهد بود! پس بهتر است بازی با اعداد را بیخیال شده و به ادامه داستان هیجان انگیزمان در بخش دوربین بپردازیم.

هواوی یک زوم دیگر با عنوان 10x هایبرید را هم استفاده کرده که به نوعی ترکیب زوم اپتیکال با دیجیتال است. در این حالت شما 2 برابر زوم دیجیتال را با اپتیکال مخلوط می‌کنید اما به‌خاطر تعداد پیکسل‌های مناسب عکس، افت چندانی در خروجی نهایی نمی‌بینید. زوم کردن تا میزان 50x هم می‌تواند ادامه یابد که قاعدتا کیفیت تصویر را بسیار پایین خواهد آورد.

در پی30 پرو دوربین چهارمی هم وجود دارد که ToF (تُف؟!) نامیده می‌شود و مخفف Time of Flight است. البته این دوربین قرار نیست عکسی برای شما بگیرد و از جایگاهش در پشت گوشی، به‌نظر می‌رسد خودش هم قصدی برای خودنمایی ندارد. این دوربین که آن را بیشتر بایستی یک دستیار برای سایر لنزها محسوب کرد، به شما کمک می‌کند تا سرعت فوکوس کردن‌تان را افزایش دهید (به نوعی جایگزین لیزر تشخیص فوکوس شده) و همچنین عمق تصویر را اندازه‌گیری می‌کند که در تصاویر پرتره برای ایجاد حالت بوکه صحیح یک ابزار بسیار کارامد خواهد بود.

خب این همه برای شما تئوری گفتیم تا به چه چیزی برسیم؟ قاعدتا تصاویر خوب و با کیفیت! اینترفیس دوربین هم دارای تغییرات کوچکی شده که مهم‌ترین آن استفاده پیش فرض از حالت‌های مختلف زوم است. بالاخره کلی سازنده تلاش کرده تا چنین مقدار بالایی از زوم را در اختیار کاربر بگذارد، پس گذاشتن حالت‌های مختلف بر روی صفحه اصلی، امر دور از ذهنی نیست.

ابتدا برای شما ۵ تصویر مختلف را نشان می‌دهیم که از حالت اولترا واید (0.6x زوم) شروع شده و تا 50x زوم دیجیتال پیش می‌رود. توجه داشته باشید که مطلوب‌ترین تصاویر تا زوم 10x به‌دست می‌آید و پس از آن شاهد افت کیفیت شدیدی می‌شویم که طبیعی هم است.

در ادامه هم برخی تصاویر شکار شده توسط این عکاس حرفه‌ای در شرایط مختلف نوری را برای‌تان به نمایش می‌گذاریم تا ببینید که P30 پرو به‌راستی یک گوشی توانمند در این بخش مهم است.

دوربین سلفی یک نمونه باکیفیت 32 مگاپیکسلی است که حداقل از نظر تعداد پیکسل‌ها، یک سر و گردن از بسیاری رقبا بالاتر می‌ایستد (آی‌فون 7 مگاپیکسل بود؟!). البته واقعا تعداد پیکسل فقط یکی از فاکتورهاست و مسایل بسیار مهم دیگری نیز برای یک خروجی با کیفیت وجود دارد. به عنوان مثال وجود فوکوس خودکار که P30 پرو از آن بی‌بهره است! همچنین به‌خاطر آنکه شما یک سنسور دارید، تصاویر پشت سرتان ممکن است در حالت پرتره به‌خوبی تار نشده و با مقداری از مو و گوش شما مخلوط شود!

در بخش فیلم‌برداری، حد توانایی پی30 پرو همچون میت 20 در گرفتن ویدیوهایی با وضوح تصویر 4K اما ماکسیمم نرخ 30 فریم در هر ثانیه است. در حالت فول اچ‌دی البته قادر هستید با 60 فریم نیز فیلم بگیرید و سوپر اسلوموشن با کیفیت اچ‌دی و 960 فریم بر ثانیه هم برای دستگاه فراهم شده است. هواوی تلاش کرده تا حالت‌های هوش مصنوعی را نیز به بخش فیلم‌برداری بیاورد. برخی از سوژه‌ها به‌خوبی توسط دستگاه شناسایی می‌شوند، حتی متن را نیز دوربین می‌تواند برای شما ترجمه کند. ذخیره تصویر در دو فرمت H.264 و H.265 بنا به سلیقه کاربر هم فراهم شده است.

مالتی مدیا: تجربه لذت بخش

وقتی شما یک نمایشگر با سایز 6.47 اینچی دارید که نزدیک به 90 درصد سطح جلویی گوشی را پوشانده است، به‌طور حتم مشاهده فیلم و کلیپ بر روی آن بسیار لذت بخش خواهد بود. البته از آنجایی که فیلم‌ها اکثرا در نسبت 21 به 9 پخش می‌شود، پس در دو طرف تصویر همچنان نوار سیاه کمی خواهید داشت اما برای مشاهده تصاویر تلویزیونی و یا سریال، تقریبا از اکثر نمایشگر استفاده مطلوب خواهد شد.

نکته عجیب اینجاست که گوشی بر خلاف پی20 پرو و میت 20، مجهز به اسپیکر استریو نیست و تک بلندگوی آن در پایین و کنار پورت تایپ سی قرار گرفته است. البته کیفیت صدا در حد بسیار مطلوب و بلندی قرار دارد و حداقل در این بخش توانسته حتی نسبت به اسلاف خودش در رتبه بهتری بایستد.

پی30 پرو متاسفانه جک استاندارد 3.5 میلی‌متری ندارد و مجبور هستید با استفاده از بلوتوث و یا کانکتور تایپ سی به موسیقی از طریق هدفون گوش فرا دهید.

باتری: هر روز بهتر از دیروز!

اولین گوشی از سری P هواوی یک باتری 2000 میلی‌آمپری داشت که از نظر شارژدهی در سطح مطلوبی قرار نمی‌گرفت. تازه در آن روزگار کسی تا این حد به فضای مجازی و اتصال دایم به اینترنت اعتیاد نداشت. هرچه گذشت، وابستگی افراد به این محصولات چهار گوش افزایش یافت و قاعدتا نیازشان به شارژ هم بیشتر و بیشتر می‌شد.

دیگر سازندگان به‌خوبی دریافته بودند که باریکی کمر یک گوشی به اندازه مدت زمان نگهداری شارژ آن مهم نیست و برای همین ضخامت دستگاه‌ها افزایش یافت و دیگر کسی به دنبال رقابت در ساخت ظریف‌ترین نبود. همین امر سبب شد تا پی30 پرو برای نخستین بار یک باتری پر توان 4200 میلی‌آمپری را بر روی خودش ببیند که نتیجه آن ضخامت 8.4 میلی‌متری بود، اما چه کسی اهمیت می‌دهد اگر بدین خاطر گوشی شما یک شارژ دهی عالی داشته باشد؟

باتری 4200 میلی‌آمپری P30 پرو در تست‌های انجام شده قادر است تا بیش از 20 ساعت به پخش ویدیو پرداخته و نزدیک به 15 ساعت وب‌گردی را هم تاب بیاورد. در واقع توانایی گوشی به لطف پردازنده بهینه شده، فناوری کم مصرف نمایشگر و البته حجم بالای باتری، در رده بسیار خوبی قرار دارد و به‌واسطه شارژ بسیار سریع 40 واتی، در کل فاصله شما با پریز برق را بسیار کم می‌کند.

گفتنی است که این محصول هواوی در شارژ بی‌سیم هم از فناوری 15 واتی استفاده کرده و همچون میت 20 پرو قادر است تا سایر دستگاه‌ها را نیز به‌صورت وایرلس شارژ کند.

سایر امکانات: دوستم بدار

ورژن اندروید و رابط کاربری گوشی، بر روی عدد 9 و 9.1 قرار دارد. هواوی تلاش زیادی کرده که یک رابط کاربری سبک را بر روی جدیدترین پرچم‌دارش استفاده کند و با توجه به تجارب قبلی، تا حد زیادی هم در این امر موفق بوده است. البته اینترفیس تا حد زیادی به سلیقه کاربر هم بستگی دارد اما خوشبختانه هواوی به اندازه‌ای تجربه کسب کرده تا بدانید اختیارات لازم را بایستی برای کاربر گذاشت و به همین سبب تنظیمات بسیار خوبی را در جلوی دیدگان خودتان می‌بینید.

وجود پورت مادون قرمز سبب می‌شود تا با کمک اپلیکیشن اسمارت ریموت، کنترل خوبی بر وسایل دیجیتالی اطراف‌تان داشته باشید. بلوتوث نیز به نسخه 5 ارتقا یافته تا از این جهت بهترین تجربه را با دندان آبی کسب کنید.

نکته مثبت دیگر، تجهیز P30 پرو به لایسنس IP68 است و بدین سبب قادر هستید تا با خیال راحت همراه گوشی خود در استخر آب پریده و تا 1.5 متری نیز آن را به اعماق ببرید!

سخن پایانی

از آنجایی که در حدود یک سالی است با نوسانات شدید ارزی دست و پنجه نرم می‌کنیم، حتی ورود رسمی پی30 پرو به بازار کشورمان نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اگر هم زمانی دستگاه وارد کشور شود، با توجه به نرخ روز ارز بهایی نجومی بر رویش درج می‌شود (بالاتر از ۱۲ میلیون تومان) که قاعدتا کاربران زیادی قدرت لازم برای تهیه این زیبای شرقی را نخواهند داشت.

اما اگر از منظر جهانی بخواهیم به پی30 پرو بنگریم، بایستی این محصول هواوی را بهترین گوشی عکاس دنیا تا به امروز دانست که با هوشمندی خاصی توسط سازنده به بازار عرضه شده تا به‌واسطه ویژگی منحصر به‌فردی چون زوم اپتیکال و همچنین عکاسی در نور کم، بتواند در قلوب طرفداران دنیای مجازی برای خودش جا باز کرده و عکاسی را در بین اسمارت‌فون‌های امروزی دوباره معنا کند.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا بررسی ویدیویی این گوشی را هم به تماشا بنشینید.

به سوپر گروه گوشی‌های هواوی ملحق شوید

4 در مورد “بررسی هواوی P30 پرو: عکاسی را دوباره معنا کن!”

  1. رابط کاربری هواوی بسیار زشت و کاملا شبیه اجناس!!!چینی!!! است.. ۱۲ میلیون تومان به این پول بدهیم و دو روز دیگه ببریم به همان فروشگاه که ازش خرید کردیم از ما برمیداره ۶ میلیون و اگه منصف باشه ۷ میلیون تومان.. جنس چینی یعنی افت وحشتناک قیمت بعد از خرید…. به شخصه به جای خرید یک گوشی چینی با این قیمت وحشتناک میرم به سمت گالکسی اس ۱۰ پلاس که رنگ سفیدش با روح و روان آدم بازی میکنه…
    از بررسی خوب شما هم ممنونم

    22
    3
    1. البته نظر بنده مبنی بر انتخاب نکردن این گوشی جدید هواوی با این قیمت واقعاً بسیار بالا و غیر واقعی!!!! البته برای ما ایرانی ها!!! چیزی از ارزش های فنی این گوشی جدید هواوی کم نمیکنه و انصافاً از لحاظ دوربین در سطح بسیار بالایی هست البته از لحاظ واقعی بودن اعداد و ارقام گفته شده در مورد دوربین این گوشی باید از نزدیک دید و بررسی کرد هر چند که این سایت هم زحمت این کا را کشیدند که جای تشکر داره

      4
      4
  2. بررسی خیلی خوبی بود به عنوان اولین سایت ایرانی که این گوشی را بررسی تخصصی کرده…. ممنون از پیمان گل کار.

    1
    11
  3. محمد ایثاری

    اولا ممنون و تشکر (ای کاش مقایسه صفحه نمایش رو هم قرار میدادید مثل همیشه)
    به نظرم یکم روی ظاهر رابط کاربری کم گذاشته . و دلچسب نیست .

    6
    6

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH