مقایسه محبوبیت شارژهای سریع سیمی با بی‌سیم

گوشی Palm Pre در سال 2009 با قابلیت پشتیبانی از شارژر بی‌سیم معرفی شد تا اولین گوشی دنیا باشد که از این ویژگی برخوردار است. اما متاسفانه این موبایل با تمام نوآوری‌هایش مورد استقبال خوبی قرار نگرفت.

سازندگان گوشی‌های هوشمند تا سال 2013 به سراغ استفاده از شارژرهای بی‌سیم نرفتند و در واقع 4 سال پس از معرفی اولین گوشی با قابلیت پشتیبانی از شارژر وایرلس، استفاده از این نوع شارژرها متداول شد.

سال 2014 نیز برای اولین بار شاهد معرفی شارژرهای سریع سیمی بودیم. البته تعریف درستی برای این دسته از شارژرها وجود ندارد، بنابراین ما آن دسته از گوشی‌هایی که با شارژرهای بالای 10 وات از طریق کابل شارژ می‌شوند را در این گروه قرار می‌دهیم.

در میان شارژرهای بی‌سیم، استاندارد Qi که توسط کنسرسیوم شارژ بی‌سیم توسعه یافته رایج‌ترین نوع آن است. اما در بین فست شارژها شاهد دو بازیگر اصلی هستیم.

کوالکام Quick Charge 2.0 را با چیپست اسنپدراگون 800 معرفی کرد، چیپ دیگر هم از همین خانواده بود. QC 2.0 تا 18 وات را پشتیبانی می‌کرد، اما شارژرهای 15 واتی محبوب‌ترین گزینه بوده و هنوز هم از آن‌ها استفاده می‌شود.

گوشی‌هایی مانند سونی اکسپریا Z2، اچ‌تی‌سی One M8، ال‌جی G4 و شیائومی Mi 4 از اولین هندست‌هایی بودند که با قابلیت پشتیبانی از شارژر سریع سیمی معرفی شدند.

از سویی دیگر اوپو فایند 7 اولین گوشی بود که با فناوری VOOC و شارژر 20 واتی عرضه شد. این دستاورد برای اوایل 2014 چشمگیر بود چرا که همین الان هم تعدادی از پرچمداران گران قیمت سامسونگ و اپل با شارژرهای 15 واتی معرفی می‌شوند.

علی‌رغم این که شارژر بی‌سیم زودتر معرفی شد، روند رشد محبوبیت آن کند بوده است. همان طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید فست شارژ به سرعت محبوب شده است.

هواوی و سامسونگ، بازیگران اصلی شارژرهای فست و وایرلس

البته پرچمداران کنونی اغلب از هر دو قابلیت شارژ بی‌سیم و سریع پشتیبانی می‌کنند اما این موضوع در واقع تقریبا از سال پیش متداول شده است.

شارژرهای سریع بی‌سیم نیز کم کم در حال ورود به بازار هستند اما هنوز به صورت گسترده عرضه نشده و در نمودار بالای ما نیز جایی ندارند.

هواوی و سامسونگ با ارایه شارژ بی‌سیم سریع 15 واتی به نوعی پیشرو در این فناوری جدید هستند، اما کره‌ای‌ها در زمینه سرعت شارژ باسیم از چینی‌ها عقب مانده‌اند (25 وات در مقابل 40 وات). البته نکته جالب اینجاست که سامسونگ و هواوی هر دو اولین گوشی با قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس را نیز معرفی کردند؛ یعنی میت 20 پرو و گلکسی اس 10.

در واقع درحالی‌که برخی از برندها مانند اوپو، ویوو و وان‌پلاس مثل دو برند معروف چینی یعنی آنر و هواوی، فناوری‌های خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، در استانداردهای شارژ سریع سیمی عملا شکست خورده‌اند.

USB-IF به دنبال مجاب کردن همه برای استفاده از پورت‌های USB برای شارژ است، اما تنها موفقیت قابل توجه آن در این زمینه Quick Charge 4.0 پلاس بوده است.

در پایان به نظر می‌رسد چنین رقابتی جذاب باشد و با وجود آنکه شارژ بی‌سیم Qi شرکت WPC بسیار برتر از رقبا به حساب می‌آید، اما همچنان آنطور که باید نتوانسته در مقابل رقیب خود محبوبیت کسب کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH