آشنایی با انواع مختلف کابل‌های مخصوص دوربین‌های مداربسته + قیمت

در طول تاریخ، آرامش همواره به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر مطرح بوده است؛ نیازی که بی‌تردید بدون وجود امنیت معنا پیدا نخواهد کرد. با گذر زمان و پیشرفت فناوری‌های الکترونیکی، روش‌های نظارتی سنتی جای خود را به سیستم‌های نظارتی مدرن دادند. دوربین‌های مداربسته نیز در این طیف قرار دارند و امروزه در اماکن مسکونی، تجاری و اداری به‌صورت گسترده به‌کار گرفته می‌شوند. این سیستم‌ها در زمینه جلوگیری از بروز جرایم، افزایش بهره‌وری نیروی کار، کاهش هزینه‌های نظارت مستقیم و اجرای مناسب‌تر قوانین مفید خواهند بود.

یک سیستم مداربسته به‌طور معمول از نمایشگر، کابل‌های انتقال تصویر، دوربین‌ها و دستگاه ضبط DVR تشکیل شده است. کیفیت تصاویر ارسالی به نمایشگر تا حد زیادی به نوع و کیفیت کابل مورد استفاده بستگی خواهد داشت. این کابل‌ها داده‌های خام دوربین را جهت پردازش به دستگاه DVR ارسال نموده و سپس این اطلاعات را به نمایشگر منتقل می‌کنند. در ادامه به معرفی رایج‌ترین نمونه‌های کابل دوربین مداربسته می‌پردازیم:

  • کابل سیامی

این کابل در واقع رایج‌ترین نمونه مورد استفاده در سیستم‌های نظارتی منازل به‌شمار می‌آید. کابل سیامی از 2 رشته متصل به هم تشکیل شده است که یکی از آن‌ها جهت انتقال داده‌های ویدیویی و دیگری برای برق‌رسانی به دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهترین نمونه این کابل‌ها دارای هسته مسی هستند و این موضوع، کیفیت انتقال سیگنال‌های ویدیویی را افزایش می‌دهد. هر متر از این کابل با قیمت تقریبی 2500 تومان به فروش می‌رسد.

  • کابل کواکسیال RG59

کابل هم‌محور RG59 با قابلیت انتقال سیگنال‌های فرکانس بالا از بروز تداخلات مغناطیسی ناشی از منابع خارجی جلوگیری می‌کند. در ساخت این کابل از 2 رشته رسانای مجرا استفاده می‌شود. رسانای اول از نوع سیم بوده و هادی دوم نیز در قالب یک بافت فلزی یا فویل به‌کارگیری می‌شود. یک روکش لاستیکی نیز از این مجموعه در مقابل رطوبت و حرارت بالا محافظت می‌کند. این کابل برای انتقال داده در فواصل کوتاه مناسب است. دامنه کاربری وسیع کابل کواکسیال RG59 در تلویزیون‌های کابلی و تجهیزات ویدیویی خانگی دسترسی به آن‌را تسهیل خواهد کرد.  خریداری هر متر از این کابل بسته به کیفیت و برند تولیدکننده بین 2000 تا 3000 تومان هزینه دارد.

  • کابل کواکسیال RG6

این مدل در مقایسه با کابل کواکسیال RG59 از هسته هادی بزرگ‌تر و لایه عایق ضخیم‌تری برخوردار است. کابل RG6 به‌دلیل ضخامت بالای لایه محافظ برای انتقال داده مناسب‌تر بوده و در راه‌اندازی سیستم‌های نظارتی خانگی و تلویزیون‌های کابلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشتریان برای خریداری هر متر از این کابل بایستی حدودا 5000 تومان بپردازند.

  • کابل صوتی تلویزیون مدار بسته

پیکره‌بندی این کابل با یک میکروفون کوچک و کاربری آسان آن موجب تمایز این محصول از سایر مدل‌ها شده است. این کابل به‌عنوان میکروفون دوربین مدار بسته عمل کرده و نیازی به آداپتور برق ندارد و انرژی موردنیاز را از طریق دوربین مدار بسته دریافت می‌کند. هر متر از این کابل به‌طور متوسط بین 10 تا 30 هزار تومان قیمت دارد.

  • کابل BNC مدار بسته

این کابل غالبا به‌صورت پیش‌ساخته عرضه می‌شود و جهت اتصال سیستم‌های نظارتی در فواصل نزدیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه‌ای از این کابل‌ها مجهز به رابط اتصالی نر در 2 طرف بوده و مدل دیگر نیز قادر به انتقال ویدیو و برق به‌صورت ترکیبی است. هر متر از این کابل با قیمت تقریبی 15 هزار تومان فروخته می‌شود.

  • کابل برق BNC

این کابل به منظور انتقال داده‌های ویدیویی و تامین برق طراحی شده است. رابط نر موجود در یک سر کابل امکان اتصال دستگاه DVR به دوربین مدار بسته را فراهم می‌کند. سر دیگر کابل نیز جریان برق را تامین نموده و اتصال میان دوربین و منبع خارجی برق را برقرار خواهد کرد. رول 5 متری این سیم با قیمت تقریبی 50 هزار تومان قابل خریداری است.

  • کابل اسپلیتر برق مدار بسته

این کابل با دریافت برق از منبع اصلی، آن‌را به‌صورت یکنواخت میان چند دوربین نظارتی مختلف و دستگاه DVR توزیع می‌کند. این کابل غالبا با 1 اتصال یک‌طرفه 12 ولتی و یک کانکتور چندطرفه 12 ولتی تولید می‌شود. استفاده از تبدیلات نر و مادگی به‌همراه این کابل‌ها، طول سیم‌های موردنیاز سیستم‌های نظارتی خانگی را کاهش خواهد داد. قیمت مدل معمولی این کابل حدودا 30 هزار تومان است.

  • کابل BNC به RCA

این کابل جهت اتصال مستقیم خروجی ویدیویی دستگاه DVR و خروجی RCA تلویزیون به‌کار گرفته می‌شود. کابل BNC به RCA دارای رابط‌های نر در هر 2 طرف خواهد بود.

در پیاده‌سازی سیستم‌های نظارتی، فاکتور هزینه یکی از دغدغه‌های مشتریان به‌شمار می‌رود و در این میان، بعد فاصله نقشی کلیدی ایفا می‌کند. در سیستم‌هایی با بعد مسافتی کوتاه استفاده از کابل‌های کواکسیال یا هم‌محور اقتصادی‌تر است؛ با این‌حال هزینه بالای این کابل‌ها و ضرورت استفاده از ریپیترهای بیش‌تر در فواصل بیش از 500 متر باعث می‌شود تا به‌کارگیری سیستم‌های UTP بدون‌محافظ مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH