بررسی اپلیکیشن آپارات کودک

امروزه با فراگیر شدن گجت‌های هوشمند و دسترسی اکثر افراد به اینترنت پرسرعت کم‌تر کسی را می‌توان مشاهده کرد که به‌نوعی از اپلیکیشن‌های پخش محتوای آنلاین استفاده نکند. این سرویس‌ها مخاطبان مختلف در تمامی گروه‌های سنی را مدنظر قرار داده و محتوای متناسب با هر گروه سنی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

آپارات یکی از سرویس‌های اشتراک‌گذاری و پخش آنلاین ویدیو در ایران به‌شمار می‌ر‌ود و اکنون پس از گوگل، رتبه دوم الکسا در ایران را به خود اختصاص داده است. به‌دلیل محدودیت‌های دسترسی کاربران ایرانی به سرویس‌های اشتراک‌گذاری بین‌المللی و فیلترینگ سایت‌های خارجی، آپارات در سال 1389 و با هدف ارایه نمونه بومی سرویس یوتیوب معرفی شد. پهنای باند آپارات در بدو راه‌اندازی معادل 10 مگابیت‌برثانیه بود و اکنون به بیش از 40 مگابیت‌برثانیه رسیده است.

محبوبیت آپارات به لطف کاربری ساده و امکانات مناسب به سرعت افزایش یافت و در سال 93 تعداد بازدیدکنندگان روزانه ویدیوهای این سرویس از مرز 4 میلیون نفر نیز فراتر رفت. در همان سال آپارات با هدف گسترش حوزه فعالیت خود سرویس‌های فیلیمو و آپارات کودک را راه‌اندازی کرد. فیلیمو مجموعه‌ای از سریال‌ها و فیلم‌های داخلی و خارجی را در اختیار کاربران قرار ‌داد و آپارات کودک نیز امکان دسترسی آسان و ایمن کودکان به محتوای کارتونی را فراهم کرد. ویدیوهای این سرویس توسط واحد تولید محتوای آپارات گردآوری شده و کاربران قادر به بارگذاری ویدیوهای خود در این قسمت نخواهند بود. آپارات کودک علاوه بر نسخه وب‌سایتی به‌صورت اپلیکیشنی مستقل و رایگان برای پلتفرم‌های اندروید و iOS در دسترس کاربران خردسال و والدین آن‌ها قرار گرفته است. در ادامه به بررسی امکانات این اپلیکیشن محبوب می‌پردازیم:

این اپلیکیشن 9 مگابایتی با بیش از 200 هزار بار دانلود و کسب امتیاز مناسب 4.2 از 5 در مارکت اندرویدی کافه بازار ارایه شده است. الگوی نمایش ویدیو در این برنامه شباهت فراوانی با نسخه اصلی آپارات دارد و تیم توسعه‌دهنده با استفاده از منوهای رنگ‌آمیزی شده و تصاویر کارتونی تلاش کرده رابط کاربری کودکانه‌ای را خلق نماید. برنامه در حالت افقی اجرا شده و در منوی فوقانی رابط کاربری نیز 5 آیکون مختلف به‌چشم می‌خورد.

با لمس اولین آیکون سمت راست، تصاویری از شخصیت‌های کارتونی محبوب با چیدمان افقی نمایش داده می‌شوند. با انتخاب شخصیت موردعلاقه، فهرست کلیه کارتون‌های مرتبط با آن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال با فشردن آیکون پلنگ صورتی، مجموعه‌ای از قسمت‌های مختلف این کارتون برای شما نمایش داده می‌شود.

با فشردن دومین آیکون از سمت راست، آرشیو قسمت‌های مختلف انیمیشن‌ها و کارتون‌های جدید به نمایش گذاشته می‌شود. با انتخاب کارتون موردنظر، پخش آن در پنجره‌ای جدید آغاز می‌شود. آپارات کودک جزو معدود سرویس‌های ویدیویی است که امکان دانلود محتوا را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بدین ترتیب کاربران با فشردن آیکون ابری‌شکل گوشه فوقانی سمت چپ پنجره نمایش محتوا می‌توانند آن‌ را دانلود نموده و در آینده به‌صورت آفلاین تماشا کنند. کیفیت بسیار بالای کارتون‌ها و فیلم‌های ارایه شده توسط آپارات کودک یکی از نقاط قوت این اپلیکیشن به‌شمار می‌آید.

با فشردن سومین دکمه از سمت راست، کاربران پنجره مدیریت دانلودها را مشاهده خواهند کرد. در این قسمت، فهرستی از ویدیوهای پیش‌تر دانلود شده نمایش داده خواهد شد.

با لمس آیکون ذره‌بین، نوار جستجو ظاهر شده و کاربران با وارد نمودن نام کارتون موردعلاقه خود می‌توانند به جستجوی آن در آرشیو ویدیویی آپارات کودک بپردازند.

نهایتا استفاده از آپارات کودک همانند هر اپلیکیشن دیگری می‌تواند اعتیادآور باشد؛ لذا آپارات به منظور رفع دغدغه‌های والدین و نظارت مناسب‌تر آن‌ها بر مدت تماشای کارتون‌ها توسط کودکان، مشخصه محدودیت زمانی را به اپلیکیشن خود افزوده است. والدین با لمس آیکون ساعت در قسمت فوقانی سمت چپ رابط کاربری می‌توانند مدت زمان مجاز تماشای کارتون را در فاصله زمانی 1 تا 60 دقیقه تعیین نمایند. در صورت عدم تنظیم زمان، دسترسی کودک به محتوا به‌صورت نامحدود خواهد بود.

جمع‌بندی

تماشای کارتون و انیمیشن یکی از تفریحات مفرح و سالم برای کودکان به‌شمار می‌آید و یقینا دسترسی فوری به آرشیوی از کارتون‌ها، انیمیشن‌ها و برنامه‌های تلویزیونی باکیفیت نیز امری بسیار دشوار است. بنابراین آپارات کودک با هدف پاسخگویی مناسب به این موضوع ارایه شده است. نوآوری، ارایه محتوا در چارچوب فرهنگ و عرف جامعه، رابط کاربری ساده، سبک و قابل‌فهم برای کودکان و کاربران مبتدی، ارایه آرشیوی جامع از کارتون‌های جدید و قدیمی و از همه مهم‌تر کاربری کاملا رایگان از جمله نقاط قوت این اپلیکیشن به‌شمار می‌روند. چنین طیف وسیعی از امکانات، سرسخت‌ترین منتقدان را نیز به تحسین واداشته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH