چگونه در پاورپوینت فلوچارت ایجاد کنیم؟

مایکروسافت پاورپوینت ابزار از پیش‌ساخته‌ای دارد که به‌وسیله آن می‌توان انواع مختلف فلوچارت‌ها را ایجاد کرد.
در ادامه با آموزش ایجاد فلوچارت در پاورپوینت با ما همراه باشید.

نحوه ساخت فلوچارت

از آن‌جا که برای ایجاد فلوچارت در پاورپوینت با اشکال سروکار داریم، فعال کردن خطوط شبکه و یا همان گریدلاین کمک بزرگی به تنظیم و مرتب کردن اشیا در صفحه می‌کند.

برای فعال کردن خطوط شبکه به تب “View” بروید و از قسمت “Show” تیک کنار “Gridlines” را فعال کنید.

ایجاد فلوچارت در پاورپوینت حال خطوط شبکه در اسلاید ظاهر خواهند شد.
ایجاد فلوچارت در پاورپوینت
سپس به تب “Insert” بروید و از قسمت “Illustrations” گزینه “Shapes” را انتخاب کنید.
ایجاد فلوچارت در پاورپوینت با انتخاب این گزینه، منویی شامل لیستی از اشکال مختلف نمایش داده می‌شود. با توجه به هدف‌مان بر روی اشکال موجود در بخش “Flowchart” در انتها منو و اشکال متصل‌کننده در قسمت “Lines” تمرکز خواهیم کرد.

ایجاد فلوچارت در پاورپوینت قبل از شروع مهم است که اهداف اشکال را بدانید. در زیر یک راهنمای سریع برای یادآوری آن‌ها را آورده‌ایم:

  • مستطیل: این شکل برای نشان دادن مراحل پردازش استفاده می‌شود.
  • لوزی: از لوزی برای نشان دادن نقطه تصمیم‌گیری استفاده می‌شود.
  • بیضی: بیضی یک شکل خاتمه‌دهنده است که آغاز و پایان فرآیند را مشخص می‌کند.

شما همچنین برای اطلاع از اهداف استفاده هر شکل می‌توانید ماوس را بر روی آن نگه‌ دارید. با این کار یک باکس کوچک که حاوی توضیحات آن شکل است، ظاهر خواهد شد.
ایجاد فلوچارت در پاورپوینت حال بیایید اولین شکل را به اسلاید وارد کنیم. به منو Shapes برگردید‌. شکلی را که می‌خواهید به صفحه وارد کنید، انتخاب نمایید. از آن‌جایی که این اولین شکلی است که به صفحه وارد می‌شود و بیضی شکلی است که به‌عنوان آغاز کننده فرآیند استفاده می‌شود؛ بنابراین ما نیز بیضی را انتخاب می‌کنیم.
ایجاد فلوچارت در پاورپوینت با انتخاب شکل، نشانگر ماوس به شکل علامت به‌اضافه در می‌آید. برای کشیدن شکل کلیک کنید و ماوس را بکشید.

ایجاد فلوچارت در پاورپوینت
پس از کشیدن شکل، تب “Format” ظاهر می‌شود. شما از این تب می‌توانید به فرمت شکل، خطوط خارجی، رنگ و موارد دیگر بپردازید.
ایجاد فلوچارت در پاورپوینت برای نوشتن در داخل شکل کلیک کنید و سپس شروع به تایپ نمایید.
ایجاد فلوچارت در پاورپوینت حال بیایید یک شکل دیگر را انتخاب کنیم و آن را به شکل فعلی وصل نماییم. ما از یک مستطیل برای نشان دادن بخش دیگر فرآیند استفاده می‌کنیم. مراحل بالا را برای افزودن شکل مستطیل، تکرار کنید.
ایجاد فلوچارت در پاورپوینت برای متصل کردن دو شکل به منو Shapes برگردید و خط متصل‌کننده‌ای را که دوست دارید انتخاب نمایید. در این مثال ما از یک فلش‌خط ساده استفاده می‌کنیم.

ایجاد فلوچارت در پاورپوینت پس از انتخاب فلش بر روی دستگیره‌ای که میان ضلع پایینی بیضی قرار دارد، کلیک کنید و آن را به سمت پایین بکشید تا به دستگیره میانی ضلع بالایی شکل مستطیل وصل شود.
ایجاد فلوچارت در پاورپوینت درست همانند اشکال دیگر شما می‌توانید فرمت عرض، رنگ و … فلش را نیز تغییر دهید.
ایجاد فلوچارت در پاورپوینت نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که اگر قصد دارید فرمت اشکال را به همان صورت در ادامه کشیدن فلوچارت حفظ کنید و با وارد کردن دوباره آن شکل مجبور به تنظیم مجدد فرمت‌ نباشید، بر روی شکل راست‌کلیک کنید و گزینه “Set as Default Line” را انتخاب نمایید.
ایجاد فلوچارت در پاورپوینت زیبایی استفاده از فلش‌های متصل‌کننده این است که آن‌ها به دستگیره‌های شکل قفل می‌شوند؛ بنابراین با جابجا کردن اشکال در اسلاید، فلش‌های متصل‌کننده نیز با آن‌ها جابجا خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH