تراشه جدید های‌سیلیکون کایرین شرکت هواوی فردا معرفی خواهد شد

اگرچه ظاهرا هواوی در خصوص تراشه‌های مورد استفاده در گوشی‌های پیشرفته خود مستقل و خودکفا بوده است؛ اما این موضوع واقعیت ندارد. مطمئنا این قطعات حیاتی توسط واحد های‌سیلیکون کمپانی طراحی شده‌اند؛ اما این اقدام با استفاده از نرم‌افزار توسعه‌یافته توسط 2 شرکت آمریکایی اجرا شده است. شرکت طراح تراشه ARM Holdings، روابط خود با هواوی را قطع نموده و کمپانی بریتانیایی اعلام می‌کند که الگوهای طراحی این شرکت شامل فناوری‌هایی با اصالت آمریکایی هستند. اما هواوی قطعات موردنیاز برای مدت 1 سال را ذخیره کرد و به همین خاطر وب‌سایت Huawei Central اعلام کرده که این کمپانی احتمالا آماده رونمایی از یک تراشه جدید در روز آینده است.

البته این تراشه همان نمونه جدید و پیشرفته کایرین 985 نخواهد بود. بر اساس پیش‌بینی‌ها هندست‌های سری میت 30 هواوی مجهز به تراشه کایرین 985 در اواخر سال جاری عرضه می‌شوند. در حال حاضر توان پردازشی اسمارت‌فون‌های هواوی میت 20 پرو، هواوی P30 و P30 پرو توسط تراشه کایرین 980 تامین می‌شود و در آینده پردازنده کایرین 985 جایگزین نمونه فعلی خواهد شد. همچنین گوشی تاشوی هواوی میت X نیز از تراشه کایرین 980 بهره می‌گیرد. در عوض گفته شده که تراشه جدید شرکت های‌سیلیکون با نام کایرین 720 احتمالا در روز چهارشنبه معرفی می‌شود. این مدل به‌عنوان جانشین تراشه میان‌رده کایرین 710 عرضه می‌شود؛ پردازنده‌ای که در اسمارت‌فون هواوی P30 لایت مورد استفاده قرار گرفته است.

کایرین 980 پیشرفته‌ترین تراشه های‌سیلیکون به‌شمار می‌رود و در اسمارت‌فون‌های هواوی P30 و P30 پرو به‌کار گرفته می‌شود

بر اساس گزارش، تراشه کایرین 720 توسط کمپانی TSMC و با استفاده از فرآیند 10 نانومتری تولید خواهد شد. این شرکت مسئولیت تولید کلیه تراشه‌های کایرین و تراشه‌های مودم Balong های‌سیلیکون را بر عهده دارد. فرآیند تولید 10 نانومتری در مقایسه با نمونه 7 نانومتری مورد استفاده در تراشه کایرین 980 یک نسل قدیمی‌تر است. کوچک شدن مقیاس تولید به‌معنای افزایش تعداد ترانزیستورهای به‌کارگیری شده در تراشه، افزایش توان پردازشی و بهره‌وری انرژی بالاتر است.

کایرین 720 احتمالا آخرین تراشه هواوی با هسته‌های طراحی شده توسط شرکت ARM است

تراشه اخیرا عرضه شده کایرین 710 با استفاده از فرآیند 12 نانومتری تولید شده و مجهز به 4 هسته ARM Cortex-A73 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز است. این هسته‌ها برای اجرای امور پردازشی پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرند. 4 هسته دیگر از نوع ARM Cortex-A53 نیز با فرکانس 1.7 گیگاهرتزی عمل نموده و به منظور اجرای امور پردازشی سبک‌تر و موارد عمومی به‌کار گرفته می‌شوند. پردازنده گرافیکی این تراشه از نوع ARM Mali G51 MP4 است. بر اساس پیش‌بینی‌ها تراشه کایرین 720 از پردازنده گرافیکی و واحد پردازش عصبی (NPU) ارتقایافته بهره خواهد برد. NPU جهت پردازش امور مرتبط با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش، تصمیم شرکت ARM Holdings بر تراشه‌های کایرین پیش‌تر تولید شده هیچ‌گونه تاثیری نخواهد گذاشت. چنان‌چه فردا از تراشه کایرین 720 رونمایی شود؛ در این‌صورت نمونه مذکور احتمالا آخرین تراشه کایرین تولید شده با استفاده از معماری ARM خواهد بود. تلاش هواوی جهت یافتن یک معماری جدید یا ساخت طرحی برای جایگزینی آن احتمالا چندین سال زمان خواهد برد. همچنین این موضوع، تولید تراشه پیشرفته و ناتمام کایرین 985 را در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داد. البته در صورت تصمیم پرزیدنت دونالد ترامپ مبنی بر حذف نام کمپانی از لیست سیاه، این کابوس وحشتناک می‌تواند با همان سرعتی که پیش‌تر مطرح شده بود به دست فراموشی سپرده شود. شرکت‌های حاضر در لیست سیاه بدون دریافت مجوز از سوی دولت آمریکا قادر به تامین اجزاء و قطعات موردنیاز از کمپانی‌های آمریکایی نخواهند بود. اما رئیس‌جمهور شخصا تائید کرد با وجود آن‌که پیش‌تر نام هواوی بنا بر دلایل امنیتی در این فهرست قرار گرفته بود؛ اما این کمپانی می‌تواند به‌عنوان یک کارت چانه‌زنی در جریان مذاکرات تجاری آینده چین و ایالات‌متحده مورد استفاده قرار گیرد. جنگ تجاری میان 2 کشور به‌دنبال تلاش پرزیدنت ترامپ برای کاهش مبادلات تجاری آمریکا با چین آغاز شد و در جریان آن، هر 2 کشور برای کالاهای وارداتی طرف مقابل تعرفه‌هایی را در نظر گرفتند.

تعرفه‌های اضافی اعمال شده بر کالاهای چینی موجب جابه‌جایی نقدینگی از چین به خزانه ایالات‌متحده نخواهد شد و ترامپ اشتباها چنین توئیتی را منتشر نموده است. این مبلغ، مالیاتی است که کمپانی‌های آمریکایی پرداخت نموده و سپس در قالب قیمت‌هایی بالاتر به مصرف‌کنندگان ایالات‌متحده بازگشت داده می‌شود. به‌عنوان مثال کیتی هابرتی؛ تحلیل‌گر موسسه مورگان استنلی معتقد است که چنان‌چه آی‌فون XR در طیف محصولات آینده مشمول پرداخت مالیات قرار گیرد؛ در این‌صورت قیمت هندست 749 دلاری اپل احتمالا با رشد چشمگیر 160 دلاری مواجه خواهد شد. اگرچه هندست‌های اپل در ایالات‌متحده طراحی می‌شوند؛ اما تولید آن‌ها در کشور چین انجام خواهد شد.

چنان‌چه پرزیدنت ترامپ از هواوی به‌عنوان یک کارت چانه‌زنی جهت دستیابی به توافق تجاری مناسب‌تر با چین استفاده کند؛ در این‌صورت چنین اقدامی احتمالا به حذف نام کمپانی از لیست سیاه و بازگشت مجدد کسب‌وکار هواوی به وضعیت عادی منجر خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH