از کجا آنلاین غذا بگیرم؟ مقایسه اسنپ فود، چیلیوری، ریحون، چنگال و دلینو

اکثر ما تجربه سفارش غذا به‌صورت تلفنی را داریم اما با ورود سایت‌ها و اپلیکیشن‌های سفارش آنلاین، این پروسه به‌راحتی و از طریق اینترنت قابل انجام است. بازیگران نسبتا زیادی نیز در این بین وجود دارند و قاعدتا کاربر ترجیح می‌دهد تا سرویسی را انتخاب کند که بهترین خدمات را به وی ارایه نماید.

به همین خاطر ما بر آن شدیم تا 5 سرویس فعال در بخش سفارش آنلاین غذا را در کنار یکدیگر گذاشته و در چند فاکتور مختلف آن‌ها را مقایسه کنیم. اسنپ فود، چیلیوری، ریحون، چنگال و دلینو، 5 سرویسی هستند که در این مقاله به رقابت با یکدیگر پرداخته و در فاکتورهای مختلف به چالش کشیده می‌شوند.

بایستی توجه داشته باشید که ملاک ما در این مقایسه، وب‌سایت‌های 5 سرویس فوق بوده‌اند و تمام مقایسه‌ها در شهر تهران انجام شده است.

رابط کاربری

ما در هر 5 وب‌سایت فوق ثبت نام کردیم تا به عنوان یک کاربر بتوانیم بهترین تجربه را کسب کنیم. اولین باکسی که در تمام سرویس‌ها مشهود است، مرتبط به محل جستجوی شماست. در اسنپ فود قادر هستید مدل غذا و یا رستورانی را که مدنظرتان قرار دارد، پس از تعیین مکان خود جستجو نمایید. در چیلیوری ابتدا نام شهر دیده می‌شود، سپس محله و بعد از آن نام رستوران یا غذا که البته نیازی ندارید همچون سایر سرویس‌ها، حتما آن را پر کنید. برای ریحون فقط شهر و منطقه وجود دارد و خبری از جستجوی غذا و رستوران در این باکس نیست. چنگال هم که ساده‌ترین را برگزیده و فقط بایستی محل مدنظرتان را برای جستجو وارد کنید. برای دلینو یک گزینه جهت محدوده جستجو و یک باکس برای جستجوی رستوران یا غذا در نظر گرفته شده است.

اسنپ فود پس از باکس جستجو، کادر بزرگی را جهت تشویق کاربران برای استفاده از اپلیکیشن خود قرار داده است. پس از آن هم در تصاویر مربعی شکل، 13 دسته‌بندی مختلف برای رستوران‌ها را انتخاب کرده که تقریبا انواع غذاها را شامل می‌شود. تخفیف‌های روزانه، کمی تعریف از خود و آیکون رستوران‌های پرطرفدار، از دیگر بخش‌های صفحه اصلی اسنپ فود است.

چیلیوری رستوران‌های تخفیف‌دار و سپس منتخب را بولد کرده است که در اسلایدر کم ارتفاعی به‌صورت اتوماتیک حرکت می‌کنند. پس از آن در یک کادر قرمز رنگ بسته‌های وی‌آی‌پی خودش را معرفی کرده و در ادامه رستوران‌های ویژه (رستوران منتخب که بود!)، معرفی اپلیکیشن، راهنمای خرید و تعریف از سرویس‌شان قرار دارد.

ریحون صفحه اصلی ساده‌تری دارد که اگر پیش از این خریدی انجام داده باشید، سفارش قبلی شما در زیر باکس جستجو نمایش داده می‌شود. پس از آن 4 باکس ساندویچ، برگر، پیتزا و کباب برای انتخاب سریع و ۱۶ گزینه کوچک دیگر جهت جستجوی دقیق‌تر قرار گرفته و در پایان نیز اپلیکیشن ریحون حضور دارد.

چنگال بهترین رستوران‌های اطراف شما را در 3 باکس نشان می‌دهد. سپس از مزایای خود در سه گزینه می‌گوید و بعد از آن اپلیکیشنش را معرفی می‌کند.

دلینو در یک کادر نسبتا بزرگ، معرفی اپلیکیشن خود را ابتدا (پس از باکس جستجوی رستوران‌ها) قرار داده است. پس از آن در چهار کادر جداگانه به ترتیب دسته‌های محبوب غذاها، رستوران‌های تخفیف دار، پرسفارش‌ترین‌ها و سپس جدیدترین‌ها دیده می‌شود. در ادامه هم باز اپلیکیشن دلینو و البته این بار با قابلیت وارد کردن شماره همراه وجود دارد و آیکون 16 رستوران پرطرفدار نیز در انتها چیده شده است.

اگر بخواهیم از نظر رابط کاربری صفحه نخست این سرویس‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، چیلیوری و سپس دلینو را بهتر ارزیابی می‌کنم، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که اکثر کاربران نیاز اصلی خود را از باکس جستجو به‌دست می‌آوردند زیرا نزدیکی رستوران به محل انتخابی، اصلی‌ترین عامل برای غذای شماست.

از نظر رنگ بندی و طراحی، بایستی گفت اگر گرسنه باشید با نگاه به صفحه اول همه این سرویس‌ها، آب از لب و لوچه‌تان راه خواهد افتاد! استفاده از رنگ بندی طیف قرمز در همگی نیز به‌خوبی مشهود بوده و ایراد چندانی نمی‌توان به آن‌ها گرفت اما به شخصه طراحی اسنپ فود و چیلیوری را بیشتر پسندیدم، اگرچه سلیقه در این بین نقش پر رنگی دارد و همه سایت‌ها از نظر رعایت اصول طراحی نمره قبولی می‌گیرند.

تعداد و تنوع رستوران‌ها

قاعدتا خدماتی که این سرویس‌ها می‌دهند، از ظاهرشان مهم‌تر است و به همین خاطر تصمیم گرفتیم تعداد رستوران‌های پیشنهاد شده را در هنگام ظهر و زمان نهار نسبت به محدوده دفتر (خیابان لارستان-مطهری)، بسنجیم.

اسنپ فود از آنجایی که با شیرینی فروشی‌ها و حتی سوپرمارکت‌ها نیز قرارداد همکاری دارد، لیست بسیار بلند بالایی را پیش روی من قرار داد که به‌سختی انتهایش را دیدم! از آنجایی که هدف اصلی مقایسه خدمات رستوران‌ها و غذا است، گزینه رستوران‌ها را انتخاب کردم که سایر موارد حذف شود. اسنپ فود برخلاف سایر سرویس‌ها تعدا رستوران‌هایش را ننوشته و با اسکرول کردن به پایین، گزینه‌های جدید اضافه می‌شوند. اما سنگین شدن بیش از حد صفحه کار را برای مشاهده همگی بسیار سخت کرد و با صبر زیاد توانستیم به عدد 340 برسیم که بسیار بالاست! البته در کمال تعجب دیدیم در این بین تعداد نسبتا زیادی نانوایی و حتی عطاری هم وجود دارد که مشخص نیست چه ارتباطی با رستوران دارند!

چیلیوری هم سرویس‌هایی چون شیرینی فروشی و حتی سوپر مارکت را نیز افزوده اما تعدادشان در مقابل رستوران‌ها بسیار کم‌تر است. با توجه به نوع رستوران‌ها و عدد درج شده در مقابل‌شان، بایستی گفت بیش از 150 رستوران متنوع در محدوده مطهری و محله‌های اطراف پیشنهاد شده است.

ریحون 198 رستوران با قابلیت سرویس دهی به منطقه مورد انتخاب ما را معرفی می‌کند اما با کمی اسکرول کردن به پایین متوجه می‌شویم تعداد زیادی از آن‌ها در حال حاضر سرویس نمی‌دهند و قاعدتا رستوران‌های فعال کم‌تر از عدد اولیه هستند.

چنگال دقیقا 100 رستوران باز را به شما پیشنهاد می‌کند و در ادامه 19 رستوران بسته نیز لیست شده‌اند که در تایم انتخابی ما سرویسی ارایه نمی‌کردند.

تعداد رستوران‌هایی که دلینو در محدوده ما پیشنهاد کرد، 150 مورد بود و می‌توان حدس زد همچون سرویس‌های قبلی تعدادی از آن‌ها در آن زمان سرویس دهی ندارند.

در محدوده انتخابی اسنپ فود چیلیوری ریحون چنگال دلینو
تعداد رستوران‌ها 300+ 150+ 198 100 150

نمایش اطلاعات رستوران‌ها

از آنجایی که خودم تجربه زیادی در خرید آنلاین غذا دارم و تمام این سرویس‌ها را چند بار تجربه کرده‌ام، به مواردی در انتخاب رستوران دقت می‌کنم تا شانس غذای خوب با قیمت مناسب را بالاتر ببرم.

سه نکته در انتخاب یک رستوران در وهله اول اهمیت زیادی دارد، ابتدا امتیاز آن رستوران از نظر کاربران است که هرچه بیشتر باشد، شانس شما را برای انتخاب یک غذای خوب بیشتر می‌کند. دوم فاصله آن رستوران تا محل شماست که باعث می‌شود غذا زودتر به‌دست‌تان برسد و سوم هزینه‌ای که رستوران برای ارسال غذا می‌گیرد. البته مواردی چون تنوع غذا و قیمت هم بسیار مهم است اما در صفحه نخست انتخاب، این موارد دیده نمی‌شود، پس همیشه تعدادی را گلچین کرده و سپس از منوی آن‌ها، غذای مورد انتخاب را برمی‌گزینیم.

اسنپ فود سیستم امتیاز دهی 1 تا 5 دارد که به‌صورت ستاره‌های خاکستری و میانگین سبز رنگی درج شده‌اند. آدرس نیز در زیر ستاره‌ها قرار دارد و در باکسی خاکستری هزینه ارسال به آدرس شما نشان داده می‌شود. حتی این عنوان نیز ذکر شده نحوه ارسال توسط پیک رستوران خواهد بود یا اسنپ اکسپرس که به نوعی از سرویس‌های همکار اسنپ فود محسوب می‌شود. برای همین شما اشراف خیلی خوبی برای انتخاب رستوران در صفحه نخست دارید.

در چیلیوری امتیاز دهی دقیقا مشابه با اسنپ فود است. آدرس رستوران به‌صورت کوتاه‌تر درج و هزینه ارسال با پیک نیز آورده شده که به دو صورت موتوچیلی (سرویس پیک چیلیوری) و یا پیک رستوران است. یک نکته اضافه نیز چیلیوری درج کرده و آن سطح قیمتی محصولات رستوران مدنظر است، بدین شکل که 3 آیکون علامت دلار ($) آورده شده و هرچه سطح قیمتی آن رستوران بالاتر باشد، تعداد آیکون‌های روشن بیشتر خواهد بود.

سیستم امتیاز دهی ریحون هم از 1 تا 5 است، آدرس رستوران در زیر غذاهای اصلی درج شده اما خبری از هزینه ارسال با پیک نیست و گزینه خاص دیگری نیز دیده نمی‌شود.

برای رستوران‌های چنگال وضعیت شاید کمی ساده‌تر به نظر می‌رسد! امتیاز به‌صورت ستاره نمایش داده می‌شود که باید خودتان آن را بشمارید، آدرس رستوران درج نشده اما در یک حرکت ابتکاری، فاصله رستوران تا محل مدنظر شما درج شده و هزینه ارسال هم در کنار گزینه حداقل سفارش برای خرید درج شده است.

دلینو سیستم کاملی دارد. امتیازات به‌صورت ستاره (از 1 تا 5) نشان داده می‌شود، محدوده آدرس نیز درج شده و هزینه ارسال هم در انتها آورده شده است. یک نکته جالب در دلینو، بیان زمان حدودی ارسال غذای شماست که این امر می‌تواند به زمان بندی‌تان برای دریافت غذا کمک کند.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که همه این 5 سرویس، رستوران‌های تخفیف دار را با درج یک تگ و اعلام میزانش، به‌خوبی در صفحه نخست نشان می‌دهند و امری مشترک بین همگی آن‌هاست.

مقایسه قیمت‌ها

برای مقایسه این بخش، به‌صورت رندوم 2 رستوران که در همه سرویس‌ها وجود دارد، انتخاب کرده و قیمت منو و هزینه ارسال غذاهای مشابه را بررسی می‌کنیم. از آنجایی هم که در تهیه غذا، این سرویس‌ها رسما نقشی ندارند، پس نمی‌توان کیفیت غذای یک رستوران را ملاکی برای محاسبه عملکرد آن‌ها در نظر گرفت.

نخستین رستوران، قیمه قورمه بود که منوی آن به‌جز سرویس دلینو که شامل 9 مورد می‌شد، در تمامی 11 مورد داشت و ظاهرا دلینویی‌ها از مزه سوپ شیر و آب دوغ خیار آنجا راضی نیستند که حذفش کرده‌اند! قیمت تمام آیتم‌ها برای 5 سرویس یکسان بود، پس چیزی که می‌تواند نقطه تفاوت باشد، هزینه ارسال خواهد بود و از آنجایی‌که همه غذاها قاعدتا با یک کیفیت و از یک مکان ارسال می‌شود، پس هزینه پیک نقش مهمی بازی می‌کند.

به‌صورت یکسان از منوی همه سرویس‌ها قورمه سبزی به همراه ماست و دوغ را انتخاب کردیم که جمع مبلغش 46هزار تومان می‌شد. اسنپ تریپ برای ارسال، 5هزار تومان دیگر افزود و 51هزار تومان طلب کرد. چیلیوری 3هزار تومان افزود و 49 هزار تومان درخواست نمود. ریحون برای این غذای خوشمزه 52 هزار تومان خواست که 6 هزار تومان آن مبلغ ارسال بود.  چنگال هم 3هزار تومان هزینه برای ارسال و در کل 49 هزار تومان می‌گرفت و دلینو هم به‌صورت کاملا مشابه و دریافت 49 هزار تومان (3 هزار تومان هزینه پیک) عمل می‌کرد.

رستوران قیمه‌قورمه اسنپ فود چیلیوری ریحون چنگال دلینو
هزینه پیک 5 هزار تومان 3 هزار تومان 6 هزار تومان 3 هزار تومان 3 هزار تومان

انتخاب بعدی ما پیتزا هات، شعبه یوسف آباد بود که منوی بسیار پرباری هم داشت. اسنپ فود 138 مدل غذا را از این رستوران پیشنهاد می‌کرد که اکثر آن‌ها هم دارای یک تصویر متناسب بودند. چیلیوری 106 گزینه را از منوی این رستوران پیش روی شما می‌گذاشت که اگر منو را به‌صورت پنجره‌ای مرتب می‌کرید، تصاویر غذاهای خوشمزه هم ظاهر می‌شد. ریحون 108 گزینه را پیشنهاد می‌کرد که تصاویر غذاها کوچک‌تر و کم‌تر بود. چنگال 128 سرویس مختلف از پیتزا هات معرفی می‌کرد که خبری از عکس هیچ‌کدام هم نبود! دلینو هم عدد 132 را برای گزینه‌های این رستوران نشان می‌داد (با تصاویر نسبتا کم) تا این تفاوت در اعداد سرویس‌ها که بین هیچ‌کدام مشترک نیست، جالب به‌نظر به نظر برسد.

به‌صورت مشترک از بین انبوه غذاهای موجود، پیتزا پپرونی کوچک (یک نفره) به همراه قارچ سوخاری سفارش دادیم و این بار هزینه ارسال را در نظر نگرفتیم. جمع سفارش در اسنپ فود، 42 هزار تومان شد که شامل 30 هزار تومان بهای پیتزا و 12 هزار تومان قارچ سوخاری بود. برای چیلوری این عدد بر روی 36 هزار تومان ایستاد و دلیل کم‌تر بودن قیمت، تخفیف 20 درصدی پیتزا بود که بهای آن را 24 هزار تومان کرده و با جمع قارچ به 36 هزار تومان رسیده بود. ریحون برای این سفارش 43 هزار تومان درخواست کرد و پیتزای 31 هزار تومانی آن از سایر سرویس‌ها گران‌تر بود. پیتزای پپرونی ما در چنگال هم شامل تخفیف بود و 25500 تومان به اضافه 12 هزار تومان قارچ، رقم 37500 تومان را در مقابل‌مان قرار داد. در دلینو هم 30 هزار تومان برای پیتزا و 12 هزار تومان به‌خاطر قارچ سوخاری دریافت می‌شد که جمع مبلغ به 42 هزار تومان می‌رسید.

پیتزا هات (یوسف آباد) اسنپ فود چیلیوری ریحون چنگال دلینو
تعداد غذاها 138 نوع 106 نوع 108 نوع 128 نوع 132 نوع
هزینه غذا 42 هزار تومان 36 هزار تومان 43 هزار تومان 37.5 هزار تومان 42 هزار تومان

مقایسه نظرات و سایر امکانات

وقتی شما قصد دارید که از یک رستوران خرید کنید، دو گزینه امتیاز آن رستوران و همچنین نظرات کاربران، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در خریدتان داشته باشد. قاعدتا در ارتباط با امتیاز، هرچقدر تعداد کاربرانی که امتیاز داده‌اند بیشتر باشد، این عدد قابل اعتمادتر بوده و نشان از محبوبیت آن رستوران نیز دارد. به همین خاطر ما پیتزا هات (شعبه یوسف آباد) را که برای مقایسه قیمت در نظر گرفته بودیم، در این بخش به مقایسه می‌گذاریم.

در اسنپ فود، 3665 رای به این رستوران داده شده که امتیاز 3.8 را برای آن به ارمغان آورده است. متاسفانه عدد کل کامنت‌ها درج نشده و ما توانستیم تا 201 کامنت را فقط در عرض 6 ماه گذشته بشماریم که نشان از تعداد بسیار زیاد نظرات دارد. نکته جالب اینجاست که رستوران به برخی از کامنت‌ها نیز پاسخ داده و این قابلیت خوبی برای تعامل است. در چیلوری 1349 نفر به رستوران میانگین امتیاز 4.2 را داده‌اند و در طی 6 ماه اخیر 130 کامنت برایش ثبت شده است. در ریحون 159 کاربر، امتیاز 4.2 را برای پیتزا هات به ارمغان آورده بودند و در طی 6 ماه اخیر، 13 کامنت ثبت شده است. درسرویس چنگال 646 نفر رای داده (میانگین امتیاز 4) و در طی 6 ماه اخیر، 21 کامنت هم ثبت شده بود. در دلینو 387 نظر، امتیاز 4.2 را به پیتزا هات داده و تنها 6 کامنت در طی 6 ماه گذشته برای آن ثبت شده بود.

پیتزا هات (یوسف آباد) اسنپ فود چیلیوری ریحون چنگال دلینو
تعداد آرا 3665 رای 1349 رای 159 رای 646 رای 387 رای
تعداد نظرات 201 نظر 130 نظر 13 نظر 21 نظر 6 نظر

در بخش پشتیبانی، برای همه سرویس‌ها امکان تماس تلفنی وجود دارد اما به جز اسنپ فود، در تمام 4 سرویس دیگر پشتیبان آنلاین نیز موجود بوده و قادر به صحبت از طریق پیام هستید و مشخص نیست چرا اسنپ فود چنین سرویس موثری را با توجه به تعداد کاربران بیشتری که دارد، در نظر نگرفته است.

اگر نگاهی به بخش کاربری هرکدام از سرویس‌ها بیندازیم، متوجه برخی امکانات و تفاوت‌ها نیز خواهیم شد. در اسنپ فود شما قادر هستید تا آدرس‌هایی که در سیستم اسنپ (تاکسی اینترنتی) دارید، به آدرس‌های اسنپ فود خود به‌صورت خودکار اضافه کنید. چیلوری بخشی به نام بسته‌های VIP دارد که برای افراد پرمصرف مناسب بوده و با خرید آن‌ها تخفیف 20 درصدی و ارسال رایگان برای 10 خرید یک‌ماهه به کاربر می‌رسد. روزهای دوشنبه هم با عنوان دوشنبه داغ، در چیلیوری شاهد تخفیف‌های فراوانی خواهید بود. در ریحون می‌توانید با دعوت افراد، 5 هزار تومان تخفیف به آن‌ها داده و خودتان نیز 5 هزار تومان اعتبار بگیرید (استفاده از این لینک). همچنین در چند ماه اخیر پس از هر خرید، به‌صورت رندوم یک هدیه نیز به شما داده می‌شود. چنگال هم برای سفارش اول شما 50 درصد تخفیف می‌دهد و در دلینو با دعوت از سایرین 4 هزار تومان به آن‌ها هدیه داده و یک بن هدیه 6 هزار تومانی خودتان دریافت کنید (استفاده از این لینک).

کدام سرویس آنلاین غذا بهتر است؟

شاید برخلاف تاکسی‌های اینترنتی که تعداد ماشین‌های موجود در منطقه و قاعدتا سرعت پذیرش بالاتر، تاثیر زیادی در انتخاب کاربر دارد، در اینجا مسایلی چون قیمت بهتر، پشتیبانی قوی‌تر و تنوع گسترده‌تر رستوران‌ها مدنظر قرار بگیرد و از آنجایی که رستوران‌ها از نظر کیفیت غذا شاید تفاوت خاصی بین این سرویس‌ها قائل نشوند، پس خروجی نهایی که همان غذاست، برای اکثر موارد به یک شکل خواهد بود.

پس توصیه می‌کنیم که اگر به سفارش اینترنتی غذا علاقه‌مند هستید، از همه سرویس‌های فوق استفاده کرده و حداقل بسته به آنکه کدام‌یک تخفیف خوبی را در آن روز به شما ارایه می‌کنند، شانس استفاده از هیچ‌کدام را از دست ندهید. در این ارتباط اگر تجربه خرید یا نظری هم دارید، در بخش دیدگاه‌ها با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

7 در مورد “از کجا آنلاین غذا بگیرم؟ مقایسه اسنپ فود، چیلیوری، ریحون، چنگال و دلینو”

  1. با سلام
    برای من پیامهای تخفیف ریحون میاد اما بعدازخرید متوجه شدم که قیمت غذا ها نسبت به خود رستوران اغلب دو هزار تومان بالاتره
    حتی برای اینکه مطمین بشم رفتم رستوران منو رو دیدم و متوجه گرانتر بودن منو ریحون نسبت به منو اصلی رستوران شدن

    1
    2
  2. این سرویسهای انلاین باعث شده من خیلی از بیرون غذا بگیرم ، قدیمها نهایت دو سه تا رستوران تلفنی بود اما الان انقدر زیاد و باحال شده که مشتریشونم. بیشتر هم از اسنپ فود و چیلیوری گرفتم یه بار هم از ریحون چون کد تخفیف داشتم، خخخ

  3. چه مقایسه باحالی بود ! من خودم هم از خیلیهاشون غذا گرفتم ! کلن هرکدوم کد تخفیف بیشتر بهم بدن از اون میگیرم و باید حواستون باشه از رستورانایی که غذاهاشون بد هست و کاربرای قبلی بد گفتن غذا نگیرید چون بهتون میندازن !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH