سامسونگ

دهمین سالگرد تولید اولین گوشی اندرویدی سامسونگ با نام گلکسی

این روزها نه تنها برای اپل و آی‌فون، بلکه برای سامسونگ و گلکسی نیز روزهای مهمی به شمار می‌روند. 29 ژوئن سال 2009 مصادف بود با عرضه اولین اسمارت‌فون اندرویدی شرکت کره‌ای. گلکسی در دهم آوریل رونمایی شد و ده روز بعد، همزمان با فروش نسخه 3G آیفون 3 وارد بازار شد. این اسمارت‌فون زودتر از هندست موتورولا دروید که با اندروید 2 به نحوی پایه‌گذار پدیده اندروید بود، عرضه شد.

سامسونگ

سامسونگ در اصل برای رقابت با آی‌فون اولیه اسمارت‌فون Instinct را با تبلیغات فراوان روانه بازار کرد. این هندست که صفحه نمایشی 3.1 اینچی داشت و میلیون‌ها دلار صرف طراحی و تولید آن شده بود، ‌در عمل نتوانست رقیبی جدی برای محصول تازه وارد اپل باشد. پس از چند ماه سامسونگ شانس خود را با سیستم عامل ویندوز موبایل و گوشی Omnia امتحان کرد. علی‌رغم داشتن برخی ویژگی‌های جالب مانند ماوس اپتیکال، استایلوس و رابط کاربری تاچ‌ویز، این دستگاه نیز موفقیت چندانی نصیب شرکت نکرد. پس از معرفی T-Mobile G1 و ادامه راه آن با اچ‌تی‌سی مجیک، سامسونگ تصمیم گرفت این بار با هندست گلکسی سراغ اندروید برود.

اولین اسمارت‌فون اندرویدی سامسونگ دارای صفحه نمایشی 3.2 اینچی امولد با رزولوشن 320 در 480 بود. پردازنده به کار رفته در این دستگاه از نوع MSM7200A، از محصولات تولیدی کوالکام بود که به همراه 128 مگابایت رم و 8 گیگابایت حافظه داخلی تیم پردازشی گوشی را تشکیل می‌دادند. دوربینی 5 مگاپیکسلی در پنل پشتی تعبیه شده بود و یک باتری 1500 میلی‌آمپری انرژی کل مجموعه را تامین می‌کرد. سامسونگ اندروید 1.5 را تحت عنوان Cupcake به صورت پیش‌فرض استفاده کرده بود. از آنجایی که در آن سال‌ها شرکت کره‌ای در کنار بلک‌بری و نوکیا سه ضلع قدرت صنعت تولید موبایل را تشکیل می‌دادند، گلکسی نه تنها اولین اسمارت‌فون اندرویدی سامسونگ، بلکه اولین اسمارت‌فونی محسوب می‌شد که توسط یکی از اضلاع قدرت در این صنعت طراحی و تولید می‌شد. برخی از نرم‌افزارها از قبیل گوگل سرچ، گوگل مپس، جی‌میل و تعدادی دیگر به صورت پیش‌فرض بر روی گلکسی نصب بودند.

سامسونگ

البته که این اسمارت‌فون با امکانات محدودش با پرچم‌دار سال جاری سامسونگ قابل مقایسه نیست. در هر صورت اولین عضو از خانواده گلکسی S حدود یک سال بعد و در دوم ژوئن سال 2010 رونمایی شد. اپل این اسمارت‌فون را به دلایلی از قبیل استفاده از دکمه هوم، گوشه‌های گرد، آیکون‌های on-screen و غیره متهم به نقض پتنت کرد. همین موضوع منجر به مناقشات زیادی بین دو شرکت در سال 2012 شد. در نهایت دادگاه متوجه شد که سامسونگ علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، برخی قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دیگری را نیز از آی‌فون کپی کرده است. اپل در ابتدا درخواست غرامت یک میلیارد دلاری کرده بود، اما در گذر زمان این مقدار کاهش یافت.

این گلکسی S II بود که تجارت سامسونگ در زمینه گوشی‌های هوشمند را ارتقا داد. پرچم‌دار سامسونگ در سال‌های دور در آوریل سال 2011 عرضه شد. در آن زمان که آی‌فون با تمام وجود بر حفظ صفحه نمایش 3.5 اینچی پافشاری می‌کرد، سامسونگ  گلکسی S II را با صفحه نمایش 4.3 اینچی سوپر امولد پلاس با رزولوشن 480 در 800 روانه بازار کرد. پشتیبانی از شبکه 4G که حتی آی‌فون 4 نیز فاقد آن بود، دیگر برتری این اسمارت‌فون بر رقبا محسوب می‌شد. دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 2 مگاپیکسلی و قاب پلاستیکی مشهور سامسونگ که تا گلکسی S6 ادامه داشت، از دیگر ویژگی‌های این هندست محسوب می‌شد. به دنبال این گوشی، گلکسی S III در ماه مه 2012 عرضه شد و برای سامسونگ عنوان بهترین تولیدکننده اسمارت‌فون سال را به ارمغان آورد؛ مقامی که تا به امروز حفظ شده است. در واقع چند سالی می‌شود که سامسونگ و اپل به ترتیب بیشترین فروش اسمارت‌فون را در بازار داشته‌اند.

هنگامی که به گلکسی S10 و امکانات آن فکر می‌کنیم، موفقیت سامسونگ در این ده سال بیشتر به چشم می‌آید. و همانطور که گفته شد تمامی این موفقیت‌ها از ده سال پیش و با پدیده‌ای به نام گلکسی استارت خورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH