موشک جدید ایالات‌متحده با جنگنده‌های چینی مقابله خواهد کرد

ایالات‌متحده به‌صورت بی‌سروصدا بر روی یک موشک جدید هوا به‌ هوا کار می‌کند. هدف از تولید این موشک، نابودی موشک‌های نسل آینده چینی و روسی است. هفته گذشته ایالات‌متحده از وجود AIM-260 یا موشک تاکتیکی پیشرفته همراه (JATM) رونمایی کرد و بر اساس پیش‌بینی‌ها این موشک در سال 2022 به خدمت گرفته خواهد شد. آنتونی گناتمپو؛ مدیراجرایی ارشد برنامه تسلیحات نیروی هوایی خبر طراحی موشک تاکتیکی پیشرفته همراه را رسانه‌ای کرد. وی افزود که توسعه این موشک از سال 2017 آغاز شده است. همچنین تست‌های پروازی در سال 2021 آغاز خواهند شد و انتظار می‌رود که در سال 2022 این موشک به قابلیت عملیاتی اولیه دست یافته و استفاده از آن در دستگاه‌های جنگنده شروع شود.

موشک AIM-260 جنگنده‌های دشمن را نابود خواهد کرد و با پاسخ‌گویی پیش از شلیک جنگنده‌های دشمن، آن‌ها را سرنگون می‌کند

بر اساس گزارش نشریه Air Force، آقای گناتمپو از موشک JATM تحت عنوان “نسل بعدی سلاح برتر هوا به‌ هوا برای جنگنده‌های هوا‌به‌هوای ایالات‌متحده” یاد کرده است. در ابتدای امر این موشک در هواپیمای شکاری F-22 مجهز به تسلیحات دفاعی اصلی و جت‌های جنگنده F/A-18E/F نیروی دریایی به‌کار گرفته خواهد شد. در ادامه موشک فوق در جنگنده جوینت استریک (هدایت‌شونده با سیگنال‌های مغزی) F-35 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. اما این موشک در جت‌های نسل قدیمی‌تر نظیر F-15 Eagle و جنگنده فالکون F-16 به‌کارگیری نخواهد شد. هر 2 جت مذکور در دهه 2020 نیز کماکان فعال خواهند بود.

موشک AIM-120 AMRAAM. موشک AIM-260 از ابعادی مشابه برخوردار است؛ اما برد آن به میزان قابل‌توجهی بیش‌تر خواهد بود.

مجله Air Force ادعا کرده که برد موشک JATM در مقایسه با نمونه فعلی AMRAAM (تصویر فوق) به میزان قابل‌توجهی بیش‌تر است. AMRAAM با نام Slammer (کوبنده) نیز شناخته می‌شود و در طیف موشک‌های هوا به‌ هوای میان‌برد تا بلندبرد ارتش قرار می‌گیرد. در سال 2016 یک مقام رسمی نیروی دریایی اعلام کرد که پنتاگون احتمالا به نقطه بلوغ موشک AMRAAM نزدیک شده است.

جت‌های جنگنده به‌طور معمول، 2 نوع مختلف از موشک‌ها شامل نمونه‌های کوتاه‌برد هدایت‌شونده با مادون‌قرمز نظیر موشک ضدهوایی آمریکایی AIM-9X و موشک‌های بلندبرد هدایت‌شونده با رادار از قبیل AMRAAM را حمل می‌کنند. موشک‌ها از دهه 1980 به خدمت گرفته شدند و با پیشرفت فناوری نیز به‌تدریج ارتقاء پیدا کردند. کلاس بردی آخرین نسل از موشک‌ها نیز مشخص شده است و به عقیده برخی متخصصان، این رقم در محدوده 75 تا 100 مایل خواهد بود. اکثر جنگنده‌ها از انواع مختلف موشک‌ها به‌صورت ترکیبی استفاده می‌کنند؛ اما علیرغم این موضوع، جنگنده F-35 تنها قادر به حمل موشک‌های AMRAAM است.

پیشرفت‌های جدید چین و روسیه در زمینه فناوری موشکی هوا به‌ هوا، فرآیند توسعه موشک JATM را به پیش برده است. موشک چینی PL-15 در جنگنده جدید چنگدو J-20 به‌کار گرفته شده و ظاهرا یک موشک هوا به هوای بسیار بلندبرد با حداکثر برد پیمایشی 124 مایلی به‌شمار می‌رود. موشک PL-15 با هدف عبور از هشدار تانک‌ها و هواپیماها و کنترل هواپیماهایی که امکان فعالیت جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های آمریکایی در مسافت‌های طولانی را فراهم می‌کنند؛ طراحی شده است. آسیب زدن به این تجهیزات یا وادار نمودن آن‌ها به پرواز در محدوده‌ای دورتر از مرزهای دوستانه احتمالا ضربه بزرگی برای نیروی هوایی ایالات‌متحده به‌شمار خواهد رفت.

جنگنده J-20 در جریان نمایش هوایی ژوهای 2018- دریچه تسلیحاتی گشوده شده در مرکز هواپیما، 4 موشک PL-15 را نمایش می‌دهد

پنتاگون می‌گوید که فرآیند توسعه موشک JATM از ابتدا تا مرحله عملیاتی شدن تنها 6 سال زمان برده است و این موضوع در حوزه تجهیزات دفاعی یک معجزه به‌شمار می‌آید. چنین برنامه زمانی کوتاهی نشان می‌دهد که برخی بخش‌های فرآیند توسعه پیش‌تر در یک برنامه متفاوت و طبقه‌بندی شده اجرایی شده یا این موشک تا حدود زیادی از نمونه فعلی الهام گرفته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH