تشکیل ستاد فرماندهی فضایی در نیروی هوایی فرانسه

به گفته نشریه رویترز، امانوئل مکرون؛ رئیس‌جمهور فرانسه پیش از برگزاری جشن باستیل در روز یکشنبه از ایجاد ستاد فرماندهی فضایی به‌عنوان بخشی از نیروی هوایی این کشور خبر داد. پرزیدنت مکرون در جریان سخنرانی خود برای پرسنل نظامی اعلام کرد که ستاد فرماندهی فضایی مسئولیت دفاع از ماهواره‌های کشور را بر عهده دارد و این تشکیلات در ماه سپتامبر به‌طور رسمی تشکیل خواهد شد. بر اساس اظهارات وی، نام نیروی هوایی نهایتا به نیروی هوا و فضا تغییر خواهد یافت. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که فرماندهی مشترک فضایی فعلی فرانسه با تشکیلات جدید جایگزین خواهد شد. در حال حاضر، فرماندهی مشترک فضایی مسئولیت نگهداری از تجهیزات فضایی فعلی فرانسه و هماهنگی با قوای نظامی سایر کشورهای اروپایی را بر عهده دارد.

نام نیروی هوایی نهایتا به نیروی هوا و فضا تغییر خواهد یافت

فرانسه سومین کشور باسابقه در زمینه برخورداری از آژانس فضایی به‌شمار می‌رود؛ با این‌حال طی سالیان اخیر، این کشور تمرکز بیش‌تر بر صنعت فضایی را آغاز نموده است. به عقیده وب‌سایت Breaking Defense، فرانسه قصد دارد تا در حد فاصل سال‌های 2019 تا 2025 مبلغی معادل 3.6 میلیارد یورو را به این حوزه اختصاص دهد. این کشور در دسامبر سال 2018 یک ماهواره اکتشاف‌گر نظامی جدید با نام CS0-1 را به فضا پرتاب کرد و بر اساس پیش‌بینی‌ها، این رویکرد طی سالیان آینده با جدیت بیش‌تری دنبال خواهد شد.

طی سالیان اخیر تعدادی از کشورها، فرآیند تفکیک صنعت فضایی از حوزه جنگی و تعریف موقعیت و مفهوم مستقل برای آن‌ را آغاز نموده‌اند. جنگ در موقعیت‌های مختلفی نظیر زمین، دریا، هوا، فضا یا در سیستم‌های دیجیتالی قابل شکل‌گیری است. ظاهرا این فرماندهی به‌عنوان پاسخ فرانسه جهت حل مشکلات بالقوه زیرساخت‌های نظامی حوزه فضایی ایجاد می‌شود.

ستاد فرماندهی جدید فرانسه ظاهرا همانند فرماندهی فضایی ایالات‌متحده قدرتمند خواهد بود. فرماندهی فضایی آمریکا در ابتدای امر به‌عنوان بخشی از ارتش این کشور و با هدف نظارت و هماهنگی تجهیزات فضایی نظیر ماهواره‌های ایالات متحده در سال 1985 تاسیس شد. پس از حملات 11 سپتامبر، این فرماندهی منحل و با ستاد فرماندهی راهبردی آمریکا ادغام شد. سال گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دستور ایجاد فرماندهی فضایی جدید توسط وزارت دفاع این کشور را صادر کرد. این اقدام نویدبخش شکل‌گیری یک شاخه جدید و کاملا تکامل‌یافته از ارتش با نام نیروی فضایی خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH