به‌کارگیری دوربین‌های 108 مگاپیکسلی و زوم اپتیکال 10 برابری در اسمارت‌فون‌های 2020

پیش‌تر در ماه مه، سامسونگ از نخستین حسگر 64 مگاپیکسلی صنعتی رونمایی کرد. همچنین نزدیک شدن کمپانی به فرآیند توسعه زوم اپتیکال 5 برابری نشان داد که تولیدکنندگان برتر صنعت اسمارت‌فون به منظور ارایه دوربین‌هایی بی‌نظیر در دستگاه‌های همراه آینده خود با سرعت فوق‌العاده‌ای در حال رقابت هستند. اگرچه این سخت‌افزار هنوز به بازار عرضه نشده است؛ اما یک خبرچین شناخته شده با نام Ice Universe می‌گوید که تا سال آینده شاهد به‌کارگیری یک دوربین 108 مگاپیکسلی و مشخصه زوم اپتیکال 10 برابری در اسمارت‌فون‌ها خواهیم بود. در حال حاضر سنسور 48 مگاپیکسلی ساخت شرکت سونی، بزرگ‌ترین حسگر مورد استفاده در گوشی‌‌ها به‌شمار می‌رود؛ چرا که دوربین 64 مگاپیکسلی سامسونگ هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است.

پیش‌تر مدیراجرایی واحد عکس‌‌برداری کوالکام اعلام کرد که اسمارت‌فون‌های مجهز به دوربین 100 مگاپیکسلی احتمالا تا اوایل سال 2020 روانه بازار خواهند شد.

Ice Universe صرف‌نظر از اشاره به این مشخصه جدید، هیچ‌گونه اطلاعات دیگری را به اشتراک نگذاشته است؛ اما تصویر ضمیمه شده ظاهرا متعلق به یک پرچم‌دار سامسونگی است و با توجه به پیشرفت‌های غول کره‌ای، این برند با تولید یک حسگر 108 مگاپیکسلی می‌تواند سایر رقبای خود و مشخصا شرکت سونی را تحت فشار قرار دهد و این پدیده چندان شگفت‌آور به‌نظر نمی‌رسد. با این‌حال یکی از مدیران اجرایی هواوی اعلام کرده که در آینده، این کمپانی قصد دارد گوشی‌هایی با زوم 10 برابری بدون‌اتلاف را عرضه نماید. لذا چنان‌چه یک کمپانی بتواند در حوزه عکاسی با سامسونگ رقابت نماید؛ بی‌تردید آن برند، هواوی خواهد بود.

دوربین 108 مگاپیکسلی به احتمال فراوان با هدف ارتقا مشخصه‌هایی نظیر شفافیت و وضوح عکس‌ها از فناوری اتصال پیکسلی (Pixel Pinning) استفاده خواهد کرد. حسگرهای 48 مگاپیکسلی موجود در بازار نیز دقیقا از فناوری مشابهی بهره می‌گیرند. قدرت فوق‌العاده این حسگر، واقعیتی غیرقابل انکار است و با توجه به آن‌که تنها دستگاه‌های پرچم‌دار از چنین حسگری استفاده خواهند کرد؛ لذا بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا صاحبان هندست‌های میان‌رده و پایین‌رده نیز قادر به تماشای تصاویر ثبت شده توسط این دوربین با سطح کیفی مشابه خواهند بود یا خیر. از طرفی صرفا افزایش تعداد پیکسل‌ها، ثبت تصاویر با کیفیت‌تر را تضمین نخواهد کرد و تولیدکنندگان به منظور دستیابی به بهترین نتایج ممکن ناچارا بایستی نرم‌افزار مورد استفاده خود را بهینه‌ نموده و اندازه دیافراگم و سایز کلی سنسور را افزایش دهند.

طی سال آینده، کاربران شاهد به‌کارگیری دوربین 108 مگاپیکسلی و مشخصه زوم اپتیکال 10 برابری در اسمارت‌فون‌های خود خواهند بود.- Ice Universe؛ 16 جولای 2019 

مشخصه زوم اپتیکال 10 برابری احتمالا در برخی سناریوها، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان خواهد داد؛ خصوصا آن‌که مشخصه مذکور ماهیتی هیبریدی ندارد  و به منظور بزرگ‌نمایی صحنه از مولفه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دوربین استفاده نخواهد کرد. در نتیجه با زوم کردن روی صحنه، کیفیت تصویر کاهش نخواهد یافت. همچنین این نخستین باری نیست که به بهره‌برداری احتمالی از حسگری با رزولوشن بالاتر از 100 مگاپیکسل اشاره شده است؛ چرا که پیش‌تر کمپانی‌های کوالکام و Credit Suisse نیز پیش‌بینی مشابهی را مطرح کردند. در واقع رئیس واحد عکاسی کوالکام اعلام کرد که دوربین‌های اسمارت‌فونی با رزولوشنی به بزرگی 150 مگاپیکسل احتمالا در اوایل سال آینده عرضه خواهند شد.

با این‌حال پیش از اجرایی شدن کلیه سناریوهای مطرح شده، انتظار می‌رود که شاهد عرضه یک حسگر 64 مگاپیکسلی باشیم. این پدیده احتمالا در اواخر سال جاری یا اوایل سال 2020 رخ خواهد داد. بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که تولیدکنندگان چینی تلفن‌همراه با چه سرعتی از این فناوری جدید بهره‌برداری خواهند کرد. بنابراین عرضه هندستی با یک حسگر 108 مگاپیکسلی RGB توسط برندهایی نظیر اوپو، ویوو یا حتی شیائومی چندان شگفت‌آور نخواهد بود.

1 در مورد “به‌کارگیری دوربین‌های 108 مگاپیکسلی و زوم اپتیکال 10 برابری در اسمارت‌فون‌های 2020”

  1. همه جا گفتم اینجا هم میگم..3 سال دارم میگم..شرکتها میتونن زوم 40 برابری با کیفیت200 مگاپیکسلی و مدار و چیپ ست فوق فشرده و سریع روی گوشیها بزارن..به خاطر سیاست کم کم عرضه کردن تکنولوزی در سال و نه یکدفعه که هیچی بعدش نداشته باشند اینکار نمی کنند..چون تکنولوژی و پیشرفت فدای پول در آمد شده..سامسونگ هواوی و..با هم کار می کنند..از اونجا که همه فناوری سالانه گوشیاشون رو با هم و شبیه هم عرضه می کنند و…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH